Урок "Активні та пасивні дієприкметники, їх творення

Про матеріал
Розробка уроку у 7 класі про активні та пасивні дієприкметники і їх творення
Перегляд файлу

ТЕМА: АКТИВНІ Й ПАСИВНІ ДІЄПРИКМЕТНИКИ. ТВОРЕННЯ ПАСИВНИХ  ДІЄПРИКМЕТНИКІВ.

Мета:формувати компетентності

Предметні : формувати вміння розрізняти активні та пасивні дієприкметники;

формувати вміння утворювати пасивні дієприкметники;

Ключові : розвивати творчі вміння використовувати активні та пасивні дієприкметники у власних висловлюваннях.

Загальнокультурні: виховувати уважність при виконанні різних мовних вправ.

 поглибити знання учнів про дієприкметники, пояснити відмінність між активними й пасивними дієприкметниками, формувати вміння розрізняти активні й пасивні дієприкметники, утворювати пасивні дієприкметники, розвивати творчі вміння використовувати активні й пасивні дієприкметники у власних висловлюваннях; виховувати почуття поваги до духовної спадщини наших предків.

Тип уроку: урок-дослідження.

Хід уроку

І.Організаційний момент.

1. Привітання.

Всі мерщій сідайте, діти.

Домовляймось не шуміти,

На уроці не дрімати,

Руки вчасно піднімати

І щоб не було мороки.

Всі готові до уроку?

Тож гаразд, часу не гаєм

І урок розпочинаєм.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Перевірка домашнього завдання.

Рольова гра «Прес-конференція». Один учень виконує роль Дієприкметника, інші учні класу – кореспонденти періодичних видань. Кореспонденти задають питання з вивченої теми Дієприкметнику

Газета «Червоний промінь» рубрика « Загальне значення»  Скажіть, будь ласка, хто ви ?

Газета «Наддніпрянська правда» рубрика «Загальне значення»  На які ви відповідаєте питання?

Газета «Херсонський вісник» рубрика «Морфологічні ознаки»  Яке відношення ви маєте до Прикметника?

Газета «Кур’єр» рубрика «Морфологічні ознаки»  А що у вас спільного з Дієсловом?

Газета «Вербівські новини» рубрика «Синтаксична роль»  Якими членами речення Ви виступаєте?

  Гра «Знайди зайве»

а) загальмований, бездоганний, виміряний;

б) задіяний, збережений, конкретний;

в) прибережний, вимріяний, приготовлений.

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку. Цілевизначення.

Тема ця хоч і не проста, та для вас цікава.

Будуть в ній нові слова, буде і забава.

І в скарбничку мовну цю, поки вивчим тему,

Мовних скарбів пребагато ми з вами зберемо.

Будуть в ній знання й уміння, правила й завдання,

Думки вашої творіння і оповідання,

І пісні, й загадки ваші, й власна ваша казка.

Тему нашого уроку запишіть, будь ласка.

Отже, відкрийте зошити, запишіть число і тему уроку

 Народознавча пауза.

До речі,а чи знаєте ви, що походить назва листопад із давньої словянської мови. Листопад в Україні не завжди збігається з періодом падолисту. Ще за Київської Русі останній місяць осені називався «груднем», а сучасний грудень – «студнем».  У давні часи в різних місцевостях України побутували різні назви: «напівзимник», «ворота зими», «листопадень», «падолист», «грудкотрус» тощо.

Тема уроку:

Активні й пасивні дієприкметники. Творення пасивних дієприкметників

Мета уроку: формувати компетентності

Предметні : формувати вміння розрізняти активні та пасивні дієприкметники;

а також вміння утворювати їх;

Ключові : розвивати творчі вміння використовувати активні та пасивні дієприкметники у власних висловлюваннях.

Загальнокультурні: виховувати уважність при виконанні різних мовних вправ.

ІV. Сприйняття і засвоєння учнями нових знань.

Дорогі діти, Епіграфом нашого уроку є слова Теодора Рузвельта,колишнього президента США

                                    Найголовніша формула успіху- це знання та  мислення.

                                                                                                                  Т.Рузвельт

Хочу звернути вашу увагу на те,що на нашому уроці є «Поле знань», яке ви засієте зернятками очікування. Напишіть на них свої очікування від уроку і прикріпіть до «Поля знань».

(Очікування: здобути нові знання, збагатити словниковий запас, навчитися знаходити дієприкметники, вміти розрізняти активні та пасивні дієприкметники, вміти використовувати дієприкметники у мовленні, отримати гарну оцінку, почути щось нове, дізнатися про щось цікаве, відкрити для себе щось нове)                          

   Поле засіяне, а ми розпочинаємо вивчення нової теми.

Розпочну урок я з лінгвістичної казки «Сім’я Дієприкметників». Сподіваюся, що ви також потоваришуєте з цими хлопчиками-синочками.

Міркуй!   У кожного із вас на парті лежить листочок – розфарбуйте його кольоровим олівцем. Покажіть свої листочки. А тепер погляньте на мої. Чим вони відрізняються? Тим, що ви свої розфарбували, а мої листочки пожовкли самі.

Пожовкле листя. Листя ( що зробило?) – пожовкло (саме), тому (яке воно?) пожовкле.

        Отже, цей дієприкметник вказує на ознаку предмета за дією, зумовлену дією самого предмета.                       

Розфарбований листок. Листок ( який?)-  розфарбований    кимось. 

  Отже, цей дієприкметник вказує на ознаку предмета за дією, яку виконує над ним   інший предмет.

 

 Давайте ще раз повторимо, що активні дієприкметники  називають ознаку предмета за дією,  яку він сам виконує, а пасивні дієприкметники називають ознаку предмета за дією, яку виконує над ним інший предмет.

  1. Робота біля дошки  «Ланцюжок» Підкреслити дієприкметник, визначити, який він.

Опале листя, дрімаюча смерека,зібраний врожай, сяюча усмішка, пожовкла трава,сплетений вінок, згасаючий вогонь, змарніле обличчя.

  1. А тепер давайте розглянемо таблицю  і прослідкуємо, як же творяться активні та пасивні дієприкметники.

Активні дієприкметники творяться від основи теперішнього часу дієслів недоконаного виду, додаючи суфікси –уч-,-юч-,-ач-,-яч-. Наприклад: в’януть – в’янучий, киплять – киплячий.

      Активні дієприкметники минулого часу  творяться від основи інфінітива дієслів доконаного виду за допомогою суфікса - л-.

 Наприклад: посивіти - посивілий, Змокріти – змокрілий, промокнути -  промоклий( суфікс –ну- найчастіше випадає).

        Діти, в українській мові є кілька активних дієприкметників минулого часу, утворених за допомогою суфікса –ш- Перемігший, допомігший, помігший. Усі інші творяться за допомогою суфікса –л-

Зверніть увагу на табличку,яка розміщена у вас у підручнику на с.73.

Традиційно дієприкметників на -уч- (-юч-), -ач- (-яч-) в українській мові небагато. Це пояснюється тим, що під упливом розмовного мовлення вони замінюються дієсловами. Наприклад, поважаючий себе – людина, що себе поважає. Бажаючий – той, хто бажає ( охочий). Хвилюючі слова – слова, що хвилюють

  1. Вправа «Влучне слово». Вправа 203

   Відредагуйте висловлювання. Відредаговані речення запишіть.

А зараз розглянемо, як творяться пасивні дієприкметники

 Пасивні дієприкметники творяться від основи  інфінітива дієслів доконаного виду  за допомогою суфіксів –н-, -ен-, -т-. Наприклад: зірвати – зірваний, здійснити – здійснений, терти – тертий.

При творенні деяких пасивних дієприкметників  відбувається чергування приголосних звуків. (пекти – печений, скосити – скошений, узгодити – узгоджений)

V. Закріплення матеріалу

  1. Вибірково-розподільний диктант

Пожовкле листя, спійманий м’яч, граючий тренер, зігріта рілля, зів’ялі трави, замерзла річка, міцніючий організм, зміцнений каркас, змоклий плащ, згорілий будинок, розказана казка, вишита сорочка, заварені трави, скошене поле, вирощений урожай, згасаюче сонце.

І

пожовкле листя

граючий тренер

зів’ялі трави

замерзла річка

міцніючий організм

згасаюче сонце

змоклий плащ

згорілий будинок

ІІ

зігріта рілля

вишита сорочка

заварені трави

розказана казка

спійманий м’яч

зміцнений каркас

скошене поле

вирощений урожай

  1. Лінгвістичний волейбол.(Фізкультхвилинка)

   Від дієслів утворити активні дієприкметники минулого часу (усно).

Почорніти, змарніти, обгоріти, змокнути, згоріти, зів’янути, дозріти, думати; керувати; тримати; сяяти.

  1. Лінгвістична гра «Чарівна скринька»
  • Відгадайте загадки. Назвіть дієприкметники, укажіть їх роз­ряд.
  1. Творче конструювання  Вправа 214

VI. Рефлексія Заповніть таблицю.

Дієприкметники

Означають

Мають суфікси

Приклади

Активні

 

 

 

Пасивні

 

 

 

 

VІІ. Підведення підсумків уроку. Оцінювання.

  Перевіримо, чи справдились очікувані вами результати уроку?

(Учні говорять, чого навчилися на уроці, і вішають колосок на зернятко).

   Ну от і все. Ще одна подорож в країну Дієприкметниковію закінчилася. Всі завдання виконано, ви добре попрацювали. Давньогрецький драматург Есхіл сказав: «Мудрий не той, хто надто багато знає, а той, чиї знання корисні». Ви ж довели, що свої знання вмієте застосовувати на практиці. Я задоволена вашою роботою на уроці.

VІІІ. Домашнє завдання.

  1.     С.71- 77 Виконати вправу 206.
  2.     Написати есе про останній місяць осені.
docx
До підручника
Українська мова 7 клас (Горошкіна О.М., Попова Л.О.)
Додано
25 березня 2020
Переглядів
1182
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку