Тема: А. де Сент-Екзюпері «Маленький принц». Людські стосунки, моральні цінності у казці-притчі «Маленький принц».
Мета : навчальна ; ознайомити учнів з біографією й творчістю А. де Сент-Екзюпері; зацікавити історією створення казки «Маленький принц»; формувати вміння аналізувати текст, визначати його алегоричний зміст, узагальнювати й робити висновки;
розвивати образне та логічне мислення, читацькі інтереси учнів, творчі здібності, вміння досліджувати матеріал, співпрацювати у групі, формулювати аргументовану точку зору на основі прочитаного; розвивати зв’язне мовлення учнів, вміння аналізувати, співставляти, робити висновки;
виховувати повагу до книги, кращі людські якості, свідоме ставлення до життя, бажання самовдосконалюватися.
Обладнання: портрет письменника, тексти твору , ілюстрації до твору, презентація «Життя Екзюпері», відеофільм із зображенням Землі
Тип уроку: урок засвоєння нових знань та формування на їх основі вмінь і навичок
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Слово вчителя. Щоб наш урок був результативним, а діяльність ефективною, вам треба: - бути уважними і зосередженими;
- зрозуміло і стисло висловлювати свої думки;
- активно працювати;
- проявляти ініціативу і фантазію;
- цінувати час.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності..
Відео «Земля із космосу».
Слово вчителя. Подивіться, яка прекрасна наша планета. Ця чудова планета народжує людей, таких, як Сент-Екзюпері, які своєю роботою, творчістю, цілим життям спонукають змінювати світ на краще, робити його добрішим і чистішим. Я пропоную вам сьогодні замислитись над важливими філософськими проблемами:
- Для чого живе людина?
- У чому полягає щастя?
- Що значить вірна і справжня дружба?
А нашим співрозмовником буде добрий і мудрий письменник А. де Сент-Екзюпері та його маленький загадковий герой Маленький принц.
ІII. Оголошення теми, мети уроку.
ІV. Сприйняття і засвоєння учнями нового матеріалу
Так, Екзюпері було що сказати нащадкам. І зробив він це за допомогою Маленького принца.
«Встав вранці, привів себе у порядок, приведи в порядок свою планету»
«Треба було судити не за словами, а за справами»
Перерахуйте планети, де побував наш герой
1-а планета - король;
2-а планета - честолюбець;
3-я планета – п’яниця;
4-а планета - ділова людина;
5-а планета - ліхтарник;
6-а планета - географ
7-а планета - Земля
6. Робота в групах. Згрупуйтеся за кольором вашої картки. Група розповідає про планети та її мешканця за планом:
1. Чим займається житель планети?
2.Охарактеризуйте його. Підберіть цитати до його характеристики.
3.Як ставиться Маленький принц до нього?
4.Знайдіть фразу , яка допомагає розкрити образ цього героя.
5. Сформулюйте висновок.
Група1. Король ( Необмежена влада, честолюбство .Світ для королів дуже спрощений, для них усі люди піддані. Себе судити набагато важче , ніж інших. Безглуздість)-Влада стоїть на першій сходинці світу дорослих
Честолюбець (Марнославство, самозахоплення, байдужість до оточення, егоїзм. Честолюбці не чують нічого, крім похвал. Уособлення пихатості) «Для пихатих усі інші – їхні шанувальники». «Шанувати – значить визначити, що я найвродливіший, найкраще одягнений, найбагатший і найрозумніший на планеті». «Пихаті люди не чують нічого, крім оплесків»
Група 2. Пияк (Хвороблива пристрасть до пияцтва. П*є , щоб забути про совість. Символ вад , яких багато у людей. Цей образ уособлює безсилля, втечу від себе, від проблем.)
Ділок (Рахував зорі, записував підрахунок на папірці і складав їх у ящик, вважаючи себе багатим. Нікчема, що прагне перетворити неозору красу Всесвіту у власність .« А зіркам від тебе немає ніякої користі». Займатися справою добре, але «гроші заради грошей» знецінюють життя) «Бути багатим , щоб купувати нові зірки». «Я володію зірками тому, що до мене ніхто не додумався ними заволодіти». «І моїй квітці, і моїм вулканам корисно, що я ними володію, а зіркам від тебе ніякої користі».
Група 3. Ліхтарник (Відповідальність за діло, турбота про інших, висока духовна турбота. « Це по-справжньому корисно, тому що красиво», «Наказ є наказ». «Це справді корисно, бо красиво». «Він не смішний, тому що не думає про себе».)
Географ ( «Надто важлива особа, йому ніколи байдикувати», уособлення обмеженості. Байдужість до того,що оточує) Надто поважна особа, яка ніколи не виходить з кабінету, мовляв, їй ніколи тинятися, про все знає з переказів, йому байдужа його планета)
Слово вчителя. Була й ще одна планета, яка викликала багато питань у героя А. де Сент-Екзюпері - Земля ..
- Чому автор каже « Земля – планета непроста» ? (Реальне життя- річ складна)
- Як почувається на землі Маленький принц? (самотньо)
-Кого шукає герой на Землі? (друзів)
-Яку трагедію пережив герой на Землі ?(дорога привела його в сад ,де росло багато троянд. Виявилося , що його квітка не є унікальною , неповторною)
- Хто допоміг Маленькому принцу?(лис)
-Які істини відкрив Лис героєві? (Ти завжди відповідаєш за того,кого приручив; Добре бачить тільки серце. Найголовнішого очима не побачиш)
-Чому льотчик і Маленький принц прийшли до криниці? (їх обох мучила спрага)
-Як ви розумієте фразу: «Вода буває потрібна і серцю»? ( Вислів «Вода буває потрібна і серцю» означає, що, крім звичайної спраги, існує ще й спрага духовна, що виникає, коли людині необхідне розуміння, підтримка, співпереживання... Як тіло не може довго жити без води, так і душа людини не витримає довго без дружби, любові, розуміння)
8. Коментоване читання тексту (від слів: «Криниця ,до якої ми прийшли , була не така, як інші…» до слів : «…я теж був щасливий…»
-Подумайте ,чому герої стали щасливими.(Бо вони після довгих пошуків нарешті пізнали істину)
-Що означають слова маленького принца: « І ти утішся!» (Пізнавши усі страждання на шляху до істини , ти обов’язково знайдеш спокій і втіху.)
9.Робота над жанром твору (презентація)
Народна казка |
"Маленький принц" |
Фантастика |
Фантастика мала реалістичне підґрунтя (порушували реальні земні проблеми, діяли сучасні образи тощо) |
Розподіл персонажів на позитивних і негативних |
У творі наявне протиставлення "дорослі" - "діти", письменник прагнув розбудити дитячу душу в кожній дорослій людині |
Позиція автора прихована
|
Відкрита позиція автора |
|
|
Мандрівка героя як композиційний прийом |
Мандри героя відбувалися не тільки на землі, а й у всесвітньому просторі і в просторах людської думки і душі, що надало твору філософського характеру |
Повторення епізодів, ситуацій (3 рази, 7 разів) |
Маленький принц відвідав сім планет, повтор епізодів, ситуацій мав на меті не лише розкрити характери героїв, а й поглибити певні думки, ідеї |
|
|
Умовність часу і простору |
Умовність оповіді не заперечувала належності подій казки до епохи XX століття |
Повчальний характер |
Автор не повчав, для нього головне мислити разом з людьми, допомагати їм шукати істину, розуміти їхні почуття, а люди самі повинні зробити висновки |
|
|
Щасливий кінець |
Фінал відкритий, не мав однозначного тлумачення |
Символічність персонажів, алегоричність образів, боротьба добра і зла |
Багатозначність символіки, боротьба духовного і бездуховного начал |
|
|
Морально-етична проблематика |
Філософські проблеми, що пов'язані не тільки з мораллю, а й з долею людства і всесвіту взагалі |
V. Застосування знань, умінь і навичок
1 .Вправа «Навігатор» Це зібрані речі, які належать особам, з якими зустрівся Маленький принц. Вгадайте кому вони належать, і які цінності проголошували ці герої твору? ( на малюнку речі: корона, шляпа, пляшка, книжка, ліхтар)
-Якщо йти все прямо та прямо, далеко не підеш...» ( необхідно мати прихильність до когось, близькі, дружні стосунки; не бути як «перекотиполе»)
-«Усі дорослі колись були дітьми, але мало хто з них про це пам’ятає» (подорослішавши, не намагайся знищити дитину в собі)
-«Прокинувся уранці, умився, привів себе до ладу — й одразу ж упорядкуй свою планету» (потрібно дотримуватися чистоти як фізичної, так і моральної; берегти свою планету)
-«Треба було судити не за словами, а за справами»( треба робити висновки про людину за її справами (слова можуть не відповідати дійсності)
-«Якщо зумієш правильно судити себе, значить, ти мудрий!» (оцінювати себе об’єктивно, визнавати свої помилки)
-«Бачить одне лиш серце. Найголовнішого очима не побачиш» (довіряти своєму серцю, його велінням)
2. Робота над проблемним запитанням
Які цінності, на думку Екзюпері, найголовніші у житті? (Любов, дружба, відданість, відповідальність, праця…)
.
VI. Підсумок уроку.
2. Вправа «Мікрофон».
Закінчіть речення: « Маленький принц навчає мене……..
3.. Слово вчителя.
Дорослий, якщо він по-справжньому добра людина, в душі залишається людиною. Він зберігає в собі кращі якості: любов, вірність, чуйність, довіру до світу, відсутність страху перед невідомим. Поява Маленького принца в пустелі перед пілотом – це нагадування людині про її внутрішнє «Я», або про найчистіше, що є в душах маленьких дітей
VІI. Домашнє завдання.
Опрацювати за підр
**Написати міні-твір « Яким повинен бути справжній друг?»