Розробка уроку з предмету "Основи здоров'я" створено на допомогу вчителям початкоих класів, яка допоможе підготуватися до уроку ( доповнюючи або дещо змінюючи запропонований матеріал власними напрацюваннями). В розробці подані рухові вправи для учнів 1 класу, а також завдання для роботи в групах.
Мета: ознайомити учнів із фізичними вправами, що сприяють фізичному розвитку; розвивати прагнення займатися спортом, аби зміцнити власне здоров’я, щоденно виконувати комплекс вправ ранкової зарядки; формувати почуття прекрасного, вміння цінувати красу рухів; формувати старанність та наполегливість.
Обладнання і матеріали: «Квітка побажань»,правила уроку, плакат «Галявина сподівань»,правила роботи в групі, завдання для груп, клей, папір, олівці, фломастери, м’яч, паперові квіти.
Хід уроку
І. Вступна частина.
1. Привітання.
Доброго ранку, доброго дня,
Бажаю здоров’я всім вам я.
2. Знайомство. Вправа «Квітка побажань».
Діти стають у коло, по черзі передають квітку, називаючи своє ім’я та побажання наступному учаснику та посміхаються один одному.
3. Вправа «Правила групи».
Яке з наших правил допоможе спортсменові досягти успіху? Ми створимо їх разом.
Правила роботи в групі:
-приходити вчасно;
-бути позитивним;
-говорити коротко;
-не критикувати;
-один говорить – всі слухають;
-бути доброзичливим;
-кожна думка має право на існування
-бути толерантним.
4. Актуалізація теми уроку.
Вчитель. Чи любите ви уроки фізкультури? Чи достатньо займатися фізичними вправами тільки на уроках фізкультури? Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь, чому фізичні вправи корисні для здоров’я.
5. Гра «Хитрі пазли». Двоє учасників виходять до дошки та прикріплюють слова із складених кольорових пазлів.
- Зберіть із пазлів слова і прочитайте вислів:
6. Метод «Займи позицію».
Вчитель. Поміркуйте, чи погоджуєтеся ви з думкою, що «рух – це здоров’я» і займіть позицію під словом «Так»чи«Ні». (Учні стають біля дошки з відповідною табличкою). Доведіть свою думку. Як ви гадаєте, про що йтиме мова на уроці? Отже, тема нашого уроку: «Рух і здоров’я».
7. Вправа «Очікування».
Вчитель.Що ви очікуєте від уроку?
Кожен із вас має чарівну квіточку, висловіть свої очікування та напишіть їх на свої квітці.
Прикріпіть свої очікування на плакаті «Галявина сподівань».
Плакат «Галявина сподівань»
ІІ. Основна частина.
1. Метод «Мозковий штурм».
Вчитель. Назвіть види рухової активності. (Діти називають, а вчитель фіксує відповіді на дошці).
Запис на дошці: ранкова гімнастика, фізкультхвилинки, уроки фізкультури, рухливі ігри, прогулянки, катання на санчатах, лижах, велосипедах, заняття у спортивних секціях (футболу, волейболу, баскетболу, гандболу, тенісу), танці, фізичні вправи, посильна праця, туризм, активний відпочинок тощо).
2. Інформація «Довідкового бюро».
1). Рух – це життя.
Вчитель. Гарна постава – це не тільки краса, а й здоров’я. Як ви гадаєте, це краса природна чи набута? (Відповіді дітей, узагальнення вчителя).
Так, багато що залежить від спадковості, але й не менше залежить від індивідуального розвитку. А щоб розвиватися потрібно рухатись. Рух – це природна біологічна потреба людини. Діти, які мало рухаються, ростуть кволими, слабими, вони не впевнені у своїх силах, гірше вчаться. Допомогти можуть фізичні вправи, завдяки виконанню яких підвищується рівень обміну речовин і поліпшується діяльність усіх найважливіших функціональних систем організму. Ось чому режим дня школяра має передбачати якомога більшу рухову активність. Це, як ви вірно зазначали, ранкова гімнастика, фізкультхвилинки, фізичні вправи, прогулянки, катання на санчатах, лижах, велосипедах, заняття у спортивних секціях, посильна праця тощо.
2). Ранкова гімнастика.
Вчитель. Хто з вас робить зранку гімнастику? Як часто ви це робите? У чому перевага ранкової гімнастики перед іншими видами рухової діяльності? Звичайно, вона проводиться щоденно. Ранкова зарядка позитивно впливає на фізіологічні процеси в організмі: покращується процес обміну речовин, кровообіг, дихання стає глибшим.
Отже, день бажано розпочинати з ранкової гімнастики.
3). Фізкультхвилинки.
Їх ми проводимо на кожному уроці. Вони дуже потрібні, бо ви швидко втомлюєтесь, знижується увага і працездатність. Коли цікавіше виконувати ці вправи? Звичайно, коли вони супроводжуються приговорюванням віршів, мовби маленька вистава. Вона створює емоційний підйом, вносить елемент зацікавленості. Музика, впливаючи емоційно, робить фізкультхвилинки привабливими, організовує дітей. Крім того, вона регулює темп і ритм рухів, тим самим сприяючи більш чіткому і правильному їх виконанню. (Діти виконують кілька легких вправ під музику).
4). Ігри.
Вчитель. Чи любите ви гратися у різні ігри? Гра входить у ваше життя з раннього віку. У грі ви пізнаєте нове, набуваєте різних навичок і вмінь. Недарма гру називають «восьмим чудомсвіту».
Не дивно, що гра викликає інтерес і в непосидючих хлопчиків, і в сором’язливих дівчаток.
Перевтілюючись у персонажів гри, кожен з вас стає сміливими і відважними, вольовими і кмітливими, а також. Звичайно, особливо подобаються вам рухливі ігри. У процесі гри школярі загартовуються не лише фізично, у них розвивається уява, пам’ять, наполегливість і воля.
5). Спорт.
Вчитель. Рухливі ігри, волейбол, баскетбол, футбол, які ви любите і якимизаймаєтесь, – це різноманітні види спорту. Назвіть рухливі ігри, які є видами спорту. (Діти називають, а вчитель на дошці прикріплює листки з назвами видів спорту під словом «спорт»).
Хто з вас займається у спортивних секціях чи гуртках? (Діти піднімаються і називають спортивні секції та гуртки, а останні їх вітають аплодисментами).
Тож на вас чекають стадіони, спортивні майданчики, бігові доріжки, лижні траси – всього й не перелічити. Вибирайте, що вам до вподоби і не баріться. Та й на уроках фізкультури використовуйте кожну хвилину для покращення свого здоров’я.
6). Фізична праця.
Вчитель. Посильна фізична праця – це теж рух, і дуже корисний. Наш український народ завжди цінував працю.
Їй присвячені вірші, пісні, прислів’я, казки. (Дітям пропонується назвати прислів’я про працю).
7) . Танок.
Вчитель. Танок – хвилюючий і прекрасний вид мистецтва, бо не тільки відображає життя, а й є життям. А ще танок виховує і культуру поведінки.
Танці – це також емоційна насолода. Вони розвивають відчуття ритму, активізують діяльність легень і серця, виробляють правильну поставу, піднімають настрій, позитивно впливають на здоров’я.
3. Робота в групах.
Учасники об’єднуються в чотири групи за спортивними предметами
Завдання:
1 група: пояснити, яка користь від проведення фізкультхвилинок та уроків фізкультури.
2 група: пояснити, яка користь від проведення рухливих та спортивних ігор.
3 група: пояснити, яка користь від проведення ранкової гімнастики.
4 група: пояснити, яка користь від посильної праці.
Презентація кожної з груп.
4. Робота за підручником (с 42-43).
Вчитель. Розгляньте малюнки на с. 42. Кого ви бачите на малюнках? Продемонструйте: як пташка махає крилами; як стрибає кенгуру; як повзає равлик. Фізичні вправи корисні для здоров’я. Вони допоможуть вам стати сильними, спритним, витривалими. Щодня робіть ранкову зарядку. Будьте активними на уроках фізичної культури, відвідуйте спортивні секції, гуртки. Беріть участь у рухливих іграх. Старанно виконуйте вправи під час фізкультхвилинки на уроках.
5. Вивчення комплексу ранкової зарядки. Гра «Виконую так як я, виконуй краще мене».
1 група розучує 1, 2 вправи ранкової гімнастики. В кінці кожна група презентує вправи. Учні класу повторюють.
Перша вправа – потягування. «Півник». В. п. – о. с. 1-2 – права рука вгору, ліва рука назад, пальці рук розвести – вдих; 3-4 – в. п. – видих. На наступні чотири рахунки – те саме зі зміною положення рук. Повторити 4-6 разів.
Друга вправа для ніг«Кенгуру». В. п. – стійка ноги нарізно. 1 – упор присівши – вдих; 2 – встати, руки до плечей, кисті стулити в кулаки, лікті опустити, плечі відвести назад – видих; 3 – руки вгору – вдих; 4 – руки вниз – видих. Повторити 6-8 разів.
2 група розучує 3, 4 вправи ранкової гімнастики.
Третя вправадля м’язів тулуба«Риба». В. п. – лежачи на животі, руки вниз. 1-2 – руки назад, прогнутись у попереку, підняти голову, ліва нога назад – вдих; 3-4 – в. п. – видих. На Наступні чотири рахунки – те саме, але піднімаючи праву ногу назад. Повторити 6-8 разів.
Четверта вправадля м’язів рук, ніг, тулуба «Видовжена гадюка». В. п. – лежачи на спині. 1 – групування лежачи на спині («згорнута гадюка») – вдих; 2 – в. п. – видих. Повторити 6-8 разів.
3 група розучує 5, 6 вправи ранкової гімнастики.
П’ята вправадля косих м’язів тулуба «Жирафа». В. п. – упор стоячи на колінах. 1 – ліва рука вгору, права рука назад з поворотом тулуба вправо – вдих; 2 – в. п. – видих. На наступні два рахунки – те саме з поворотом тулуба вліво. Виконувати в повільному темпі. Повторити 6-8 разів.
Шоста вправа – стрибки. «Горобці». В. п. – вузька стійка ноги нарізно, стопи паралельно, руки на пояс. Стрибки на двох ногах. Під час стрибків спину та голову тримати прямо. Стрибки можна виконувати з невеликим просуванням уперед і назад, вліво і вправо, з поворотами.
4 група розучує 7, 8 вправи ранкової гімнастики.
Сьома вправа для косих м’язів тулуба «Жабки». В. п. – упор присівши. 1 – ліва пряма нога назад, 2 – права пряма нога назад, 3 – ліва нога зігнута в коліні прижата до грудей, 4 – права зігнута в коліні прижата до грудей. Виконувати у повільному темпі. Повторити 6-8 разів.
Восьма вправа – ходьба.
Презентація груп.
6. Висновок.
Вчитель. Отже, щоб бути здоровим – треба рухатися. Ранкова гімнастика, уроки фізкультури, рухливі ігри, заняття спортом у гуртку чи всією сім’єю допоможуть вам бути витривалими, мати міцне здоров’я. Щоб зміцнити своє здоров’я за допомогою фізичних вправ, треба мати терпіння і силу волі.
7. Фізкультхвилинка.
Діти роблять вправи під мелодію пісні «Пісня про зарядку».
8. Продовження роботи за підручником (с. 44-45)
9. Робота над загадками про зимовий спорт (с. 44).
Вчитель. Розкажіть про свої улюблені зимові види спорту чим вони корисні.
10. Вивчення корисних порад.
Корисні поради
11. Пояснення вислову «Хто спортом займається, той сили набирається».
12. Практична робота (в 4 групах, або парах). Виготовлення плакатів «Активний відпочинок – крок до здоров’я» та «Здоров’я – це рух!»
Діти вибирають малюнки, на яких зображено активний рух, приклеюють на ватман та вибирають підписи до них. Презентують роботу.
Вчитель. Покажіть однокласникам кілька фізичних вправ. Чому важливо виконувати фізичні вправи?
ІІІ. Заключна частина.
1.Вправа «Відкритий мікрофон».
2. Підсумок.
Вчитель. Діти, чиї сподівання справдилися? Посадіть бджілку біля своєї квіточки звершень на «Галявині сподівань». (Діти прикріплюють бджілку біля квіточки, якщо сподівання від уроку справдились. Якщо ні – то бджілку не чіпляють).
3. Зворотний зв’язок та гра-прощання «Веселий м’ячик».
Учні стають в коло і передають один одному м’яч, називаючи вид рухової активності, який подобається найбільше і висловлюють побажання іншим бути спритними, витривалими, упевненими в собі, організованими, красивими, стрункими, жвавими…