Усний журнал "Математика відома й невідома"

Про матеріал
Позакласний захід з математики "Математика відома й невідома" ( усний журнал), захист проекту учнями 9-х класів. Мета: ознайомити присутніх з цікавими фактами, що поєднують математику з різними галузями наук та мистецтва - архітектурою, природою, музикою, літературою; продемонструвати тісний зв'язок цих сфер життя людини; розвивати навички самостійного пошуку та обробки інформації; сприяти формуванню творчих нахилів учнів; стимулювати учнів до дослідницької діяльності; виховувати допитливість. Супроводжується демонстрацією учнівських презентацій
Перегляд файлу

 

Усний журнал

"Математика відома й невідома"

(захист проекту учнями 9-х класів)

Мета: ознайомити присутніх з цікавими фактами, що поєднують математику з різними галузями наук та мистецтва - архітектурою, природою, музикою, літературою;

продемонструвати тісний зв'язок цих сфер життя людини;

розвивати навички самостійного пошуку та обробки інформації;

сприяти формуванню творчих нахилів учнів;

стимулювати учнів до дослідницької діяльності;

виховувати допитливість

Обладнання: прикрашена зала, презентації учнів, музичний супровід, моделі геометричних фігур

Хід свята

Звучить музика. Виходять ведучі та учасники

Слайд - Усний журнал "Математика відома й невідома"

Якщо ми дійсно щось знаємо,

то ми знаємо це

завдяки вивченню математики.

П'єр Гассенді

Вед.1. - Добрий день, шановні гості, діти та присутні.

Ми раді вітати вас на нашому святі, присвяченому єдності математики з гуманітарними та естетичними науками.

Є наука, що розум приводить

У порядок ясний і чіткий,

Нам вона теореми доводить,                                                                                                

 Що поєднують формул рядки                                                                                               

Математику всі ви впізнали,                                                                                                 

Від людей всіх їй честь і хвала,                                                                                              

Також всім, хто її підкоряли,

Промовляєм подяки слова.

Скільки ще теорем невідкритих

І задач нерозв'язаних є!                                                                                                         

 

Хай живе математика в світі                                                                                                 

І для розуму думки дає!                                                                                                         

                                                              

Сьогодні факти про учених                                             

Звучатимуть у залі цій,

Про долю їх, про працю й вірність

Науці строгій, чарівній.                                                  

Думок великих та ідей творці.                                        

Що рід людський виношував століття,                           

Крізь бурі перейшовши й дні важкі.                               

Переживуть тепер тисячоліття.                                      

 

Вед. - До вашої уваги усний журнал, створений учнями 9-А та 9-Б класів "Математика відома й невідома".

 

 

Візитівка нашого проекту:

Жанр                                                                                        усний журнал

Стиль виконання                                                                  науково-публіцистичний

В головній ролі                                                                      математика

Супутні науки та галузі нашого життя  архітектура,   література, музика, природа

Наш слухач                                                 це той, хто вміє слухати, мислити, уявляти                                

1 сторінка - "Математика і архітектура"

(презентація) –

Ксюша Аня Настя Денис Влад Артем

2 сторінка  -  «Математика і музика» - презентація

Вед. - Наступна 3 сторінка нашого журналу - "Математика та література"

Вед. - Література і математика - це два могутніх знаряддя пізнання світу, частиною якого є сама людина. Не протистояння, а поєднання мистецтва і науки вносить гармонію і красу у світ! Будьте різнобічно освіченими!

Вед. Гуманітарні науки  будуть задовольняти людську думку тільки тоді , коли в русі своєму вони зустрінуться з точними науками і підуть з ними поруч… Ми знаємо, як пов'язані між собою література та історія , література і музика, література і живопис ,  - література і математика також можуть співіснувати разом…

 

Вед. Послухайте рубрику "Математично-літературний монтаж"

Вед. - А чи знаєте ви, що...

 - Гіпотеза про походження арабських цифр вперше була висловлена Олександром Сергійовичем Пушкіним;

 

 - Дочка відомого англійського поета Байрона Ада Лавлейс була автором першої мови для обчислювальних машин;

 

 - Шарль Перро, автор "Червоної шапочки", написав казку "Кохання циркуля та лінійки";

 

 - Англійський математик Джеймс Сільвестр написав сонет "Небесна муза", який присвятив першій російській жінці-математику Софії Ковалевській;

 

  - Говорять, що кузен Жуля Верна математик Анрі Гарсе зробив на прохання письменника обчислення для його роману "Із Землі на Місяць", які довели можливість міжпланетної подорожі за умови, що  літальному апарату буде надано початкову швидкість 11 км/с, і ці математичні викладки внесені в текст роману;

 

 - Прочитавши казку Льюїса Керрола "Аліса в країні чудес", англійська королева так захопилася нею, що наказала принести їй усі книжки чарівного казкаря. Якими ж були її здивування та розчарування, коли їй принесли книжки, на кожній сторінці яких рясніли формули і незрозумілі терміни. Королева не знала, що автор "Аліси" Льюїс Керрол був математиком Чарлзом Латуїджом Доджонсоном;

 

 - Наполеон Бонапарт писав математичні роботи і один геометричний факт називається "Задача Наполеона";

 

 - Лев Миколайович Толстой, автор роману "Війна і мир", писав підручники для початкової школи і, зокрема, ним написаний підручник з арифметики;

 

 - О.С.Пушкін написав такі рядки: "Натхнення потрібно в геометрії, як і в поезії". Справа в тому, що за часів великого поета серед письменників існувала свого роду мода на математику : так, Микола Васильович Гоголь  не тільки виписував "Ручну математичну енциклопедію " Перевощикова, а ще й вивчав її;

 

 - Таджицький учений і поет Омар Хайям - творець поетичної форми - рубаї ( це чотири рядки, лише три з яких римуються), винайшов геометричний спосіб розв'язування кубічних рівнянь.

 

 

Я тільки й знаю, що знання шукаю,

В найглибші таємниці проникаю.

Я думаю вже 72 роки -

І бачу, що нічого я не знаю.

 

Коли у небуття і ймення наше кане,

Не згасне сонечко у небі полум'яне.

Нас не було, та світ не був від того гірший,

Він не погіршає й тоді, як нас не стане.

 

Хоч я не шліфував покірності перлину

І тягаря гріхів з плечей своїх не скину,

Все ж не пускаюся я берега надії,

Бо тільки істину я визнаю єдину. (Омар Хайям)

 

Вед.  - А зараз спробуємо рядки нашого славного Кобзаря - Тараса Шевченка переказати на математичний лад:

Садок вишневий коло хати,

Хрущі над вишнями гудуть,

Плугатарі з плугами йдуть,

Співають ідучи дівчата,

А матері вечерять ждуть.

 - А тепер всі разом з тою ж  інтонацією:

13  9  48

15  8  43

512  38

16  30  23

4  10  8  3

Вед.  - Але сьогодні ми хочемо розповісти не лише цікавинки із світу літератури та математики, а внести в наше свято трохи лірики.

 - Чудовим прикладом зв'язку між математикою та літературою є Софія Ковалевська - професійний математик, фізик, астроном, письменниця і публіцистка, перша жінка, що отримала звання професора у Європі, авторка праць з математичного аналізу, механіки та астрономії, автор літературних романів, повістей та віршів.

 - Я все моє життя не могла вирішити: до чого у мене більше схильності - до математики чи до літератури? - говорила Ковалевська.

 - Сьогодні ми доведемо вам, що  і математики можуть бути чуттєвими, емоційними та поєднувати в собі  пристрасть до точних наук та до письменництва одночасно.

 - Софія Василівна народилась 15 січня 1850 року в Москві у сім'ї артилерійського генерала Корвін-Круковського.

 - Вихованням та навчанням маленької Соні займались домашній учитель Йосиф Малевич та гувернантка-англійка Маргарита Францівна Сміт.

 - Малевич був  доброю людиною і дуже любив свою жваву, допитливу ученицю. Найулюбленішим заняттям Соні в дитинстві було читання книг, а особливо вона любила вірші. Софія мріяла стати поетесою.

 - Але трапилась така несподіванка. Коли в маєтку батьків ремонтували будинок, на дитячу кімнату не вистачило шпалер. Одну із стін обклеїли сторінками з лекціями про інтегральне та диференціальне числення відомого математика Михайла  Остроградького. Дівчинка годинами розглядала загадкові значки, намагаючись зрозуміти окремі вирази. Вже через кілька місяців в розмові з батьком зауважила, що із задоволенням займається математикою. Весь курс арифметики вона вивчила за 2,5 роки, а в 15 прочитала елементарний підручник з фізики, привезений сусідом, професором фізики.

 - Життя тривало. Софія виросла, досягла значних результатів в математичній кар'єрі - Геттінгенський університет за вагомий внесок Софії у розвиток математики надає їй ступінь доктора філософії з найвищою відзнакою.

 - В цей час вона приїздить до Петербурга, але зайняти посаду викладача математики у вищій школі не може, бо жінкам в Росії це було категорично заборонено.

 - Маючи неабиякі таланти в літературній сфері, вона поринула в літературно-публіцистичну діяльність. На цей момент Софії виповнилось 24 роки, вона тільки-но захистила докторську дисертацію за теорією диференціальних рівнянь, суть якої в тому, що рівновага представляється у вигляді кривої лінії, від якої в різних місцях відходять "вітки". Де вони відходять - обчислити можна, а от за якою траєкторією підуть - спрогнозувати неможливо. Ця математична схема здалась Софії ідеальною формулою для роману. Вона з дитинства вірила: всі вчинки і дії людей обумовлені, але в певні моменти робити доленосний вибір припадає кожній людині.

 - Так з математичної формули народився роман "Боротьба за щастя. Дві паралельні драми". Софія Ковалевська написала його у співавторстві зі своєю кращою подругою, яка більш вправно володіла мистецтвом слова, шведською письменницею Анною Шарлоттою Лефлер-Едгрен.

 - Життєвий шлях персонажів роману відображений у паралельних сценарних лініях. Одна з них розповідає про те, як все було насправді, в реальному житті. А друга драма - про те, як могло би бути, якщо б герої прийняли інше життєве рішення. Головна героїня драми Аліса є прообразом самої Ковалевської - вона наділила цю дівчину деякими рисами свого характеру, манерою поведінки та стилем мовлення.

 - До вашої уваги - драма перша - як все було....

Виходить дівчинка.

Монолог 1.

Я так звикла, щоб усіх любили більше за мене. В школі казали, що я найздібніша, але я завжди знала, що доля  злісно пожартувала наді мною, одарувавши мене такими здібностями наче для того, аби я краще відчувала, чим би я могла стати для іншого, якби хтось дійсно забажав покохати мене. Я прагнула  небагато: я хотіла тільки, щоби ніхто не стояв між нами, не був для тебе  ближче, аніж я, єдиного тільки я і бажала все життя — бути першою для іншої людини…»

 

 - Драма друга - як би все могло бути...

Монолог 2.

«Дай мені  бодай тільки  раз  показати тобі, якою я можу бути, якщо мене щиро кохають.  Бідолажка  Аліса не така нікчемна, як здається…

Подивись   на мене:  я гарна ? Так, коли мене кохають — я гарна, але лише тоді, коли мене кохають. Я добра? Так, коли мене кохають, я втілення доброти .

Я егоїстка ? О ні, не егоїстка. Я можу  зовсім відректися від себе,  злитися усіма думками з іншими».

 

   - Так молила про кохання  видатна,  прославлена жінка-вчений.

Учениця співає а-капелла

Чи не приходилось вам часом

Серед юрби де-небудь бути

І пісню пристрасну, прекрасну

Там несподівано почути?

Нежданно хвиля з літ минулих

До серця вашого прилине.

Розбудить пам'ять призаснулу

Про все, що рідне вам і миле.

І вам здавалось, що ці звуки

В дитинстві чули ви не раз.

Так в них багато щастя й муки,

І це стосується лиш вас.

Ви квапилися звичним слухом

Наспів знайомий упіймати,

Хотілось вам за кожним звуком,

За кожним словом слідкувати.

Та ось мелодія завмерла.

А потім зовсім зупинилась...

Так без кінця і без початку

Назавжди пісня ця лишилась.   ( Софія Ковалевська)


Вед. :   Ви прослухали пісню на слова самої Софії Ковалевської

 

Вед. - От і закінчилась наша мандрівка сторінками математичного журналу.

Ми маємо велику надію на те, що вам, дорогі наші слухачі, було цікаво гортати разом з нами сторінки історичні та літературні, музичні та архітектурні.

Сподіваємося, що наша підбірка матеріалів спонукатиме вас до навчання, творчості, допитливості!

 

Виходять всі учасники,

в руках тримають моделі геометричних фігур

 

Проникаючи в зоряні далі,

В таємниці земної кори,

Математика всіх закликає:

Ти міркуй, фантазуй і твори!!!

 

 

 

 

docx
Додано
20 березня 2019
Переглядів
1057
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку