Урок алгебри в 9 класі
Тема: «Прогресії. Розв’язування задач»
Мета:
Навчальна: повторити основні відомості про арифметичну прогресію; вчити
застосовувати набуті знання до розв'язання прикладних задач;
показати практичне застосування теми на прикладах задач із життя та історичних задач; сприяти розвитку комунікативної, інформаційної, соціальної, полікультурної компетентностей, а також самоосвіти й саморозвитку, продуктивної творчої діяльності;
Розвивальна:
розвивати увагу, пам’ять, культуру математичного мовлення, пізнавальний інтерес, логічне мислення, уміння використовувати засвоєнні знання і сформовані навички на практиці, створювати математичні моделі до розв'язування задач;.
Виховна:
виховувати уважність, акуратність, працьовитість, самостійність, дисциплінованість,самокритичність.
Тип року: Урок застосування знань і вмінь.
Обладнання. Таблиці, дидактичний матеріал. Підручник , ноутбук з дошкою, картки - завдання, презентація, конверти з завданням.
Немає жодної галузі математики,
хоч би якою абстрактною вона не була,
що коли-небудь не буде застосованою
до явищ дійсного світу.
М.І.Лобачевський
Хід уроку
І. Постановка мети і завдань уроку
На сьогоднішньому уроці ми застосуємо свої знання про арифметичну прогресію, покажемо практичне застосування теми на прикладах задач із життя та історичних задач.
Формулювання завданнь уроку разом з учнями
II. Актуалізація опорних знань учнів
Давайте згадаємо, що ми вивчали про арифметичну прогресію.
Перед вами знаходяться картки – завдання «Знайди пару», заповнимо їх.
Запитання |
Відповідь |
Бал |
|
аn+1 = аn + d |
0,5 |
|
|
0,5 |
|
|
0,5 |
|
|
0,5 |
|
a1 + an=a2 + an-1 =…=const
|
0,5 |
(Учитель пропонує учням помінятися картками і здійснити взаємоперевірку.)
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
Перевірка домашнього завдання заданого за підручником у вигляді гри «Світлофор». Вчитель зачитує правильні відповіді домашнього завдання. Якщо в учня відповідь така ж, то він підіймає зелену картку, якщо відповідь інша – червону.
Номер завдання |
Правильна відповідь |
|
Відповідь: |
|
Відповідь: |
|
Відповідь: |
|
Відповідь: |
Самооцінювання «Перевірки домашнього завдання».
Графічний диктант
Вірне чи хибне висловлювання ?
( + + - - + - )
IV. Історична довідка
"Прогресія", "прогрес", "прогресивний" - слова одного кореня. Прогресія - це послідовність, побудована за таким законом, який дає змогу продовжувати її необмежено, тобто рухатися вперед.
Прогресія - явище без перебільшення, унікальне. Історія виникнення прогресії сягає глибини віків.
Перші задачі на прогресії пов'язані із запитами господарського життя і суспільної практики (розподіл спадщини, одержання винагороди), із спостережень над явищами природи, з досліджень суспільно-економічних явищ.
V. Розв'язування задач прикладного змісту
Використовуючи знання з теми, спробуй застосувати їх на практиці, у повсякденному житті.
Задача 1.
- Обід у шкільному буфеті кожного місяця збільшувався на 2 гривні, при початковій ціні 11 гривень.
1) запиши послідовність, яку утворили ці ціни. (11, 13, 15, 17…)
2) як називається ця послідовність? (арифметична прогресія )
3) Скільки буде коштувати обід через 7 місяців? (11+2*6=23грн.)
Задачі будівельників:
1. Людям, які копають криницю, обіцяно за перший її метр заплатити 300 грн., а за кожний інший на 200 грн. більше, ніж за попередній метр. Скільки вони одержать за копання 12-метрової криниці?
(16800 грн)
2. При збереженні колод будівельного лісу, їх укладують так, як показано на малюнку. Скільки колод знаходиться в одній кладці, якщо в її основу покласти 12 колод. (78)
Архітектура
3. Амфітеатр складається з 10 рядів, в кожному наступному ряду на 20 місць більше, ніж у попередньому, а в останньому ряду 280 місць. Скільки людей вміщує амфітеатр? 1900
Задачі фермерів:
1. Побудова теплиці.
Потрібно виготовити вертикальні стрижні для теплиці з дроту так, щоб найменший мав довжину 5 м, а кожний наступний був на 2 м довший (до 7 стержня). Обчисліть довжину дроту, необхідну для виготовлення стрижнів.
Розв'язання:
Маємо арифметичну прогресію (), де .
(м)
2. Корова за день дає 24 л молока. Після виходу на пасовище щодня додається однакова кількість молока. За тиждень, якщо корова буде пастися, то надоять 178,5 л молока. Скільки літрів молока додасть корова кожного дня? Відповідь: 0,5 л
В амфітеатрі 10 рядів. У першому ряду 100 місць, а в кожному наступному на 20 місць більше, ніж у попередньому. Скільки місць в амфітеатрі?
Задача 8 .
ЗАДАЧА ФЕОФАНА ПРОКОПОВИЧА.
Якась людина має багато коней, і всім їм різна ціна. Найгірший кінь коштує 4 золотих, а найкращий – 55 золотих, і ціна від одного до другого коня весь час зростає на 3 золотих. Питаємо: скільки ж усього було коней?
Гальмуючи, автомобіль за першу секунду проїхав 15 м, а за кожну наступну – на 3 м менше, ніж за попередню. Знайдіть гальмівний шлях автомобіля.
Відповідь: 45 м.
VI. Підсумок уроку
ТАБЛИЦЯ САМООЦІНЮВАННЯ ПО ЕТАПАХ УРОКУ
№ з/п |
ЕТАП УРОКУ |
МАКСИМАЛЬНА КІЛЬКІСТЬ БАЛІВ |
ОЦІНКА |
1 |
Актуалізація опорних знань. Гра «Знайди пару». |
2,5 |
|
2 |
Перевірка домашнього завдання. Гра «Світлофор». |
2 |
|
3 |
Диктант |
3 |
|
4 |
Робота в групах. |
3 |
|
|
|
|
|
Сьогодні на уроці ми …
Я дізнався …
Я поглибив …
Мені сподобалося …
Мене здивувало …
Мене вразило …
Я вирішив більше дізнатися про …
Я вважаю дану тему …
Дані знання мені допоможуть …
VII. Домашнє завдання
Трохи гумору . Один з учнів, викликаний до дошки, має йти від свого місця до дошки по прямій. Перший крок він робить довжиною 1 м, другий ½ м, третій 1/4 м і и т. д. так, що довжина наступного кроку в два рази менша довжини попереднього. Чи дійде учень до дошки, якщо відстань місця учня до дошки по прямій 3 м?
2. Бригада за один день вирила 20 м траншеї, а за кожен наступний день на 4 м більше. Скільки метрів траншеї прорили від третього до сьомого дня? (180 м.)