Урок "Володимир Рутківський. Про письменника. Історичний роман «Джури козака Швайки».

Про матеріал

Урок української літератури "Володимир Рутківський. Про письменника. Історичний роман «Джури козака Швайки». Відтворення у творі народних легенд про козаків-характерників та їх чудодійні якості, про вовкулаків"

Перегляд файлу

Володимир Рутківський. Про письменника. Історичний роман «Джури козака Швайки». Відтворення у творі народних легенд про козаків-характерників та їх чудодійні якості, про вовкулаків

Мета : ознайомити учнів із життям і творчістю В.Рутківського, першою книжкою його трилогії; поглибити знання про минуле нашого народу; розвивати навички аналізу художнього твору, творчу уяву, пам’ять, культуру зв’язного мовлення; прищеплювати шанобливе ставлення до славного минулого нашого народу.

Міжпредметні зв’язки : історія, українська література

Тип уроку : урок засвоєння нових знань

ХІД   УРОКУ

1. Організаційний  момент

2. Актуалізація опорних знань

Вгадай  за  найменшою  кількістю  підказок:

·         Сильні, кремезні, мужні чоловіки.

·         В їхніх поселеннях ніколи не було жінок.

·         Завжди стояли на захисті українських земель.

·          Їхнє житло називалося курінь.

·         Місце їхнього проживання Запорізька Січ.

Отже, мова на сьогоднішньому уроці піде про козаків.  Зверніть увагу на епіграфи уроку :

 

Степ та воля — козацька доля.

 

Справді, про цих славних лицарів слава лине і до наших днів. Складено безліч легенд, переказів, повістей, романів.  Сьогодні ми поповнимо свою бібліотечку ще одним цікавим твором про козаків – «Джури козака Швайки». Автор – Володимир Рутківський - український поет, прозаїк, журналіст,  дитячий письменник .

 

Як згадує сам письменник, «дитинство моє минуло над Сулою, поміж Руссю і Диким степом. Саме в наших місцях зупинявся князь Ігор перед невдалим походом на половців. І з полону тікав теж через наші місця. У наших місцях бився Наливайко, неподалік народився Морозенко — той самий, за яким плакала Україна. Тож жити поза історією я просто не міг».

 

2.1.Зараз ми ознайомимося з біографією  Володимира  Рутківського : я розповім , а  ви заповните  пропуски на листочках.

А) Біографія  Володимира Рутківського :

Володимир Рутківський народився 18 квітня 1937 року  на  Черкащині.  Навчався в Одеському політехнічному інституті. Друкуватися почав 1959 року. В подальшому став працювати  новинарем ( журналістом). Мешкає і працює Володимир Рутківський в Одесі. Широке визнання в незалежній Україні Рутківському принесла пригодницька трилогія про джур, видана видавництвом А-ба-ба-га-ла-ма-га «Джури» . Восени  2015 року вийшла незапланована частина і трилогія стала тетралогією, книга називається «Джури і Кудлатик».

У 2012 року було оголошено список переможців Шевченківської премії. Володимир Рутківський переміг у номінації «література» за історичну трилогію для дітей «Джури»

За романом Володимира Рутківського знято художній  фільм «Сторожова застава», який  презентували в кінотеатрах України 12 жовтня 2017 року.

Б).Екранізації  творів Володимира Рутківського :

«Сторожова́ заста́ва» — український пригодницький фільм-фентезі, знятий  за мотивами однойменної книги Володимира Рутківського. Прем'єра стрічки в Україні відбудеться 12 жовтня 2017 року. Фільм розповідає про сучасного школяра Віктора, який через загадковий портал часу потрапляє у минуле — на тисячу років назад.

У 2016 році українсько-російська група компаній «Star Media» розпочала роботу над новим повнометражним історично-пригодницьким фільмом «Джури козака Швайки» в жанрі історичний екшн із елементами містики й детективу за мотивами однойменного роману Володимира Рутківського.

 

В).Приватна   мистецька премія  «ДЖУРИ»

Заснована В.Рутківським  у 2012  році. Фінансова частина відзнаки – відсотки з банківського  вкладення Шевченківської премії, яку отримав письменник, – складає 20 000 грн.

Премію «Джури» присуджують за нові твори для дітей та юнацтва історично-краєзнавчої тематики, а також за ілюстрації до книжок та літературно-критичні праці, спрямовані на виховання в дітей духовних цінностей та національної лояльності.

Першим переможцем премії «Джура» 2013 року став художник-ілюстратор Максим Паленко, 2014 року - письменник Анатолій Качан (книга лірики та ігрової поезії “Листи з осіннього саду”), 2015 року– книгознавець, дослідниця літератури, «мама» «Ключа» Наталя Марченко.

 

2.2.     Словникова робота

Козак    Термін «козак» уперше зустрічається в джерелах XIII ст. У перекладі з тюркської означає «одинокий», «схильний до розбою, завоювання». Існують й інші трактування цього слова. Так, у словнику половецької мови за 1303 р. це слово перекладається як «страж», або «конвоїр».

У 1490 р. слово «козак» уперше з'явилося в Україні на означення людей, що ходили в степ за здобиччю або боротися з татарами.

Джу́ра (чура) — в Україні в 16—18 століттях — зброєносець, помічник у козацької старшини. Зазвичай джурами були молоді хлопці. Разом з козаками джури ходили в походи, брали участь у боях. Первісно джура іранське слово, що означає товариш, в українську потрапило як запозичення з татарської.

Характерник, химородник, галдовник («галдувати» — чаклувати) або заморочник (вмів напускати «морок» — туман, сон) — назва віщуна, чаклуна на Запорозькій Січі, який займався не лише ворожінням, але й лікуванням поранених козаків, їх психотерапією та фізичною підготовкою, про що існує ряд історичних свідчень очевидців, народних легенд та переказів.

Швайка – те саме, що й шило.

Уруські села (татар.) – українські села.

Ногайці, ординці – татари.

Плавні – заболочені, порослі очеретами береги річки, що затоплюються під час повені.

 

2.3. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.

Робота  з  текстом розділу «Проводи козаків»

 

Головними героями є не історичні постаті, а підлітки Санько, Грицик, юний богатир Демко Дурна Сила, Телесик, мати Санька, невловимий козак Швайка зі своїм вірним вовком Барвінком та інші численні друзі, які з честю виходять із найскладніших ситуацій.

 

3.Робота над змістом твору. 

3.1.Знайомство з героями .Бесіда за питаннями.

--Коли відбуваються події описані у творі?

(у І розділі вказано, що події відбуваються в березні 1487р.)

- Хто такі козаки? Як про них говориться в книжці?

(У Воронівці так повелося здавна: як тільки висівали в землю зерно, найметкіші хлопці збиралися у ватагу і йшли у дніпровські плавні полювати на звіра чи ловити рибу. Раніше це називалося здобичництвом . А тепер, хоча хлопці займаються все тим же, чомусь називається козакуванням. )

-Що робили козаки в дніпровських плавнях?

(Вони у плавнях ловили і в’ялили рибу, об’єднавшись, захищалися від грабіжників полювали на звіра (бобра, видру, куницю), добували мед,захищали рідну землю від татар.)

-Хто такі Санько і Грицик?

Дванадцятилітні хлопчики, жителі села Воронівки. Грицько став круглим сиротою після набігу татар на село,живе у сім’ях односельців і пасе сільську череду,за що його годують ,одягають і дають прихисток по черзі жителі села.

Санько, товариш Грицька,живе з мамою-богатиркою Мокриною, яка дуже боїться за свою дитину після смерті чоловіка. Друзі нерозлийвода, вони постійно разом.

3.2.Робота з текстом. 

Зачитати уривки тексту з портретними описами героїв твору Саньки і Грицика.

Грицик - сирота, жвавий, моторний, непосидючий, гарячковитий, має зіркі очі, знає татарську мову, пасе панську і селянську худобу, лише його любить і слухає страшний бугай Петрик.

Санько - єдиний син у матері, яка його дуже любить і опікає, мрійливий, спокійний, розважливий, визнає першість Грицика, має талант характерника, уміє подумки віддавати накази і навіювати прохання.

-Вірні друзі, ровесники, їм по 12 років, живуть у Воронівці. Сміливі, спостережливі, кмітливі, відчайдушні: володіють шаблею(дерев’яною),гарно на коні тримаються, у майбутньому стануть побратимами.

3.3.Опитування  «Літературна  вікторина»

1.      У якому селі проживали Санько та Грицик? ( Воронівка)

2.      Кого  пас  Грицик  за селом?  ( панських  телиць)

3.      Скільки татар – нападників  порішила  Санькова  мати? ( трьох)

4.      Яке  таємне  уміння  було у Санька? (подумки  віддавати накази й  прохання)

5.      Хто був  найбільшим козацьким авторитетом на селі?  ( дід Кібчик)

6.      Яка  річка  звивалася  під валами старого  городища? ( Іржавиця)

7.      Як  у селі  називала  Демка, онука  діда Кібчика? ( Демко Дурна  Сила)

8.      Де  Грицик  бачив  нечисту  силу?  ( на  Сидірковому  подвір’ї)

3.4. Фразеологічна  хвилинка

·         Вовка мов лизень злизав

·         Не навчений я у Сірка очей позичати

·         Щелепа повільно поповзла вниз

·         Ковзнув поглядом

·         Встигнеш з козами на торг

·         Хлопцям довелося б непереливки .

·         Нічого очі мозолити

·         Без пам’яті летіли хлопці в глупу ніч

·         На серці неспокійно

·         Язики почали заплітатись

·         Стати як кістка в горлі

 4. Підсумки уроку

4.1.Метод «Мікрофон»

Діти,скажіть одним реченням, про що цей твір?

-Ця книга про…(справжніх лицарів, захисників рідного краю,про справжню дружбу й взаємодопомогу, про спільні зусилля у боротьбі проти ворога, про добрих, щирих, дотепних і кмітливих людей, які люблять життя і свою рідну землю).

-Як ви вважаєте, чи відповідає епіграф сьогоднішньому змісту уроку, теперішнім подіям в нашій країні?

4.2.Скласти сенкан  зі  словом «козак».

5.Оцінювання.

6.Домашнє завдання.

·         Прочитати 1- 6 розділи книги ;

·         Додатково: намалювати ілюстрацію  до  книги або  вивчити 5-6 прислів’їв  про козаків;

       подивитися фільм «Сторожова застава» (2017).

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Паламарчук Світлана Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
28 червня 2018
Переглядів
8437
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку