Урок зарубіжної літератури у 7 класі
Тема: О. Генрі «Останній листок». Взаєморозуміння, намагання зробити добро іншим як спосіб подолати життєві негаразди, гімн людині, яка готова до самопожертви та любові до ближніх.
Мета: навчальна: розкрити своєрідність сюжету новели О. Генрі «Останній листок», удосконалити навички аналізу художнього твору, вміння виділяти головне із прочитаного та робити висновки; розвивальна: розвити навички художнього читання (вірша та прозового тексту), навички компаративного аналізу, вміння висловлювати особисте ставлення до проблем, які порушені у творі та давати логічні відповіді на запитання; виховна: сприяти розумінню людей та себе, любові до життя, виховувати почуття взаємоповаги, співчуття до людей, навчити вірити у себе та власні сили, умінню виживати попри всі негаразди, навчити толерантності та естетичному смаку.
Обладнання: портрет О. Генрі, текст твору, підручник.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу (аналіз художнього твору).
У маленькому тілі часто таїться велика душа.
Англійська приказка
ХІД УРОКУ
-
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
-
ПІДГОТОВКА ДО СПРИЙНЯТТЯ МАТЕРІАЛУ.
Вчитель:
-
Життя людини – це безцінний дарунок, який вражає своєю унікальністю. На своєму життєвому шляху кожна людина проходить через різні випробування. Трапляються такі проблеми, які просто вирішити, проте буває так, що людині приходиться долати такі перешкоди, які навіть здатні зашкодити. Нерідко буває, люди опускають руки, бо їм здається, що більше ніяк не подолати всі ці проблеми. Та часто люди замислюються, а що ж далі? Як жити? Може просто «здатися»? Чи далі боротися? Як раз, саме на ці питання, ми зможемо знайти відповідь у новелі О. Генрі «Останній листок».
ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ.
Вчитель:
-
Тема нашого уроку – це твір О. Генрі «Останній листок». Ця новела названа також гімном людині, яка здатна на самопожертву заради інших. Тому сьогодні, ми зможемо навчитись бачити людей не тільки очима, а й серцем.
-
Евристична бесіда.
-
Давайте згадаємо зміст новели та відповімо на такі запитання:
-
Де відбуваються події? (у невеликому районі, де у злиднях живуть художники);
-
У яку пору року відбуваються події? (восени, а саме у листопаді: дерева скидають пожовкле листя та відчувається незахищеність перед зимою);
-
Чому героями новели обрані саме люди мистецтва? (автор сам належав до таких людей, в них краще розвинуті почуття, їх легко образити, по-іншому сприймають навколишній світ);
-
Чому Джонсі, яка захворіла, не допомагають ліки? (вона втратила надію на одужання, її ніщо вже не цікавило у житті);
-
Чому Джонсі рахувала листки плюща за вікном? (вона вважала, що її смерть пов’язана зі смертю листя на плющі – коли опаде останній листок, вона також помре);
-
Хто допоміг Джонсі знову повірити у себе та свої сили? (художник Берман).
Вчитель:
-
Діти, а що нам відомо про Бермана? (художник, який жив на першому поверсі будинку, де жили дівчата; мріяв створити шедевр).
-
Виразне читання уривку (.
Учень зачитую портретний опис Бермана.
Вчитель:
-
Якими художніми засобами передано ставлення автора до Бермана? (епітети: гидкий старий, старий базіка, неохайний, потворна зовнішність).
-
Розкажіть про творче життя Бермана.
-
Як Берман сприйняв звістку про хворобу Джонсі? Як він зреагував?
-
Чому О. Генрі порівнює Бермана з Мойсеєм? (Мойсей вивів обраний народ з єгипетського рабства – це порятунок народу. А Берман рятує Джонсі від смерті).
-
Чому саме Берман йде на самопожертву? (він керувався Божою заповіддю: «Люби ближнього свого, як самого себе»).
Вчитель:
-
Мабуть, кожен з вас, зрозумів, що треба бути уважнішим до тих, хто поруч, що треба вчитися «бачити серцем». Непримітна людина, у якої було більше негативних рис, аніж позитивних, виявилась здатна на моральний вчинок.
-
Як ви би охарактеризували Бермана зараз? (робота в парах) (людяний, милосердний, співчутливий, дружелюбний, уміє розділити чужий біль).
Вчитель:
-
В кінці новели, ми читаємо: «Берман намалював не просто листок, це був його шедевр, про який він мріяв усе життя». Врятоване життя дівчинки – це добро, яке зробив Берман. Він виконав призначення кожної людини на землі – творити добро і прекрасне.
-
А тепер давайте дізнаємось, чому саме листок плюща намалював художник? Що він символізує?
-
Повідомлення, яке підготував учень. «Інформаційна скринька».
(В оригінальному творі «Останний листок» О. Генрі використав слово «vine», що в перекладі - «виноградна лоза» або «плющ». Але перекладачі обирають слово «плющ», бо християнська символіка трактує плющ як символ вічного життя. Як плющ в’ється вгору, так і людина чіпляється за життя, коли хоче вижити та подолати всі негаразди).
Вчитель:
«Мікрофон»
-
Давайте тепер згадаємо епіграф, який зачитували на початку уроку. Як ви вважаєте, яким чином це англійське прислів’я пов’язане з образом Бермана? (думки учнів: «Про Бермана я думаю…»)
-
Словникова робота.
-
Альтруїзм – готовність до самопожертви заради інших людей.
-
Гуманізм – увага й любов до людей, готовність їм допомогти.
-
Самопожертва – жертвувати собою, своїми особистими інтересами для блага інших.
-
Людяність – любов, повага до людської особистості, людинолюбство.
Вчитель:
-
Зверніть увагу на ці слова, пригадайте, яких ще літературних героїв, крім Бермана, можна ними охарактеризувати? (Прометей, Тарас Бульба, Дік Сенд).
-
Поетична хвилинка.
Учень зачитує вірш:
Творіть добро, щоб кращим став цей світ,
Не знали б горя щоб старі й малі,
Страждання нищіть нанівець,
Свій слід залиште на землі,
Теплом своїм ви серце обогрійте
Тому, хто вже наругу притерпів
Тому, кому терпіть не сила,
Хто горе побороти не зумів.
Байдужими не станьте тільки
І пам’ятайте, що ми – люди.
Творіть добро, піклуйтеся про інших –
І посвітлішає усюди.
Л. Сліпенко
-
ПІДСУМОК УРОКУ.
Вчитель:
-
Читаючи новелу О. Генрі «Останній листок», ми зрозуміли, що потрібно вміти співчувати іншим, бути милосердним та бути уважним до людей, які поруч з нами. Та треба пам’ятати, що справжня доброта та милосердя – вони не показні, про це не кричать повсюди, а просто жертвують собою заради інших.
-
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Дайте письмово відповіді на одне з питань:
-
У чому полягає гуманізм новели О. Генрі «Останній листок»?
-
Якою людину робить доброта?