Урок №7, 5 клас, "Мистецький дивосвіт. Східні мелодії."

Про матеріал

План-конспект уроку №7 інтегрованого курсу "Мистецтво" для 5 класу. Матеріал для художньо-творчої діяльності може варіюватися на погляд учителя. Матеріал для сприймання музичного мистецтва з аудіо-записів я часто заміняю відео-записами, так як учні завзятіше сприймають інформацію. Відеоматеріали вибираю з інтернетресурсів. Часто застосовую відеозаписи з власного архіву періоду студентства, педагогічних практик, іншої музичної діяльності, з попередніх років роботи в ЗОШ.

Перегляд файлу

Клас

5-а

5-б

5-в

5-г

Дата

 

 

 

 

 

Сімаковська Т.В.

учитель інтегрованого курсу «Мистецтво»

(музичне мистецтво)

Кам’янець-Подільського НВК №14

Урок 7.

Тема. Мистецький дивосвіт. Східні мелодії.

Мета: формування ключових компетентностей:

загальнокультурна компетентність: оволодіння досягненнями культури, особливості національної і загальнолюдської культури в побутовій і  культурно дозвіллєвій сфері;

міжпредметна естетична компетентність: виявлення естетичного  ставлення до світу в різних сферах діяльності людини, оцінювати предмети і явища, їх взаємодію,  що формується під час опанування різних видів мистецтв;

компетентність з ІКТ: здатність учня орієнтуватися в інформаційному просторі, володіти і оперувати інформацією;

предметних компетентностей:

  • поглибити знання дітей про вокальну музику; дати визначення понять арабеска, пластична інтонація, імпровізація, вокаліз, мелодія;
  • розвивати вміння учнів інтерпретувати та виразно виконувати пісні;
  • виховувати ціннісне ставлення до народної творчості східних народів, духовні, моральні якості творчої особистості.

Обладнання: фортепіано, комп’ютер, мультимедійна презентація, аудіо- та відеозаписи, ілюстрації.

Тип уроку: урок узагальнення теми.

Хід уроку

І. Вхід учнів під звучання Р.Шуман «Арабески».

 

ІІ. Організація класу до уроку.

Музичне вітання

Повідомлення теми і мети  уроку.

Перевірка присутніх.

Перевірка домашнього завдання

(Мистецький проект "Музичні інструменти українського народу".

Оберіть один із інструментів для індивідуального дослідження.) 

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Арабеска... Яке цікаве й загадкове слово! У ньому відчувається аромат східних садів, в уяві постають мінливий блиск коштовностей і головне — примхливі візерунки чарівних східних орнаментів. Арабеска втілює уявлення людини про безкінечність світу.

Сьогодні на уроці ми знайдемо зв’язок цього східного слова і музики.

 

ІV. Розповідь про арабески.

Арабеска – невелика інструментальна п’єса, зазвичай для фортепіано, з візерунчастим мелодійним малюнком, схожим на "мереживо".

Німецький композитор Р. Шуман спробував "намалювати" східні орнаменти музичними засобами. Одна з його п’єс для фортепіано так і називається — "Арабески". Її плавні рухливі мелодії примхливо переплітаються, ніби нескінченні живописні візерунки.

Щоб передати безперервність руху в музиці, композитор використав форму рондо з характерними для неї повторами основної теми й чергуванням контрастних епізодів.

 

V.           Музичне сприймання. Р. Шуман. "Арабески"

Німецький композитор Р. Шуман спробував "намалювати" східні орнаменти музичними засобами. Одна з його п’єс для фортепіано так і називається — "Арабески". Її плавні рухливі мелодії примхливо переплітаються, ніби нескінченні живописні візерунки.

Щоб передати безперервність руху в музиці, композитор використав форму рондо з характерними для неї повторами основної теми й чергуванням контрастних епізодів.

Слухання твору

  • Чи вдалося автору створити арабеску музичною мовою?

  • Як змінюється ритм у різних частинах твору?

Сучасний український композитор Леся Дичко створила багато музичних творів, пов’язаних з образотворчим мистецтвом. Один із них я пропоную вашій увазі.

Леся Дичко. "Українські писанки".

  • Чи схожа ця музика на орнамент?
  • Порівняйте музику п’єс "Арабески" та "Українські писанки". Якому з двох орнаментів, зображених на ілюстраціях, відповідають мелодії творів Р. Шумана і Л.Дичко?
  • Пригадайте, які твори цих композиторів ви слухали в початковій школі?

До сімейства східних танців належить арабський танець із розвинутою системою мови жестів. Жінки-танцівниці зазвичай одягнуті в яскраві блискучі костюми (шаровари або широкі шовкові спідниці, шарфи або шалі), використовують спеціальні атрибути (глек, бубен, єгипетський барабан).

Пісні й танці народів Сходу, як і фольклор українців та інших народів, відображали природні стихії, світосприймання людей. Через музику і танець вони намагалися передати гармонію Всесвіту. Мелодії східних пісень зазвичай плавні, наспівні. Характерна особливість східних танців — рухливість переважно верхніх частин тіла (рук і пальців, плечей, голови) і водночас більша статичність ніг, порівняно з європейськими танцювальними традиціями. Багато танців виконуються з атрибутами: віялами, парасольками, паличками, барабанами. Нерідко в чоловічі танці вводяться елементи акробатики, бойових мистецтв.

З-поміж багатьох різновидів танцювального мистецтва Сходу найбільшої популярності набули танці Індії. Навіть слово "музика" індійською означає "єдність співу, інструментальної музики і танцю". Музика Індії — це оригінальний синтез мистецтв, самобутня гармонія танцювальних рухів і співу. Мелодіям пісень-танців притаманна імпровізаційність. При сприйманні здається, що це мистецтво створюється на наших очах.

 

Перегляд відеозапису Індійського танцю

  • Охарактеризуйте мелодію танцю? Що в ній особливого?
  • Спробуйте створити власну пластичну імпровізацію.

Танцю індуси надавали магічного значення. Навіть своїх богів вони зображували танцюючими. Наприклад, танцюючого Шиву— в русі з кількома парами рук. Для індійського танцю характерний свій стиль: ноги виконавців майже не рухаються, а рухами голови, виразом обличчя, зокрема очей і губ, жестами рук (особливими знаками — "мудра") танцівники "розповідають" певний зміст, який треба вміти розшифрувати. Саме  у давнину виникла система класичного індійського танцю, основи якої збереглися і дотепер.

При індійських храмах зазвичай були танцівниці, які присвячували своє життя служінню богам. Їх називали баядерками. Про долю однієї з них австрійський композитор Людвіг Мінкус і створив балет "Баядерка". Пропоную переглянути відеозапис індійського танцю із цього балету.

 

Перегляд відеозапису.

  • Порівняйте композиторську версію танцю з фольклорним зразком.

 

Творче завдання.

Пластична гра-конкурс "Загадковий танець" (робота в групах).

Перша група — "танцюристи" (відтворюють рухи східних танців під музику).

Друга — "коментатори" (визначають і коментують зміст танцювальних рухів, їх національні особливості). Третя — "журі" (оцінюють пластичну майстерність виконавців, точність передання змісту, виразність рухів).


VІ. Вокально- хорова робота.

  1. Розспівування.
  2. Виконання пісні О.Янушкевич «Веселкова пісня».
  3. Виконання укр.нар.пісні «Ти ж мене підманула»
  4. Виконання укр.нар.пісні «Біля млину...»
  5. Розучування пісні «Десь по світу» (Despasito)
    • Показ пісні.
    • Бесіда по змісту пісні.
    • Розучування мелодії.
    • Виконання пісні класом, групами.

 

VІІ. Узагальнення.

 

VІІІ. Домашнє завдання. Спробуйте передати рисунок мелодії своєї улюбленої пісні за допомогою ліній відповідного характеру (товсті-тонкі, плавні-ламані, довгі-короткі)

 

ІХ. Вихід з класу під звучання пісні «Десь по світу».

 

 

docx
До підручника
Мистецтво (інтегрований курс) 5 клас (Масол Л.М.)
Додано
28 жовтня 2018
Переглядів
414
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку