Урок "А. Міцкевич. Світове визнання видатного польського поета. Сердечна збентеженість ліричного героя у вірші "Непевність"

Про матеріал
Знайомство з творчістю А. Міцкевича, зокрема, його твором про кохання "Непевність".
Перегляд файлу

7 клас

Тема. Адам Міцкевич. Світове визнання видатного польського поета. Сердечна збентеженість ліричного героя у вірші «Непевність»

Мета: дізнатися про життя і творчість А. Міцкевича; ознайомити з одним із взірців творів про кохання; поглибити знання про вірш, основні художні засоби віршів, оригінал, переклад, образ ліричного героя; удосконалити роботу над виразним читанням і текстологічним аналізом ліричного твору; розвивати почуття прекрасного, виховувати культуру мовлення, повагу до справжніх почуттів.

                                            Перебіг уроку

Як не любов, то що це бути може?

                                                                  А як любов, то що таке вона?

Ф. Петрарка

І. Організаційний момент

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Тема кохання – вічна тема. Вона хвилювала поетів усіх часів і всіх країн. Кохання – то високе почуття! Воно наповнює, окрилює і надихає. Це почуття спонукало до подвигів і злетів, до сумнівів і страждань. На честь коханих складали вірші, схрещували шпаги в поєдинках,  їхніми іменами називали зірки на небі. Але не завжди кохання буває щасливим – інколи стосунки між людьми не складаються, і це цілком нормально. У будь-якому разі краще закохуватись і надихатись, нехай і не завжди вдало, аніж жити без цього почуття.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Перевірка домашнього завдання

- демонстрація складених вдома ґрон за темою «Кохання»

ІV. Робота над темою уроку

1. Слово вчителя

Лірика Адама Міцкевича надзвичайно романтична, в ній тісно переплетені тема батьківщини та особистих переживань поета.

Перебуваючи в Одесі, поет знайомиться з Кароліною Собанською, про яку говорили, що вона «жінка демонічної краси». Не залишився байдужим і Адам Міцкевич. І, хоч це кохання приносило романтичному поету не лише миті щастя, а й тривоги, муки ревнощів, страждання, він присвятив багато віршів цій фатальній жінці.

2. Виразне читання вірша «Непевність»

Вдалині від тебе не тужу, не плачу,

Розуму не трачу, як тебе побачу,

А проте, як часом довго не стріваю, –

Все чогось сумую, все чогось шукаю.

І в журбі до серця приплива питання:

Чи це тільки дружба, а чи це кохання?

 

Ти з очей зникаєш, і вже я не в силі

Одновити в думці риси твої милі,

Хоч мені й говорить прагнення щоденне,

Що ти завжди близько, завжди біля мене.

Та мене хвилює давнє запитання:

Чи це тільки дружба, а чи це кохання?

 

Сумував я тяжко, та своєї скрути

Не давав ніколи я тобі відчути;

Без мети блукав я і втрачав дорогу,

А, прибившись часом до того порогу,

Входив я, сховавши в серці запитання:

Чи це тільки дружба, а чи це кохання?

 

Задля тебе навіть смерть була б легкою,

В пекло я подався б для твого спокою,

Хоч не маю зваги серцю наказати –

І твоїм здоров’ям, і спокоєм стати.

Сушить мені мозок те лихе питання:

Чи це тільки дружба, а чи це кохання?

 

Як руки твоєї дотик відчуваю,

Наче в любий спокій весь я поринаю.

Я б заснув навіки в тую мить, здається,

Коли б не будило серце, в котрім б’ється,

Невідступно б’ється грізне запитання:

Чи це тільки дружба, а чи це кохання?

 

Коли я цю пісню віршував без тями,

Віщий дух моїми не владав устами,

Сам не знаю звідки, стежками якими

Узялися мислі і набігли рими,

Як я в кінці вірша вкарбував питання:

Що мене натхнуло – дружба чи кохання?

3. Словникова робота

Рефрен – рядок або кілька рядків, які повторюються в кінці кожної строфи чи групи строф.

4. Аналітична бесіда

- Сформулюйте тему вірша (лірико-психологічний етюд про почуття ліричного героя, сумніви, збентеженість, невпевненість у своїх почуттях).

- Основна думка (намагання розібратись у сутності своїх неоднозначних почуттів)

- Які засоби художньої виразності використовує автор?

- Наведіть приклади:

Епітети: (милі риси, лихе питання, грізне запитання…)

Метафори: (сховавши в серці запитання, до серця приплива питання, набігли рими…)

- Рефрен (Чи це тільки дружба, а чи це кохання?)

V. Узагальнення вивченого

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

- Створіть словесну ілюстрацію образу ліричного героя.

- Що спільного в образах Шимека і ліричного героя вірша А.Міцкевича?

VI. Підбиття підсумків уроку

1. Робота з епіграфом

Метод «Прес»

(Коментар учителя: відповідь формулюється згідно схеми: «я вважаю»…, тому що… Наприклад,… Тому…(висновок).

-Чому часто так буває, що людині важко розібратись у своїх почуттях, дати однозначну відповідь?

 -В чому причина  збентеженості літературного героя, його сумнівів, непевності?

2. Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»

-Тема кохання для мене…

-Гадаю, що вірш має назву «Непевність» тому, що…

3. Підсумкове слово вчителя

Кохаючи, страждаючи, згораючи від ревнощів, Адам Міцкевич в елегії «Година» порівняв себе з листком, який, падаючи, зачепив троянду, та вітер погнав його далі й далі полями.

Згадуючи знову безсмертного Петрарку, спливають у пам’яті рядки:

Я вами дихаю, для вас палаю,

Я народивсь для вашого єства,

Без вас мені нема й не треба раю;

Як радість відійшла моя жива,

В словах надію я плекав безкраю,

Та вітер порозвіював слова.

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Виговська Ірина Борисівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
11 березня 2023
Переглядів
4527
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку