ознайомити учнів із правилами небезпечної поведінки вдома; формувати вміння і навички, що допоможуть уникнути побутових небезпек за відсутності батьків; спонукати учнів до виконання правил поведінки вдома; виховувати обережність, вміння чинити розсудливо
Тема «Дитина вдома. Побутові небезпеки»
Мета: ознайомити учнів із правилами небезпечної поведінки вдома; формувати вміння і навички, що допоможуть уникнути побутових небезпек за відсутності батьків; спонукати учнів до виконання правил поведінки вдома; виховувати обережність, вміння чинити розсудливо.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Коло «Ми веселі, ми чудові, ми кмітливі, ми просто клас»
Дерево «Очікувань»
ІІ. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності
Театральний виступ за допомогою учнів другого класу
Входить кіт Леопольд з мишенятами, які плачуть, і говорить:
— Розкажіть, що з вами сталося?
1-ше мишеня. Хотів відрізати хліб, порізав лапу.
Леопольд. Необхідно стежити, щоб під лезо не потрапили пальці, різати завжди в напрямі «від себе».
2-ге мишеня. Хотів води набрати у відро, загрався і забув зачинити кран. Затопило всю ванну.
Леопольд. Треба було не йти та стежити, поки не набереться відро.
З - тє мишеня. Я поранився об кинуту пилку. Працював з інструментами і забув прибрати.
Леопольд. Слід прибирати на місце небезпечні предмети.
4 - те мишеня. Я обпікся об гарячу каструлю.
Леопольд. Треба було брати її прихватками.
Мишенята. Спасибі, Леопольде, виручив. Допоміг розібратися.
III. Повідомлення теми та мети уроку
- Що сталося з мишенятами? (Вони балувалися, були необережними, тому виникли небезпечні ситуації.)
- А що таке небезпечні ситуації? Ще ситуації, у яких життю і здоров'ю людини щось загрожує.)
- Які небезпечні ситуації можуть трапитися?
- Що повинна робити людина, щоб уникнути небезпеки? (Дотримуватися правил безпеки. Має бути готова до небезпеки.)
Сьогодні ми поговоримо про будинок, де живе кожен з нас, і про звичайні речі в нашій оселі.
IV. Вивчення нового матеріалу
1 Робота над загадками
— Кожен будинок — це не просто дах і стіни. Своє житло людина наповнила зручними механізмами, пристроями. В оселі кожної людини багато речей: побутова техніка, посуд, одяг, меблі, гострі і ріжучі предмети і багато іншого. Усі ці речі — наші помічники, вони допомагають людині, створюють зручності в нашому житті.
Відгадайте про них загадки!
• Ходжу з краю на край,
Ріжу чорний коровай. (Ніж)
• Іншим шиє, сама гола. (Голка)
• Два кінці, два кільця,
А посередині — цвях. (Ножиці)
• Дві стрункі сестриці —
Це майстрині... (спиці).
• Сам дерев'яний, а голова залізна. (Молоток)
Залізний жучок,
На кінчику черв'ячок. (Шпилька)
• Молоток стук-стук — Забиваю в стіні сук. (Цвях)
• Їла, їла дуб-дуб, Поламала зуб-зуб. (Пилка)
Молодці! Усі загадки відгадали. Пропоную з'ясувати, що ж може бути небезпечним удома? Назвіть, про які предмети, що колють і ріжуть, йшлося в загадках? (Ніж, ножиці, голка, в'язальні спиці, цвях, шпилька, пилка)
- Чим ще можна продовжити цей перелік? (Кнопки, шило, виделки)
- Яких правил ми повинні дотримуватися, щоб вони залишилися безпечними?
2. Перегляд відео «Правила безпеки від Тітоньки Сови»
3. Складання та вивчення правил безпеки
- Намагайтеся працювати у присутності дорослих або порадьтеся із ними перед роботою.
- Ніколи не користуйтеся незнайомими інструментами.
- Ріжте завжди в напрямі від себе.
- Не залишайте гострі предмети без нагляду.
- Усі гострі предмети та ті, що колють і ріжуть, потрібно обов'язково класти на свої місця.
— Порядок у будинку потрібний не лише для краси, але й для
безпеки.
4 Театральний виступ за допомогою учнів другого класу
Аналіз ситуацій
Ситуація 1
Вбігають мишенята і хапаються за животи:
— Ой, погано, животик болить. Лапки не йдуть... (Непритомніють, поруч лежить баночка з-під ліків, Леопольд бігає навколоних і голосить.)
Леопольд. Діти, що треба робити? (Треба викликати швидку допомогу по телефону 103. Привести до тями. Промити шлунок, викликати блювоту.)
Ситуація 2. «Дзвінок у "Швидку"»
Леопольд дає дітям телефон:
—Дзвоніть.
- Так, «Швидка» слухає. Що сталося?
Діти. Мишенята отруїлися.
- Які ознаки говорять про отруєння? Чим отруїлися?
Діти. Отруїлися ліками, аспірином. У них болять животи, нудота, запаморочення.
- Що зробили, перш ніж зателефонувати? Діти. Промили пі лунок, викликали блювоту.
- Ваша адреса?
- Діти. Вул. Мишача, 4.
- Чекайте.
Лікар оглядає мишенят, забирає до лікарні.
— Запам'ятайте, що ліки без лікаря приймати небезпечно!
5 Розповідь учителя про побутову хімію
— Небезпечні також предмети побутової хімії: лаки, фарби, розчинники, есенція, а також пральні порошки, засоби для миття посуду, засоби від тарганів. Вони отруйні і вибухонебезпечні, повинні зберігатися окремо, наприклад, в коморі. На етикетках пляшок має бути напис «Небезпечно».
5 Фізкультхвилинка
V. Узагальнення й систематизація отриманих знань
1 Робота у парах (Картка 1)
— Розгляньте малюнки. Позначте червоним кружечком предмети, які є у вас удома. Чим вони можуть зашкодити здоров'ю? (Пральний порошок, йод, пігулки, фарби, клей, термометр, розчинник, оцет, засіб від тарганів, миючий засіб)
Висновок.
Важливе правило для дітвори:
Незнайомі предмети до рук не бери!
2 Виготовлення лепбуку «Безпека в побуті»
Правило 1. Не куштуй ніяких ліків. Неправильно прийняті ліки можуть виявитися отрутою.
Правило 2. Пральні порошки, засоби для миття посуду, засоби від тарганів — це побутова хімія. Не відкривай жодних упаковок із побутовою хімією.
Правило 3. Не користуйся отруйними і легкозаймистими речовинами без дорослих.
3 Гра «Так чи ні?» (Картка 2)
О Будь-який електроприлад не можна залишати без нагляду.
О Телефон швидкої допомоги — 104.
О Якщо захворів, візьми ліки в аптечці.
О Порядок в оселі потрібний не лише для краси, але й для безпеки.
О Якщо у будинку з'явилися таргани, не чекай батьків, а сміливо знищуй їх засобами від комах.
4 Гра «Підкажи словечко»
- Не потрібно торкатися чайника, який стоїть на вогні, оскільки він... (гарячий).
- Відкрита електрична розетка — це... (небезпека).
- Не потрібно брати пральний порошок, оскільки він... (отруйний).
- Шафа з відчиненими дверцями може виявитися... (небезпечною).
- ...людина намагається вберегти себе від небезпек. (Обережна)
- Щоб різати папір, тобі потрібні... (ножиці).
- Якщо ти обережний і... (уважний) навіть удома, з тобою нічого поганого не станеться.
- Ніж — це... (гострий) предмет.
- Якщо стався... (нещасний) випадок, потрібно викликати «Швидку допомогу».
- Електрична... (розетка) може бути небезпечною, якщо сунути в неї пальці.
- Висовуватися у відчинене... (вікно), якщо немає ґрат, дуже не
безпечно.
5 Ознайомлення з мудрими порадами
- Ніхто не потурбується про тебе краще, ніж ти сам.
- Я завжди думаю про своє здоров'я.
- Я здоров'я бережу, сам собі допоможу.
VI. Підсумок уроку
- Які небезпечні ситуації можуть трапитися вдома?
- Яких правил ви повинні дотримуватися, щоб колючі, гострі і ріжучі предмети залишилися безпечними?
- Яких правил слід дотримуватися, щоб не отруїтися ліками та шкідливими речовинами?
- За яким номером телефону слід викликати швидку медичну допомогу?
- Як правильно слід повідомити про небезпеку або нещасний випадок?
речовинами?
1