Урок алгебри ,
11 клас
ГОТУЄМОСЯ ДО ЗНО
Тема уроку: Розв’язування показникових рівнянь, нерівностей та їx систем
Мета уроку:
Тип уроку: перевірка та оцінювання знань, умінь і навичок.
Обладнання: мультимедійна презентація, рівневі завдання, роздавальний матеріал, для роботи в групах та самостiйноiї роботи.
Епіграф уроку: «Багато чого з математики не залишається в памяті, але коли розумієш її, тоді легко при нагоді згадати призабуте».
М. В. Остроградський
ХІД УРОКУ
І. Організація класу. Створення емоційного настрою.
Учитель. Доброго дня, я рада всіх вас бачити сьогодні. І сподіваюсь, що ви теж прийшли на урок із гарним настроєм. Мені дуже хотілося, щоб слово УРОК викликало у вас тільки такі асоціації як успіх, радість, обдарованість і кмітливість.
ІІ. Формулювання теми, мети і завдань уроку
Досягти успіху можна тільки тоді, коли визначено мету і завдання , які кожен ставить перед собою.
Тема сьогоднішнього уроку це: розв’язування показникових рівнянь, їх систем та нерівностей. (слайд 3)
Епіграфом до уроку я взяла слова видатного українського математика, нашого земляка, про якого ви неодноразово чули, Михайло Васильович Остроградський:
«Багато чого з математики не залишається в памяті, але коли розумієш її, тоді легко при нагоді згадати призабуте.»(слайд 4)
Сьогодні у нас з вами не зовсім звичайний урок. Це урок – повторення, узагальнення,і систематизації знань, умінь і навичок. А основна мета нашої роботи полягає в тому, що ми перевіримо міцність засвоєння матеріалу,та вашу готовнiсть до проведення ЗНО.(слайд 5)
Розвиватимемо логічне мислення, пам’ять, вміння застосовувати здобуті знання до розв’язування вправ, а також виховуватимемо правила роботи в групах та культуру поведінки під час суперечок, намагатимемося скласти ситуацію успіху для кожного учня .
Тож не забуваймо, що успіх приходить до тих, хто мислить категоріями успіху.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
Готуємося до ЗНО
Дорогі діти! Мені дуже цікаво, з яким настроєм ви прийшли на урок математики. Тож я пропоную вам усміхнутися, підготувати зошити до роботи і нагадати, що під час роботи до успіху веде старанне, охайне, уважне виконання завдань.
На цьому уроці ми будемо розв’язувати показникові рівняння, їх системи, та нерівності. Це одна з основоположних частин алгебри.
Готуючись до ЗНО, ми прагнемо, щоб опанована кiлькiсть iнформацiї утворювала у свiдомостi людини цiлiснiсть. У процесi навчання, який передбачав великий промiжок часу, iнформацiя була розбита на частини. Кожна частина засвоювалася не однаково. Деякi частини були незрозумiлими, деякi частини забулися, тому в майбутньому їм важко дiяти разом.
« Багато чого з математики не залишається в пам’яті, але коли розумієш її, тоді легко при нагоді згадати призабуте»,– так говорив наш земляк, видатний математик, Михайло Васильович Остроградський. Тож і ми зараз пригадаємо призабуте, і маю надію на те, що у вaшій пам'яті все ж таки залишаться знання, уміння і навички по даній темі.
(слайд 6)
Виступ творчої групи:
Основнi методи розв’язування показникових рiвнянь |
Властивості показникової функції |
1. Метод зведення до однiєї основи. |
1.D( |
2. Метод винесення спiльного множника за дужки. |
2.E( |
3. Метод введення нової змiнної – тобто зведення рiяння до квадратного вiдносно показникової функцiї. |
3. Функцiя загального вигляду. |
4. Метод розв’язування однорiдних показникових рiвнянь – тобто потрібно лiву i праву частини рiвняння подiлити на або на |
4. Не перiодична, не є нi парною, нi не парною. |
5. Графiчний метод розв’язування показникових рiвнянь. |
5. Вiсь не перетинає; вiсь ОY перетинає в точцi (0;1). |
6. Використання декількох методів. |
6. yпри |
7. Використання декількох властивостей функції. |
7. Вiсь є горизонтальною асимптотою. |
|
8. Якщо iя є зростаючою, якщо , то функцiя є спадною. |
|
9. Екстремумiв у функцiї немає. |
|
10. Власної симетрiї показниковi функцiї не мають, але графiки функцiй та симетричнi вiдносно осi Графік даної функції подано нижче. |
Спробуємо сьогоднi активiзувати якомога бiльше матерiалу по данiй темi.
Запитання для груп: (усно, але з обговоренням в групах) (слайд 10 )
|
|
1.Укажiть спосiб розв’язання рiвнянь: а) 5х = 3, б) 27х = 9х -3х + 2 = 0 |
1.Укажiть спосiб розв’язання рiвнянь: а)7х – 7х-1 = 6, б) 5х = 8х, в) 23х + 82х - 622х = 0 |
2.Записати вираз у виглядi степеня з показником х: а) 3х-2; б) 43х+2 |
2.Записати вираз у виглядi степеня з показником х: а) 5х+1; б) 32х-3 |
3.Порiвняйте х та у: а) 7х; б)0,2х |
3.Порiвняйте х та у: а) 4х; б)0,5х |
4.Якi з наведених функцiй є зростаючими? а) у = ; б)у = ; в) у = г)у = ; д)у = |
4.Якi з наведених функцiй є спадаючими? а) у = ; б) у = ; в) у = у = ; д)у = |
5.Подайте вираз у виглядi степеня: а) ; б) |
5.Подайте вираз у виглядi степеня: а) ; б) 5х : 7х |
6.Чому дорiвнює х? а)2х = 1; б)3х = 9 |
6.Чому дорiвнює х? а)2х = 2; б)5х = |
Представники від кожної групи пропонують свої запитання і відповіді.
ІV. Актуалізація опорних знань
Метод: «Мозковий штурм» і вчительська презентація.
Учитель: «Покажи мені – і я запам’ятаю. Дай мені діяти самому – і я навчусь…» говорить давня китайська мудрість.
Подумайте, поспілкуйтеся, спробуйте згадати, якщо потрібно – вигадати, але найголовніше - не мовчіть, а говоріть, які версії прийшли на думку, за потреби можна скористатися підручником, або сторінками міні-конспектів.
Отже, до роботи! (слайд 12-14)
Завдання для груп:
1.Встановити вiдповiднiсть мiж елементами А, Б, В, Г, Д та числами 1, 2, 3, 4
1.Група (слайд 12)
1 |
|
А |
-2 |
2 |
2х |
Б |
3 |
3 |
|
В |
+ |
4 |
|
Г |
-4 |
|
|
Д |
(0; |
Вiдповiдi: (слайд 14)
1 |
В |
2 |
А |
3 |
Г |
4 |
Б |
2.Група (слайд 13)
1 |
|
А |
1; -2 |
2 |
|
Б |
2 |
3 |
|
В |
5 |
4 |
|
Г |
|
|
|
Д |
|
Вiдповiдi: (слайд 14)
1 |
В |
2 |
Г |
3 |
А |
4 |
Б |
2.Тестовi завдання (слайд 15)
Робота в групах:
Група 1 (слайд 15)
Розв’язати нерiвнiсть (слайд 16)
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
(1;4) |
|
Вiдповiдь: Д
Група 2(слайд 15)
Розв’язати нерiвнiсть (слайд 16)
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
Вiдповiдь: Б
(Учні об’єднуються у групи і розпочинають обговорення, діляться своїми думками з групою. Представники від кожної групи пропонують свої запитання і відповіді. (слайд 15, 1 6)
Підбивають підсумки роботи своїх однокласників.
V. Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу
Технологія особистісно розвивального навчання: «Коло ідей».
Сьогодні наш урок – це урок ідей. І хоча їх ще не можна назвати великими, пам'ятаймо – велике починається з малого. Разом навчатися не тільки легше і цікавіше, але й значно ефективніше. Тому на цьому етапі уроку будемо працювати під девізом:
Думаємо колективно,
Пропонуємо оперативно,
Сперечаємося доказово –
Це для всіх обов’язково.
Учитель: математик-кораблебудiвельник Олексiй Миколайович Крилов вважав, що рано чи пiзно будь-яка правильна математична iдея знаходить практичне застосування.
Яких навичок, на вашу думку, ви зможете набути на цьому уроцi? (Відповіді учнів: уміння розв'язувати, доводити, захищати думку тощо.) Продовжуємо працювати в группах. У вас буде можливість порадитися один з одним і дійти спільного розв'язання. Проекти захищаєте, відповіді звіряємо з відповідями на екрані мультимедійної дошки.
Розв’язати рiвняння:
Виконати завдання i вказати метод розв’язування показникових рiвнянь :
Приклад 1. = 13(слайд 17)
Розв’язання
(1 + 3 + 32) = 13;
;
х1 = -1, х2 = 2.
Вiдповiдь: -1; 2.
Запитання: Якi знання та який метод були використанi пiд час розв’язування цього рiвняння? (винесення спiльного множника за дужки)
Виконати завдання i вказати метод розв’язування показникових рiвнянь :
Приклад 2 (слайд 19)
Розв’язання
,
4,
= 1,
= – 2, розв’язкiв немає.
Вiдповiдь: 1.
Запитання: Якi знання та який метод були використанi пiд час розв’язування цього рiвняння? (метод зведення показникового рiвняння до квадратного шляхом введення нової змiнної.
Виконати завдання i вказати метод розв’язування показникових рiвнянь :
Приклад 3. х = 0 (слайд 21)
Вiдповiдь:
Запитання: Якi знання та який метод були використанi пiд час розв’язування цього рiвняння? (графiчний метод розв’язування показникових рiвнянь)
Розв’язати нерiвнiсть: (робота в группах з подальшим поясненням, одного з учнів, біля дошки)
Приклад 1.(слайд 25)
Розв’язання
Подiлимо обидвi частини нерiвностi на
дiстанемо:
,
, х1 = 1; х2 =
Вiдповiдь:
Приклад 2. 7+(слайд 24)
Розв’язання
Поділивши ліву і праву частини нерівності на матимемо:
то .
Вiдповiдь:
Розв’язати систему рiвнянь: (один учень розвязує завдання біля дошки з коментуванням)
Приклад 1. (слайд 26)
Розв’язання
Подiлимо перше рiвняння системи на друге, а потiм помножимо:
⟹
Вiдповiдь:
Самостійна робота
Розв’язати нерiвнiсть:
Приклад 1.
Розв’язання
оскiльки 0,7
то
тобто
Вiдповiдь:
Розв’язати систему рiвнянь:
Приклад 2.
Розв’язання
⟹
Вiдповiдь:
VІ. Підсумок уроку
Вітаю вас! Спільними зусиллями ми виконали ряд завдань і виявили себе чудовими знавцями алгебри і початків аналізу. А тепер хочу почути, що вам сподобалося на сьогоднішньому уроці, а, що можна змінити на краще.
Пропоную вам декілька запитань:(слайд 29)
Продовжити думку:(слайд )
Справді, сьогодні ми багато чого встигли зробити на уроці тож варто оцінити наші зусилля. Пригадаймо ще раз все, що ми зробили сьогодні, чого навчилися і що зрозуміли, як працювали в групі, які ставили запитання.
Поставте собі оцінку за урок.
VІІ. Домашє завдання(слайд 30)
І традиційно одержимо домашнє завдання
Повторити тему: «Розв’язуння показникових рiвнянь, нерiвностей та їх систем» 2, п. 16, 17, 18.
В
Повторити: «Похiднi елементарних функцiй», «Розв’язуння тригонометричих рiвнянь»