Урок 9 клас біолоігя "Закони Г.Менделя, їх статистичний характер і цитологічні основи"

Про матеріал

Тема: Закони Г.Менделя, їх статистичний характер і цитологічні основи.

Мета.

Освітня. Продовжити формувати знання про генетичні дослідження; ознайомити із закономірностями спадковості як однієї із основних властивостей живого; розкрити сформулювані Г.Менделем закони успадкування ознак (три закони).

Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати основні біологічні закономірності (спадковість) та їхнє значення для процесів життєдіяльності організмів.

Виховна. Виховувати бережливе ставлення до організмів та їхніх спадкових ознак.

Перегляд файлу

Тема: Закони Г.Менделя, їх статистичний характер і цитологічні основи.

 

Мета.

Освітня. Продовжити формувати знання про генетичні дослідження; ознайомити із закономірностями спадковості як однієї із основних властивостей живого; розкрити сформулювані Г.Менделем закони успадкування ознак (три закони).

Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати основні біологічні закономірності (спадковість) та їхнє значення для процесів життєдіяльності організмів.

Виховна. Виховувати бережливе ставлення до організмів та їхніх спадкових ознак.

 

Тип уроку. Засвоєння нових знань.

Форма уроку. Синтетична.

Місце уроку в навчальній темі. Поточний.

 

Методи і методичні прийоми:

1. Інформаційно- рецептивний:

а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.

б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.

 Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.

2.Репродуктивний.

 Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.

3. Проблемно- пошуковий: постановка проблемного питання.

 Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.

3. Візуальний: складання схем.

4. Сугестивний: застосування різних видів мистецтва – вірші, музика, фото.

5. Релаксопедичний: психологічне розвантаження.

 

Міжпредметні зв ́язки: медицина, історія.

Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, комп’ютер.

Основні поняття та терміни: закон “чистоти гамет”, гомозигота, гетерозигота, дигетерозигота, рекомбінація, моногібридне схрещування, дигібридне схрещування, аналізуюче схрещування.

 

ХІД УРОКУ

 

І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.

 

 На мультимедійній дошці написані основні генетичні поняття, але без визначень. Доповнити їх:

 

- Алель ………….

- Алель ні гени …………….

 

- Ген ………..

- Генотип……………

- Гібрид ……………..

- Гомозигота………………

- Гетерозигота ………………..

- Гібридологічний метод ……………………

- Моногібридне схрещування ……………………..

- Дигібридне схрещування …………………

- Домінантний ген ……………………

- Рецесивний ген …………………..

- Спадковість ……………………..

- Фенотип ……………………..

 

 

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

 

 Повідомити тему, мету та завдання уроку.

Поставити проблемне запитання щодо того, чи досить важливим є те, що Г.Мендель сформулював свої закономірності успадкування ознак.

 

ІІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.

 

 Розповідь про дослідження Г.Менделя на рослині горох, про гібридологічний метод, який він поклав в основу своїх дослідів та який є основою класичної та сучасної генетики. Суть його полягає в схрещуванні (утворенні гібридів) організмів, що відрізняються один від одного за однією чи кількома ознаками - (взаємноальтернативними, тобто взаємопротилежними ).

 

 Розповідь про три закони Г.Менделя:

 

1 - закон одноманітності гібридів першого покоління;

2 - закон розщеплення ознак;

3 - закон незалежного розщеплення (комбінування) ознак.

 

Закон “чистоти гамет”: кожен організм дістає один ген від матері, другий від батька: А+А=АА; А+а=Аа; а+а= аа.

 

Отже, висновок такий: кожна з гамет не може одночасно нести 2 алельних гени.

 Розповідь про цитологічні основи та статистичний характер законів спадковості:

- гомозигота - АА – за домінантною ознакою,

 - аа – за рецесивною ознакою.

- гетерозигота – Аа.

 

Отже:

- соматичні клітини мають набір хромосом 2n, тобто алельні гени парні;

 - гомозиготна особина може продукувати лише один сорт гамет, а гетерозиготна – два.

Розповідь про моногібридне схрещування.

 Розповідь про дигібридне схрещування.

 Рекомбінація – це поєднання алелей різних генів у гаметах гібридних особин, що відрізняються від подібних поєднань у гаметах батьків.

 Статистичний характер закону незалежного комбінування станів ознак можна довести, записавши хід схрещування за допомогою решітки Пеннета.

 Розповідь про проміжний характер успадкування ознак, тобто про неповне домінування домінантних генів.

 Розповідь про аналізуючи схрещування та летальні гени.

 Розповідь про теорію імовірності в генетиці: імовірність випадкового поєднання дорівнює відношенню кількості випадків, що сприяють цьому до загального числа всіх випадків.

 

ІV. Осмислення об‘єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі.

 

 Записати формули у зошит.

 

1. Статистичного характеру закону одноманітності:

АА Х аа = Аа 100% за фенотипом і генотипом.

2. Статистичного характеру закону розщеплення:

Аа х Аа = АА; Аа; аа.

 1 : 2 : 1 - за генотипом

3 :1 - за фенотипом.

 

3. Статистичний характер закону незалежного комбінування ознак:

АаВв х АаВв = 9 : 3 : 3 : 1 - за фенотипом.

 

4. Статистичний характер проміжного успадкування ознак:

1 : 2 : 1 - за генотипом і фенотипом.

 

V. Узагальнення та систематизація знань.

 

 Зробити відповідні висновки та узагальнення. Відповідь на проблемне запитання.

 

VІ. Підведення підсумків уроку.

 

VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання.

 

doc
Додано
21 жовтня 2018
Переглядів
2738
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку