Урок української літератури "Володимир Рутківський. Про письменника. Історичний роман «Джури козака Швайки». Відтворення у творі народних легенд про козаків-характерників та їх чудодійні якості, про вовкулаків"
Володимир Рутківський. Про письменника. Історичний роман «Джури козака Швайки». Відтворення у творі народних легенд про козаків-характерників та їх чудодійні якості, про вовкулаків
Мета : ознайомити учнів із життям і творчістю В.Рутківського, першою книжкою його трилогії; поглибити знання про минуле нашого народу; розвивати навички аналізу художнього твору, творчу уяву, пам’ять, культуру зв’язного мовлення; прищеплювати шанобливе ставлення до славного минулого нашого народу.
Міжпредметні зв’язки : історія, українська література
Тип уроку : урок засвоєння нових знань
ХІД УРОКУ
1. Організаційний момент
2. Актуалізація опорних знань
Вгадай за найменшою кількістю підказок:
· Сильні, кремезні, мужні чоловіки.
· В їхніх поселеннях ніколи не було жінок.
· Завжди стояли на захисті українських земель.
· Їхнє житло називалося курінь.
· Місце їхнього проживання Запорізька Січ.
Отже, мова на сьогоднішньому уроці піде про козаків. Зверніть увагу на епіграфи уроку :
Степ та воля — козацька доля.
Справді, про цих славних лицарів слава лине і до наших днів. Складено безліч легенд, переказів, повістей, романів. Сьогодні ми поповнимо свою бібліотечку ще одним цікавим твором про козаків – «Джури козака Швайки». Автор – Володимир Рутківський - український поет, прозаїк, журналіст, дитячий письменник .
Як згадує сам письменник, «дитинство моє минуло над Сулою, поміж Руссю і Диким степом. Саме в наших місцях зупинявся князь Ігор перед невдалим походом на половців. І з полону тікав теж через наші місця. У наших місцях бився Наливайко, неподалік народився Морозенко — той самий, за яким плакала Україна. Тож жити поза історією я просто не міг».
2.1.Зараз ми ознайомимося з біографією Володимира Рутківського : я розповім , а ви заповните пропуски на листочках.
А) Біографія Володимира Рутківського :
Володимир Рутківський народився 18 квітня 1937 року на Черкащині. Навчався в Одеському політехнічному інституті. Друкуватися почав 1959 року. В подальшому став працювати новинарем ( журналістом). Мешкає і працює Володимир Рутківський в Одесі. Широке визнання в незалежній Україні Рутківському принесла пригодницька трилогія про джур, видана видавництвом А-ба-ба-га-ла-ма-га «Джури» . Восени 2015 року вийшла незапланована частина і трилогія стала тетралогією, книга називається «Джури і Кудлатик».
У 2012 року було оголошено список переможців Шевченківської премії. Володимир Рутківський переміг у номінації «література» за історичну трилогію для дітей «Джури»
За романом Володимира Рутківського знято художній фільм «Сторожова застава», який презентували в кінотеатрах України 12 жовтня 2017 року.
Б).Екранізації творів Володимира Рутківського :
«Сторожова́ заста́ва» — український пригодницький фільм-фентезі, знятий за мотивами однойменної книги Володимира Рутківського. Прем'єра стрічки в Україні відбудеться 12 жовтня 2017 року. Фільм розповідає про сучасного школяра Віктора, який через загадковий портал часу потрапляє у минуле — на тисячу років назад.
У 2016 році українсько-російська група компаній «Star Media» розпочала роботу над новим повнометражним історично-пригодницьким фільмом «Джури козака Швайки» в жанрі історичний екшн із елементами містики й детективу за мотивами однойменного роману Володимира Рутківського.
В).Приватна мистецька премія «ДЖУРИ»
Заснована В.Рутківським у 2012 році. Фінансова частина відзнаки – відсотки з банківського вкладення Шевченківської премії, яку отримав письменник, – складає 20 000 грн.
Премію «Джури» присуджують за нові твори для дітей та юнацтва історично-краєзнавчої тематики, а також за ілюстрації до книжок та літературно-критичні праці, спрямовані на виховання в дітей духовних цінностей та національної лояльності.
Першим переможцем премії «Джура» 2013 року став художник-ілюстратор Максим Паленко, 2014 року - письменник Анатолій Качан (книга лірики та ігрової поезії “Листи з осіннього саду”), 2015 року– книгознавець, дослідниця літератури, «мама» «Ключа» Наталя Марченко.
2.2. Словникова робота
Козак Термін «козак» уперше зустрічається в джерелах XIII ст. У перекладі з тюркської означає «одинокий», «схильний до розбою, завоювання». Існують й інші трактування цього слова. Так, у словнику половецької мови за 1303 р. це слово перекладається як «страж», або «конвоїр».
У 1490 р. слово «козак» уперше з'явилося в Україні на означення людей, що ходили в степ за здобиччю або боротися з татарами.
Джу́ра (чура) — в Україні в 16—18 століттях — зброєносець, помічник у козацької старшини. Зазвичай джурами були молоді хлопці. Разом з козаками джури ходили в походи, брали участь у боях. Первісно джура іранське слово, що означає товариш, в українську потрапило як запозичення з татарської.
Характерник, химородник, галдовник («галдувати» — чаклувати) або заморочник (вмів напускати «морок» — туман, сон) — назва віщуна, чаклуна на Запорозькій Січі, який займався не лише ворожінням, але й лікуванням поранених козаків, їх психотерапією та фізичною підготовкою, про що існує ряд історичних свідчень очевидців, народних легенд та переказів.
Швайка – те саме, що й шило.
Уруські села (татар.) – українські села.
Ногайці, ординці – татари.
Плавні – заболочені, порослі очеретами береги річки, що затоплюються під час повені.
2.3. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.
Робота з текстом розділу «Проводи козаків»
Головними героями є не історичні постаті, а підлітки Санько, Грицик, юний богатир Демко Дурна Сила, Телесик, мати Санька, невловимий козак Швайка зі своїм вірним вовком Барвінком та інші численні друзі, які з честю виходять із найскладніших ситуацій.
3.Робота над змістом твору.
3.1.Знайомство з героями .Бесіда за питаннями.
--Коли відбуваються події описані у творі?
(у І розділі вказано, що події відбуваються в березні 1487р.)
- Хто такі козаки? Як про них говориться в книжці?
(У Воронівці так повелося здавна: як тільки висівали в землю зерно, найметкіші хлопці збиралися у ватагу і йшли у дніпровські плавні полювати на звіра чи ловити рибу. Раніше це називалося здобичництвом . А тепер, хоча хлопці займаються все тим же, чомусь називається козакуванням. )
-Що робили козаки в дніпровських плавнях?
(Вони у плавнях ловили і в’ялили рибу, об’єднавшись, захищалися від грабіжників полювали на звіра (бобра, видру, куницю), добували мед,захищали рідну землю від татар.)
-Хто такі Санько і Грицик?
Дванадцятилітні хлопчики, жителі села Воронівки. Грицько став круглим сиротою після набігу татар на село,живе у сім’ях односельців і пасе сільську череду,за що його годують ,одягають і дають прихисток по черзі жителі села.
Санько, товариш Грицька,живе з мамою-богатиркою Мокриною, яка дуже боїться за свою дитину після смерті чоловіка. Друзі нерозлийвода, вони постійно разом.
3.2.Робота з текстом.
Зачитати уривки тексту з портретними описами героїв твору Саньки і Грицика.
Грицик - сирота, жвавий, моторний, непосидючий, гарячковитий, має зіркі очі, знає татарську мову, пасе панську і селянську худобу, лише його любить і слухає страшний бугай Петрик.
Санько - єдиний син у матері, яка його дуже любить і опікає, мрійливий, спокійний, розважливий, визнає першість Грицика, має талант характерника, уміє подумки віддавати накази і навіювати прохання.
-Вірні друзі, ровесники, їм по 12 років, живуть у Воронівці. Сміливі, спостережливі, кмітливі, відчайдушні: володіють шаблею(дерев’яною),гарно на коні тримаються, у майбутньому стануть побратимами.
3.3.Опитування «Літературна вікторина»
1. У якому селі проживали Санько та Грицик? ( Воронівка)
2. Кого пас Грицик за селом? ( панських телиць)
3. Скільки татар – нападників порішила Санькова мати? ( трьох)
4. Яке таємне уміння було у Санька? (подумки віддавати накази й прохання)
5. Хто був найбільшим козацьким авторитетом на селі? ( дід Кібчик)
6. Яка річка звивалася під валами старого городища? ( Іржавиця)
7. Як у селі називала Демка, онука діда Кібчика? ( Демко Дурна Сила)
8. Де Грицик бачив нечисту силу? ( на Сидірковому подвір’ї)
3.4. Фразеологічна хвилинка
· Вовка мов лизень злизав
· Не навчений я у Сірка очей позичати
· Щелепа повільно поповзла вниз
· Ковзнув поглядом
· Встигнеш з козами на торг
· Хлопцям довелося б непереливки .
· Нічого очі мозолити
· Без пам’яті летіли хлопці в глупу ніч
· На серці неспокійно
· Язики почали заплітатись
· Стати як кістка в горлі
4. Підсумки уроку
4.1.Метод «Мікрофон»
Діти,скажіть одним реченням, про що цей твір?
-Ця книга про…(справжніх лицарів, захисників рідного краю,про справжню дружбу й взаємодопомогу, про спільні зусилля у боротьбі проти ворога, про добрих, щирих, дотепних і кмітливих людей, які люблять життя і свою рідну землю).
-Як ви вважаєте, чи відповідає епіграф сьогоднішньому змісту уроку, теперішнім подіям в нашій країні?
4.2.Скласти сенкан зі словом «козак».
5.Оцінювання.
6.Домашнє завдання.
· Прочитати 1- 6 розділи книги ;
· Додатково: намалювати ілюстрацію до книги або вивчити 5-6 прислів’їв про козаків;
подивитися фільм «Сторожова застава» (2017).