22 серпня о 18:00Вебінар: Як зробити урок цікавим: перевірені лайфхаки

Урок "Володимир Рутківський. Про письменника. Історичний роман «Джури козака Швайки».

Про матеріал

Урок української літератури "Володимир Рутківський. Про письменника. Історичний роман «Джури козака Швайки». Відтворення у творі народних легенд про козаків-характерників та їх чудодійні якості, про вовкулаків"

Перегляд файлу

Володимир Рутківський. Про письменника. Історичний роман «Джури козака Швайки». Відтворення у творі народних легенд про козаків-характерників та їх чудодійні якості, про вовкулаків

Мета : ознайомити учнів із життям і творчістю В.Рутківського, першою книжкою його трилогії; поглибити знання про минуле нашого народу; розвивати навички аналізу художнього твору, творчу уяву, пам’ять, культуру зв’язного мовлення; прищеплювати шанобливе ставлення до славного минулого нашого народу.

Міжпредметні зв’язки : історія, українська література

Тип уроку : урок засвоєння нових знань

ХІД   УРОКУ

1. Організаційний  момент

2. Актуалізація опорних знань

Вгадай  за  найменшою  кількістю  підказок:

·         Сильні, кремезні, мужні чоловіки.

·         В їхніх поселеннях ніколи не було жінок.

·         Завжди стояли на захисті українських земель.

·          Їхнє житло називалося курінь.

·         Місце їхнього проживання Запорізька Січ.

Отже, мова на сьогоднішньому уроці піде про козаків.  Зверніть увагу на епіграфи уроку :

 

Степ та воля — козацька доля.

 

Справді, про цих славних лицарів слава лине і до наших днів. Складено безліч легенд, переказів, повістей, романів.  Сьогодні ми поповнимо свою бібліотечку ще одним цікавим твором про козаків – «Джури козака Швайки». Автор – Володимир Рутківський - український поет, прозаїк, журналіст,  дитячий письменник .

 

Як згадує сам письменник, «дитинство моє минуло над Сулою, поміж Руссю і Диким степом. Саме в наших місцях зупинявся князь Ігор перед невдалим походом на половців. І з полону тікав теж через наші місця. У наших місцях бився Наливайко, неподалік народився Морозенко — той самий, за яким плакала Україна. Тож жити поза історією я просто не міг».

 

2.1.Зараз ми ознайомимося з біографією  Володимира  Рутківського : я розповім , а  ви заповните  пропуски на листочках.

А) Біографія  Володимира Рутківського :

Володимир Рутківський народився 18 квітня 1937 року  на  Черкащині.  Навчався в Одеському політехнічному інституті. Друкуватися почав 1959 року. В подальшому став працювати  новинарем ( журналістом). Мешкає і працює Володимир Рутківський в Одесі. Широке визнання в незалежній Україні Рутківському принесла пригодницька трилогія про джур, видана видавництвом А-ба-ба-га-ла-ма-га «Джури» . Восени  2015 року вийшла незапланована частина і трилогія стала тетралогією, книга називається «Джури і Кудлатик».

У 2012 року було оголошено список переможців Шевченківської премії. Володимир Рутківський переміг у номінації «література» за історичну трилогію для дітей «Джури»

За романом Володимира Рутківського знято художній  фільм «Сторожова застава», який  презентували в кінотеатрах України 12 жовтня 2017 року.

Б).Екранізації  творів Володимира Рутківського :

«Сторожова́ заста́ва» — український пригодницький фільм-фентезі, знятий  за мотивами однойменної книги Володимира Рутківського. Прем'єра стрічки в Україні відбудеться 12 жовтня 2017 року. Фільм розповідає про сучасного школяра Віктора, який через загадковий портал часу потрапляє у минуле — на тисячу років назад.

У 2016 році українсько-російська група компаній «Star Media» розпочала роботу над новим повнометражним історично-пригодницьким фільмом «Джури козака Швайки» в жанрі історичний екшн із елементами містики й детективу за мотивами однойменного роману Володимира Рутківського.

 

В).Приватна   мистецька премія  «ДЖУРИ»

Заснована В.Рутківським  у 2012  році. Фінансова частина відзнаки – відсотки з банківського  вкладення Шевченківської премії, яку отримав письменник, – складає 20 000 грн.

Премію «Джури» присуджують за нові твори для дітей та юнацтва історично-краєзнавчої тематики, а також за ілюстрації до книжок та літературно-критичні праці, спрямовані на виховання в дітей духовних цінностей та національної лояльності.

Першим переможцем премії «Джура» 2013 року став художник-ілюстратор Максим Паленко, 2014 року - письменник Анатолій Качан (книга лірики та ігрової поезії “Листи з осіннього саду”), 2015 року– книгознавець, дослідниця літератури, «мама» «Ключа» Наталя Марченко.

 

2.2.     Словникова робота

Козак    Термін «козак» уперше зустрічається в джерелах XIII ст. У перекладі з тюркської означає «одинокий», «схильний до розбою, завоювання». Існують й інші трактування цього слова. Так, у словнику половецької мови за 1303 р. це слово перекладається як «страж», або «конвоїр».

У 1490 р. слово «козак» уперше з'явилося в Україні на означення людей, що ходили в степ за здобиччю або боротися з татарами.

Джу́ра (чура) — в Україні в 16—18 століттях — зброєносець, помічник у козацької старшини. Зазвичай джурами були молоді хлопці. Разом з козаками джури ходили в походи, брали участь у боях. Первісно джура іранське слово, що означає товариш, в українську потрапило як запозичення з татарської.

Характерник, химородник, галдовник («галдувати» — чаклувати) або заморочник (вмів напускати «морок» — туман, сон) — назва віщуна, чаклуна на Запорозькій Січі, який займався не лише ворожінням, але й лікуванням поранених козаків, їх психотерапією та фізичною підготовкою, про що існує ряд історичних свідчень очевидців, народних легенд та переказів.

Швайка – те саме, що й шило.

Уруські села (татар.) – українські села.

Ногайці, ординці – татари.

Плавні – заболочені, порослі очеретами береги річки, що затоплюються під час повені.

 

2.3. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.

Робота  з  текстом розділу «Проводи козаків»

 

Головними героями є не історичні постаті, а підлітки Санько, Грицик, юний богатир Демко Дурна Сила, Телесик, мати Санька, невловимий козак Швайка зі своїм вірним вовком Барвінком та інші численні друзі, які з честю виходять із найскладніших ситуацій.

 

3.Робота над змістом твору. 

3.1.Знайомство з героями .Бесіда за питаннями.

--Коли відбуваються події описані у творі?

(у І розділі вказано, що події відбуваються в березні 1487р.)

- Хто такі козаки? Як про них говориться в книжці?

(У Воронівці так повелося здавна: як тільки висівали в землю зерно, найметкіші хлопці збиралися у ватагу і йшли у дніпровські плавні полювати на звіра чи ловити рибу. Раніше це називалося здобичництвом . А тепер, хоча хлопці займаються все тим же, чомусь називається козакуванням. )

-Що робили козаки в дніпровських плавнях?

(Вони у плавнях ловили і в’ялили рибу, об’єднавшись, захищалися від грабіжників полювали на звіра (бобра, видру, куницю), добували мед,захищали рідну землю від татар.)

-Хто такі Санько і Грицик?

Дванадцятилітні хлопчики, жителі села Воронівки. Грицько став круглим сиротою після набігу татар на село,живе у сім’ях односельців і пасе сільську череду,за що його годують ,одягають і дають прихисток по черзі жителі села.

Санько, товариш Грицька,живе з мамою-богатиркою Мокриною, яка дуже боїться за свою дитину після смерті чоловіка. Друзі нерозлийвода, вони постійно разом.

3.2.Робота з текстом. 

Зачитати уривки тексту з портретними описами героїв твору Саньки і Грицика.

Грицик - сирота, жвавий, моторний, непосидючий, гарячковитий, має зіркі очі, знає татарську мову, пасе панську і селянську худобу, лише його любить і слухає страшний бугай Петрик.

Санько - єдиний син у матері, яка його дуже любить і опікає, мрійливий, спокійний, розважливий, визнає першість Грицика, має талант характерника, уміє подумки віддавати накази і навіювати прохання.

-Вірні друзі, ровесники, їм по 12 років, живуть у Воронівці. Сміливі, спостережливі, кмітливі, відчайдушні: володіють шаблею(дерев’яною),гарно на коні тримаються, у майбутньому стануть побратимами.

3.3.Опитування  «Літературна  вікторина»

1.      У якому селі проживали Санько та Грицик? ( Воронівка)

2.      Кого  пас  Грицик  за селом?  ( панських  телиць)

3.      Скільки татар – нападників  порішила  Санькова  мати? ( трьох)

4.      Яке  таємне  уміння  було у Санька? (подумки  віддавати накази й  прохання)

5.      Хто був  найбільшим козацьким авторитетом на селі?  ( дід Кібчик)

6.      Яка  річка  звивалася  під валами старого  городища? ( Іржавиця)

7.      Як  у селі  називала  Демка, онука  діда Кібчика? ( Демко Дурна  Сила)

8.      Де  Грицик  бачив  нечисту  силу?  ( на  Сидірковому  подвір’ї)

3.4. Фразеологічна  хвилинка

·         Вовка мов лизень злизав

·         Не навчений я у Сірка очей позичати

·         Щелепа повільно поповзла вниз

·         Ковзнув поглядом

·         Встигнеш з козами на торг

·         Хлопцям довелося б непереливки .

·         Нічого очі мозолити

·         Без пам’яті летіли хлопці в глупу ніч

·         На серці неспокійно

·         Язики почали заплітатись

·         Стати як кістка в горлі

 4. Підсумки уроку

4.1.Метод «Мікрофон»

Діти,скажіть одним реченням, про що цей твір?

-Ця книга про…(справжніх лицарів, захисників рідного краю,про справжню дружбу й взаємодопомогу, про спільні зусилля у боротьбі проти ворога, про добрих, щирих, дотепних і кмітливих людей, які люблять життя і свою рідну землю).

-Як ви вважаєте, чи відповідає епіграф сьогоднішньому змісту уроку, теперішнім подіям в нашій країні?

4.2.Скласти сенкан  зі  словом «козак».

5.Оцінювання.

6.Домашнє завдання.

·         Прочитати 1- 6 розділи книги ;

·         Додатково: намалювати ілюстрацію  до  книги або  вивчити 5-6 прислів’їв  про козаків;

       подивитися фільм «Сторожова застава» (2017).

 

 

docx
Додано
28 червня 2018
Переглядів
2137
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку