Регуляція кровопостачання органів.
Мета.
Освітня. Ознайомити учнів із видами регуляції кровопостачання органів: нервовою та гуморальною. Розкрити значення регуляції для здійснення важливих життєвих функцій.
Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати біологічні процеси та їхнє значення в організмі, уміння виділяти головне в матеріалі, який вивчаєься.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до власного організму та оточуючих людей.
Регуляція кровопостачання органів.
Мета.
Освітня. Ознайомити учнів із видами регуляції кровопостачання органів: нервовою та гуморальною. Розкрити значення регуляції для здійснення важливих життєвих функцій.
Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати біологічні процеси та їхнє значення в організмі, уміння виділяти головне в матеріалі, який вивчаєься.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до власного організму та оточуючих людей.
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Форма уроку. Синтетична.
Місце уроку в навчальній темі. Поточний.
Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно- рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань.
2. Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4.Візуальний: складання схем.
5.Релаксопедичний: психологічне розвантаження.
Міжпредметні зв ́язки: історія, медицина.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці.
Основні поняття та терміни: нервова регуляція, гуморальна регуляція, нейрогуморальна регуляція, кровопостачання органів, адреналін, ацетилхолін.
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.
Порівняння двох кіл кровообігу двома групами учнів: подібність і відмінність.
По яких же артеріях тече венозна кров, а по яких венах артеріальна?
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Чому у людини, яка відпочивала, а потім швидко підвелася, скорочення серця стають частішими?
ІІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.
Розповідь про нервову та гуморальну регуляції серцево-судинної системи людини.
Розповідь про адреналін, який змінює діяльність серця, прискорюючи його скорочення.
Розповідь про ацетилхолін, який гальмує роботу серця.
ІV. Осмислення об‘єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі.
Нормальна робота серця залежить від концентрації в крові солей калію та кальцію: збільшення концентрації солей калію в крові гальмує роботу серця, а кальцію підсилює.
Робота серцево-судинної системи змінюється зі зміною умов зовнішнього середовища й стану самого організму.
V. Узагальнення та систематизація знань.
Питання для обговорення:
- яким чином ЦНС контролює роботу серця?
- як емоції або больові подразнення впливають на роботу серцево-судинної системи?
- від чого залежить робота вашого серця?
VІ. Підведення підсумків уроку.
VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання.