Урок презентація "ПРблема духовного випробування людинита її моральної стійкості у вірші Р. Кіплінга " Якщо"

Про матеріал
У розробці використано різноманітні інноваційні технології, які сприяють кращому засвоєнню матеріалу
Перегляд файлу

Тема: Проблема духовного випробування людини та її моральної стійкості увірші «Якщо…» Р. Д. Кіплінга.                                                                                                           Мета (формувати компетентності):                                                                                     предметні :розкрити філософський зміст вірша,поглиблювати навички аналізу  тексту, вчити учнів бачити та відчувати красу поетичної мови;            комунікативні:розвивати культуру зв’язного мовлення; вміння висловлювати свої судження, обґрунтовано доводити свою точку  зору;            ініціативність і практичність : удосконалювати вміння працювати в групах,робити дослідження і висновки ;                                                                                соціальні та громадянські:виховувати загальнолюдські цінності:благородство,чесність, стійкість, гідність, відповідальність, совість, життєвий оптимізм,вчити робити власний вибір у житті і бути відповідальним за нього;                                                                                              інформаційно- цифрові :удосконалювати вміння знаходити інформацію про літературний твір в мережі Інтернет;                                                                              математичні : розвивати логічне мислення;                                                     загальнокультурні :виховувати інтерес до різних видів мистецтва .Обладнання: Портрет Р. Д. Кіплінга, виставка видань його творів, переклади вірша «Якщо…» Є. Сверстюком, В. Стусом , цитати видатних людей про сенс життя,  мультимедійна презентація до уроку, живі голоси. В.Стус. «Синові».                                                                                                                              Випереджувальне завдання:окремим учням підготувати  виразне читання вірша Кіплінга на англійській мові, знайти в мережі Інтернет і підготувати повідомлення «Висловлювання Матері Терези», «Звернення М.Амосова до молоді», знайти інформацію про  переклади вірша Кіплінга різними поетами                                                                                                         Тип уроку: Урок узагальнення й систематизації знань.                                                        Епіграф: Людина живе на землі не тільки заради свого власного щастя. Вона повинна зрозуміти великий закон людяності. В. Гладстон                                                          Хід уроку                                                                                                                                               I. Оголошення теми, мети, епіграфа уроку.                                                                              Слово вчителя: Життя – найбільша загальнолюдська цінність. А як прожити це життя, чим дорожити, чому приділяти найбільше уваги, щоб його не змарнувати?                                                                                                                                    Робота з епіграфом.                                                                                                                       - Уважно і виразно прочитайте епіграф до уроку.                                                               - Виділіть ключові слова у цьому висловлюванні.                                                                        -  Що, по-вашому, означає висловлювання «великий закон людяності»?                            II. Сприйняття навчального матеріалу.                                                                             Евристична бесіда на тему: «Що означає бути справжньою людиною?» Учням пропонуються для обговорення цитати видатних митців минулого                                          1. «Людина повинна бути розумною, простою, справедливою, сміливою і доброю. Тільки тоді вона має право носити це високе звання – Людина». (К. Паустовський).                                                                                                                                – Чи погоджуєтеся ви з цим висловлюванням?

 – А які п’ять найважливіших рис характеру справжньої Людини запропонували б ви?

 2. «Життя – це нескінченне удосконалення. Вважати себе досконалим – означає вбити cебе» (К. Ф. Геббель).                                                                                               – Що означає слово «удосконалення»? Для чого працювати над собою?                                       – Що необхідно удосконалювати щодня?                                                                               – Чи кожен з вас працює над собою, над своїми недоліками?

3. «Бути людиною – означає відчувати свою відповідальність перед злиднями, які ніби і не залежать від тебе. Пишатися кожною перемогою, здобутою товаришами. Усвідомлювати, що кожна покладена тобою цеглинка допомагає будувати світ» (А. СентЕкзюпері).                                                                                  – Чи означає це, що кожен із нас мусить щодня думати про інших і весь світ? – Чи згодні ви, що від кожного нашого вчинку змінюється щось в інших, суспільстві, Історії?                                                                                                                               4. «Людина – це звучить гордо!» (Максим Горький).                                                                                               – Чи погоджуєтесь ви з цим висловом? – Ще раз поміркуйте: що означає бути Людиною?                                                                                                                                                Складання асоціативного куща до слова ЛЮДИНА ( розум,совість, доброта. милосердя, порядність, сила волі, людяність)                                                                                  – Як ви розумієте слово «людяність»?                                                                               III. Робота над ключовими словами уроку, запис їх у зошити, словникова робота.                                                                                                                                           Ключові слова уроку: людяність, відповідальність, гідність, правда, совість.

 IV. Робота з текстом: читання вірша «Якщо…»  англійською мовою                                                               -- Що ви зрозуміли із вірша-оригіналу?                                                                                                           Читання вірша « Якщо…»  напам’ять: конкурс читців-декламаторів.

. Робота з текстом

- Яка тема вірша Кіплінга « Якщо…» ?

 - Що прагнув донести до читачів автор?

(Тема твору – роздуми про сенс людського життя.

 Ідея – тільки тій Людині  належить Земля, яка знає, для чого вона живе.)

V. Робота в групах                                                                                                                                             Ігрупа: Шляхом аналізу «вслід за автором» скласти

«Програму дій для кожного» ( запис у зошити.)                                                                         Програма дій для кожного:                                                                                                                          -Бути у житті борцем.                                                                                                                           - Допомагати іншим, стати кращим.                                                                                                 - Долати зло – означає творити добро.                                                                                                 - Сприймати життя в усіх його барвах (і темних, і яскравих).                                                        - Долати труднощі та знаходити сили піднятися, почати спочатку.                                                   - Пам’ятати про інших, про справедливість.                                                                               -Усе робити на повну силу, по совісті, з радістю до життя.                                                                                  ІІ група. Шляхом аналізу «вслід за автором» виписати якості справжньої Людини                                                                                                                                              Бути собою; доброта розважливість; стійкість ; воля;чесність; наполегливість; цілеспрямованість; працьовитість;рішучість;оптимізм; мужність;  людяність;простота;честь і совість;активність;розуміння свого призначення                                                                                                      VI .Розвиток усного зв’язного мовлення. Порівняти переклади вірша Р.Кіплінга,зроблені В.Стусом,   Є.Сверстюка.

- Чи можна вважати , що перед нами не переспіви, а переклади вірша Кіплінга «Якщо…»? Аргументуйте  свою відповідь.

 - Чи використовують перекладачі анафору та антитезу?

 - Чий переклад вам більше сподобався? Аргументуйте свій вибір                           VII.Словникова робота.

Анафора-стилістична фігура, єдино початок; вживаний  на початку  віршованих рядків  повтор звуків, млів, рядків, строф,фраз.

Антитеза – стилістична фігура, яка полягає у зіставленні  або запереченні контрастних понять, явищ, образів.                                                                                                  Проблемне запитання:                                                                                                                 - Чому  слово «Людина» наприкінці поезії написано з великої літери?                             Учитель. В оригіналі цей вірш має назву«If»(«Якщо…») однак у деяких перекладах назва не зберігається. Відомий український поет Василь Стус дав свєму своєму перекладу  назву «Синові».

Прослухайте цей вірш .Скажіть, чим він відрізняється від попередніх?

 VII. Прослуховування запису. Живі голоси. В.Стус. «Синові».                                                 Творча робота  в групах. Скласти морально-етичну  «Пам’ятку Людини» за віршем Р.Кіплінга

Знайти сенс буття                                                                                                   Залишатися собою                                                                                                      Допомагати людям                                                                                                                    Не втрачати віри у житті                                                                                   Викорінювати ненависть                                                                                                Не втрачати    совісті                                                                                                                Не відступати від правди                                                                                                   Проблемне запитання .

  • Як ви думаєте, чи легко жити за максимальними моральними нормами? Жити за такими нормами дуже важко. Але головне – прагнути цього.  Таких людей небагато, але, на щастя, вони є. Чи можете ви назвати людей, життя яких було підпорядковане цим нормам? Якщо ви не знаєте таких людей, то послухайте розповіді про них.                                                                                                                                                        Мати Тереза. Албанка за походженням, донька багатого купця, вона половину свого життя прожила в Індії  і всю себе присвятила допомозі бідним людям. Вона створила близько 50 шкіл , заснувала ряд притулків для хворих бідняків, організувала лепрозорій у Західній Бенгалії. Девізом її життя стали слова: « Бідні мають знати, що ми їх любимо.» Почесний доктор богословських наук  Кембриджського університету, мати  Тереза у 1979 році була удостоєна Нобелівської премії миру, усі кошти від якої вона вклала у діяльність своєї місії. 1999року Папа Римський прийняв рішення про канонізацію матері Терези.

Але сама мати Тереза свою працю вважала краплею в морі. Вона працювала по 16 годин на добу.  Маючи хворе серце, вона не погоджувалася на операцію, мотивуючи відмову тим, що для її підопічних така операція була  б недоступною.                                                                                                                                Вона ніколи не давала інтерв'ю , не виголошувала промов. Вона просто допомагала, підтримувала, полегшувала страждання. Зневаженому всіма злидареві вона говорила:   « Ти не  самотній!» І свято в це вірила

  • Учень читає
  •  «Заповіт       Матері Терези»
  • Життя – це шанс. Скористайся ним.
  •         Життя – це краса. Милуйся нею.
  • Життя – це мрія. Здійсни її.
  • Життя – це виклик . Прийми його.
  • Життя – це обов’язок. Виконай його.
  • Життя – це гра. Стань гравцем.
  • Життя – це цінність. Цінуй його!
  • Життя – це скарб. Бережи його.
  • Життя – це любов. Насолоджуйся нею.
  • Життя – це таїна. Пізнай її.
  • Життя – це юдоль бід. Перебори усе.
  • Життя – це пісня . Доспівай її.
  • Життя – це боротьба. Почни її.
  • Життя – це безодня невідомого - не бійся, вступи в неї.
  • Життя – це удача. Шукай цю мить!
  • Життя таке чудове – не загуби його.
  • Це твоє життя. Борони його.
  • Учитель. Чи є щось спільне між віршем Р.Кіплінга і совами матері Терези?

Учень. Читає звернення відомого хірурга Миколи Амосова до молоді з побажаннями.

Що хочеться побажати вам у першу чергу?Звичайно, щастя.

Суспільство не забезпечить людину щастям,якщо вона  слабка і не здатна на зусилля. Пам’ятайте : задоволення від відпочинку і розваг шкідливе, до нього звикаєш -  і з’являється нудьга.

Не уникайте напруженої праці: вона підвищує тренованість, а це збільшує можливість досягти успіху.

Не бійтесь попрацювати на інших, на суспільство, а не тільки на себе. Людина щаслива ставленням до неї оточуючих людей. Хочеш отримати симпатію і повагу – потрібно для цього працювати. Боріться проти власного егоїстичного почуття,прагніть до спілкування, майте цікавих друзів і не бійтесь давати їм якомога більше  душевного тепла ,не вимагаючи нічого в обмін.

Прагніть до різноманітної діяльності – до оволодіння новими професіями, улюбленими заняттями. Це робить життя цікавішим.

  • Учитель. Що об’єднує звернення до молоді М.Амосова  та вірш Р.Кіплінга                                                                                                       «Мікрофон». Закінчіть фразу: « Ти людина, якщо…»                                                  VIІІ. Бесіда про письменника.                                                                                                              - Чи звертався Кіплінг до проблеми людяності, благородства почуттів у інших своїх творах? (Так, в усіх його творах героями стають чесні, добрі та справедливі люди).                                                                                                                                  - Які добрі справи нагадують нам про письменника? (Цікаві твори, у яких добро і справедливість перемагають; його вірш свідчить про чистоту і благородство думок, його репортерська робота це подорожі і спілкування з різними людьми, представниками різних народів. Без поваги до людей, без знань про їхні звичаї і проблеми не було б порозуміння).                                                                                                                              - Як ви вважаєте, чому Кіплінг називав себе пілігримом? (Він мандрує не лише континентами, а й у часі (його книги актуальні сьогодні у всьому світі), він пошукач мудрості, знань, сенсу життя).

ІХ. Підсумки уроку.                                                                                                                            Бесіда.                                                                                                                                                        - Прочитайте ще раз епіграф до уроку. Чи змінилося ваше ставлення до життя, до людей після прочитання вірша Кіплінга, обговорення його на уроці?                                   - У чому, на вашу думку, полягає «великий закон людяності»?                                                   -  Які людські цінності можна віднести до найвищих?

Підсумкове слово вчителя. Досвід і розум лише тоді приносять користь, коли спрямовані на добрі справи . Добро роблять щиро, тому воно не потребує показовості,(адже добра людина не чекає на подяку ,на те, щоб її допомогу помітили, не нагадує про себе). Робити добро іншим – це не лише обов’язок кожного, але й надзвичайне задоволення. Не вірите – спробуйте!Кіплінг лишив нам прекрасний вірш,у якому звучить віра в силу і мужність людини, в якому яскраво відображено її здатність переборювати труднощі на шляху до високої мети. Моральні якості, які уславлює Р.Кіплінг у вірші, надзвичайно важливо  цінувати і виховувати в собі. Адже залишитися сильною особистістю за будь-яких умов – найважливіше завдання кожного. Тож пам’ятайте народну мудрість: «Гляди, не забудь – Людиною будь!»

X. Домашнє завдання.                                                                                                             Підготувати відповідь на запитання: Як можна припинити війни у світі? . Скласти коротке повідомлення – висновок    « Які моральні цінності , визначені Р.Кіплінгом, залишаться назавжди у людському житті

docx
Додано
16 березня 2023
Переглядів
290
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку