20 червня о 18:00Вебінар: Особливості організації навчальної діяльності учнів, що мають розлади аутистичного спектру

Урок "А. Конан Дойл. "Пістрява стрічка". Образ Шерлока Холмса"

Про матеріал
Розробка другого уроку з вивчення оповідання А. Конан Дойла "Пістрява стрічка". Слід виготовити самостійно картки зі словами "Заповіт", "Одруження", "Сейф", "Батіжок" та іншими (див. конспект). На уроці використовується також інша розробка - тест на знання змісту оповідання
Перегляд файлу

Тема. Сутність «дедуктивного методу» Шерлока Холмса, утвердження в його образі сили інтелекту і моральних якостей

 

     Мета: активізувати читацьку активність школярів, викликати інтерес до творчості А. К. Дойля; розвивати усне зв’язне мовлення, уміння відповідати на поставлені питання, навички аналізу; виховувати моральні якості учнів, любов художнього слова. 

    Обладнання: аркуші для тесту на знання змісту оповідання, уривок фільму «Шерлок Холмс і доктор Ватсон», аркуші «Досьє Шерлока Холмса», відеоролик на основі серіалу «Шерлок»

     Тип уроку: урок засвоєння нових знань та розвиток на їх основі умінь і навичок.

 

Хід уроку

    І. Організаційний момент

    ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Тест на знання змісту оповідання «Пістрява стрічка» (питання на аркушах у двох варіантах, де учні одразу пишуть відповіді)
  2. Перегляд відеоуривку

Учитель.

  • Отже, дівчину Хелін Стоунер уночі стурбував тихий свист, який чула її сестра Джулія перед смертю, за два тижні перед весіллям, яке так і не відбулося. Останні слова Джулії були «Пістрява стрічка».

У самої Хелін через два тижні теж повинно бути весілля, тому вона злякалася і просить захисту у детектива Холмса.

Дивимося уривок

Перегляд відеоілюстрації (38:20 – 44:00, 3-4 хв)

  1. Бесіда на знання змісту завершення оповідання. Супроводжується демонстрацією слів на картках, які виставляються в логічний «ланцюжок», на початку слід залишити місце для трьох карток

Учитель

  • Холмс зі своїм помічником відвернули від дівчини страшну небезпеку. Її повинна була уночі вбити натренована болотяна гадюка.

Натомість гадюка вбила того, хто задумав це страшне вбивство і вже встиг убити сестру Хелін Джулію.

Давайте побудуємо логічний ланцюжок, як готувалося вбивство Джулії.

  • Назвіть «знаряддя вбивства» (змія)
  • Де тримав змію злочинець? сейфі)
  • По якому отвору змія пролізала у кімнату, де спала жертва? душник, вентиляційний отвір)
  • по чому повзла далі? (по шнуру від фальшивого дзвінка)
  • куди опускався шнурок? (до ліжка)
  • жертва спала, змія її не вкусила, і як її кликав назад злочинець? (тихо свистів)
  • чим її винагороджував? (молоко в блюдечку)
  • як він клав змію назад у сейф (батіжок з петлею)
  1. Учитель
  • Ми продемонстрували логіку роздумів сищика після того, як він побачив ці всі предмети у кабінеті злочинця, вітчима дівчат Грімсбі Ройлотта. А ще перед цим він здогадався, чому Ройлотт прагнув позбавитися дівчат. Згадаємо ці деталі (учні повинні їх пояснити):
  • Що означає ця деталь, з якої усе почалося? - Учитель показує слово з карткою «Заповіт» і кладе її на початку «ланцюжка» (мати дівчат залишила заповіт, за яким кожній з дочок після їхнього заміжжя відходила третина спадщини)
  • Подія, якої найбільше боявся злочинець – учитель виставляє наступну картку - «Заручини»
  • Убивши Джулію за допомогою натренованої змії, злочинцю треба було у ті ж умови поселити Хелін. Як він цього досяг? Учитель ставить наступне слово «Ремонт» (у спальні Хелін починається ремонт, якого ця кімната і не потребувала, тому дівчина вимушена спати в кімнаті покійної сестри)

 

Висновок учителя – перехід до теми

  • Ось перед вам усі ті деталі, шляхом роздуму над якими детектив зробив єдино правильний висновок (можна так і записати у зошитах цей ланцюжок:

Заповіт – заручини – ремонт – (змія) –

сейф – душник – шнур – ліжко – свистіння – молоко – батіжок - сейф

  • Саме таким є принцип розкриття таємниці, який придумав Е. По і називається він, як ви знаєте, дедуктивним методом розкриття таємниці. Шерлок Холмс розкриває заплутану кримінальну справу, застосовуючи дедуктивний метод. Але він при цьому є дуже розумним і спостережливим, здатним аналiзувати факти i знаходити вихiд iз найскладнiших ситуацiй. У цьому й полягають особливості цього героя. Запишемо тему уроку
  1. Оголошення теми, мети та завдань уроку.
  1. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу
  1. Учитель

Артур КонанДойл створив ряд оповідань з одним головним героєм –  дві збірки:

«Пригоди Шерлока Холмса»

«Записки про Шерлока Холмса».

Головними героями кожного з оповідань є Шерлок Холмс та його друг Джеймс Ватсон. Історії тут різні, але головні герої у кожному – одні і ті ж. І ще ці всі твори одинакові за жанром – оповідання. Такі твори, у яких  є спільні герої і вони при цьому одного жанру, складають літературний цикл.

  1. Робота над літературознавчим поняттям «цикл» (учні читають визначення на с. 200)
  2. Запис

Цикл у літературі (з грецького «коло»)– це сукупність художніх творів одного жанру, які об’єднані спільними героями та ідеями.

  1. Учитель

Нам, звичайно, добре відомо, що насправді ніколи не жив на світі геніальний сищик на імя Шерлок Холмс. Але він став таким популярним, що існує його музей, про який ми вже читали і переглядали ролик у інтернеті, а ще за оповіданнями про нього склали досьє, як на живу людину, і воно існує ще з 19 століття

(читання «Досьє Шерлока Холмса»)

 

 Ще при житті Конан Дойла його замучили проханнями дати справжню адресу містера Холмса чи добути автограф знаменитого детектива. А коли розуміли, що це – літературний герой, то автора самого просили розслідувати злочини.

І сьогодні у середньому кожен п'ятий британець вважає, що Шерлок Холмс реально існував.

  1. Постановка проблемного питання уроку: чому оповідання так цікаво читати?!

 

  • У чому ж секрет оповiдань Конан Дойля?   .                                                                                                                     
  1. Розв’язок проблемного питання уроку.

Секрет автора в тому, що:

  1. у своїх творах вiн показав людину виняткових розумових здiбностей, дуже спостережливу, здатну аналiзувати факти i знаходити вихiд iз найскладнiших ситуацiй.

Учитель

Як ви думаєте, чи цікаво було б читати «Пістряву стрічку», якби у ній не було загадки – хто вбивця?

 

Секрет автора і в тому, що:

  1. сюжети побудованi так, що читач постiйно перебуває в напрузi. Вiн не знає таємницi до кiнця.                                                                               

 

А після того, коли вбивця виявлений, читач хоче знати, як детектив догадався про це! Тому неодмінно має бути пояснення логіки розкриття таємниці.

Висновок: успішні детективні твори пишуть за єдиною формулою

Запис

Існує схема або формула” детективного оповідання (придумав Е. По!!!).

  1. На початку- розповідь про якусь таємничу історію.
  2. Розслідуванням займається детектив-непрофесіонал. Поряд з ним – приятель-оповідач (від його імені ведеться розповідь у оповіданні)
  3. Розгадка таємниці повинна дивувати!
  4. Розгадка має дуже просте пояснення.
  5. Пояснення проходить в кабінеті детектива за чашкою чаю.

 

 «Формулою» письменники детективного жанру користуються дотепер. Можливо, хтось із вас теж спробує нею скористатися? )

 

  1. Підсумок уроку
  1. Учитель

Шерлок Холмс є одним із найпопулярніших літературних героїв. Ще за життя Конан Дойла стали з'являтися автори, які писали про пригоди знаменитого сищика, в тому числі й син письменника Адріан Конан Дойл.

На початку XX століття російські письменники П. Нікітін і П. Орловець створили цикл повістей про розслідування злочинів Холмса в Росії. Оповідання  про детектива писали Джон Карр, Стівен Кінг, Марк Твен, Джуліан Саймонс, Борис Акунін, Сергій Лук'яненко, Ентоні Горовіц і навіть президент США Франклін   Рузвельт.

Існує сучасний серіал про Шерлока Холмса, який продовжує розповідь про життя геніального детектива у наші дні

(перегляд відеоролика за серіалом «Шерлок Холмс», 3 хвилини)

 

Класичний детективний дует Холмс-Ватсон ще багато століть буде надихати режисерів, майстрів пензля, слова, мистецтва у цілому.

 

  1. Інтерактивна вправа «Мікрофон».

Пропоную і вам спробувати висловити свою версію подій про Шерлока Холмса. Завершіть речення:

      Якби Хелін Стоунер не звернулась за допомогою до Шерлока Холмса, то...

 

  1. Оцінювання

 

Домашня робота

 

Придумати свою історію про Шерлока Холмса.

 

 

Додатковий матеріал

Матеріалом історій Конан Дойла є саме життя. І героя свого він теж списав з реальної людини

Прототип Шерлока Холмса

Дослiдники творчостi А. Конан Дойля вважають, що прототипом Холмса став професор Джозеф Бел, колишнiй унiверситетський наставник Конан Дойля. Джозеф Бел був не тiльки блискучим лiкарем, а й людиною, яка не вагаючись, вiддала б власне життя за порятунок життя кожного. Найбiльше Д. Бел вражав своїх студентiв своїми дивовижними аналiтичними здiбностями. Черговий пацiєнт, який потрапив на прийом, ще не встиг i рота розкрити, щоб поскаржитися на те, з чим прийшов, як Бел ставив йому уже дiагноз: «Отже ви в минулом вiйськовий?» «Так, сер.» «-Шотландський полк?» Так, сер.» «Унтер-офiцер?» «Так, сер». «Служили в Барбадосi?» «-Так, сер»

Приголомшеному пацієнтові-спостерiгачу цiєї розмови Бел спокійно пояснював: «Звернiть увагу на те, що цей ввiчливий пан не зняв капелюха. Це прийнято у вiйськових. Жорстокiсть, вiдчутна в його особi, безпомилково вкаже на його шотландське походження. А про службу в Барбадосi говорить хвороба, вiд якої вiн страждає i на яку не хворiють в Англiї». Отже завдяки логiцi i фантазiї Бел став героєм новел, одержавши iм’я Шерлок Холмс.

 

 

 

1

 

docx
Додано
26 березня
Переглядів
206
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку