Тема уроку. «А. Григорук «Волелюбний вітер»
Мета. Ознайомити учнів із твором А. Григорука, допомогти осягнути відомості про основного його персонажа — вітра; навчати читати вдумливо, відкривати в прочитаному нове для себе; викликати інтерес до пізнання навколишнього світу; формувати в дітей уміння давати характеристику персонажу твору за його діями й розповіддю про себе; розвивати правильність, виразність читання, уміння читати в особах, вести діалог.
ЗМІСТ УРОКУ
І Організаційний момент
Коло «Ми веселі, ми чудові, ми кмітливі, ми просто клас»
Дерево «Очікувань»
- Чого ви чекаєте від сьогоднішнього уроку
II. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності
1. Підготовка до правильного читання.
- Уявіть, що здалека наближається вітер (у-у-у-у), ось він ближче (голосніше, грізніше промовляємо у-у-у-у) і зовсім близько нагинає дерева (голосно).
— Прочитайте слова, записані в піраміді (кожне слово на видиху, ніби подих вітру).
2. Підготовка до усвідомленого читання.
- Прочитайте загадку. Відгадайте її. Хтобезкриллітає? (Вітер).
III. Повідомлення теми та мети уроку
IV. Вивчення нового матеріалу
- Прочитайте заголовок твору.
Робота із зошитом з читання. Виконання вправ 1, 2 (с. 21).
3. Емоційний напрям підготовки.
— Прочитайте ще раз назву оповідання. Розгляньте малюнок. Яким зображений вітер?
- Яким він названий у заголовку?
- Який він, волелюбний вітер? Прочитайте у творі А. Григорука.(читання для себе)
V.Відеофізкультхвилинка для очей
VІ Узагальнення та систематизація отриманих знань
1. Читання оповідання вчителем. (Слухаючи, учні затуливши очі уявляють вітер у степу, тайзі, пустелі, на морі).
2. Перевірка первинного сприймання. Робота в групах
— Яким ви уявили вітер? Де ви його «побачили»?(намалювати на великому аркуші)
3. Повторне читання оповідання. Аналіз, під час якого діти одержують уявлення про вітри, їх назви, силу; навчаються наділяти рисами персонажа залежно від його дій.
- Уявімо, що ми можемо розмовляти з вітром. А вітер буде відповідати на наші запитання, буде показувати про себе і свої справи фотографії. Будемо читати, дивитися малюнки, слухати голос вітру, запам'ятовувати те, що він розповідає про себе.
- Прочитайте перші два речення мовчки. Уявіть, що ви запитуєте вітра. Прочитайте вголос своє запитання.
- Прочитайте відповідь вітру.
— Прочитайте наступне запитання і відповідь. Прочитайте ще раз імена вітру. Подивіться на малюнках, який бриз, самум, смерч, буревій.
У пустелі шумить вітер, пісок пересуває, у повітря піднімає; у морі — плескіт хвиль, у степу — шурхіт трав, а в тайзі — дерева від вітру нахиляються, тріщать гілки.
4. Підготовка до читання першої частини тексту в особах.
- Прочитайте, що запитаємо в вітра. Повторіть запитання.
- Прочитайте, як представився вітер. Чому назвав себе сином повітряного океану? Міркуйте так: океан — це величезний водний простір. А повітря — увесь вільний простір навколо землі, повітря нас оточує, ми ним дихаємо. Океан величезний, повітряний простір величезний, як океан. А вітер утворюється від руху цього повітря.
- Як зветься вітер у різних місцях? Прочитайте.
- Прочитайте в особах першу частину тексту.
VІІ Відеофізкультхвилинка (руханка)
1. Читання продовження твору.
— Розгляньте на малюнку вітер. Назвіть, де він добрий, лагідний, а де лютий.
Виразне читання твору учнями.
Читання в особах тексту (с. 58). (Доки весь клас читатиме, діти, які вільно читають, готуються прочитати й розіграти смішинку (с. 59) та кінцівку тексту).
Узагальнення отриманих знань. Відповіді на запитання після тексту. Добір слів для розповіді про лагідного й злого вітра.
2. Робота із зошитом з читання. Виконання вправи 3 (с. 22).
• Робота з кінцівкою тексту.
О, тоді я трощу, руйную вщент усе на своєму шляху! З місця на місце переношу в піщаних пустелях дюни й бархани. Вириваю з корінням могутні дерева. Витолочую родючі поля. На морях та океанах здіймаю бурі й топлю кораблі. Зриваю з будинків крівлі. Вивітрюю тисячолітні скелі. І годі знайти на світі силу, яка в моїй люті могла б мене зупинити.
Дуже ти, Вітре, примхливий, — сказала з докором Людина.
Така моя волелюбна вдача, — самовдоволено зронив Вітер, свиснув розбишакувато в телеграфних дротах і полинув далі в широкі світи.
VI. Підсумок уроку Вправа «Мікрофон»
1