7 клас
Тема. Адам Міцкевич. Світове визнання видатного польського поета. Сердечна збентеженість ліричного героя у вірші «Непевність»
Мета: дізнатися про життя і творчість А. Міцкевича; ознайомити з одним із взірців творів про кохання; поглибити знання про вірш, основні художні засоби віршів, оригінал, переклад, образ ліричного героя; удосконалити роботу над виразним читанням і текстологічним аналізом ліричного твору; розвивати почуття прекрасного, виховувати культуру мовлення, повагу до справжніх почуттів.
Перебіг уроку
Як не любов, то що це бути може?
А як любов, то що таке вона?
Ф. Петрарка
І. Організаційний момент
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
Тема кохання – вічна тема. Вона хвилювала поетів усіх часів і всіх країн. Кохання – то високе почуття! Воно наповнює, окрилює і надихає. Це почуття спонукало до подвигів і злетів, до сумнівів і страждань. На честь коханих складали вірші, схрещували шпаги в поєдинках, їхніми іменами називали зірки на небі. Але не завжди кохання буває щасливим – інколи стосунки між людьми не складаються, і це цілком нормально. У будь-якому разі краще закохуватись і надихатись, нехай і не завжди вдало, аніж жити без цього почуття.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Перевірка домашнього завдання
- демонстрація складених вдома ґрон за темою «Кохання»
ІV. Робота над темою уроку
1. Слово вчителя
Лірика Адама Міцкевича надзвичайно романтична, в ній тісно переплетені тема батьківщини та особистих переживань поета.
Перебуваючи в Одесі, поет знайомиться з Кароліною Собанською, про яку говорили, що вона «жінка демонічної краси». Не залишився байдужим і Адам Міцкевич. І, хоч це кохання приносило романтичному поету не лише миті щастя, а й тривоги, муки ревнощів, страждання, він присвятив багато віршів цій фатальній жінці.
2. Виразне читання вірша «Непевність»
Вдалині від тебе не тужу, не плачу,
Розуму не трачу, як тебе побачу,
А проте, як часом довго не стріваю, –
Все чогось сумую, все чогось шукаю.
І в журбі до серця приплива питання:
Чи це тільки дружба, а чи це кохання?
Ти з очей зникаєш, і вже я не в силі
Одновити в думці риси твої милі,
Хоч мені й говорить прагнення щоденне,
Що ти завжди близько, завжди біля мене.
Та мене хвилює давнє запитання:
Чи це тільки дружба, а чи це кохання?
Сумував я тяжко, та своєї скрути
Не давав ніколи я тобі відчути;
Без мети блукав я і втрачав дорогу,
А, прибившись часом до того порогу,
Входив я, сховавши в серці запитання:
Чи це тільки дружба, а чи це кохання?
Задля тебе навіть смерть була б легкою,
В пекло я подався б для твого спокою,
Хоч не маю зваги серцю наказати –
І твоїм здоров’ям, і спокоєм стати.
Сушить мені мозок те лихе питання:
Чи це тільки дружба, а чи це кохання?
Як руки твоєї дотик відчуваю,
Наче в любий спокій весь я поринаю.
Я б заснув навіки в тую мить, здається,
Коли б не будило серце, в котрім б’ється,
Невідступно б’ється грізне запитання:
Чи це тільки дружба, а чи це кохання?
Коли я цю пісню віршував без тями,
Віщий дух моїми не владав устами,
Сам не знаю звідки, стежками якими
Узялися мислі і набігли рими,
Як я в кінці вірша вкарбував питання:
Що мене натхнуло – дружба чи кохання?
3. Словникова робота
Рефрен – рядок або кілька рядків, які повторюються в кінці кожної строфи чи групи строф.
4. Аналітична бесіда
- Сформулюйте тему вірша (лірико-психологічний етюд про почуття ліричного героя, сумніви, збентеженість, невпевненість у своїх почуттях).
- Основна думка (намагання розібратись у сутності своїх неоднозначних почуттів)
- Які засоби художньої виразності використовує автор?
- Наведіть приклади:
Епітети: (милі риси, лихе питання, грізне запитання…)
Метафори: (сховавши в серці запитання, до серця приплива питання, набігли рими…)
- Рефрен (Чи це тільки дружба, а чи це кохання?)
V. Узагальнення вивченого
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
- Створіть словесну ілюстрацію образу ліричного героя.
- Що спільного в образах Шимека і ліричного героя вірша А.Міцкевича?
VI. Підбиття підсумків уроку
1. Робота з епіграфом
Метод «Прес»
(Коментар учителя: відповідь формулюється згідно схеми: «я вважаю»…, тому що… Наприклад,… Тому…(висновок).
-Чому часто так буває, що людині важко розібратись у своїх почуттях, дати однозначну відповідь?
-В чому причина збентеженості літературного героя, його сумнівів, непевності?
2. Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»
-Тема кохання для мене…
-Гадаю, що вірш має назву «Непевність» тому, що…
3. Підсумкове слово вчителя
Кохаючи, страждаючи, згораючи від ревнощів, Адам Міцкевич в елегії «Година» порівняв себе з листком, який, падаючи, зачепив троянду, та вітер погнав його далі й далі полями.
Згадуючи знову безсмертного Петрарку, спливають у пам’яті рядки:
Я вами дихаю, для вас палаю,
Я народивсь для вашого єства,
Без вас мені нема й не треба раю;
Як радість відійшла моя жива,
В словах надію я плекав безкраю,
Та вітер порозвіював слова.