Складнопідрядні речення з підрядними означальними
Мета: дати поняття про складнопідрядні речення з підрядними означальними та синонімічність складнопідрядних і простих речень з відокремленими означеннями, формувати вміння впізнавати такі речення, визначати в них граматичні основи, головну й підрядну частини; розвивати увагу, пам’ять, логічне й образне мислення і мовлення; виховувати патріотизм, зацікавити фольклором, різноманітністю й неповторністю рідної природи; формувати пунктуаційну грамотність; виховувати любов до рідного слова.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної і мовленнєвознавчої компетенції).
Засоби навчання: підручник, роздавальний матеріал.
Перебіг уроку
Бліцопитування.
— Які речення називають складними?
— Які складні речення називаються складнопідрядними? Наведіть приклади.
— Назвіть засоби зв’язку частин складнопідрядного речення.
— Як розрізнити підрядні сполучники і сполучні слова?
— Які ви знаєте види підрядних речень?
— Які розділові знаки ставлять між частинами складнопідрядного речення?
III. Установчо-мотиваційний етап.
Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності. Спостереження з елементами аналізу.
— Прочитайте речення. Визначте головну і підрядну частини. Поставте запитання.
Матеріал для вчителя.
Складнопідрядним реченням з підрядним означальним називають таке складне речення, у якому підрядна частина виконує функцію розгорнутого означення й пояснює в головній частині іменник, займенник або слово іншої частини мови в значенні іменника. Підрядна означальна частина відповідає на питання який? чий? котрий? і приєднується до головної підрядними сполучниками або сполучними словами.
Підрядна частина пояснює в головній іменник або іншу частину мови в значенні іменника (у головній частині можуть бути вказівні слова той, такий, весь та ін.). Сполучні слова: який, чий, котрий, хто, що, де, коли, куди, звідки. Сполучники: щоб, ніби, мов, наче та ін.
Підрядна частина в складнопідрядному з підрядним означальним стоїть після означуваного слова. Але якщо підрядна частина пояснює в головній частині займенник, то вона може стояти й перед головною. У головній частині складнопідрядного речення розглядуваного типу перед означуваним словом можуть бути вказівні слова той, такий, все, кожний, всякий. Наприклад: І тільки природа знаходить такі барви, що їх не відтворити жодною фарбою (І. Нечуй-Левицький).
— Прочитайте речення, випишіть спочатку складнопідрядні з підрядними означальними, а потім — прості речення з поширеним відокремленим означенням.
— Замініть, де це можливо, складнопідрядні речення з підрядними означальними простими реченнями з дієприкметниковими зворотами, а прості речення з дієприкметниковими зворотами — складнопідрядними з підрядними означальними.
Бесіда за змістом прочитаного.
— На питання якого другорядного члена речення відповідають підрядні означальні частини?
— Якими сполучними словами підрядне означальне речення поєднується із головним? Якими сполучниками підрядності?
— Які вказівні слова часто вживаються у головній частині складнопідрядного речення з підрядним означальним? З якою метою?
Творче конструювання.
— З кожної пари простих речень утворіть складнопідрядні речення з підрядними означальними, використовуючи сполучні слова який, що, де та ін. Складені речення запишіть.
Усне моделювання.
— Прості речення з дієприкметниковими зворотами перебудуйте на складнопідрядні речення з підрядними означальними (усно).
Дослідження-відновлення.
— Відновіть народні прислів’я, скориставшись довідкою, і запишіть їх.
Для довідок: .... на якому сидиш....; …щоб купити маму; ... що в рот ішли ковбаси; ... що й киселя не ріже;... що хоч з мосту та в воду; ...кури полоха;... що й ми виліземо з нори.
Практичний синтаксис.
— Прочитайте. Укажіть займенниково-означальні підрядні речення. Чим вони близькі до підрядних означальних?
Вправа «Незакінчене речення».
— Сьогодні на уроці я...
— Я зрозумів(-ла)...
— Найбільші труднощі в мене були...
— Я не вмів, а тепер умію...
— Я запам’ятав(-ла)...