Урок алгебри 9 клас. "Арифметична прогресія"

Про матеріал
Сформувати в учнів поняття про арифметичну прогресію, різницю арифметичної прогресії, формулу n-го члена арифметичної прогресії, вміння знаходити елементи прогресії за формулою n-го члена
Перегляд файлу

Урок №

Алгебра 9 клас

Дата:

Тема уроку. Арифметична прогресія та її властивості

Мета уроку:

Навчальна: сформувати в учнів поняття про арифметичну прогресію, різницю арифметичної прогресії, формулу n-го члена арифметичної прогресії, вміння знаходити елементи прогресії за формулою n-го члена.

Розвивальна: розвивати логічне мислення учнів, уміння аналізувати та робити висновки.

Виховна: виховувати спостережливість, кмітливість, бажання здобувати знання, підтримувати інтерес до вивчення теми.

     Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь та навичок.

     Обладнання: підручник (Алгебра для 9-го класу автор А.Г. Мерзляк та ін.), презентація, проектор, екран, комп’ютер.

ХІД УРОКУ

  1. Організаційний етап.

Перевірити готовність учнів до уроку, налаштувати на плідну працю.

II. Перевірка домашнього завдання

Вправа «Знайди помилку». Розв'язання домашнього завдання заздалегідь записані вчителем на дошці.

Учні звіряють розв'язання в зошитах із записами на дошці, шукають і виправляють помилки.

III. Актуалізація опорних знань учнів

1. Інтерактивна вправа «Незакінчені речення».

• Об'єкти, які пронумеровано натуральними числами 1, 2, 3, n, ...

(Утворюють послідовність.)

• Об'єкти, які утворюють послідовність, називають ...

(Членами послідовності.)

• Послідовність називають числовою, якщо …

(Її членами є числа.)

• Послідовність вважають заданою, якщо ...

(Кожний ї ї член можна визначити за його номером.)

• Існують способи задания послідовності — ...

(Описовий, формулою n-го члена, рекурентний.)

2. Обчисліть чотири перших члени послідовностей, заданих формулою n-го члена.

http://academia.in.ua/sites/default/files/field/image/matematyka/image001_24.png.

III. Мотивація навчальної діяльності учнів

Учитель. Під час розкопок у Єгипті було знайдено папірус, датований 2000 р. до н. е., але виявилося, що і його було переписано з іншого, ще давнішого папірусу (третє тисячоліття до н. е.).

Учені розшифрували текст і прочитали кілька задач. Розглянемо одну з них — задачу про поділ хліба.

Старовинна задача. Сто мір хліба треба розділити між п'ятьма робітниками так, щоб другий отримав на стільки само більше хліба за першого, на скільки третій отримав більше за другого, четвертий — за третього, п'ятий — за четвертого. Крім того, двоє перших повинні отримати хліба у 7 разів менше від трьох інших. Скільки мір хліба треба дати кожному?

Учитель. Щоб розв'язати задачу, спочатку слід ознайомитися з арифметичною прогресією.

IV. Формування нових знань

Учитель. Розглянемо послідовності, в яких кожний член, починаючи з другого, дорівнює попередньому, збільшеному на одне й те саме число:

1) 5; 7; 9; 11;...;

2) 2; 7; 12; 17; 22; 27;...;

3) 3; 1; -1; -3; -5; -7; ...

Такі послідовності називають арифметичними прогресіями. У перекладі з латинської слово прогресія означає рух уперед.

Арифметичною прогресією (ап) називають послідовність, кожний член якої, починаючи з другого, дорівнює попередньому члену, до якого додано одне й те саме число. Це число називаютьрізницею арифметичної прогресії і позначають d (differentia — різниця).

d=a2-a1=a3-a2=…=an+1-an.

Арифметичну прогресію можна задати рекурентно:

An+1=an+d.

Завдання.  Знайдіть шість перших членів арифметичної прогресії, якщо а1 = 5; d = 3.

Розв'язання

а21+d = 5 + 3 = 8;

а3=a2+d = 8 + 3 = 11;

а4=a3+d = 11 + 3 = 14;

а5 = а4 + d = 14 + 3 = 17;

 а6 = а5 + d = 17 + 3= 20.

Відповідь. 8; 11; 14; 17; 20.

Учитель. Зростає чи спадає дана прогресія? Від чого це залежить? Знайдіть а10; а25. Для цього вам доведеться обчислити всі попередні члени. Тому, крім рекурентної формули, що задає прогресію, потрібно знати ще і формулу, яка дає змогу за номером елемента обчислити його.

Запишемо члени арифметичної прогресії, використовуючи означення.

Отже, а2=a1+d;

а32+d=а1+2d;

a4=a3+d=а1+3d;

а54+d=a1+4d;

аn1+d(n-1).

Отримали формулу n-го члена арифметичної прогресії.

Повернемося до старовинної задачі і дамо відповідь на запитання «Скільки мір хліба треба дати кожному робітнику?».

Розв'язання

Кількість мір хліба, які одержали робітники, утворюють зростаючу арифметичну прогресію, перший член якої дорівнює х, а різниця – d.

Перший працівник одержить х мір, другий – (х+d) мір, третій – (х+2d) мір, четвертий – (х+3d) мір, п’ятий – (х+4d) мір.

За умовою задачі:

http://academia.in.ua/sites/default/files/field/image/matematyka/image002_14.png

http://academia.in.ua/sites/default/files/field/image/matematyka/image003_30.png.

Отже, робітникам треба дати http://academia.in.ua/sites/default/files/field/image/matematyka/image004_12.png мір хліба.

Відповідь. http://academia.in.ua/sites/default/files/field/image/matematyka/image004_13.png.

V. Розв’язування вправ

№ 16.1; 16.8 (усно)

9-algebra-ag-merzlyak-vb-polonskij-ms-yakir-2017--3-chislovi-poslidovnosti-16-arifmetichna-progresiya-1.jpg

9-algebra-ag-merzlyak-vb-polonskij-ms-yakir-2017--3-chislovi-poslidovnosti-16-arifmetichna-progresiya-8.jpg

Колективно, коментовано №№ 16.3; 16.5; 16.7; 16.10; 16.12.

9-algebra-ag-merzlyak-vb-polonskij-ms-yakir-2017--3-chislovi-poslidovnosti-16-arifmetichna-progresiya-3.jpg

Робота в парі

9-algebra-ag-merzlyak-vb-polonskij-ms-yakir-2017--3-chislovi-poslidovnosti-16-arifmetichna-progresiya-5.jpg

9-algebra-ag-merzlyak-vb-polonskij-ms-yakir-2017--3-chislovi-poslidovnosti-16-arifmetichna-progresiya-7.jpg

9-algebra-ag-merzlyak-vb-polonskij-ms-yakir-2017--3-chislovi-poslidovnosti-16-arifmetichna-progresiya-10.jpg

Робота в малих групах

9-algebra-ag-merzlyak-vb-polonskij-ms-yakir-2017--3-chislovi-poslidovnosti-16-arifmetichna-progresiya-12.jpg

VI. Підсумок уроку. Рефлексія.

Інтерактивна вправа «Мікрофон». Учні, передаючи «уявний мікрофон», висловлюються по черзі (слово надається тому, у кого в руках «мікрофон»).

• На сьогоднішньому уроці ми дізналися …

• На сьогоднішньому уроці найважливішим відкриттям для мене було ...

• На початку уроку я поставив перед собою мету. Ось як я її досяг …

• Сьогодні на уроці мені сподобалося …

• Сьогодні на уроці мені було важко …

VII. Домашнє завдання

§ 3. П.16 – опрацювати, № 16.4; 16.6; 16.8; 16.11.

docx
До підручника
Алгебра 9 клас (Мерзляк А. Г., Полонський В. Б., Якір М. С)
До уроку
16. Арифметична прогресія
Додано
17 січня 2019
Переглядів
1798
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку