Урок "Амінокислоти. Утворення пептидного зв'язку"

Про матеріал
Тема уроку "Амінокислота" розкрита в повній та доступній формі. Урок має закріплюючі вправи та рефлексію. Відповідає сучасним компетенціям.
Перегляд файлу

Тема уроку: Амінокислоти. Утворення пептидного зв’язку.

Навчально-освітня мета:  сформувати предметну компетенцію учнів про амінокислоти, їхній склад і будову, сформувати уявлення про біологічну роль амінокислот, сприяти розвитку міжпредметних зв’язків з біологією під час з’ясування утворення пептидного зв’язку , на основі інтеграції знань формувати цілісне уявлення про навколишній світ, формувати уміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між хімічною будовою та біологічною функцією цих речовин.

Тип уроку: набуття нових знань.

Навчальне обладнання: підручник, періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва.

Предметна компетентність: сформувати предметну компетенцію учнів про амінокислоти, їхній склад і будову; сформувати уявлення про біологічну роль амінокислот; сприяти розвитку міжпредметних зв’язків з біологією під час з’ясування будови амінокислот та їх біологічної ролі; на основі інтеграції знань формувати цілісне уявлення про навколишній світ, формувати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між хімічною будовою та біологічною функцією цих речовин.

Ключові компетентності: спілкування державною мовою, математична компетентність ,основні компетентності у природничих науках і технологіях, інформаційно-цифрова компетентність, уміння вчитися впродовж життя, ініціативність і підприємливість, соціальна та громадянська компетентності, екологічна грамотність і здорове життя. 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний етап

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності.

Сьогодні ми познайомимося ще з одним класом органічних сполук. Крім розглянутих нами оксигеновмісних органічних сполук є велика кількість сполук, які містять крім Карбону, Гідрогену й Оксигену елемент – Нітроген. Їх називають  - нітрогенвмісні органічні сполуки. Серед них велике значення для життєдіяльності людини й тварин мають амінокислоти та білки.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Амінокислоти – це амфотерні органічні сполуки, в молекулах яких міститься одночасно аміногрупа -NH2 й карбоксильна група – COOH.

ІV. Вивчення нового матеріалу

Загальна формула амінокислот            9-43-2

Амінокислоти можна розглядати як похідні карбонових кислот, які утворюються заміщенням одного або кількох атомів Гідрогену вуглеводневого радикалу на аміногрупу. Приклад, якщо в оцтовій кислоті CH3COOH один атом Гідрогену замістити на аміногрупу, то одержимо амінооцтову кислоту.

утвориться амінооцтова кислота

Назви деяких амінокислот, які входять до складу білків збереглися історичні (тривіальні) назви: амінооцтова кислота – гліцин, α – амінопропанова кислота – аланін.

гліцин, аланін
Фізичні властивості

Амінокислоти – це тверді, безбарвні, кристалічні речовини, більшість з яких добре розчинні у воді. Багато з них солодкі на смак. Відомо близько 200 амінокислот, з них в людському організмі їх міститься понад 60, а в складі білків тіла людини їх – 22.

Амінооцтова кислота – найпростіша з амінокислот. Водний розчин цієї амінокислоти має нейтральну реакцію, оскільки у кислоті міститься одна аміногрупа, яка проявляє лужні властивості й одна карбоксильна група, яка проявляє кислотні властивості.

Середовище кислот залежить від того, які функціональні групи у них переважають.

Хімічні властивості

Амінокислоти – органічні амфотерні сполуки. Так як в молекулах амінокислот містяться протилежні за своїм характером функціональні групи, ці речовини виявляють властивості і кислот і основ. Індикатор у розчині виявляє нейтральну реакцію: відбувається нібито взаємна нейтралізація протилежних за властивостями функціональних груп.

1. Взаємодія з хлоридною кислотою.
При взаємодії з одноосновною хлоридною кислотою утворюється середня сіль 

2. Взаємодія з сульфатною кислотою.
гідросульфат амінооцтової кислоти 

3. Реакція з оксидами, гідроксидами й солями.
Амінокислоти, як й карбонові кислоти, реагують з оксидами, гідроксидами й солями слабких кислот 

4. Реакція із спиртами з утворенням естерів.
Амінокислоти, як й карбонові кислоти, реагують із спиртами з утворенням естерів 

5. Найважливішою властивістю амінокислот є взаємодія їх молекул між собою, яка відбувається за рахунок різних за характером функціональних груп. Унаслідок реакцій утворюються ди–, три–, поліпептиди й виділяється вода:
взаємодія молекул амінокислот між собою 

Група атомів –C–N–, яка сполучає окремі ланки ланцюга в такій молекулі, називається пептидною, а зв’язок між атомами Карбону й Нітрогену – пептидний. Такий зв’язок характерний лише для білків.

Дипептид, що утворився може реагувати з третьою молекулою амінокислоти з утворенням трипептиду й т. д. Утворена молекула побудована із залишків α-амінокислот називається поліпептидом.

Значення амінокислот

1. Із амінокислот в організмі синтезуються білки органів й тканин, гормони, ферменти та інші біологічно важливі речовини. Амінокислоти використовують як лікувальні засоби при деяких захворюваннях: метіонін – при церозі печінки, після операції на серці, при інфаркті; лізин – харчування для недоношених дітей, для підгодівлі тварин у сільському господарстві; глютамінова кислота – при епілепсії.

2. Для виробництва синтетичних волокон, наприклад, капрону й енанту.

 

V. Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу.

Робота біля дошки

  1.              Зобразіть структурні формули амінокислот складу: С4Н9О2N.
  2.              Закінчіть рівняння реакцій, назвіть речовини:
    а) NH2–CH2–COOH + H2O →
    б) NH2–CH2–CH2–COOH + HCI →
  3.              Напишіть рівняння реакції добування етилового естеру амінопропанової кислоти.

VІ. Підбиття підсумків  уроку, оцінювання, висновки.

Доповни речення:

  •                  Амінокислоти – це ___________органічні сполуки, в молекулах яких міститься одночасно _______ й __________.
  •                  Амінокислоти здатні утворювати ______ як з кислотами, так з основами.
  •                  Маючи амфотерні властивості, молекули амінокислот здатні реагувати одна з одною утворюючи ____________.
  •                  Поліпептиди характеризуються наявністю зв’язку  -NH-СО- , який називається ____________.
  •                  Амінокислоти, які синтезуються в організмі тварин й людини, називають __________. Амінокислоти, які не синтезуються в організмі, а надходять з їжею, називають _______.

VІІ. Інструктаж з домашнього завдання.

Опрацьовати §    

Вивчити формули запропонованих в конспекті амінокислот. Знайти та вивчити формули валіну та цистеїну. Написати рівняння утворення трипептиду гліциналанінгліцин.

Творче завдання. Написати сенкан або створити кроссенс для поняття «амінокислоти».

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
23 січня 2019
Переглядів
24239
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку