Девіз уроку: „Чиста вода – джерело життя”
Мета: Закрвпити і розвинути уміння і навички учнів розв'язувати лінійні нерівності з однією змінною та їх системи; розвинути інтерес до проблеми збереження води.
Урок алгебри у 9 класі з теми: «Розв'язування лінійних нерівностей з однією змінною та їх систем»
Девіз уроку: „Чиста вода – джерело життя”
Мета: Закрвпити і розвинути уміння і навички учнів розв'язувати лінійні нерівності з однією змінною та їх системи; розвинути інтерес до проблеми збереження води.
Хід уроку:
І. Мотивація навчальної діяльності.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Першим етапом нашої роботи є робота з тестами, на яку вам відводиться 5 хвилин.
Варіант 1.
а) – 12; б) – 8; в) 6; г) 10.
а) 7; б) 3; в) 11; г) 4.
а) – 10; б) 0; в) 11; г) 12.
а) – 3; б) 9; в) 3; г) – 6,5.
Варіант 2.
а) 0; б) – 10; в) 8; г) 6.
а) – 5; б) – 2; в) – 1; г) 0.
а) 7; б) 8; в) 0; г) 11.
а) 9; б) 3; в) – 9; г) 1,5.
І варіант: 1) 6; 2) 3; 3) 11; 4) 9.
ІІ варіант: 1) 8; 2) 0; 3) 7; 4) 3.
63119. Саме стільки річок налічується в Україні, загальна їх довжина становить 206,4 тис.км.
8073. Саме стільки озер і лиманів включає водний фонд України із загальною площею дзеркала 4021,5 км2.
ІІІ. Розв'язування лінійних нерівностей та їх систем.
Клас об'єднується в 6 дослідницьких груп за видами геометричних фігур:
Кожна група вибирає лідера, який буде захищати роботу групи; отримує завдання і виконує його: одне із завдань на аркуші ватману, а потім захищає його біля дошки, а інші завдання на листочках виконують інші члени групи, хто хоче отримати додатковий бал; доповнюють відповідь лідера додатковою інформацією, яку підготували вдома.
На виконання завдань кожній групі відводиться 5 хвилин, на захист – до 3 хв., додаткова інформація – до 3 хв.
За кожну відповідь біля дошки (захист роботи групи) – 3 б., за
доповнення, виконання інших завдань на листочках – по 1 б. Результати досліджень заносяться до таблиці.
Завдання групі „Трикутники”
1. Дізнайтеся скільки відер води за добу витрачається, якщо з крана тече цівка води товщиною в сірник, знайшовши найменший цілий розв'язок нерівності: (2х + 3)2 – 4 (х – 1) (х + 1) > 847. (х=70)
2. Дізнайтеся скільки літрів води за добу може накапати зіпсований кран, знайшовши найбільше ціле значення змінної, при якому має зміст вираз: . (х=20)
Завдання групі „Квадрати”
а)
(х=3)
б)
(х=1)
Завдання групі „Круги”
Дізнайтеся про запаси води на земній кулі (у млн..м3), розв'язавши нерівності:
а)
б) -0,88 < 0.32 – 0.02[ < - 0.28;
в) .
Завдання групі „Прямокутники”
Дізнайтеся, скільки % води повертається очищеною для повторного користування та скільки млн..м3 води буде очищатися за добу новими спорудами, виконавши такі завдання:
а) Число десятків двозначного числа на 4 менше числа одиниць. Знайти це число, якщо відомо, що воно більше 43 і менше 59. (48)
б) Знайти найбільший цілий розв'язок нерівності: . (х=5)
Завдання групі „Паралелограм”
Які витрати води на 1 людину за добу складали в стародавні часи? Скільки літрів води за добу сьогодні споживає людина і скільки витрачає на всі види потреб?
а) Розв'язати нерівність: . (12≤х≤18)
б) Знайти найменше ціле значення змінної х, при якому має зміст вираз: . (х=2)
в) При якому найменшому цілому значенні а обидва корені рівняння х2 – 2ах + а2 – 1 = 0 більше числа 168? (а=170)
Завдання групі „Трапеція”
Скільки води за добу (в тис.м3) витрачає населення м.Павлограда на всі види потреб? Дайте відповідь на це питання, розв'язавши систему нерівностей:
(х=20)
ІV. Підведення підсумків уроку.
Сьогодні на уроці ми закріпили уміння і навички розв'язувати лінійні нерівності та їх системи, а також з'ясували, що найважливіший природний ресурс споживання людства – вода потребує нашого захисту.
Виточуючи краплину за краплиною, людство задає найбільшого удару природі. Так що ж ви зрозуміли сьогодні на уроці? (Що воду треба берегти).
Підрахуйте свій підсумковий бал. (Відмітити тих учнів, які були активними, добре працювали на уроці)
Додаткові завдання
/ / / / / / / / / ● ● / / / / / / / / / / / / / / / x
3,56 6,4
х (х=3,56)
/ / / / / / / / / ○ ● / / / / / / / / / / / / / / / x
2 5/38 0,057
х (х=0,057)
Матеріали до уроку:
Дефіцит води в Україні сьогодні становить 4 млрд.м3. Практично всі поверхневі, грунтові й частково підземні води забруднені промисловими, побутовими, сільгоспгосподарськими стоками й не відповідають за якістю навіть прийнятими на сьогодні заниженим санітарним нормам. Щороку у водойми України потрапляє близько 5 млн.тонн солей, 190 млн.м3 гнійних стоків; у Дніпро при цьому скидається близько 1300 млн.м3 брудних стоків. Гострий дефіцит якісних питних вод відчувається вже не лише в містах Криму, Донбасу, в Одесі, Львові, Харкові, а й в Києві, Житомирі, Винниці, Херсоні, Нікополі, Запоріжжі, Дрогобичі, Білій Церкві. Якість питних підземних вод теж постійно знижується.
Понад 800 сіл України нині втратили власні джерела питної води (воду доводиться завозити чи подавати по трубах здаля). Особливо гостро ця проблема відчувається на Донбасі, Криворіжжі та Дніпропетровщині, в останні роки і жителі нашого міста відчувають проблему чистої питної води. І в нашу школу вже третій рік завозять для нашого споживання воду „Єкатеринославська”.
Запаси прісної води дуже незначні: з урахуванням частини підземних вод вони складають біля 35 млн.км3. Причому 70% прісної води сконцентровано в льодовиках неосвоєних районів Антарктиди, Гренландії і гірських вершин.
Майже 30% світових запасів прісних вод складають підземні, із яких доступна поки що невелика доля. Води рік і озер складають менше ніж 0,02% гідросфери, це менше ніж 200 тис.км3. Тобто запаси найбільш цінних для людини прісних вод, що знаходяться в руслах рік, озерах на нашій планеті дуже невеликі.
Вода дуже необхідна в господарській діяльності людини. Так, на виготовлення 1 тонни чугунка витрачається до 200 м3, сталі – біля 30 м3, синтетичного волокна – 500 м3 води. Великі затрати води і в сільському господарстві, де на вирощення 1 тонни зерна треба майже 1500 м3, а хлопка – до 7500 м3води.
Водозабезпеченість України є однією з самих низьких порівняно з іншими європейськими країнами. В розрахунку на одного жителя в середній по водності рік припадає трохи більше 1 тисячі кубічних метрів річкової води, що в 28 разів нижче в Росії. Запаси прісних підземних вод складає біля 330 м3 за рік на 1 людину.