Урок української мови
Тема. Односкладні речення з головним членом у формі присудка
Мета:
формування предметних компетентностей:
навчальні: поглибити знання учнів про односкладні дієслівні речення; сформувати поняття про означено-особові, неозначено-особові, узагальнено-особові та речення, способи вираження головного члена;
розвивальні: розвивати творчі вміння аналізувати, трансформувати й конструювати речення, у яких головний член має різні способи морфологічного вираження; формувати вміння визначати стилістичну функцію цих синтаксичних конструкцій у текстах різних стилів мовлення;
виховна: за допомогою мовленнєвокомунікативного дидактичного матеріалу поглибити світогляд восьмикласників щодо національної культури українців
формування ключових компетентностей:
комунікативні: вміння складати звязні відповіді на задану тему;
соціально-життєві: вміння працювати в групах, парах, толерантно ставитись до співбесідника;
громадянські: прищеплювати повагу до національної культури українців;
емоційно-смислова: виховувати повагу до літературного надбання українського народу..
Урок української мови в 8-А класі
Тема. Односкладні речення з головним членом у формі присудка
Мета:
формування предметних компетентностей:
навчальні: поглибити знання учнів про односкладні дієслівні речення; сформувати поняття про означено-особові, неозначено-особові, узагальнено-особові та речення, способи вираження головного члена;
розвивальні: розвивати творчі вміння аналізувати, трансформувати й конструювати речення, у яких головний член має різні способи морфологічного вираження; формувати вміння визначати стилістичну функцію цих синтаксичних конструкцій у текстах різних стилів мовлення;
виховна: за допомогою мовленнєвокомунікативного дидактичного матеріалу поглибити світогляд восьмикласників щодо національної культури українців
формування ключових компетентностей:
комунікативні: вміння складати звязні відповіді на задану тему;
соціально-життєві: вміння працювати в групах, парах, толерантно ставитись до співбесідника;
громадянські: прищеплювати повагу до національної культури українців;
емоційно-смислова: виховувати повагу до літературного надбання українського народу..
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Обладнання: підручник, опорні схеми «Означено-особові речення», «Узагальнено-особові речення», «Неозначено-особові речення», «Безособові речення», роздатковий матеріал для роботи в групах, поурочні карти, мультимедійна презентація.
План уроку
Епіграф уроку: В рідній мові своїй
Мусиш вивчити кожне слівце,
Доглядати його,
Як старий садівник деревце
Б.Чалий
Хід уроку
І. Організаційний момент
1.Створення емоційного настрою ( прийом «Смайлики»);
2.Слово вчителя: Погляньте на свого товариша по парті, посміхніться. Висловіть один одному побажання на сьогоднішній урок (успіху, нових відкриттів, досягнень тощо). Із цих промінчиків добра, що заіскрилися на ваших обличчях, ми і розпочнемо урок.
Рідна мова! Скільки в ній чарівних звуків, материнської лагідності і доброти, мудрості земної, закладеної ще нашими предками. Нам же залишилося лише зберігати її та примножувати, тому сьогоднішній урок проведемо під гаслом:
В рідній мові своїй
Мусиш вивчити кожне слівце,
Доглядати його,
Як старий садівник деревце (Б.Чалий).
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку
Учитель. На перший погляд може здатися, що букви у кружечках розміщені хаотично. Насправді це не так. Якщо ви розташуєте їх у певному порядку, то прочитаєте тему сьогоднішнього уроку.
Учитель. Сьогодні на уроці ми продовжимо знайомитися з основними ознаками односкладних речень, а саме реченнями з головним членом у формі присудка, їхніми складовими. Отже, тема сьогоднішнього уроку «Односкладні речення з головним членом у формі присудка».
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1. Інтерактивна гра «Світлофор».
Учитель. А почнемо ми з інтерактивної гри «Світлофор». Я зачитаю вам 10 речень, частина з яких містить помилки. Після кожного речення ви піднімаєте або ж зелені картки, якщо погоджуєтеся, червоні, якщо не погоджуєтеся, жовті - можете доповнити.
10.- Односкладні речення поділяються на називні та безособові.
2. Робота біля дошки. Синтаксичний розбір речення
В рідній мові своїй мусиш вивчити кожне слівце, доглядати його, як старий садівник деревце (просте, односкладне, У-О, поширене речення )
Учитель. Молодці! Перші кроки – і вже у декого перші успіхи.
IV. Мотивація навчальної діяльності
Учитель Хто з вас впевнено і вірно відповів на останнє запитання гри «Світлофор»? Чого не вистачало, щоб дати відповідь? (Знань про види односкладних речень). Для того, щоб ознайомитися з усіма типами односкладних речень, вміти правильно й доцільно вживати їх в усному і писемному мовленні, ми мусимо рухатися далі.
V. Робота над темою уроку
1. Учитель. «Бачено-небачено» жителів у країні Односкладних речень. Зараз ми з ними спробуємо познайомитися. Для цього ми повинні працювати у парі. На слайді ви бачите слова- поняття (називні речення, особові, головний член у формі підмета, означено-особові, неозначено-особові, безособові, головний член у формі присудка, узагальнено-особові). Ви повинні за 40с. запам’ятати якомога більше слів із тих, що прочитали.
Учитель. Запишіть усі слова, що запам’ятали.
Обміняйтеся записами, перевірте їх та доповніть, якщо є необхідність, але зробіть це пастою іншого кольору(олівцем).
Учитель. Поверніть виправлені записи товаришу. А тепер зверніть увагу на дошку. Ваше наступне завдання – заповнити таблицю-схему «Види односкладних речень»
3. Дослідження (робота в групах). Інтерактивний метод «Ажурна пилка»
Учитель. Пропоную ознайомитися з новим матеріалом у формі групового дослідження
А) Чотири «домашні» групи отримують свій навчальний блок і опрацьовують матеріал. Вчитель слідкує, щоб учням було все зрозуміло.
Б) Потім створюються «експертні групи», в яких учні з домашніх груп стануть експертами з питання, над яким працювали, та отримають інформацію від інших груп.
В) Далі експерти повертаються в свої домашні групи і діляться новою інформацією .
4. Перевірка вчителем рівня дослідженого матеріалу
Інтерактивна вправа «Знайди помилку»
Учитель попереджає, що будуть навмисне допущені помилки. Учні повинні зрозуміти, де у визначеннях допущено помилку, підняти руку і прокоментувати.
1) Неозначено-особовими реченнями називають односкладні речення, в яких головний член називає дію, ознаку, стан чи процес, що здійснюється конкретним мовцем.
2) Головний член означено-особового речення виражається дієсловом ІІІ особи множини теперішнього і майбутнього часу.
3) Узагальнено-особові – це речення, що називають дію, стан, процес, носієм яких є невизначена особа.
4) Головний член безособового речення може виражатися прикметником і дієприкметником.
VІ. Підбиття підсумків уроку
1.Вибірковий диктант
А) У зошити запишіть лише односкладні речення.
На світанку нашої землі Бог оглянув творіння рук своїх. Натомившись, він спустився з ангелами на землю. Тут було так гарно і привітно. А найбільше сподобались люди того краю. Всюди зустрічали його хлібом і сіллю. Він часто став навідуватись сюди зі словами:
Кажуть, що з того і пішла назва нашої держави – Україна.
Б) підкресліть головні члени речень, визначте вид речень.
В) звернути увагу на останнє речення, яке містить в собі односкладне.
2 .Творча майстерня
Скласти безособові 3-4 речення про красу рідного краю, в яких головними членами речення виступали б подані слова:
Сутеніло, смеркало, темно, стихло, принишкло.
Зробити синтаксичний розбір одного з речень. Якого типу речення отримали?
3. Складання власної узагальнювальної таблиці з прикладами речень різних типів:
Тип |
Способи вираження головного члена |
Приклади |
Означено-особове |
|
|
Неозначено-особове |
|
|
Узагальнено-особове |
|
|
Безособове |
|
|
VІІ. Рефлексія.
«На сьогоднішньому уроці я дізнався...»
«Під час проведення уроку мені сподобалося...»
«Під час проведення уроку мені не сподобалося...»
«Найбільш важким для мене було...»
«Мені сподобалося працювати в групі, оскільки.
.2.Оцінювання учнів
VІІІ. Домашнє завдання
Підготувати запитання до вивченого матеріалу § 17.
Виконати вправу 168. Завдання: Перебудуйте односкладні неозначено-особові речення на двоскладні. Поміркуйте, коли варто надавати перевагу односкладним реченням перед двоскладними. .
Додаток до уроку
Опорні схеми для вивчення нового матеріалу
Додаток до уроку
Опорні схеми для вивчення нового матеріалу
Додаток до уроку
Опорні схеми для вивчення нового матеріалу
Додаток до уроку
Опорні схеми для вивчення нового матеріалу
Поурочна карта
Тема. Односкладні речення з головним членом у формі присудка
Епіграф уроку: В рідній мові своїй
Мусиш вивчити кожне слівце,
Доглядати його,
Як старий садівник деревце
Б.Чалий
Кросворд
Гра «Світлофор»
1. Речення виражає закінчену думку.
2. За метою висловлювання речення поділяються на розповідні і окличні.
3. За емоційним забарвленням речення поділяються на окличні і неокличні.
4. Речення характеризується смисловою та інтонаційною довершеністю.
5. Питальні речення щось повідомляють, розповідають.
6. За будовою речення поділяють на прості і складні.
7. Складні речення мають дві або кілька граматичних основ.
8. Розповідне речення висловлює наказ, пораду, прохання.
9. Прості речення можуть бути односкладні та двоскладні.
10. Односкладні речення поділяються на називні та безособові.
Вибірковий диктант
А) У зошити запишіть лише односкладні речення.
На світанку нашої землі Бог оглянув творіння рук своїх. Натомившись, він спустився з ангелами на землю. Тут було так гарно і привітно. А найбільше сподобались люди того краю. Всюди зустрічали його хлібом і сіллю. Він часто став навідуватись сюди зі словами:
Кажуть, що з того і пішла назва нашої держави – Україна.
Б) підкресліть головні члени речень, визначте вид речень.
В) звернути увагу на останнє речення, яке містить в собі односкладне.
Творча майстерня
Скласти безособові 3-4 речення про красу рідного краю, в яких головними членами речення виступали б подані слова:
Сутеніло, смеркало, темно, стихло, принишкло.
Зробити синтаксичний розбір одного з речень. Якого типу речення отримали?
Узагальнювальна таблиця
Тип |
Способи вираження головного члена |
Приклади |
Означено-особове |
|
|
Неозначено-особове |
|
|
Узагальнено-особове |
|
|
Безособове |
|
|
1