Урок "Анатолій Качан. «Море грає». Біографічна довідка про письменника. Мариністична лірика. Образний світ поезії «Море грає» "

Про матеріал
Матеріал підготували Чифурко І.Є., Маслюк Г.І. Тема уроку взята з модельної програми під загальною редакцією Т.Яценко. Збережено і розширено мистецький контекст (учні ознайомляться з мариністикою та мариністами). Також діти виконають різноманітні інтерактивні вправи.
Перегляд файлу

Урок розроблено

Чифурко Іриною Євгенівною, вчителькою української мови і літератури Чернівецької ЗОШ І-ІІІ ступенів №4

Маслюк Галиною Іванівною, вчителькою української мови і літератури Чернівецької  гімназії №3

 

Тема: Анатолій Качан. «Море грає». Біографічна довідка про письменника. Мариністична лірика. Образний світ поезії «Море грає»
Очікувані результати: учень/учениця

  •              уважно слухає поетичні твори про природу, інформацію про життя та творчість їх автора;
  •              відповідає на запитання за змістом почутого повідомлення;
  •              візуалізує почуте, використовуючи різні засоби (схеми, таблиці, тощо) для відтворення змісту, структурування навчальної інформації;
  •              розрізняє мариністичні твори; виявляє взаємозв’язок змісту творів про природу із власними потребами для особистісного розвитку;
  •              наводить кілька прикладів на підтвердження власної позиції, використовуючи доречні цитати з тексту;
  •              читає виразно програмові художні твори, зокрема напам’ять лірику;
  •              знаходить у текстах художніх творів приклади теоретико-літературних понять, пояснює їх сутність; формулює тему та основну думку твору;
  •              створює власний медійний продукт (колаж).

Види навчальної діяльності:технологія «Уяви себе», мистецька галерея, «Літературознавча скарбничка», вправа «Очікування», віртуальна подорож, вправа «Писана тайстра», фразеологічна хвилинка, вправа «Соти», руханка, «Пазли», сенкан, хвилька релаксу, «Оцінювальна шкала».

Тип уроку: комбінований.

Обладнання:олівці, стилізована торбинка, хвильки й соти, вирізані з паперу, мультимедійна дошка, картини мариністів, електронні покликання на руханку й віртуальну екскурсію, хмара слів, пам’ятки до паспорту твору і сенкану, оцінювальна шкала.

Урок формує такі компетентності:

  •              вільне володіння державною мовою;
  •              математична;
  •              компетентності в галузі природничих наук, технологій;
  •              інноваційність;
  •              інформаційно-комунікаційна компетентність;
  •              навчання впродовж життя;
  •              громадянські та соціальні компетентності;
  •              культурна;
  •              підприємливість і фінансова грамотність.

Наскрізні вміння:

  •              читання з розумінням;
  •              уміння висловлювати власну думку;
  •              критично та системно мислити;
  •              здатність логічно обґрунтовувати позицію;
  •              діяти творчо, ініціативно;
  •              вміння конструктивно керувати емоціями;
  •              вміння оцінювати ризики та приймати рішення;
  •              вміння розв'язувати проблеми;
  •              здатність співпрацювати з іншими людьми.

ТЛ: мариністика, мариністи.

МК: образотворче мистецтво – А.Куїнджі «Море», В.Іванів «На морі сонячно», Л.Ліманенко «Миколаїв»,І.Айвазовський «Захід на морі», музичне мистецтво – пісня З.Красуляк «Білі кораблі».

 

Хвилею моря піна народжена,

І піною прикривається хвиля.

Так істина, як моря глибина,

Під піною притч часом не видно.

ДжалаладдинРумі

 

Перебіг уроку

І. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

1. Технологія «Уяви себе».

Діти уявляють себе морем зі всіма його хвилями, спокоєм чи бурею. Перед учнями паперові уявні хвильки, на яких вони записують свій настрій і розмальовують хвильку. Учні кріплять на дошку хвильки в такій послідовності: 1 ряд – спокій, 2 ряд – буря.

Розмальовка Водяна хвиля емодзі - Клікніть щоб відкрити версію для друку

II. Актуалізація суб’єктивного досвіду учнів.

1. Мистецька галерея.

На мультимедійній дошці демонструються мариністичні картини, а саме: А.Куїнджі «Море»,В.Іванів «На морі сонячно», Л.Ліманенко «Миколаїв», І.Айвазовський «Захід на морі». Діти активізуються, врівноважуються, дивлячись на картини.

 

1.Море – Архип Куїнджі2.Купити картину «На морі. Сонячно» в жанрі літній пейзаж, олійними фарбами  на полотні, в стилі імпресіонізм, Іванів Віктор | KyivGallery

3.Картина моря4.1886. Айвазовский И.К. "Закат на море.". Работы художника. Айвазовский Иван  Константинович

1. А.Куїнджі «Море».

2. В.Іванів «На морі сонячно».

3. Л.Ліманенко «Миколаїв».

4. І.Айвазовський «Захід на морі».

2. Бесіда з учнями.

  •                 Як ви думаєте, про що ці картини?
  •                 Що зображено на них?
  •                 Яке небо на картинах?
  •                 Якою здається вода в морі?

3. «Літературознавча скарбничка».

Мариністи – це художники, які малюють море.

Твори, у яких змальовано море, належать до мариністичних.

Анатолій Качан пише про море, то його називають поетом-мариністом.

 

ІІІ. Оголошення теми уроку. Цілевизначення і планування.

1. Оголошення теми уроку.

2.Учитель звертає увагу на епіграф уроку.

3. Цілевизначення і планування.

Вправа «Очікування».

Презентація "Вправи на визначення головних слів у реченні"

IV. Опрацювання навчального матеріалу.

1.Слово вчителя про письменника.

Анатолій Качан – дитячий поет. Від його творів віє причорноморським степом і Чорним морем. А.Качан вміє кількома штрихами змалювати цілісну картину, що вона постає перед очима, мов жива.

Сторінки з життя Анатолія Качана - презентація з біографії

2. Робота з підручником.

Ланцюжкове читання біографії Анатолія Качана (с. 189).

3. Віртуальна подорож «Вилково – батьківщина письменника».

Учитель демонструє відео за електронним доступом: https://www.youtube.com/watch?v=zBXSa88pHII

4. Вдумливе читання поезії «Море грає».

Виразне читання поезії учнями (ст.190).

5. Вправа «Писана тайстра».

У стилізовану торбинку діти скидають написані на картках запитання, що стосуються щойно прочитаного вірша. Потім один учень по черзі витягує папірці і відповідає  на запитання. Інші учасники можуть пропонувати свої відповіді чи коментувати.

7. Фразеологічна хвилинка.

Учні розкривають значення висловів:

«Наступати на п’яти»?

«Упіймати хвилю»?

«Бути на своїй хвилі»?

«Бути на одній хвилі»?

8. Вправа «Соти».

Учні об’єднуються в групи і складають літературний паспорт поезії А.Качана «Море грає». Інформацію вписують у соти.

Пам’ятка «Паспорт твору».

1. Автор твору.

2. Назва твору.

3. Рік видання (або написання).

4. Жанр.

5. Літературний рід.

6. Тема.

7. Головна ідея.

9. Руханка.

Гра «Море хвилюється…»Учні виконують вправи під пісню «Білі кораблі».

Електронний доступ: https://www.youtube.com/watch?v=gKgblsTlhpU

10. «Пазли».

Діти об’єднуються в пари і виконують завдання пошуково-дослідницького характеру. З хмарки слів виписати назви художніх засобів і підібрати до них цитати з вірша.

C:\Users\Користувач\Downloads\Word Art (1).png

Художній засіб

Цитата

Метафора

 

Персоніфікація

 

Епітет

 

Порівняння

 

11. Сенкан.

Сенкан – це вірш, що складається з п’яти рядків.

Слово «сенкан» походить від французького слова «п’ять» і означає вірш на п’ять рядків.

Пам’ятка «Сенкан».

  1.               Перший рядок – тема (іменник).
  2.               Другий – опис теми (два прикметники).
  3.               Третій – називає дію, пов’язану з темою, складається з трьох дієслів.
  4.               Четвертий рядок – фраза, переважно з 4-х слів, висловлює ставлення до теми, почуття.
  5.               Останній рядок – одне слово – синонім до слова(теми), ніби висновок вірша.

Море.

Чисте, тихе.

Хвилює, шумить, заспокоює.

Глибина моря чарує мене.

Стихія.

 

 

VІІ. Рефлексивно-оцінювальний етап.

1. Хвилька релаксу.

Діти дивляться на уже розмальовані хвильки і висловлюються, чи змінився б у них настрій на кінець уроку. Учні перекріпляють хвильки на дошці в інші ряди, якщо є така потреба.

2. «Оцінювальна шкала»

Діти оцінюють свою роботу (максимум – 2 б., мінімум – 1 б., якщо це не робили – 0б.) і виставляють бали в таблицю.

№ з/п

Критерії оцінювання

Бали

  1.  

Я брав(ла) активну участь

 

  1.  

Я вносив(ла) вдалі пропозиції

 

  1.  

Я надавав(ла) підтримку іншим , заохочував(ла) їх до роботи

 

  1.  

Я висунув(ла) цілком нову ідею (новий підхід до розв’язування), що сподобалась іншим 

 

  1.  

Я вдало узагальнював(ла) думки

 

  1.  

Я відповідав(ла) на уроці

 

 

Усього балів

 

3. Заключне слово вчителя.

Анатолій Качан ще той живописець, тільки живописує не барвами, а словами, і все, про що б не писав, виграє кольорами.

Чи не першою ознакою справжності таланту є його здатність створити свій виразний художній світ. Анатолій Качан такий світ створив. Він, цей світ, чи не єдиний в сучасній українській дитячій поезії, є настільки виразним, цілісним, настільки шляхетним і красивим, що заслуговує вважатися феноменом — тобто цілком самодостатнім утворенням, наділеним неабиякою притягальною силою. 

Якщо сприймати поезію як високі світи над нами, тоді поет — птах, що міряє крилами світлі небеса. Анатолій Качан у наших небесах — поет щиро український, з неповторним, завжди впізнаним голосом.

 

VІ. Оголошення та коментар домашнього завдання.

Завдання для всього класу.

Поезію «Море грає» вивчити напам’ять.

Індивідуальні завдання.

Намалювати ілюстрацію до вірша «Море грає».

Створити колаж до поезії за допомогою програми Canva.

Джерела

1.https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/nova-ukrayinska-shkola/derzhavnij-standart-bazovoyi-serednoyi-osviti 2.https://osvita.ua/doc/files/news/830/83087/Ukr_lit_5-6-kl_Yatsenko_ta_in_14_07.pdf

3.https://osvita.ua/school/method/1007 

4.https://pidruchnyk.com.ua/1681-5_ukrlit_kalynych.html 

 

docx
Додано
29 червня 2022
Переглядів
5804
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку