Тема: Позакласне читання. Поетичні збірки славетних поетів
Мета: поглибити знання учнів про казку як вид усної народної творчості; вчити визна-
чати головну думку казки; розвивати образне мислення, уяву, фантазію учнів; збага-
чувати словниковий запас; вдосконалювати читацькі навички; виховувати любов до
усної народної творчості.
Обладнання:
Хід уроку
І. Організація класу до уроку
Всі почули ви дзвінок,
Він покликав на урок.
Кожен з вас приготувався,
На перерві постарався.
Зараз сядуть лиш дівчата,
А за ними і хлоп’ята.
II. Актуалізація опорних знань.
— Відгадайте загадку.
Вчитель Олю запросив до дошки:
— Ти читала про Котигорошка?
— Так, читала.
— То скажи, будь ласка,
Що за твір це?..
— ... (Казка).
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Сьогодні у нас незвичайний урок,
У казку сьогодні ми зробимо крок.
Із казкою ми вже стрічались не раз,
І знову вона завітала до нас.
У казках — завжди перешкоди, та знаю:
Для творчих дітей їх ніколи немає.
— Отже, сьогодні на вас чекає фантастичний, незвичайний та чарівний світ
казки.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Розглядання виставки книг
2. Бесіда
— Які книжки ви побачили на виставці?
— Які з них уже читали?
— До якого жанру літератури належать твори, які містять ці книги?
(Казки)
— Які казки ви вважаєте найулюбленішими?
— Як ви ознайомились з цією казкою? (Розповідали бабусі, дідусі, батьки,
друзі, прочитали самостійно, побачили по телевізору, у театрі...)
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Вступне слово вчителя
— І що воно таке, ота казка?
Протягом століть казки дають перші уявлення про добро і зло, правду
й неправду, чесність, справедливість. Саме казки були і залишаються чарів-
ними джерелами благородства і милосердя, яких завжди бракує у реальному
житті. Створені у сивій давнині, вони, як і вся усна народна творчість, пе-
редавалися з вуст в уста, від одного оповідача до іншого. Дитинство кожної
людини невіддільне від казки. Давайте пригадаємо, як ми слухали, затаму-
вавши подих, про Івасика-Телесика, котика й півника, вовка та козенят, хитру
лисичку.
Казки — це наші великі вчителі, які спочатку виховують, а вже потім роз-
важають. Казка — це диво. Вона дає нам привід для роздумів, повчає, прино-
сить багато радощів.
Казки є авторські, тобто написані письменниками, й народні.
Хто автор народних казок? Ці казки виникли раніше, ніж люди навчи-
лися писати. Тому їх не записували, а переказували одне одному. При пере-
казуванні ці казки змінювалися. Кожний, хто переказував, змінював події,
додаючи щось своє. Отже, імена авторів неможливо встановити за давністю.
Казка ставала народною.
2. Технологія «Мозковий штурм»
— Чим казка відрізняється від оповідання? (В оповіданні описуються
події, що могли бути насправді в житті. А в казці розповідається часто про
фантастичні явища, події. У казках говорять тварини, рослини, різні пред-
мети. Існують дійові особи, яких не існує насправді.)
3. Гра «Будь уважним»
— Прочитайте слова з максимальною швидкістю у порядку зростання но-
мерів.
3 та 4 в 2 вигадка 8 зрозумій
7 повчальне 1 казка 6 щось 5 ній
(Казка — вигадка, та в ній щось повчальне зрозумій.)
— Повторіть з пам’яті.
— Поясніть, як ви зрозуміли це речення.
4. Бліцтурнір
— А чи добре ви знаєте казки? Перевіримо!
y Як звали корову кота Матроскіна? (Мурка)
y Скільки разів старий кидав у море невід? (3)
y Скількох розбійників перехитрив Алі-Баба? (40)
y Що втратив ослик Іа? (Хвостик)
y Ім’я дівчинки з блакитним волоссям. (Мальвіна)
y Яке яєчко знесла Курочка Ряба? (Золоте)
y Що знайшли мишенята Круть і Верть? (Колосок)
y Хто розламав теремок? (Ведмідь)
y Хто вигнав козу-дерезу із зайчикової хатки? (Рак)
y Хто врятував Івасика-Телесика? (Гусенятко)
— Ви показали себе справжніми знавцями казок. Багато казок ми згадали.
У різних казках побували. Що найголовніше у всіх казках? (Добро перемагає
зло; казки вчать життєвої мудрості.)
5. Ознайомлення з українською народною казкою «Поради соловейка»
1) Читання складних слів.
від-пу-сти-ти ви-рі-шив по-о-бі-цяв
не-прав-ди-вим не-вдо-взі по-вер-нув-ся
по-ди-ви-ти-ся за-сму-тив-ся тур-бу-ва-ти-ся
вмов-лян-ня не-ро-зум-ний в май-бут-ньо-му
2) Читання казки учнями «ланцюжком».
— Чи сподобалася вам казка?
6. Бесіда за змістом з елементами вибіркового читання
— Назвіть героїв цієї казки.
— Чому чоловік відпустив соловейка?
— Яких трьох речей соловейко навчив чоловіка?
— Як соловейко довідався, чи дотримав чоловік його порад?
— Прочитайте товаришеві, який висновок зробив соловейко.
— Чого вчить казка «Поради соловейка»?
7. Фізкультхвилинка
Руки в сторони та вгору —
На носочки піднялись.
Підніми голівку вгору —
Й на долоньки подивись.
Присідати ми почнемо,
Добре ноги розімнемо.
Раз — присіли, руки прямо.
Встали — знову все так само.
Повертаємося вправно,
Все виконуємо гарно.
Вліво-вправо повернулись
І сусіду усміхнулись.
8. Читання — розуміння української народної казки «Дві білочки й лисиця»
1) Мовчазне читання казки.
— Чого вчить казка «Дві білочки й лисиця»?
2) Робота в парах.
— Які питання ви можете скласти до казки?
3) Характеристика героїв казки.
— Хто який?
Лисиця білочки
Розумна, щедра, мудра, хитра, дурні, неслухняні, жадібні, вередливі,
чесна, роботяща, ледачі, веселі, слухняні, чемні, добра, розсудлива, засмучені,
нетерплячі, кмітлива.
9. Гра «Збери прислів’я»
Робота над деформованим реченням-прислів’ям
Казки багато. маленькі, в них а розуму
(Казки маленькі, а розуму в них багато.)
— Поясніть, як ви розумієте це прислів’я.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Чи сподобався вам урок?
— Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці?
— З якими казками ознайомилися на уроці?
— Назвіть персонажів казки «Поради соловейка».
— Назвіть персонажів казки «Дві білочки й лисиця».
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
3 та
4 в
2 вигадка 8 зрозумій
7 повчальне 1 казка
6 щось
5 ній
Казки маленькі, а розуму в них багато
Поради соловейка
Один чоловік піймав соловейка і вирішив його вбити. Та пташка каже до нього:
— Не вбивай мене! Що тобі з моєї смерті? Краще пусти мене, і я тобі дам кілька гарних порад.
Чоловік зрадів і пообіцяв відпустити лише після того, як соловей розкаже про ці поради.
І каже соловей:
— Не їж того, що не годиться. Не шкодуй за тим, чого не повернути. Ніколи речам неправдивим не вір.
Почувши це, чоловік відпустив соловейка. А птах невдовзі повернувся, щоб подивитися, чи дотримує чоловік його порад. Підлетів птах угору і каже до чоловіка
— Зле зробив, що мене відпустив. Якби ти знав, який я скарб маю, ти б ніколи, ніколи мене не пустив би на волю. В мене є дуже дорога перлина. Вона може зробити тебе багачем.
Чоловік вислухав соловейка і засмутився. Він почав гукати до пташки, щоб вона повернулась до нього, обіцяв турбуватися про неї. На всі прохання і вмовляння соловейко відповів:
— Тепер я пізнав тебе. Ти нерозумний чоловік. Все, чому я прагнув тебе навчити, даремна справа. Ти шкодуєш за тим, що вже не можна повернути. Неправдивим речам ти віриш. Бувай! Та згадуй в майбутньому про мої поради.
Соловейко полетів, а чоловік ще довго дивився йому вслід.
Поради соловейка
Один чоловік піймав соловейка і вирішив його вбити. Та пташка каже до нього:
— Не вбивай мене! Що тобі з моєї смерті? Краще пусти мене, і я тобі дам кілька гарних порад.
Чоловік зрадів і пообіцяв відпустити лише після того, як соловей розкаже про ці поради.
І каже соловей:
— Не їж того, що не годиться. Не шкодуй за тим, чого не повернути. Ніколи речам неправдивим не вір.
Почувши це, чоловік відпустив соловейка. А птах невдовзі повернувся, щоб подивитися, чи дотримує чоловік його порад. Підлетів птах угору і каже до чоловіка
— Зле зробив, що мене відпустив. Якби ти знав, який я скарб маю, ти б ніколи, ніколи мене не пустив би на волю. В мене є дуже дорога перлина. Вона може зробити тебе багачем.
Чоловік вислухав соловейка і засмутився. Він почав гукати до пташки, щоб вона повернулась до нього, обіцяв турбуватися про неї. На всі прохання і вмовляння соловейко відповів:
— Тепер я пізнав тебе. Ти нерозумний чоловік. Все, чому я прагнув тебе навчити, даремна справа. Ти шкодуєш за тим, що вже не можна повернути. Неправдивим речам ти віриш. Бувай! Та згадуй в майбутньому про мої поради.
Соловейко полетів, а чоловік ще довго дивився йому вслід.
Поради соловейка
Один чоловік піймав соловейка і вирішив його вбити. Та пташка каже до нього:
— Не вбивай мене! Що тобі з моєї смерті? Краще пусти мене, і я тобі дам кілька гарних порад.
Чоловік зрадів і пообіцяв відпустити лише після того, як соловей розкаже про ці поради.
І каже соловей:
— Не їж того, що не годиться. Не шкодуй за тим, чого не повернути. Ніколи речам неправдивим не вір.
Почувши це, чоловік відпустив соловейка. А птах невдовзі повернувся, щоб подивитися, чи дотримує чоловік його порад. Підлетів птах угору і каже до чоловіка
— Зле зробив, що мене відпустив. Якби ти знав, який я скарб маю, ти б ніколи, ніколи мене не пустив би на волю. В мене є дуже дорога перлина. Вона може зробити тебе багачем.
Чоловік вислухав соловейка і засмутився. Він почав гукати до пташки, щоб вона повернулась до нього, обіцяв турбуватися про неї. На всі прохання і вмовляння соловейко відповів:
— Тепер я пізнав тебе. Ти нерозумний чоловік. Все, чому я прагнув тебе навчити, даремна справа. Ти шкодуєш за тим, що вже не можна повернути. Неправдивим речам ти віриш. Бувай! Та згадуй в майбутньому про мої поради.
Соловейко полетів, а чоловік ще довго дивився йому вслід.
Поради соловейка
Один чоловік піймав соловейка і вирішив його вбити. Та пташка каже до нього:
— Не вбивай мене! Що тобі з моєї смерті? Краще пусти мене, і я тобі дам кілька гарних порад.
Чоловік зрадів і пообіцяв відпустити лише після того, як соловей розкаже про ці поради.
І каже соловей:
— Не їж того, що не годиться. Не шкодуй за тим, чого не повернути. Ніколи речам неправдивим не вір.
Почувши це, чоловік відпустив соловейка. А птах невдовзі повернувся, щоб подивитися, чи дотримує чоловік його порад. Підлетів птах угору і каже до чоловіка
— Зле зробив, що мене відпустив. Якби ти знав, який я скарб маю, ти б ніколи, ніколи мене не пустив би на волю. В мене є дуже дорога перлина. Вона може зробити тебе багачем.
Чоловік вислухав соловейка і засмутився. Він почав гукати до пташки, щоб вона повернулась до нього, обіцяв турбуватися про неї. На всі прохання і вмовляння соловейко відповів:
— Тепер я пізнав тебе. Ти нерозумний чоловік. Все, чому я прагнув тебе навчити, даремна справа. Ти шкодуєш за тим, що вже не можна повернути. Неправдивим речам ти віриш. Бувай! Та згадуй в майбутньому про мої поради.
Соловейко полетів, а чоловік ще довго дивився йому вслід.
Поради соловейка
Один чоловік піймав соловейка і вирішив його вбити. Та пташка каже до нього:
— Не вбивай мене! Що тобі з моєї смерті? Краще пусти мене, і я тобі дам кілька гарних порад.
Чоловік зрадів і пообіцяв відпустити лише після того, як соловей розкаже про ці поради.
І каже соловей:
— Не їж того, що не годиться. Не шкодуй за тим, чого не повернути. Ніколи речам неправдивим не вір.
Почувши це, чоловік відпустив соловейка. А птах невдовзі повернувся, щоб подивитися, чи дотримує чоловік його порад. Підлетів птах угору і каже до чоловіка
— Зле зробив, що мене відпустив. Якби ти знав, який я скарб маю, ти б ніколи, ніколи мене не пустив би на волю. В мене є дуже дорога перлина. Вона може зробити тебе багачем.
Чоловік вислухав соловейка і засмутився. Він почав гукати до пташки, щоб вона повернулась до нього, обіцяв турбуватися про неї. На всі прохання і вмовляння соловейко відповів:
— Тепер я пізнав тебе. Ти нерозумний чоловік. Все, чому я прагнув тебе навчити, даремна справа. Ти шкодуєш за тим, що вже не можна повернути. Неправдивим речам ти віриш. Бувай! Та згадуй в майбутньому про мої поради.
Соловейко полетів, а чоловік ще довго дивився йому вслід.
Поради соловейка
Один чоловік піймав соловейка і вирішив його вбити. Та пташка каже до нього:
— Не вбивай мене! Що тобі з моєї смерті? Краще пусти мене, і я тобі дам кілька гарних порад.
Чоловік зрадів і пообіцяв відпустити лише після того, як соловей розкаже про ці поради.
І каже соловей:
— Не їж того, що не годиться. Не шкодуй за тим, чого не повернути. Ніколи речам неправдивим не вір.
Почувши це, чоловік відпустив соловейка. А птах невдовзі повернувся, щоб подивитися, чи дотримує чоловік його порад. Підлетів птах угору і каже до чоловіка
— Зле зробив, що мене відпустив. Якби ти знав, який я скарб маю, ти б ніколи, ніколи мене не пустив би на волю. В мене є дуже дорога перлина. Вона може зробити тебе багачем.
Чоловік вислухав соловейка і засмутився. Він почав гукати до пташки, щоб вона повернулась до нього, обіцяв турбуватися про неї. На всі прохання і вмовляння соловейко відповів:
— Тепер я пізнав тебе. Ти нерозумний чоловік. Все, чому я прагнув тебе навчити, даремна справа. Ти шкодуєш за тим, що вже не можна повернути. Неправдивим речам ти віриш. Бувай! Та згадуй в майбутньому про мої поради.
Соловейко полетів, а чоловік ще довго дивився йому вслід.
Поради соловейка
Один чоловік піймав соловейка і вирішив його вбити. Та пташка каже до нього:
— Не вбивай мене! Що тобі з моєї смерті? Краще пусти мене, і я тобі дам кілька гарних порад.
Чоловік зрадів і пообіцяв відпустити лише після того, як соловей розкаже про ці поради.
І каже соловей:
— Не їж того, що не годиться. Не шкодуй за тим, чого не повернути. Ніколи речам неправдивим не вір.
Почувши це, чоловік відпустив соловейка. А птах невдовзі повернувся, щоб подивитися, чи дотримує чоловік його порад. Підлетів птах угору і каже до чоловіка
— Зле зробив, що мене відпустив. Якби ти знав, який я скарб маю, ти б ніколи, ніколи мене не пустив би на волю. В мене є дуже дорога перлина. Вона може зробити тебе багачем.
Чоловік вислухав соловейка і засмутився. Він почав гукати до пташки, щоб вона повернулась до нього, обіцяв турбуватися про неї. На всі прохання і вмовляння соловейко відповів:
— Тепер я пізнав тебе. Ти нерозумний чоловік. Все, чому я прагнув тебе навчити, даремна справа. Ти шкодуєш за тим, що вже не можна повернути. Неправдивим речам ти віриш. Бувай! Та згадуй в майбутньому про мої поради.
Соловейко полетів, а чоловік ще довго дивився йому вслід.
Поради соловейка
Один чоловік піймав соловейка і вирішив його вбити. Та пташка каже до нього:
— Не вбивай мене! Що тобі з моєї смерті? Краще пусти мене, і я тобі дам кілька гарних порад.
Чоловік зрадів і пообіцяв відпустити лише після того, як соловей розкаже про ці поради.
І каже соловей:
— Не їж того, що не годиться. Не шкодуй за тим, чого не повернути. Ніколи речам неправдивим не вір.
Почувши це, чоловік відпустив соловейка. А птах невдовзі повернувся, щоб подивитися, чи дотримує чоловік його порад. Підлетів птах угору і каже до чоловіка
— Зле зробив, що мене відпустив. Якби ти знав, який я скарб маю, ти б ніколи, ніколи мене не пустив би на волю. В мене є дуже дорога перлина. Вона може зробити тебе багачем.
Чоловік вислухав соловейка і засмутився. Він почав гукати до пташки, щоб вона повернулась до нього, обіцяв турбуватися про неї. На всі прохання і вмовляння соловейко відповів:
— Тепер я пізнав тебе. Ти нерозумний чоловік. Все, чому я прагнув тебе навчити, даремна справа. Ти шкодуєш за тим, що вже не можна повернути. Неправдивим речам ти віриш. Бувай! Та згадуй в майбутньому про мої поради.
Соловейко полетів, а чоловік ще довго дивився йому вслід.
Поради соловейка
Один чоловік піймав соловейка і вирішив його вбити. Та пташка каже до нього:
— Не вбивай мене! Що тобі з моєї смерті? Краще пусти мене, і я тобі дам кілька гарних порад.
Чоловік зрадів і пообіцяв відпустити лише після того, як соловей розкаже про ці поради.
І каже соловей:
— Не їж того, що не годиться. Не шкодуй за тим, чого не повернути. Ніколи речам неправдивим не вір.
Почувши це, чоловік відпустив соловейка. А птах невдовзі повернувся, щоб подивитися, чи дотримує чоловік його порад. Підлетів птах угору і каже до чоловіка
— Зле зробив, що мене відпустив. Якби ти знав, який я скарб маю, ти б ніколи, ніколи мене не пустив би на волю. В мене є дуже дорога перлина. Вона може зробити тебе багачем.
Чоловік вислухав соловейка і засмутився. Він почав гукати до пташки, щоб вона повернулась до нього, обіцяв турбуватися про неї. На всі прохання і вмовляння соловейко відповів:
— Тепер я пізнав тебе. Ти нерозумний чоловік. Все, чому я прагнув тебе навчити, даремна справа. Ти шкодуєш за тим, що вже не можна повернути. Неправдивим речам ти віриш. Бувай! Та згадуй в майбутньому про мої поради.
Соловейко полетів, а чоловік ще довго дивився йому вслід.
Тема: Інтонаційне виділення в реченнях слів, найважливіших для висловлення думки
Мета: закріплювати знання учнів про типи речень за метою висловлювання; вчити інтонаційно виділяти в реченнях слова, найважливіші для висловлення думки; розвивати вміння узагальнювати, порівнювати; виховувати бажання допомагати пернатим друзям.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання (с. 93, вправа 238)
— Прочитайте записане речення.
Робота в парі
Один учень ставить запитання із вправи 238, а інший — відповідає.
2. Робота над загадкою
Хитра я і довгохвоста.
На курей я вельми ласа —
В них таке смачненьке м’ясо...
Вовку — братку я сестриця,
А зовуть мене... (лисиця).
3. Гра «Знаки загубилися»
— Лисичка бігла, хвостиком махнула, знаки в реченнях зачепила. Відновіть текст, розставте розділові знаки. Запишіть текст у зошити. Ми ходили до зимового лісу... Дерева і кущі виблискують на сонці від морозу... Хто ж це їх пофарбував... Та це ж чарівниця — зима...
— Прочитайте розповідні неокличні речення.
— Прочитайте питальне речення.
— Прочитайте розповідне окличне речення.
4. Гра «Мікрофон»
— Що виражає речення?
— Які речення називаються розповідними?
— На які групи за інтонацією діляться розповідні речення?
— Які речення називаються питальними?
— Який знак ставиться в кінці питального речення?
III. Повідомлення теми й мети уроку
— Сьогодні ми продовжимо працювати над розповідними і питальними реченнями. Вчитимемося виділяти в реченні слова, які є найважливішими для вираження думки.
IV. Закріплення вивченого матеріалу
1. Виконання вправи 239 (с. 93)
— Прочитайте виразно вірш.
— Кого побачила автор біля годівниці?
— Що її здивувало у поведінці горобчика?
— Прочитайте питальні речення. Виділене слово вимовляйте з більшою силою голосу.
— Дайте повні відповіді на запитання.
— Запишіть їх у зошити.
Висновок. Коли ми запитуємо, то підвищуємо голос на тому слові, яке показує, про що запитуємо.
— Як ви допомагаєте пташкам узимку?
2. Творче завдання
— Прочитайте текст. Поставте запитання до виділених слів, використовуючи слова-«чомучки»: Хто? Де? Хто? Які? Один учень запитує, інший відповідає, і навпаки.
Славко захворів. Він лежить у лікарні. Петрик і Наталка допомагають йому вчити уроки. Гарні друзі у Славка!
— Запишіть питальні речення.
3. Фізкультхвилинка
4. Робота над скоромовкою
— Прочитайте скоромовки спочатку повільно, а потім — швидко (с. 93, вправа 240).
— Яке слово в скоромовці однаково читається зліва направо і справа наліво?
— Які інші слова, що так само читаються, ви знаєте? (Алла, Пилип, око, корок, піп, тут, зараз)
5. Інтонування питальних речень. Учись виразно читати! (с. 93–94, вправа 241)
— Прочитайте питальне речення так, щоб одержати відповідь, подану в дужках.
Учора малята проводили ранок казок? (Так, проводили.)
Учора малята проводили ранок казок? (Так, учора.)
Учора малята проводили ранок казок? (Так, ранок казок.)
Учора малята проводили ранок казок? (Так, малята.)
— Спишіть питальне речення.
— Запишіть одну з відповідей, яка вам найбільше сподобалася.
6. Гра «Зачаровані слова»
А в т о м о б і л ь
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
345 9634 1345 78910 58910 315 289 23451
V. Підбиття підсумків. Рефлексія
— Які речення називаються питальними?
— Що ставимо в кінці питального речення?
— Ч им відрізняється питальне речення від розповідного?
— Який вид роботи вам найбільше сподобався на уроці?