Показ можливості використання комп'ютерної техніки на різних етапах уроку у залежності від дидактичних цілей. На даному уроці використано програмні засоби Advanced Grapher, ЗНП «Динамічна геометрія», GeoGebra, які дозволяють створювати різні математичні моделі, керувати ними і досліджувати їх «поведінку» .
Урок алгебри з теми «Графічний метод розв’язування систем рівнянь з двома змінними», проведений в 9 – А класі Прилуцької гімназії № 1 ім. Георгія Вороного Прилуцької міської ради Чернігівської області. Учитель Минка Галина Володимирівна
Тема уроку. Графічний метод розв’язування систем рівнянь з двома змінними
Мета уроку. Повторити: графічний метод розв’язування систем лінійних рівнянь з однією змінною. Навчити розв’язувати системи рівнянь з двома змінними графічним методом, в тому числі і з застосуванням ППЗ «Динамічна математика».
Розвивати: уміння спостерігати і порівнювати; пізнавальну активність; темп записів і рахунку.
Виховувати: навички дослідницького характеру; логічне мислення.
Тип уроку. Засвоєння нових знань, навичок, вмінь.
Обладнання. Підручник «Алгебра 9, для класів з поглибленим вивченням математики», автори Мерзляк А.Г., Полонський В.Б., Якір М.С., комп’ютери, мультимедійний проектор, додатковий монітор, програми Advanced Grapher, GeoGebra, My Test, тест «Графік рівняння з двома змінними», картки з завданнями.
Хід уроку
І. Перші 30 хвилин.
а) робота за картками (два учні за додатковими комп’ютерами, їх роботу продемонструвати на додатковому моніторі):
б) колективне виконання вправи:
Побудувати графік рівняння |х| + |2у| = 4.
а) повторити основні методи розв’язування систем лінійних рівнянь з двома невідомими;
б) алгоритм розв’язування системи лінійних рівнянь графічним способом;
в) два учні за додатковими комп’ютерами проходять тестування у програмі My Test.
Постановка проблемного питання: як розв’язати системи нелінійних рівнянь.
Розв’язати системи рівнянь:
а) б)
Розв’язуються з використанням програми Advanced Grapher системи, які були запропоновані в п. 3.
Відповідь: {(1; 0)} Відповідь: {(2; 0); (-2; 0); (0; -2); (0; 2)}
Відповідь: {(–3; 5); (2; 0)} Відповідь: {(4; 3); (0; - 5)}
ІІ. Другі 30 хвилин. Вироблення навичок і вмінь розв’язування систем.
Відповідь: {(–4; 10); (3; 3)} Відповідь: {(4; 3); (- 4; - 3)}
а) б)
Відповідь: {(4; 6); (8,5; 7,5)} Відповідь: {(–1,5; 2); (7,5;–4)}
в) г)
Відповідь: {(2; –2); (8; –26)} Відповідь: {(4; 3); (3; 4)}
ІІІ. Треті 30 хвилин. Повторення і вивчення питань про системи рівнянь з параметрами.
Відповідь: {(2; 1)}.
Система містить два лінійних рівняння, графіком яких є прямі. Можуть бути наступні випадки розміщення прямих: перетинаються, паралельні і співпадають. У кожному з них система має різну кількість розв’язків: один, жодного, безліч. Отже, система має один розв’язок, якщо ; система не має розв’язків, якщо ; система має безліч розв’язків, якщо .
Розв’язання.
1) Система має 1 розв’язок, якщо ;
а2 – 5а + 6 ≠ а2; а ≠ .
2) Система не має розв’язків, якщо . Тоді маємо:
.
3) Система має безліч розв’язків, якщо . Тоді маємо:
a є ø .
6. Підсумок уроку:
Д/З. Вивчити п. 16
Виконати вправи 16.4, 16.7 (с. 158).