Автор: Кондратьєва М. Ю., вчитель математики
Бахмутська ЗОШ I-III ступенів №18 ім. Дмитра Чернявського
Алгебра 8-Й клас. СТЕПІНЬ З ВІД̕̕’ЄМНИМ ПОКАЗНИКОМ.
Мета уроку: познайомити учнів з поняттям степеня з цілим показником та навчити застосовувати її під час обчислювань та при перетворюванні алгебраїчних виразів. Сформувати вміння перетворювати степені з від’ємним показником у дріб та навпаки. Розвивати вміння виділяти головне, аналізувати, узагальнювати вивчені факти. Розвивати пізнавательну цікавість до математики. Формувати обізнану самооцінку знань, критичне відношення до себе, творчу активність, увагу. Формувати компетентност в природничих науках і технологіях. Сприяти формуванню потягу до здорового образу життя.
Тип уроку: урок засвоення знань.
Хід уроку:
I. Організаційний етап:
Бажаю Вам на уроці успіхів, радісних відкриттів, дружньої праці в колективі.
Нехай хто-небуть спробує викрислити з математики
степені, то він побачить, що без них далеко не поїдеш
М.В. Ломоносов
II. Етап актуалізації знань:
- 3*3*3*3*3. Чи можна записати коротше? ( 35 )
- 5- показник степеня
- 3- основа степеня
- 35- степінь
- аn = а*а*…*а (n разів) (означення степеня)
- як можна назвати другий степінь числа?
- третю?
- степінь та ступінь у математиці одне й те ж саме?
Опитування за технологією «Мікрофон»
- 22 = ?; - 32 = ?
- 23 = ?; - (-3)2- ?;
- (-2)3 = ?; - 33 = ?
- заповнити прогалини:
1. аn * аm =…
2. аn: аm= …
3. (а n)m = …
4. (а в)n =…
- робота с карткою оцінювання.
- Историчнийий екскурс.
Поняття степеня виникло дуже давно. Більш ніж 2,5 тысячоліття тому Піфагор означив числа 1, 4, 9, 16, 25, … квадратними, тому що з 4, 9, 16, 25 та т.п. точок можно побудувати квадрат.
Сучасний запис степеня надав Рене Декарт.
Гугол 10100 – найбільше з відомих чисел, яке можна використати для опису якогось відомого явища.
Гугол більше, ніж кількість атомів у видимій нами частині Всесвіту, яких, по різних оцінках, налічується від 1079 до 1081 чт.
Назва компанії Google є видозміненим написанням слова «гугол».
Слово «гугол» було відповідю на призове питання на 1 млн фунтов стерлінгов
10 вересня 2001 р у британскій телегрі «Who Wants to Be a Millionaire?». Відповідь було дано вірно, але учасника пізніше обвинуватили в шахрайстві.
А математики придумали число 10гугол
Якщо це число записати на бумазі, то нею можно обернути Земну кулю по екватору, та ще протягнути до Північного полюсу.
III Етап засвоєння знань:
- маса Сонця: 1990000000000000000000000000000 (1,99 *1030 )
- S пов. Місяця: 38000000 ( 3,8 * 107 )
- маса атома гидрогена: 0,00000000000000000000000000166 (1,66 * 10-27 )
- радіус атома оксигена : 0,0000000066 (6,6 * 10-9 )
Як записати ці числа компактно? Існує стандартний запис числа.
(дивимось плакат)
а * 10 n
1≤ а <10
n - натуральне
n – ціле
Запишемо ряд чисел та знайдемо закономірність у запису :
10000 1000 100 10 1
104 103 102 101 100 10-1 10-2 10-3
4 3 2 1 0 -1 -2 -3
ВИСНОВОК:
2 = 10-2 3 = 10 -3
Для будь якого числа а ≠ 0 та натурального числа n а-n = n
а0 = 1
0 у від’ємний степінь підносити не можна !
- робота з підручником
- колективна робота:
2-3 = ? ()-2 = ?
5-2 = ?
(-2)-2 = ? ( - )-1 = ?
50 = ?
00 = ? (не має сенсу)
IV Етап закріплення отриманнх знань.
1) 1 2 4 8 16 32 64 - записати у вигляді степеня числа 2.
2) Диктант с коментованою відповіддю:
* записати у вигляді дробу
3-8, а-9, d-3, 12-1, m-1, (a - b)-1;
4а-2b-1, 7-1ас-5, x-2y-3;
* записати у вигляді степеня
2, 5,
Світ навколо нас створений бездоганно. 1,5 млн видів живих істот є в природі. До
кожного організму закладено початок життя, але умовою його развитку та
вдосконалення є навколишне середовище.
На Землі порушений планетарно – космічний закон. Зараз щорічно зникає один вид тварин, щогодинно - один вид рослин.
Людина – досконале творіння природи. Навчитись жити за законами природи – це обов’язково вести здоровий спосіб життя.
* обчислити та обрати відповідну відповідь у таблиці «Вітаміни»
6-2, (-1)-11, (3-3),
(-3)-3, ( 1)0, ( 1)-1.
- Інформація про вітаміни:
Вітамін А: необхідний для нормального росту та розвитку стану шкіри ; дефіцит цього вітаміну призводить до ризику появи злоякісних пухлин.
Вітамін С: відповідає за імунітет, цілісність стінок судин.
Вітамін Д: дефіцит вітаміна призводить до зниження міцності кістної тканини.
Вітамн Е: потрібен для нормального статтевого розвитку хлопців та дівчат.
Вітамін В6: підтримає нормальне становище слизових та шкіри.
* обчислити та обрати відповідь:
50 + 2-2 = 4,5 (кальцій)
2-1 + 3-1 = 1 (натрій)
( )-1 + (-2,3 )0 = ( калій )
( 1 )-2 + ( 2)-1 = (залізо )
( 2-1 – 8-1 * 16 )-1 = - ( фтор )
- Інформація про мікроелемени та мінеральні речовини, що необхідні організму людини
Натрій: вміст натрія в організмі означає кількість води.
Калій: сприяє виведенню води з организму.
Кальцій: необхідний для побудови та формування кісток та зубів.
Залізо: необхідно для створення гемоглобіну – переносника кисню до всих органів людсьского тіла.
Фтор: необхідний для утворення емалі зубів
- Ці мікроелементи можна отримати, якщо постійно вживати:
1) молоко
2) м’ясо
3) сир
4) овочі
5) печінку.
* Застосування степеня з від’ємним показникомм можна побачити, вивчаючи склад вітамінів Ревіт (записати у вигляді степеня ) та склад повітря ( записати у вигляді десяткового дробу ).
На партах у кожного в наявності картка.
V Етап практичного застосування.
В природі існує макросвіт, де припадає працювати з великими числами та мікросвіт – с маленькими.
Пропоную роздивитись фотографії, ілюстрації мікросвіту, що підготовлені учнями.
Розглянемо таблицю переходу до маленьких чисел:
ДЕКО 10-1
САНТІ 10-2
МІЛІ 10-3
МІКРО 10-6
НАНО 10-9
ПІКО 10-12
«Нано» карлик (гр.), 0,0000001 доля одиниці виміру.
Нанотехнології застосовуються в різних сферах промисловості від виробництва одягу до лікування пухлин.
Алюмінієва фольга: розриваємо до часточок, що можна бачити під мікроскопом – властивості не змінюються. Продовжуємо дрібнити фольгу до розмірів 20-30 нанометрів – часточки можуть вибухнути. Вчені стверджують, що наноалюміній можна додавати до ракетного палива.
Можна створити прозорий, гнучкий матеріал, що має властивості міцніше сталі. Вже створено сплав магнія для покриття поверхонь літаків з ефектом листя лотоса. При цьому у багато разів збільшується корозієстійкість покриття.
Більше 50-ти країн об’явили про старт нанотехнологічних програм. України в цьому списку немає.
Пропоную для перегляду видеофільм «Мікро та макросвіт»
VI Етап інформації про домашнє завдання.
VII Підсумок уроку.
Оцініть свій рівень сприйнятя та розуміння вивченого.
ВІТАМІНИ |
|||||
C |
E |
A |
B6 |
D |
K |
-1/27 |
1 |
1/36 |
5/7 |
-1 |
1/27 |
РевІт (Revitum)
Склад:
ретинола ацетат (вітамін А) - 2500 ME ___________
тіамина гідрохлорид (вітамін B1) - 0,001 г = _________
рібофлавін (вітамін В2) - 0,001 г = _________________
кислота аскорбинова (вітамін С) - 0,035 г = __________
Склад повітря
Компонент |
Об’емний вміст % |
|
N2 |
78.09 |
|
O2 |
20.95 |
|
Ar |
0.933 |
|
CO2 |
0.03 |
|
Ne |
1.8•10-3 |
|
He |
4.6•10-4 |
|
CH4 |
1.52•10-4 |
|
Kr |
1.14•10-4 |
|
H2 |
5•10-5 |
|
N2O |
5•10-5 |
|
Xe |
8.6•10-6 |
|