Урок "8 кл.мова Однорідні члени речення з різн.видами звязку"

Про матеріал

Мета розробки: поглибити знання учнів про однорідні члени речення; сформувати загальнопізнавальні вміння знаходити однорідні члени речення та визначати їх вид, аналізувати зв'язок між ними, а також смислові відношення, правильно розставляти розділові знаки та інтонувати речення з однорідними членами; розвивати творчі вміння складати речення з однорідними членами та використовувати їх в усному та писемному мовленні, навчити моделювати схеми речень з однорідними членами; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти естетичному розвиткові особистості засобами краси природних надбань.

Перегляд файлу

ТЕМА: Однорідні члени речення (із сполучниковим, безсполучниковим і змішаним зв’язком). 

 

МЕТА: поглибити знання учнів про однорідні члени речення; сформувати загальнопізнавальні вміння знаходити однорідні члени речення та визначати їх вид, аналізувати зв'язок між ними, а також смислові відношення, правильно розставляти розділові знаки та інтонувати речення з однорідними членами; розвивати творчі вміння складати речення з однорідними членами та використовувати їх в усному та писемному мовленні, навчити моделювати схеми речень з однорідними членами; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти естетичному розвиткові особистості засобами краси природних надбань.

 
ТИП УРОКУ: урок засвоєння нових знань


ОБЛАДНАННЯ: таблиця, проектор


Хід уроку

 
І. Організаційний момент


2. Орфографічна розминка
Словниковий диктант
Уранці, сніжно-білі, де-не-де, з року в рік, щоранку, щовесни, тільки що, ніжно-пурпурові, з’являються, промінчик, білосніжний, вічнозелені, ледве-ледве, по-новому, по твоєму обличчю, взимку, зогори, конферансьє, ад’ютант,портьєри,Червона книга, кінець кінцем, чин чином, аніскільки, деколи, будь-що.
Використовуючи слова, скласти речення так, щоб у ньому були коми. (Під час перевірки звернути увагу на речення з однорідними членами, наголосити на вживанні ком)

 
3.Повідомлення теми і мети уроку
(Зазначити, що матеріал достатньо відомий)

 
4.Актуалізація знань.
Робота з текстом
Прочитати текст. Дібрати заголовок у вигляді словосполучення. Визначити основну думку і тип мовлення. Аргументувати свою відповідь. Поміркувати, що мав на меті автор, змальовуючи цю картину. Усно доповнити власними реченнями про красу осінньої природи
Під осінніми високими зорями затихають оселі, і тепер стає чутнішою мова роси, напівроздягнених дерев, вчорнілих задуманих соняшників, що вже не тягнуться ні до зірок, ні до сонця.
Мене все життя ваблять і хвилюють зорі – їхня довершена і завжди нова краса, таємнича мінливість і дивовижні розповіді про них. Та й перші спогади мого дитинства починаються з зірок.
І тепер, проживши піввіку, я згадую далеке вечірнє стависько, потемнілі в жалобі трави, що завтра стануть снігом, велетенські шоломи копиць, останній срібний дзвін коси і перший скрип деркача, і соняшник вогнища під косарським таганком, і пофоркування невидимих коней, що зайшли в туман, і тонкий посвист дрібних чирят, що струшують зі своїх крилець росу, і дитячий схлип річки, у яку на все літо повходила м’ята, павині вічка, дикі півники, що не журяться, а цвітуть собі (За М. Стельмахом).

 

5.Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу
Робота з підручником
Опрацювати матеріал, дати відповідь на питання, пояснити на прикладі речень з тексту.(питання на кожній парті)
- Що називається однорідними членами речення?
- Які члени речення можуть бути однорідними?
- Які ознаки мають однорідні члени?
- Що таке сполучниковий, безсполучниковий і змішаний зв'язок?
- Які однорідні члени речення називаються поширеними, які непоширеними?
Перевірка опрацювання
Проблемна ситуація
Поставити розділові знаки в схемах, розповісти правила вживання ком у реченнях з однорідними членами.(За потреби зверніться до таблиці)
і і і і і і
За якої умовами між двома однорідними, з’єднаними одиничним сполучником, стоятиме кома ( а )
Поясніть різницю , але або
Які схеми відповідають реченням тексту?
Доповнення вчителя Ставимо крапку з комою Іноді між однорідними членами речення ставиться крапка з комою, особливо коли вони поширені та в їхньому складі є свої розділові знаки, або далекі за змістом. Наприклад: А над самою водою верба похилилась; аж по воді розіслала зеленії віти (Т. Шевченко). Говорили ті книжки про право кожного й про волю те право добувати; судили про звіра й про чоловіка; про світ і йог закони довічні (Панас Мирний).
Проблемне питання. Поміркуйте, чому: а) у першому реченні немає ком, хоча сполучник вжито двічі; б) у другому реченні перед першим сполучником ставиться кома, а перед другим - не ставиться.
1. Люблю твій шум і шепіт серед поля і серцем чую силу наливну (А. Малишко).
2. Скресли ріки, і крижини безладно громадились і шурхотіли у течії повноводдя (Р. Іванченко).

Спишіть речення, розставляючи розділові знаки. З'ясуйте, які з речень є простими, а які - складними. Чим ще, крім однорідних членів речення, вони ускладнені?
1. Все тут радує зір рівні стрункі берізки не понівечені любителями березового соку гінкі бурштинові сосни що мов корабельні щогли сурмлять у сизу небовінь (А. Камінчук). 2. Він подумав не зовсім так але відчув, що його думка останнім часом мовби кудись посувається набирає інших обмірів і обмірює вже не тільки тонни збі^к^кя і гектари посівів а й ще щось (Ю. Мушкетик). 3. Село гойдалося поміж ніччю і днем то поринало в чорну імлу то підводилося з неї підбадьорювало себе скрипом журавлів цоканням сокир неголосними перемовками (Ю. Мушкетик). 4. Рвучкий вітер бушував над лісом і дерева то гули грізно і тривожно то шуміли тихо і приємно (М. Коцюбинський).
II. Прочитайте речення з правильною інтонацією.
ВИСНОВКИ
1. Між однорідними членами речення можуть ставитися коми, іноді - крапка з комою
2. Слід розмежовувати з'єднані одиничним сполучником однорідні члени речення, між якими не ставиться кома, і складне речення, між частинами якого ставиться кома.

6.Осмислення знань у процесі практичної роботи
Виконання вправ з підручника Робота в групах «два-чотири»). Виконання вправ), Порядок виконання діти обирають самостійно.
Творча робота(диференційовано)
Вправа 253. Прочитайте завдання. Співставте запропоновані варіанти зі схемами. Складіть і запишіть речення 1група із запропонованими варіантами; ІІ група із запропонованими варіантами, при цьому перетворивши їх на поширені; ІІІ група на ці ж правила вживання розділових знаків, але повністю власні речення
Перевірка виконання
Усі слухають речення груп і готують коментар за таким початком: «Найбільше мені сподобалось речення…, бо…» або «Я вважаю невдалим речення…, тому що…»
« У майстерню до поета»
Відновіть вірш, уставивши пропущені однорідні члени речення, охарактеризуйте їх, поясніть розділові знаки
Гроза пройшла. Зітхнули трави. Здаля розвіялись тумани,
Квітки головки підняли. Знов ясно, пахощі, … (тепло)
І сонце тепле і … (ласкаве) Спинилась кров, замовкли рани.
Спинило погляд на землі. Прибите серце ожило.
Літає радість, щастя світе,
Дзвенять пташки в садах рясних.
Сміються знову…, …, (трави, квіти)
А сльози ще тремтять на них.
Додаткові завдання до тексту
- Назвіть слова з м’якими приголосними .
- У яких словах є пом’якшені приголосні?
- Назвіть слова, у яких кількість букв не відповідає кількості звуків.
- Назвіть непоширені речення.
- Назвіть речення поширене тільки додатком.
- Назвіть художні засоби.
- Виконати повний синтаксичний розбір третього речення.
7.Підсумок уроку
Поверніться до питань, над якими ви працювали на початку уроку. Постав товаришеві те питання, на яке ти не знаєш відповіді. Звернись за допомогою до будь-кого в класі.
8.Домашнє завдання
Опрацювати матеріал за підручником, виконати вправу254.


 

 

 

docx
Додав(-ла)
Киян Світлана
Додано
28 жовтня 2018
Переглядів
2082
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку