Предмет: навколишній світ
Клас: 4
Тема. Африка — найспекотніший материк Землі. Особливості природи
Мета: ознайомити учнів з особливостями природи Африки; розвивати просторову уяву, допитливість, спостережливість, пам'ять, увагу, мислення, вміння працювати із картою півкуль; виховувати пізнавальний інтерес.
Обладнання: відеоролик «Африка», презентація, карта півкуль, фізична карта Африки, контурна карта Африки, картки з текстами та завданнями.
Тип уроку: урок відкриття нових знань.
Хід уроку
I. Самовизначення до діяльності.
Вправа «Все буде клас!»
– Хто мене чує, зробіть так. (Показую долоню)
–У кого почався урок навколишнього світу, зробіть так. (Загинаю мізинець)
–Хто готовий до уроку, зробіть так. (Загинаю безіменний палець)
– В кого гарний настрій, зробіть так. (Загинаю середній палець)
– Хто зараз почуває себе добре, зробіть так. (Загинаю вказівний палець)
– У нас все буде клас! (Піднімаю вгору великий палець?)
II. Актуалізація знань і фіксація утруднення в діяльності
2. Гра «Так чи ні?» (показують рукою «+», «–»)
III. Виявлення причин утруднення і постановка навчальної задачі
Материк цей цікавий, мов казка.
Є куточки — справжнісінький рай!
Любий друже, дізнайся, будь ласка,
Все про Африку, часу не гай!
Т. Рубан
2. Метод «Таблиця «3-Х-Д»»
Знаю |
Хочу дізнатись |
Дізнався |
|
|
|
3. Формулювання теми уроку
IV. Побудова проекту виходу з утруднення
4. Робота з текстом
Африка – материк, поділений екватором навпіл. |
Африка – найбільший за площею материк.
|
Біля північного тропіка простяглася пустеля Сахара.
|
По обидва боки від екватора простягаються степи Африки.
|
У центральній частині Африки випадає велика кількість опадів.
|
В Африці бувають холодні зими.
|
Африка багата на корисні копалини. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Африка – найспекотніший материк Землі
Африка – другий за величиною після Євразії материк земної кулі. Майже посередині Африку перетинає лінія екватора. Таке розміщення сприяє надвисоким температурам упродовж усього року. Тому материк Африка - найспекотніший.
В Африці поблизу тропіків температура сягає +32 °С улітку і +24 °С узимку. Біля північного тропіка випадає найменше опадів, тому тут простяглася найбільш спекотна й суха область не тільки Африки, а й усієї Землі - пустеля Сахара.
Літо в Сахарі неймовірно спекотне, небо майже безхмарне. Сонце нагріває поверхню каменів і піску до +70 °С, температура повітря сягає +40 °С і вище. Удень розпеченим сухим повітрям важко дихати. Усе живе ховається в ущелинах каменів, у коренях висохлих трав. Пустеля здається мертвою . Улітку часто дме сильний вітер, що несе хмари піску. Пил закриває сонце. Люди й тварини задихаються – рот, ніс і очі забиває піском. Біда тому, хто не сховається вчасно від бурі.
У центральній частині Африки, біля екватора, упродовж року випадає велика кількість опадів. На північ і південь від нього розміщуються тропіки. Тут зона саван, яку змінюють пустелі. Африканські савани – неозорі рівнини, де панують трави, серед яких ростуть окремо або групами дерева і чагарники.
На материку майже не буває холодних зим. Сніг тут – украй рідкісне явище. Як не дивно, його можна побачити біля екватора на гірських вершинах вище за 5000 м.
Африка багата на корисні копалини. Тут є великі запаси золота, платини, алмазів, уранових руд, нафти і газу.
5. Фізкультхвилинка.
6. Робота за презентацією.
Слайд 1. Тут є пекучі пустелі, густі тропічні ліси і вкриті травою рівнини. В Африці немає звичних для нас холодних зим, на більшій її частині розподіл на зиму і літо є умовним.
Робота в парах.
Слайд 2.
Слайд 3.
– Він четвертий по величині острів світу. Мадагаскар відділився від Африки приблизно 160 мільйонів років тому. Хоча острів знаходиться поблизу Африки, тваринний і рослинний світ унікальний – 90% представлених тут видів не зустрічаються більше ніде на Землі. Тому Мадагаскар називають «маленьким континентом».
Слайд 4.
Слайд 5.
Слайд 6.
Населення Африки. Значна частина населення Африки має темний колір шкіри. На півночі живуть народи зі світлою, смаглявою шкірою. Основна частина населення мешкає в селах, займається сільським господарством. Завдяки великій кількості тепла в Африці вирощують такі культури: каву, какао, фініки, ананаси, банани та ін.
На території Африки розміщено понад 50 держав.
V. Первинне закріплення у зовнішньому мовленні
1. Робота з контурною картою. Робота в парах.
2. Тестування
А) у західній півкулі; Б) у східній півкулі;
2. Материк Африка …
А) найбільший; Б) найспекотніший; В) найменший.
3. Африка омивається океанами …
А) Атлантичний, Тихий;
Б) Північний Льодовитий, Індійський;
В) Індійський, Атлантичний.
4. Чому Африка найспекотніший материк?
А) знаходиться на екваторі;
Б) знаходиться на південній кулі;
В) омивається океанами.
5. Найбільший острів материка …
А) Мадагаскар; Б) Гренландія; В) Шрі-Ланка.
6. Найвища гора Африки …
А) Арарат; Б) Карпати; В) Кіліманджаро.
7. Найдовша річка Африки …
А) Янцзи; Б) Ніл; В) Дніпро.
8. Найбільше озеро Африки ..
А) Сіваш; Б) Вікторія; В) Байкал.
Самоперевірка: 1 –Б, 2 – Б, 3 – В, 4 – А, 5 – А, 6 – В, 7 – Б, 8 – Б.
VI. Включення у систему знань і повторення
1. Робота за таблицею «Африка».
Материк |
Гори |
Ріки |
Озера |
Пустелі |
Головні особливості |
Африка |
Кіліманджаро |
Ніл, Конго |
Вікторія |
Сахара |
Найжаркіший |
2. Фізкультхвилинка.
3. Гра «Добре і Погане»
Діти об’єднуються у команди « Добре» і «Погане». По черзі кожна з команд висуває аргумент, чому у Африці жити добре чи погано, наприклад: добре, тому що там завжди тепло, погано, бо там мало дощів.
VІI. Рефлексія діяльності
― Чи досягли ми цілей уроку?
Домашнє завдання
Дібрати цікаву інформацію про Африку.
Самооцінка діяльності кожного учня.