Урок "А. П. Чехов. "Хамелеон".

Про матеріал

Конспект уроку зарубіжної літератури в 6 класі на тему:"А. П. Чехов. "Хамелеон". Викриття пристосуванства, підлабузництва в оповіданні. Діалог як основна форма розкриття сюжету. Роль художньої деталі. Символічність назви."

Перегляд файлу

6 клас Зарубіжна література  Вчитель: Семененко Н. А.

Урок №                                                                                 Дата:

Тема. А. П. Чехов (1860-1904). «Хамелеон». Викриття пристосуванства, підлабузництва в оповіданні. Діалог як основна форма розкриття сюжету. Роль художньої деталі. Символічність назви.

Мета. Ознайомити учнів з життям та творчістю А. П. Чехова. Дати первинне поняття про художню деталь та окреслити її роль в художньому творі. Поглиблювати знання учнів про жанри та їх ознаки. Продовжувати розвивати навички роботи з текстом, його часткового аналізу. Виховувати найкращі людські якості.

Тип уроку. Засвоєння нових знань.

Обладнання.

                                                     Хід уроку

І. Організаційний момент.

Слово вчителя.

   Доброго дня, діти. Рада вітати вас сьогодні на уроці. Бачу, що ви добре відпочили під час канікул, тому бажаю вас творчого натхнення та успіхів у навчанні. Давайте розпочнемо наш урок.

ІІ. Оголошення теми, мети уроку.

    Сьогодні на уроці ми розпочинаємо знайомитися із творчістю відомого російського письменника, Антона Павловича Чехова. Ми ознайомимося з основними віхами життя та творчості письменника, здійснимо віртуальну подорож до музею, який знаходиться у Ялті, дізнаємося про особливості авторського стилю. Тож давайте не гаяти час, а швидше розпочнемо нашу подорож сторінками творів А. П. Чехова.

ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.

  1. Повідомлення вчителя про життя та творчість А. П. Чехова.

      Народився А. П. Чехов  29 січня 1860 року в Таганрозі — невеликому портовому місті на березі Азовського моря. Його дід був українцем, кріпаком, який зумів викупити свою сім'ю з неволі. Батько Чехова, Павло Єгорович, був купцем, мав власну  крамницю. Він мав багато талантів — малював, грав на скрипці, співав у церковному хорі. Мати, Євгенія Яківна, походить з купецького роду, вміла чудово оповідати. В родині Чехових було шестеро дітей — п'ятеро синів і одна дочка, всі були різнобічно обдарованими, здобули освіту. Олександр і Михайло стали літераторами, Іван — учителем, Микола — художником, Марія вчителювала.
    У 1868 році Антон Чехов вступив до Таганрозької гімназії. А коли в 1876 році його батько збанкрутував і таємно від кредиторів перебрався до Москви, де жили старші сини, а невдовзі й  мати з молодшими поїхала за ним,  Антон залишився в Таганрозі один і продовжував навчання, заробляючи на хліб репетиторством. Закінчивши в 1879 році гімназію, він переїжджає до Москви, вступає до Московського університету на медичний факультет. Після його закінчення в 1884 році Чехов зайнявся лікарською практикою, яку не залишав до кінця життя.
       Літературна діяльність Чехова розпочалася наприкінці 70-х років. Спочатку юнак брав участь у виданні гімназійного журналу «Досуг», пізніше писав гуморески, коротенькі оповідання, п'єси, друкувався в журналах «Стрекоза», «Будильник», «Зритель», «Москва», в газетах, підписуючись псевдонімами Антоша, Людина без селезінки, Рувер, Брат мого брата, а найчастіше — Антоша Чехонте.
      Перші збірки оповідань Чехова «Казки Мельпомени» (1884), «Строкаті оповідання» (1886) — прихильно сприйняли і читачі, і критики. Ці видання засвідчили, що в літературу прийшов непересічний талант, оригінальний художник слова. У 1888 році Академія наук нагородила митця Пушкінською премією за збірку «У сутінках».

      Антон Павлович Чехов у невеликому оповіданні  умів показати долю людини, її духовну   драму,   шукання   сенсу   буття   і   нездійсненність сподівань та мрій.
     У 1890 році Чехов їде на острів Сахалін — найстрашніше місце заслання в тодішній Росії. Близькі та друзі даремно умовляли його відмовитися від подорожі: письменник вже тоді мав слабке здоров'я, з юності підірване виснажливою працею. Поїздка через всю країну, перебування на Сахаліні, знайомство з умовами життя каторжників і засланців, проведення перепису населення острова — все це залишило глибокий слід у творчій свідомості Чехова.

       У 1892 році Антон Павлович купив невеликий маєток Меліхово неподалік станції Лопасня (нині — м.Чехов). Тут він прожив сім років, лікував селян, будував школи, а ще особисто піклувався про сад, вирощував улюблені квіти — троянди. Саме в цей період написано більшість його зрілих творів, що уславили ім'я письменника. 
      Зиму 1897 — 1898 років Чехов провів на півдні Франції, де лікувався від туберкульозу. Навесні повернувся до свого маєтку, поринув у літературну роботу. Але хвороба не відступила, і Чехов переїжджає до Ялти, де купує ділянку землі і будує будинок (нині там знаходиться Будинок-музей А.П.Чехова). Через рік Чехов одружився з актрисою МХТ Ольгою Кніппер. В Ялті він продовжує інтенсивну літературну працю — тут написані такі шедеври, як «Дама з собачкою» (1899),  «Наречена» (1903), п'єса «Вишневий сад» (1904). Тим часом хвороба письменника прогресувала, і в червні 1904 року Чехов поїхав до Німеччини, де 15 липня помер.
     Антон Чехов за своє недовге життя не лише написав двадцять томів першокласної прози. Діяльність його була надзвичайно різноманітною. Він чимало часу віддавав медицині: у себе в садибі щорічно приймав безплатно понад тисячу хворих, ще й забезпечував кожного з них ліками; під час епідемії холери самостійно обслуговував величезну дільницю на околицях Меліхова. Брав найактивнішу участь в організації народної освіти: збудував у підмосковних селах три школи для селянських дітей, школу в Криму, клопотався про влаштування в Москві першого Народного дому з читальнею, бібліотекою і театром, збирав книги для сахалінських шкіл і надсилав їх туди цілими партіями, був попечителем кількох навчальних закладів.
     Сучасники згадують Чехова як надзвичайно добру, порядну і лагідну людину. Він був зразком справжнього інтелігента; ніколи не підвищував голос, з повагою ставився до оточуючих. Прагнув всім, хто стукав у його двері, допомогти грошима, ліками, порадою. «Доктор Чехов» — ласкаво називали його люди, і справді, він намагався зцілювати не лише тіло, а й неспокійну, зболілу людську душу.

  1. Віртуальна подорож до Будинку-музею А. П. Чехова. http://tour.chekhov-yalta.org/
  2. Виразне читання оповідання «Хамелеон».

Проблемне питання. Які асоціації у вас виникли, коли ви почули назву оповідання?

  1. Бесіда на сприйняття.
  • Чи зрозуміли ви тепер символічність назви оповідання? Чому автор обрав саме таку назву?
  • Визначте жанр твору. Назвіть характерні ознаки жанру.
  • Чим оповідання нагадує драматичний твір?
  • Чому, на вашу думку, Чехов обрав саме діалогічну форму розкриття сюжету?
  1. У своїх творах А. П. Чехов застосовує такий засіб як художня деталь. Давайте запишемо у словнички визначення.

Художня деталь – це така виразна подробиця або штрих, яка стимулює уяву читача. Це засіб словесного й малярського мистецтва, якому властиві особлива змістова наповненість, важлива композиційна функція. Художня деталь дає можливість виявити ціле через часткове.

     Прикладом художньої деталі може бути назва оповідання «Хамелеон».

ІV. Закріплення знань учнів.

  1. Наведіть свої приклади з оповідання, які б містили художню деталь.
  2. Вирішення проблемних питань.

Яку роль відіграє художня деталь у творі?

Визначте коло проблем, які автор порушує в оповіданні.

  1. Творче завдання. Усне малювання.

Опишіть, якими ви уявляєте героїв оповідання. Порівняйте свої уявлення із зображеними героями на ілюстрації.

Результат пошуку зображень за запитом "зображення до оповідання хамелеон"

Результат пошуку зображень за запитом "зображення до оповідання хамелеон"

 

 

 

Пов’язане зображення

V. Узагальнення знань.

     Підсумкова бесіда.

  • Які проблеми автор порушує в оповіданні?
  • За допомогою якого засобу автор у стислій формі зображує розлогу картину?
  • Кого можна назвати позитивними героями, а кого-негативними? (Свою думку аргументуйте).
  • Хто з героїв найбільше постраждав в даній ситуації?

VІ. Домашнє завдання.

Навчитися виразно читати оповідання. Усно відповідати на питання в кінці твору.

Намалювати ілюстрації (за бажанням).

VІІ. Підсумок уроку.

Підведення підсумків, оцінювання навчальних досягнень учнів за урок.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Анадруцька Світлана Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Черкасова Тамара
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
9 січня 2019
Переглядів
9730
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку