Мета розробки: Узагальнити знання про однорідні члени речення, удосконалювати уміння знаходити однорідні члени в тексті, правильно використовувати їх у писемному та усному мовленні, правильно вживати розділові знаки, пояснювати їх використання; розвивати орфографічну та пунктуаційну пильність, креативне мислення, пам'ять; виховувати свідоме ставлення до природи.
ТЕМА. Розділові знаки при однорідних членах речення. Тренувальні вправи.
МЕТА. Узагальнити знання про однорідні члени речення, удосконалювати уміння знаходити однорідні члени в тексті, правильно використовувати їх у писемному та усному мовленні, правильно вживати розділові знаки, пояснювати їх використання; розвивати орфографічну та пунктуаційну пильність, креативне мислення, пам'ять; виховувати свідоме ставлення до природи.
ОБЛАДНАННЯ: таблиця, картки, проектор
ТИП Урок закріплення знань, умінь, навичок
.
ХІД УРОКУ
1. ОРФОГРАФІЧНА РОЗМИНКА.
САМОДИКТАНТ
Назвати правила правопису частки не з різними частинами мови, самостійно записати приклад .
2. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
3. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
- Повний синтаксичний розбір речення (індивідуальна робота біля дошки)
Любити природу – це не тільки бачити її красу, оберігати її, а й не втручатися в її закони
- Рольова гра «Я – учитель» (учень, отримавши нормативи оцінювання, перевіряє в певного кола інших учнів виконання домашньої вправи, виставляє оцінки).
- Робота в парах. Дати відповіді на питання.
4. ВИКОНАННЯ ПРАКТИЧНИХ ВПРАВ
Метод «Прес»
- Як розумієте записане на дошці речення?
- Ця ж тема розкрита у тексті « Олень проклинає» Послухайте текст. Стисло перекажіть подію, яка вплинула на оленя. Поясніть, кого і чому проклинає олень.
- Детальніше проаналізуємо текст з щодо будови речень та пунктуації. Записати на дошці речення.
Старий олень пам'ятає, як змалку вбили його рідного брата: надбіг ворог і заколов сердешного.
- Пояснити розділові знаки, орфограми. У якій частині є однорідні? Чому в другій їх немає? До якої частини мови належить слово сердешний , чому? Дайте загальну характеристику речення.
ТВОРЧА РОБОТА Вільний диктант
- Прослухати 3 абзац тексту. Передати зміст простим реченням з однорідними членами за даним початком (Усе знає старий олень…). Пояснити розділові знаки, поширеними чи непоширеними є однорідні. Перебудувати усно речення так, щоб у ньому вживалося тире.
ГРАФІЧНИЙ ДИКТАНТ
З'явилася чорна, смертоносна хмара ворогів. Наполоханий, розгублений олень виглядає вночі з лісу, а там гримить і блискає. (Наголосити на необхідності у схемі зазначити розділові знаки, сполучники)
- Пояснити, чому означення є однорідними.
КОНСТРУЮВАННЯ
- Поширити речення означеннями: 1в. – однорідними, 2в. – неоднорідними. Виконати повний синтаксичний розбір одного з речень.
Недавно заворушилась несамовита … сила. Пішов у … ліси та … верховини.
НАВЧАЛЬНИЙ ДИКТАНТ
Підняв величаву, горду королівську корону олень і почав кричати. Був у тім голосі плач і крик розпуки, дикий біль, молитва про помсту і проклін людському кодлу, що вдерлося у відвічну тишу пралісу. Так молився і плакав до сходу сонця король лісів і гір – олень, старий, мудрий і прекрасний ( Випереджаюче навчання: пояснити використання тире в останньому реченні).
5. ПІДСУМОК УРОКУ
- Над якою темою працювали на уроці?
- Робота в парах «Ти мені – я тобі»
- Які проблеми порушені в опрацьованому тексті? Чому вчить текст?
Домашнє завдання
Повторити правила,виконати вправу