Урок алгебри, 11 клас. Готуємося до ЗНО. "Розв'язування показникових рівнянь, нерівностей та їх систем"

Про матеріал
Конспект уроку "Розв'язування показникових рівнянь, нерівностей та їх систем " пропонує  розвивати розумову діяльність, логічне мислення, культуру математичної мови, вміння застосовувати набуті знання до розв’язування вправ;  виховувати самостійність, відповідальність, вмiння виражати i вiдстоювати свою думку, доброзичливість, уміння самоорганізуватись, увагу, почуття гордості за виконану роботу;
Перегляд файлу

Урок алгебри , 

11 клас

 ГОТУЄМОСЯ ДО ЗНО

 Тема уроку: Розв’язування показникових рівнянь, нерівностей та їx систем

Мета уроку:

  • виявити глибину учнівських знань, перевірити якість та міцність засвоєння матеріалу, сформованості вмінь і навичок до ЗНО;
  • розвивати розумову діяльність, логічне мислення, культуру математичної мови, вміння застосовувати набуті знання до розв’язування вправ;
  • виховувати самостійність, відповідальність, вмiння виражати i вiдстоювати свою думку, доброзичливість, уміння самоорганізуватись, увагу, почуття гордості за виконану роботу;
  • намагатися скласти ситуацію успіху для кожного учня;
  • засобами IКТ створити умови для пiдвищення iнтересу до вивчення математики.

Тип уроку: перевірка та оцінювання знань, умінь і навичок.

Обладнання: мультимедійна презентація, рівневі завдання, роздавальний    матеріал, для роботи в групах та самостiйноiї роботи.

Епіграф уроку: «Багато чого з математики не залишається в памяті, але коли розумієш її, тоді легко при нагоді згадати призабуте».

                                                                                               М. В. Остроградський

 ХІД УРОКУ

І. Організація класу. Створення емоційного настрою.

Учитель. Доброго дня, я рада всіх вас бачити сьогодні. І сподіваюсь, що ви теж прийшли на урок із гарним настроєм. Мені дуже хотілося, щоб слово УРОК викликало  у вас тільки такі асоціації як успіх, радість, обдарованість і кмітливість.

ІІ. Формулювання теми, мети і завдань уроку

Досягти успіху можна тільки тоді, коли визначено мету і завдання , які кожен ставить перед собою.

Тема сьогоднішнього уроку це: розв’язування показникових  рівнянь, їх систем та нерівностей. (слайд 3)

Епіграфом до уроку я взяла слова видатного українського математика, нашого земляка, про якого ви неодноразово чули,  Михайло Васильович Остроградський:

«Багато чого з математики не залишається в памяті, але коли розумієш її, тоді легко при нагоді згадати призабуте.»(слайд 4)

Сьогодні у нас з вами не зовсім звичайний урок.  Це урок – повторення, узагальнення,і систематизації знань, умінь і навичок. А основна мета нашої роботи полягає в тому, що ми перевіримо міцність засвоєння матеріалу,та вашу готовнiсть до проведення ЗНО.(слайд 5)

Розвиватимемо логічне мислення, пам’ять,  вміння застосовувати здобуті знання до розв’язування вправ, а також виховуватимемо  правила роботи в групах та культуру поведінки під час суперечок, намагатимемося скласти ситуацію успіху для кожного учня . 

Тож  не забуваймо, що  успіх приходить до тих, хто мислить категоріями успіху.

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

Готуємося до ЗНО

          Дорогі діти! Мені дуже цікаво, з яким настроєм ви прийшли на урок математики. Тож я пропоную  вам усміхнутися, підготувати зошити до роботи і нагадати, що під час роботи до успіху веде старанне, охайне, уважне виконання завдань.

На цьому уроці ми будемо розв’язувати показникові рівняння, їх системи, та нерівності. Це одна з основоположних частин алгебри.

   Готуючись до ЗНО, ми прагнемо, щоб опанована кiлькiсть iнформацiї утворювала у свiдомостi людини цiлiснiсть. У процесi навчання, який передбачав великий промiжок часу, iнформацiя була розбита на частини. Кожна частина засвоювалася не однаково. Деякi частини були незрозумiлими, деякi частини забулися, тому в майбутньому їм важко дiяти разом.

   « Багато чого з математики не залишається в пам’яті, але коли розумієш її, тоді легко при нагоді згадати призабуте»,– так говорив наш земляк, видатний математик, Михайло Васильович Остроградський. Тож і ми зараз пригадаємо призабуте, і маю надію на те, що у вaшій пам'яті все ж таки залишаться знання, уміння і навички по даній темі.

 (слайд 6)

 

 

 

 

 

 

                                              Виступ творчої групи:

 

Основнi методи розв’язування показникових рiвнянь

Властивості показникової функції                                                               

1. Метод зведення до однiєї основи.

1.D(

2. Метод винесення спiльного множника за дужки.

2.E(

3. Метод введення нової  змiнної – тобто зведення рiяння до квадратного вiдносно показникової функцiї.

3. Функцiя загального вигляду.

4. Метод розв’язування однорiдних показникових рiвнянь – тобто потрібно лiву i праву частини рiвняння подiлити на або на

4. Не перiодична, не є нi парною, нi не парною.

5. Графiчний метод розв’язування показникових рiвнянь.

5. Вiсь не перетинає; вiсь ОY перетинає в точцi (0;1).

6. Використання декількох методів.

6. yпри

7. Використання декількох властивостей функції.

7. Вiсь є горизонтальною асимптотою.

 

8. Якщо iя є зростаючою, якщо , то функцiя є спадною.

 

9. Екстремумiв у функцiї немає.

 

10.  Власної симетрiї показниковi функцiї не мають, але графiки функцiй та

симетричнi вiдносно осi

Графік даної функції подано нижче.

 

 

          C:\Users\Оля\Desktop\l354.jpg

 

                                  C:\Users\Оля\Desktop\Презентацiя мама папка (4)\1.jpg

 

Спробуємо сьогоднi активiзувати якомога бiльше матерiалу по данiй темi.

Запитання для груп: (усно, але з обговоренням в групах)  (слайд  10 )

 

 

1.Укажiть спосiб розв’язання рiвнянь:

а) 5х = 3, б) 27х  = 9х -3х + 2 = 0

1.Укажiть спосiб розв’язання рiвнянь:

а)7х – 7х-1 = 6,  б) 5х = 8х,

 в) 2 + 82х - 62 = 0

2.Записати вираз у виглядi степеня з показником  х: а) 3х-2; б) 43х+2

2.Записати вираз у виглядi степеня з показником  х: а) 5х+1; б) 32х-3

3.Порiвняйте х та у:  а) 7х; б)0,2х

3.Порiвняйте х та у:  а) 4х; б)0,5х

4.Якi з наведених функцiй є зростаючими? а)  у = ; б)у = ;

в) у = г)у = ; д)у =

4.Якi з наведених функцiй є спадаючими? а) у = ;

б) у = ; в) у = у = ; д)у =

5.Подайте вираз у виглядi степеня:

 а) ;   б)

5.Подайте вираз у виглядi степеня:

 а) ; б) 5х : 7х

6.Чому дорiвнює х?  а)2х = 1;  б)3х = 9

6.Чому дорiвнює х?  а)2х = 2; б)5х =

 

Представники від кожної групи пропонують свої запитання і відповіді.

ІV. Актуалізація опорних знань

Метод: «Мозковий штурм» і вчительська презентація.

Учитель:  «Покажи мені – і я запам’ятаю. Дай мені діяти самому – і я навчусь…»  говорить давня китайська мудрість.

Подумайте, поспілкуйтеся, спробуйте згадати, якщо потрібно – вигадати, але найголовніше  - не мовчіть, а говоріть, які версії прийшли на думку, за потреби можна скористатися підручником, або сторінками міні-конспектів.

Отже, до роботи! (слайд 12-14)

Завдання для груп:

1.Встановити  вiдповiднiсть мiж елементами А, Б, В, Г, Д та числами 1, 2, 3, 4

1.Група    (слайд 12)

 

1

А

      -2

2

2х

Б

3

3

В

+

4

Г

-4

 

 

Д

(0;

 

Вiдповiдi:    (слайд 14)

1

В

2

А

3

Г

4

Б

 

 

2.Група     (слайд 13)

 

1

А

1; -2

2

Б

2

3

В

5

4

Г

 

 

Д

 

 

 

Вiдповiдi:    (слайд 14)

 

1

В

2

Г

3

А

4

Б

 

2.Тестовi завдання   (слайд  15)

Робота в групах:

 

Група 1   (слайд 15)

 

Розв’язати нерiвнiсть (слайд 16)

 

А

Б

В

Г

Д

(1;4)

 

Вiдповiдь: Д

 

Група 2(слайд 15)

 

Розв’язати нерiвнiсть (слайд 16)

 

А

Б

В

Г

Д

 

Вiдповiдь: Б

(Учні об’єднуються у групи і розпочинають обговорення, діляться своїми думками з групою. Представники від кожної групи пропонують свої запитання і відповіді. (слайд  15, 1 6)

 Підбивають підсумки роботи своїх однокласників.

V. Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу

Технологія особистісно  розвивального навчання: «Коло ідей».

   Сьогодні наш урок – це урок ідей. І хоча їх ще не можна назвати великими, пам'ятаймо – велике починається з малого. Разом навчатися не тільки легше і цікавіше, але й значно ефективніше. Тому на цьому етапі уроку будемо працювати під девізом:

Думаємо колективно,

Пропонуємо оперативно,

Сперечаємося доказово –

Це для всіх обов’язково.

Учитель: математик-кораблебудiвельник Олексiй Миколайович Крилов вважав, що рано чи пiзно будь-яка правильна математична iдея знаходить практичне застосування.

  Яких навичок, на вашу думку, ви зможете набути на цьому уроцi? (Відповіді учнів: уміння розв'язувати, доводити, захищати думку тощо.) Продовжуємо працювати в группах.  У вас буде можливість порадитися один з одним і дійти спільного розв'язання. Проекти захищаєте, відповіді звіряємо  з відповідями на екрані мультимедійної дошки.

Розв’язати рiвняння:

Виконати  завдання i вказати метод розв’язування показникових рiвнянь :

Приклад 1. = 13(слайд 17)

Розв’язання

(1 + 3 + 32) = 13;

;

х1 = -1,  х2 = 2.

Вiдповiдь:  -1; 2.

Запитання: Якi знання та який  метод були використанi пiд час розв’язування цього рiвняння? (винесення спiльного множника за дужки)

Виконати  завдання i вказати метод розв’язування показникових рiвнянь :

Приклад 2                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              (слайд 19)

 

Розв’язання

,

4,

= 1,

= – 2, розв’язкiв немає.

 Вiдповiдь:  1.

Запитання: Якi знання та який  метод були використанi пiд час розв’язування цього рiвняння?  (метод зведення показникового рiвняння до квадратного шляхом введення нової  змiнної.

Виконати  завдання i вказати метод розв’язування показникових рiвнянь :

Приклад 3.     х = 0    (слайд 21)

 

C:\Users\Оля\Desktop\images (1).jpg

 

Вiдповiдь:

Запитання: Якi знання та який  метод були використанi пiд час розв’язування цього рiвняння?  (графiчний метод розв’язування  показникових рiвнянь)

Розв’язати нерiвнiсть:  (робота в группах з подальшим поясненням, одного з  учнів,  біля дошки)

Приклад 1.(слайд 25)

Розв’язання

Подiлимо обидвi частини нерiвностi на

дiстанемо: 

, 

, х1 = 1;  х2 =

Вiдповiдь: 

 Приклад 2.     7+(слайд 24)

Розв’язання

Поділивши ліву і праву частини нерівності на   матимемо:

то .

Вiдповiдь: 

Розв’язати систему рiвнянь:  (один  учень розвязує завдання біля дошки з коментуванням)

Приклад 1.      (слайд 26)

Розв’язання

Подiлимо перше рiвняння системи на друге, а потiм помножимо:

Вiдповiдь: 

 

Самостійна робота

Розв’язати нерiвнiсть: 

Приклад 1.    

Розв’язання

оскiльки  0,7

то 

тобто

Вiдповiдь: 

Розв’язати систему рiвнянь: 

Приклад 2.   

Розв’язання

Вiдповiдь: 

VІ. Підсумок уроку

Вітаю вас! Спільними зусиллями ми виконали ряд завдань і виявили себе чудовими знавцями алгебри і початків аналізу. А тепер хочу почути, що вам сподобалося на сьогоднішньому уроці, а, що можна змінити на краще.

Пропоную вам декілька запитань:(слайд 29)

  • Якою діяльністю ми займалися на уроці?
  •  Як спілкування під час роботи впливало на виконання завдання?
  • Чи досягли ми очікуваних результатів  (цілей)?
  •  Як ви оцінюєте свою роботу?

Продовжити думку:(слайд )

  • Було цікаво…
  • Я зрозумів, що…
  • Я зміг…
  • Я спробував…
  • На уроці я працював…
  • За урок я…
  • Матеріал уроку був мені…
  • Своєю роботою на уроці я...

Справді, сьогодні ми багато чого встигли зробити на уроці тож варто оцінити наші зусилля. Пригадаймо ще раз все, що ми зробили сьогодні, чого навчилися і що зрозуміли, як працювали в групі, які ставили запитання.

Поставте собі оцінку за урок.

VІІ. Домашє завдання(слайд 30)

І традиційно одержимо домашнє завдання

Повторити  тему: «Розв’язуння показникових рiвнянь, нерiвностей  та їх систем» 2, п. 16, 17, 18.

В

Повторити:   «Похiднi елементарних функцiй»,   «Розв’язуння тригонометричих рiвнянь»

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Шах Руслана Вікторівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
2 лютого 2023
Переглядів
1602
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку