Урок алгебри в 9 класі "Розв'язування текстових задач складанням систем рівнянь другого степеня з двома змінними.

Про матеріал
Розробка уроку алгебри "Розв'язування текстових задач складанням систем рівнянь другого степеня з двома змінними" Тип уроку: удосконалення та застосування знань і вмінь.
Перегляд файлу

Алгебра 9 клас                                     УРОК № 37

 

Тема уроку. Розв'язування текстових задач складанням систем рівнянь з двома змінними.

Мета уроку:

навчальна: удосконалити вміння розв'язувати системи рівнянь ; формувати вміння розв'язувати прикладні задачі складанням систем рівнянь;

 розвивальна: розвивати пізнавальну компетентність учнів, логічне мислен­ня; формувати вміння вибирати і використовувати необхідну інформацію для розв'язування прикладних задач, застосовувати знання в нових ситуаціях;

виховна: виховувати інтерес до вивчення математики, творче ставлення до справи, цілеспрямованість, працьовитість, наполегливість, відповідаль­ність, уміння працювати в групі.

Тип уроку: удосконалення та застосування знань і вмінь.

Хід уроку

I. Організаційний етап

Учитель перевіряє готовність учнів до уроку, налаштовує їх на роботу.

 

II. Актуалізація опорних знань

  • Що записано на дошці?
  • Що значить  розв’язати СР?
  • Що є розв’язком СР?
  • Які знаєте методи  розв’язування СР?  (графічний, підстановки, додавання)
  • В чому вони полягають та  яка доцільність їх використання?

 

Добрати раціональний метод та розв’язати СР.(учні виконують самостійно способом підстановки, додавання, на дошці - графічно)

 

       графік   парабола            

Х

0

4

У

4

0

         графік    пряма               

  

 

Відповідь: (2;2) ; (-3;7)

 

Перевірка домашнього завдання

Учитель збирає зошити з виконаною домашньою самостійною роботою. Для учнів, що мали труднощі з виконанням завдань цієї роботи, треба завчасно приготувати правильні розв'язання, які роздати для самостійного опрацювання вдома.

 

 

III. Формулювання мети і завдань уроку.

         Мотивація навчальної діяльності учнів

Яка необхідність вміти розв’язувати СР?

(вміти застосовувати знання та вміння в життєвих ситуаціях)

(формулюється мета уроку: вивчити схему розв'язування задач складанням систем рівнянь з двома змінними та виробити вміння застосовувати цю схему при розв'язуванні практичних задач.)

 

  1. Вже розв’язували задачі на складання рівнянь

Складіть рівняння за даною умовою:

 

  1. перше число х, друге - у, перше число на 3 більше за друге;
  2. одне число х, друге у, добуток 15;
  3. довжина прямокутника а, ширина b, площа 48 см2
  4. гіпотенуза прямокутного трикутника 13, катети х, у;
  5. швидкість велосипедиста х км/год, швидкість пішохода у км/год, за 2 год пішохід проходить на 1 км менше, ніж велосипедист проїжджає за 1 год.

 

ІV. Формування знань

План вивчення нового матеріалу

  1. Загальна схема розв'язування задач складанням системи рів­нянь з двома змінними.
  2. Приклади розв'язування задач за складеною схемою.

 

Опорний конспект

 

Як розв'язати задачу, склавши систему рівнянь

з двома змінними

1. Виділяємо в умові задачі дві невідомі величини (шукані або ті, через які можна виразити шукані величини) і позначаємо їх буквами х і у.

2. За умовою задачі складаємо два рівняння зі змінними х і y.

3. Розв'язуємо систему цих рівнянь.

4. Розтлумачуємо знайдені розв'язки відповідно до умови за­дачі. Записуємо відповідь.

 

V. Формування вмінь

 

Задача 1

Навколо земельної ділянки 24 а(2400м2) необхідно поставити огорожу. Закупили 220м паркану. Які були розміри земельної ділянки, якщо паркану вистачило без залишку ?

Розв’язування

Нехай

а(м) – довжина земельної ділянки;

в (м) – ширина земельної ділянки.

Так як площа земельної ділянки S=2400 м2, то         а*в =2400

Так як довжина паркану (периметр земельної ділянки) Р=220 м, то     (а + в)*2=220    

Отже, маємо систему рівнянь:

 

Відповідь: 30м і 80м

 

 

Задача2 (аналогічна №14.12)

Площа грального поля стадіону прямокутної форми дорівнює 180 м2. Якщо довжину поля зменшити на 3 м, а ширину зменшити на 2 м, то отримаємо поле площею 120 м2. Знайдіть довжини сто­рін грального поля стадіону.

Розв’язування

Нехай

а(м) – початкова довжина грального поля стадіону;

в (м) – початкова ширина грального поля стадіону.

 

Так як площа грального поля  S=180 м2, то                        а*в =180

Так як розміри поля змінили, то

а-3 (м) – нова довжина грального поля стадіону;

в-2 (м) – нова ширина грального поля стадіону.

Так як площа нового грального поля S= 750м2, то                 (а-3)*(в-2) =120

 

Отже, маємо систему рівнянь:

 

Відповідь: 15 м і 12 м.  або  18м і 10 м

Учні демонструють індивідуальні проекти

Задача 3*.  (№14.14.)

Із металевого листа прямокутної форми виготовили відкриту  коробку. Для цього в кутах листа вирізали квадрати зі стороною 4 см. Знайдіть довжину та ширину листа, якщо його периметр   дорівнює 60 см, а об’єм коробки — 160 см3.

Розв’язування

Нехай

а(м) –  довжина металевого листа;

в (м) –ширина металевого листа.

а-8= а1 (м) –  довжина основи коробки;

в-8= в1 (м) – ширина основи коробки.

 

Так як периметр металевого листа Р=60 см, то                   (а+в)*2 =60 

Так як об’єм коробки     V=a1*b1*h =160 см3 , то               (а-8)*(в-8)*4=160

Отже, маємо систему рівнянь:

Відповідь: 18 см і 12 см. 

 

Задача 4*  (№14.18.)

По круговій доріжці завдовжки 800 м в одному напрямі рухаються двоє ковзанярів. Один ковзаняр пробігає коло на 24 с швидше за другого й наздоганяє його через кожні 8 хв. Знайдіть швидкість кожного ковзаняра.

Розв’язування

Нехай

х(м/хв) –  швидкість І ;

у (м/хв) – швидкість ІІ.

(хв.)  - час руху І для подолання кола,

(хв.) -  час руху ІІ для подолання кола,

Так як один ковзаняр пробігає коло на 24 с =  швидше за другого, то

t2 – t1 = 24c      або       =

Так як один ковзаняр наздоганяє другого через кожні 8 хв., то    SI –SII =800

Так як

SI =8х (м) – пробігає  І  за 8хв до зустрічі;

S =8у (м) – пробігає  ІІ  за 8хв до зустрічі , то маємо рівняння  8х-8у =800

Отже, маємо систему рівнянь:

Відповідь: 500 м/хв.  і 400 м/хв.  

Задача 5*.   (№14.21)

Якщо відкрити одночасно дві труби, то басейн буде наповнено водою за 12 год. Якщо спочатку наповнювати басейн тільки через першу трубу протягом 5 год, а потім тільки через другу протягом 9 год, то водою буде наповнено половину басейну. За скільки годин можна наповнити басейн через кожну трубу?

 

Розв’язування

Нехай

х(год) –  час роботи І  труби, щоб наповнити басейн;

у(год) –  час роботи ІІ  труби, щоб наповнити басейн;

     - часина басейну, що заповнює  І труба за одну годину,

   - часина басейну, що заповнює  ІІ труба за одну годину,

Так як дві труби заповнює басейн за 12 годин, то          =

Так як за 5 год роботи І труби і 9 год роботи ІІ заповниться лише половину басейну, то

=

Отже, маємо систему рівнянь:

Відповідь: 16 год.  і 48 год.  

 

VI. Підсумки уроку

Контрольні завдання

  1. Укажіть систему, яка відповідає умові задачі: «Число х на 3 менше від числа у, а їхній добуток дорівнює 88. Чому дорів­нюють ці числа?».

1)  2)    3)  4)

  1. Укажіть рівняння, яке відповідає умові задачі: «Периметр прямокутника дорівнює 28 дм, а діагональ дорівнює 10 дм. Знайдіть сторони а і b прямокутника».

1)  2)  3)  4)

 

VIII. Домашнє завдання

Кожний з двох принтерів має надрукувати текстовий файл обсягом 120 сторінок. Перший принтер за 1 хвилину друкує на 2 сторінки менше, ніж другий, і тому пропрацював на 3 хвилини довше. Скільки сторінок за хвилину друкує кожен принтер?

 

doc
До підручника
Алгебра 9 клас (Мерзляк А. Г., Полонський В. Б., Якір М. С)
До уроку
14. Система двох рівнянь із двома змінними як математична модель прикладної задачі
Додано
19 лютого 2022
Переглядів
7285
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку