План-конспект уроку №7 інтегрованого курсу "Мистецтво" для 5 класу. Матеріал для художньо-творчої діяльності може варіюватися на погляд учителя. Матеріал для сприймання музичного мистецтва з аудіо-записів я часто заміняю відео-записами, так як учні завзятіше сприймають інформацію. Відеоматеріали вибираю з інтернетресурсів. Часто застосовую відеозаписи з власного архіву періоду студентства, педагогічних практик, іншої музичної діяльності, з попередніх років роботи в ЗОШ.
Клас |
5-а |
5-б |
5-в |
5-г |
Дата |
|
|
|
|
Сімаковська Т.В.
учитель інтегрованого курсу «Мистецтво»
(музичне мистецтво)
Кам’янець-Подільського НВК №14
Мета: формування ключових компетентностей:
загальнокультурна компетентність: оволодіння досягненнями культури, особливості національної і загальнолюдської культури в побутовій і культурно дозвіллєвій сфері;
міжпредметна естетична компетентність: виявлення естетичного ставлення до світу в різних сферах діяльності людини, оцінювати предмети і явища, їх взаємодію, що формується під час опанування різних видів мистецтв;
компетентність з ІКТ: здатність учня орієнтуватися в інформаційному просторі, володіти і оперувати інформацією;
Обладнання: фортепіано, комп’ютер, мультимедійна презентація, аудіо- та відеозаписи, ілюстрації.
Тип уроку: урок узагальнення теми.
І. Вхід учнів під звучання Р.Шуман «Арабески».
Музичне вітання
Повідомлення теми і мети уроку.
Перевірка присутніх.
Перевірка домашнього завдання
Оберіть один із інструментів для індивідуального дослідження.)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Арабеска... Яке цікаве й загадкове слово! У ньому відчувається аромат східних садів, в уяві постають мінливий блиск коштовностей і головне — примхливі візерунки чарівних східних орнаментів. Арабеска втілює уявлення людини про безкінечність світу.
Сьогодні на уроці ми знайдемо зв’язок цього східного слова і музики.
ІV. Розповідь про арабески.
Арабеска – невелика інструментальна п’єса, зазвичай для фортепіано, з візерунчастим мелодійним малюнком, схожим на "мереживо".
Німецький композитор Р. Шуман спробував "намалювати" східні орнаменти музичними засобами. Одна з його п’єс для фортепіано так і називається — "Арабески". Її плавні рухливі мелодії примхливо переплітаються, ніби нескінченні живописні візерунки.
Щоб передати безперервність руху в музиці, композитор використав форму рондо з характерними для неї повторами основної теми й чергуванням контрастних епізодів.
Німецький композитор Р. Шуман спробував "намалювати" східні орнаменти музичними засобами. Одна з його п’єс для фортепіано так і називається — "Арабески". Її плавні рухливі мелодії примхливо переплітаються, ніби нескінченні живописні візерунки.
Щоб передати безперервність руху в музиці, композитор використав форму рондо з характерними для неї повторами основної теми й чергуванням контрастних епізодів.
Сучасний український композитор Леся Дичко створила багато музичних творів, пов’язаних з образотворчим мистецтвом. Один із них я пропоную вашій увазі.
До сімейства східних танців належить арабський танець із розвинутою системою мови жестів. Жінки-танцівниці зазвичай одягнуті в яскраві блискучі костюми (шаровари або широкі шовкові спідниці, шарфи або шалі), використовують спеціальні атрибути (глек, бубен, єгипетський барабан).
Пісні й танці народів Сходу, як і фольклор українців та інших народів, відображали природні стихії, світосприймання людей. Через музику і танець вони намагалися передати гармонію Всесвіту. Мелодії східних пісень зазвичай плавні, наспівні. Характерна особливість східних танців — рухливість переважно верхніх частин тіла (рук і пальців, плечей, голови) і водночас більша статичність ніг, порівняно з європейськими танцювальними традиціями. Багато танців виконуються з атрибутами: віялами, парасольками, паличками, барабанами. Нерідко в чоловічі танці вводяться елементи акробатики, бойових мистецтв.
З-поміж багатьох різновидів танцювального мистецтва Сходу найбільшої популярності набули танці Індії. Навіть слово "музика" індійською означає "єдність співу, інструментальної музики і танцю". Музика Індії — це оригінальний синтез мистецтв, самобутня гармонія танцювальних рухів і співу. Мелодіям пісень-танців притаманна імпровізаційність. При сприйманні здається, що це мистецтво створюється на наших очах.
Танцю індуси надавали магічного значення. Навіть своїх богів вони зображували танцюючими. Наприклад, танцюючого Шиву— в русі з кількома парами рук. Для індійського танцю характерний свій стиль: ноги виконавців майже не рухаються, а рухами голови, виразом обличчя, зокрема очей і губ, жестами рук (особливими знаками — "мудра") танцівники "розповідають" певний зміст, який треба вміти розшифрувати. Саме у давнину виникла система класичного індійського танцю, основи якої збереглися і дотепер.
При індійських храмах зазвичай були танцівниці, які присвячували своє життя служінню богам. Їх називали баядерками. Про долю однієї з них австрійський композитор Людвіг Мінкус і створив балет "Баядерка". Пропоную переглянути відеозапис індійського танцю із цього балету.
Пластична гра-конкурс "Загадковий танець" (робота в групах).
Перша група — "танцюристи" (відтворюють рухи східних танців під музику).
Друга — "коментатори" (визначають і коментують зміст танцювальних рухів, їх національні особливості). Третя — "журі" (оцінюють пластичну майстерність виконавців, точність передання змісту, виразність рухів).
VІІІ. Домашнє завдання. Спробуйте передати рисунок мелодії своєї улюбленої пісні за допомогою ліній відповідного характеру (товсті-тонкі, плавні-ламані, довгі-короткі)