5 жовтня о 18:00Вебінар: Використання дитячого фольклору на уроках іноземної мови

Урок "АНГЕЛ ЯК ОБЕРІГ У ВІРШІ ГАЛИНИ КИРПИ “МІЙ АНГЕЛ ТАКИЙ МАЛЕНЬКИЙ...”. ГУМАНІЗМ ТВОРУ “КОЛИ ДО ВАС ТЕМНОЇ НОЧІ...” "

Про матеріал
Мета уроку ознайомити учнів з творчістю української письменниці Галини Кирпи; розвивати вміння аналізувати художній твір та його прихований зміст; навички критичного мислення; поглибити знання з теорії літератури; розвивати зв`язне мовлення учнів, самостійність та навички колективної роботи; виховувати вміння виразно й усвідомлено читати поезію; формувати активну життєву позицію; виховувати загальнолюдські моральні цінності.
Перегляд файлу

УРОК З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ (8 КЛАС)

Тема. АНГЕЛ ЯК ОБЕРІГ У ВІРШІ ГАЛИНИ КИРПИ “МІЙ АНГЕЛ ТАКИЙ МАЛЕНЬКИЙ...”. ГУМАНІЗМ ТВОРУ “КОЛИ ДО ВАС ТЕМНОЇ НОЧІ...”

Мета: ознайомитися з творчістю української письменниці Галини Кирпи; розвивати вміння аналізувати художній твір та його прихований зміст; навички критичного мислення; поглибити знання з теорії літератури; розвивати зв`язне мовлення учнів, самостійність та навички колективної роботи; виховувати вміння виразно й усвідомлено читати поезію; формувати активну життєву позицію; виховувати загальнолюдські моральні цінності.

Перебіг уроку

I. Забезпечення емоційної готовності до уроку

Лунає пісня  Наталії Май «Янгол Білосніжний»

Мій ангел-хранитель, я знову втомилась.

Дай руку, прошу, і крилом обійми,

Тримай мене міцно, щоб я не схилилась,

А раптом спіткнуся –

Мене підійми!

Хочу звернутися до ваших янголів-охоронців з проханням завжди захищати вас, надихати на звершення, а сьогодні на уроці допомогти вам плідно й активно працювати.

III. Повідомлення теми , мети, завдань уроку

Вчитель

Адже маємо чудову нагоду познайомимося з творчістю відомої сучасної української дитячої письменниці Галини Миколаївни Кирпи. Вона вже понад двадцять п’ять років поєднує поетичну та прозову творчість із перекладацькою та упорядницькою діяльністю. Авторка шести поетичних книжок та перекладів понад 30 книжок із білоруської, німецької, шведської, данської та норвезької мов. Створене нею вражає, бо ця людина поєднала в собі талант поета, прозаїка, перекладача, літературного критика, журналіста, упорядника посібників для дітей.

«Дитина має право на своє Я (маленьке, але все-таки особисте). І стверджувати це право їй допомагають вірші Галини Кирпи. Яскравий представник сучасної дитячої модерної поезії, вона тонко й проникливо показує світ очима дитини…» (Наталія Дзюбишина-Мельник, літературний критик)

Запис теми уроку

IV. Актуалізація опорних знань. «Мозковий штурм»

  • Чи може людина одночасно займатися різними видами діяльності?
  •                   E:\Документи 17.10.10\Мої документи\Мамуля\література 8 клас\кирпа\kyrpa_kyiv_1.jpgНазвіть відомих українських письменників, які були талановитими в різних галузях. ( Тарас Шевченко- поет, прозаїк, художник, гравер; Іван Франко-поет, публіцист, перекладач, учений; Іван Карпенко-Карий- драматург, письменник, актор; Олександр Довженко- письменник, кінорежисер, кінодраматург, художник; Григорій Сковорода- поет, філософ, просвітитель-гуманіст, педагог, співак).
  •                   Чи чули ви такі рядки: “Поезія — це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі...”? (Ліна Костенко). Як ви можете їх пояснити?
  • Чому сучасні підлітки не цікавляться поезією?
  •                   Яких сучасних українських поетів ви знаєте? (Малкович Іван, Ігор Павлюк, Анатолій Мойсієнко, Герасим’юк Василь)

V. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1.Психодрама « Імпровізоване інтерв`ю з письменницею»

(Одна учениця виконує роль поетеси, інша – журналіста.)

-Де й коли Ви народилися?

  •      Народилася я 1 січня 1950 року на хуторі Тарасівка, що біля села Любарці Бориспільського району Київської області.
  •      Яку освіту здобули?
  •      У 1966 році закінчила Любарецьку середню школу. З першого разу не вдалося вступити до вищого навчального закладу, тому п’ять років проходила «життєві університети», працюючи на фабриці, в радгоспі, друкаркою у видавництві, журналістом. Потім навчалася на філологічному факультеті Київського державного університету імені Тараса Шевченка (1971–1976).
  •      Ким Ви мріяли бути в дитинстві?
  •      Мріяла бути бібліотекарем, як наш Яків Іванович, що привозив на хутір двічі на місяць повні валізи книжок. Мені здавалось, нема кращої професії на світі, як читати книжки і вміти відрізняти гарні від поганих.
  •      Потяг до писання творів, мабуть, з дитинства?
  •      Так, першими спробами були звичайні дитячі щоденники, більше схожі на вигадки та фантазії. Я вела їх лише в дитинстві й роздаровувала подругам. І вони мене прозивали "письменницею". У школі заохочувала до писання вчителька української мови та літератури Варвара Іванівна Єнчева, що надсилала мої спроби в газету “Зірка”.

- Ваші найтепліші спогади з дитинства. З чим або ким вони пов`язані?

- Звичайно з мамою. Замолоду вона грала на гітарі і брала участь у виставах сільського драмгуртка. В мене досі та гітара перед очима – як вона висить на цвяшку на стіні. Мама була особлива, у неї навіть гортензії та хризантеми зимували в хаті в старих відрах і цвіли до самого Різдва. Ех, то був час дитинства й молодості, коли здавалося, що мама житиме вічно. Скільки всього лишилося недорозпитаного! З усього того могла б вийти ще одна повістина –  «Мама», бо ці мої згадки – то лиш крапля в морі.

  •      Чи правда, що у Вашій родині багато вчителів?
  •      Так. Я росла у вчительському середовищі, окрім мами, вчителювали тітки, дядьки, двоюрідні брати, сестри. Такий собі освітній філіал: філологи, історики, математики, біологи, географи.
  •      А що було спочатку журналістика чи письменництво?
  •      Журналістика, бо з 1969 по 1978 роки я працювала у видавництвах «Дніпро», «Мистецтво». Пізніше — літературним працівником газети «Молода гвардія», редактором відділу журналу «Барвінок». Загалом журналістській роботі віддала 12 років (1978–1990).
  •      Коли вийшла Ваша перша збірка? Це були поетичні твори чи прозові?
  •      В 1984 році і це була збірка поезій «День народження грому».
  •      А коли Ви зайнялися перекладанням?
  •      - Із друком першої моєї збірки дуже затягалося, і тоді Євгенія Антонівна Горева (редактор у видавництві «Веселка») сказала: "Поки вас не друкують, перекладайте". Так із її легкої руки я й стала перекладати. Але серйозно я почала перекладати згодом, з 1989 року. І так цілих 15 років перекладала "в шухляду", аж поки Олег Жупанський (поет, перекладач, видавець) запропонував дещо видати у своєму видавництві («Видавництво Жупанського»). Здебільшого це переклади дитячих творів.

- Що тепер перекладаєте? Які творчі плани?

- У ці трагічні часи перекладати – це ще й рятувати душу від розпачу. Півроку «спілкувалася» з Астрід Ліндґрен, а тільки-но закінчила «Моє щасливе життя» Рози Лаґеркранц. До речі, дуже теплі, світлі повісті. А ще до моїх творчих планів належить і вибране для дітей Петра Короля ( український дитячий письменник, помер 1994 року), що я впорядкувала.

- Які у Вас є захоплення, окрім книжок?

– Поза світом книжок є ще світ людського спілкування. Є ті, ким я дорожу і кого люблю. Сподіваюся, взаємно. І, мабуть, тому, що їхні орбіти крутяться в колі моїх зацікавлень, мені в цьому жорсткому світі затишніше. Є картини Людмили Задорожної. Є батьківська хата на хуторі дитинства. Є спів соловейків, схоплений на касету. І є квіти, які щодня треба поливати. Якби це не було захопленням, то легко перетворилося б на обов’язок.

  • Дякую за інтерв`ю. Бажаю творчих успіхів і нових цікавих творів.

E:\Фотки,2008-2009\Работа мамы\5 клас\8 клас\image-0-02-05-32f23b32e99820b0dfdc4798f0eb6b96cc3b8162c09ef867e454a9d3561cf212-V.jpg

2. Гра «Чи уважний ти слухач?»

1950

Рік народження Галини Кирпи

E:\Документи 17.10.10\Мої документи\Мамуля\література 8 клас\кирпа\VUZ.jpg

Навчання в Київському державному університеті імені Тараса Шевченка (1971–1976)

 

E:\Документи 17.10.10\Мої документи\Мамуля\література 8 клас\кирпа\Majestic-Library-14.jpg

Мріяла бути бібліотекарем

E:\Документи 17.10.10\Мої документи\Мамуля\література 8 клас\кирпа\Zirka_1.jpg

Варвара Іванівна Єнчева надсилала перші  спроби в газету “Зірка”

 

E:\Документи 17.10.10\Мої документи\Мамуля\література 8 клас\кирпа\Семиструнная-гитара.jpg

Мама грала на гітарі

E:\Документи 17.10.10\Мої документи\Мамуля\література 8 клас\кирпа\Dnipro.jpg

Працювала у видавництві «Дніпро»,

E:\Документи 17.10.10\Мої документи\Мамуля\література 8 клас\кирпа\1331807396.jpg

редактором відділу журналу «Барвінок».

Перекладала твори Астрід Ліндґрен

E:\Документи 17.10.10\Мої документи\Мамуля\література 8 клас\кирпа\zyminastriyilz.jpg

Хобі - картини Людмили Задорожної,

E:\Документи 17.10.10\Мої документи\Мамуля\література 8 клас\кирпа\62-300x400.jpg

квіти

 

3. ВІДЕО (вірш читає автор)

4. Виразне читання поезії «Мій ангел такий маленький»

  • Яке враження справила на вас поезія Галини Кирпи?
  • Хто такі «ангели»? Що ви про них знаєте?

5. Повідомлення про янголів

E:\Фотки,2008-2009\Работа мамы\5 клас\8 клас\image-0-02-05-60a2971045fd505a3ea30574993243b8751886265730832f9290a69ede578a8d-V.jpg

Учень

Я́нгол (а́нгел, а́нгол) — в християнській, мусульманській і іудейській релігіях надприродна істота, посередник між Богом і людьми, виконує волю Бога. Добрі янголи служать Богові й людям (наприклад, янгол-охоронець), злі янголи (диявол, сатана), які збунтувалися проти Бога, схиляють людей до гріха. Біблія називає янголів службовими духами.

У християнстві вважається, що кожна людина має свого янгола-охоронця. Існування янголів було підтверджено папою Римським Іоанном Павлом ІІ в 1986 році.

Учениця

Їх називають синами неба або синами Бога. Деякі богослови й конфесії уважають, що вони здатні схрещуватися з людьми, породжуючи велетнів.

У християнстві існує подання про янголів-охоронців, що посилають до людини після таїнства хрещення. Зображують янголів зазвичай у вигляді юнака з крилами; у кожної людини є свій ангел-охоронець; коли дитина всміхається уві сні, це означає, що на неї дивиться ангел; між ангелом-охоронцем і дияволом-спокусником завжди ворожнеча.

Учитель

У день хрещення янгол отримує ім'я, яким наділили людину. Від цього пішла традиція відзначати День янгола.

Оксана Весна у повісті-казці «Які ж вони – янголи?» так пояснює існування янголів. «З тобою поруч завжди хтось є… Ти не сам, ти ніколи не залишаєшся сам, коли тобі потрібна допомога. Просто твій партнер, напевно, не наважується тобі показатися. Швидше за все, він ще молодий, тому не дуже розуміє, як тобі допомогти, але він навчиться…»

6.Чи бажаєте більше дізнатися про свого ангела?

Для того , щоб дізнатися вік ангела, необхідно до числа твого дня народження додати номер місяця. Наприклад, дата мого дня народження 26 жовтня, то 26+10=36. Це значить, що моєму ангелу 36 років.

Щоб з’ясувати стать ангела, необхідно додати всі цифри дати народження. Наприклад, 26.10.1966, 2+6+1+0+1+9+6+6=31, 3+1=4. Якщо цифра ділиться на 2, твій ангел чоловічої статі, якщо ні – жіночої.

Тепер дізнаємося характер твого янгола-охоронця. Він прихований у другій цифрі дня твого народження, наприклад, я народилася 26 числа, отже, це цифра 6.

1.Святий. Вродливий янгол. Саме такі янголи намальовані на іконах. Вони дуже добрі та турботливі. Ніколи не залишаються осторонь, якщо в людей неприємності. Якщо в тебе такий янгол-охоронець – ти надзвичайно добра людина, зі світлим та сильним серцем.

2.Світлий. У таких янголів дуже великі білі крила. Він може нагородити свого підопічного ластовинням. Чим більше в тебе ластовиння, тим більше янгол симпатизує тобі. Так він хоче зв’язатися з тобою й показати свою турботу.

 3. Повітряний. Такий янгол створений із повітря та вітру. Його важко зрозуміти, цей янгол безтурботний, може відлучатися на деякий час, але якщо у нього щось попросити, він неодмінно, залучивши всі сили, виконає прохання.

4. Мудрий. Розумний янгол з розвинутою інтуїцією. Часто ця якість передається його підопічному. Ті, у кого такі янголи, схильні до розумової праці, навчання для них – радість. Але якщо щось не виходить, то янгол завжди підкаже правильне рішення

5.Металевий. Ці янголи – захисники з великими залізними крилами. Такий янгол прийде тільки тоді, коли тобі буде погано. Чим більше ти потерпаєш, чим більше проливаєш сльози, тим йому  боляче, але він стає сильнішим. Якщо в тебе такий янгол, ти довго житимеш.

6. Райдужний. Такі янголи схожі на метеликів з різнокольоровими крильцями. Вони несуть у світ радість, сміх, музику, мистецтво. Підопічні таких янголів – творчі люди та яскраві особистості.

7.Енергійний. Ці янголи мають мінливий характер, яскраві крила, можуть змінювати колір та форму. Часто ображаються, але завжди попереджають про небезпеку своїх підопічних у снах. Вони віддані своїй справі.

8. Людський. Від людей нічим не відрізняються. Крил не мають. Такі янголи – душі померлих родичів чи дуже близьких людей, які любили вас за життя. Вони турботливі, ніколи не залишають без нагляду тих, кого охороняють.

9. Теплий. Оптимістичні янголи. Мають м’які пухнасті крила. Такі янголи постають у вигляді друзів чи тварин, щоб бути ближче до підопічного.

0.Огненний. Вони схожі на фенікса, що відроджується з вогню. Крила вогняні, завжди пропонують допомогу. Підопічних таких янголів називають щасливчиками.

Вчитель

Ми віримо в існування янголів-охоронців, адже наша сила, наше бажання жити таїться саме у вірі в чудеса й захисників. Ви можете будь-що попросити у свого янгола, однак пам’ятайте: ваше бажання здійсниться тоді, коли ви докладете максимум сил для його здійснення.

Хай кожна мить, що в вічність промайне,

Тебе вщасливлює, бо головне,

Що нам дається тут,- життя: пильнуй же!

Як ти захочеш, так воно й мине.

                                                            Омар Хай

7. Робота над змістом твору

Вчитель

  • Щоб нам легше було визначити тему поезії, прочитаємо уважно ще раз вірш і випишемо слова і словосполучення, що характеризують ангела.

                             

                              А                 маленький, просто крихітка

                              Н              

                              Г                  легенький, просто пушинка

                              Е

                              Л                 тихенький, тихіший трави

  • Який художній засіб використала поетеса для змалювання ангела? (порівняння)
  • Яку мету передбачала письменниця, добираючи саме такі порівняння?(щоб ще виразніше можна було уявити образ ангела)
  • Спробуймо зрозуміти, яким зображено образ ангела. Для цього попрацюємо із  поезією.
  • Чому до слова « маленький» дібрано порівняння «крихітка»?( крихкий, з ним треба поводитися дуже обережно.)
  • Які асоціації у вас виникають, коли ми читаємо « легенький, як пушинка»?( як вітерець, як людська душа, прозорий, чистий, безгрішний)

E:\Документи 17.10.10\Мої документи\Мамуля\література 8 клас\кирпа\feather-sky350.jpg

  • Чому поетеса зобразила ангела тихішим за трави?( ангел не керує людиною, він її лише оберігає. Свій життєвий вибір людина робить сама. Проте намагається вберегти від поганих вчинків. Роблячи добро, не говорить про це).
  • Розгляньте строфічну будову поезії. В чому її особливість? (Авторка використала верлібр (вільний вірш), але з досить чіткою строфічною будовою. Цікаво, що кожна строфа має однаковий початок (анафора) і після цього дається характеристика незримому супутникові, далі висловлюються відчуття героїні («не бачу», «не чую», «не знаю»). І, нарешті, завершують кожну строфу однакові словосполучення «на моєму плечі»)
  • Знайдіть у тексті повтори. Якого значення вони набувають у творі? (За допомогою повторів створюється такий ритм, який, немов заколисуючи заспокоює читача, дозволяє йому зосередитися на роздумах про невидимого заступника)
  • Визначте засоби, що надають поезії спокійного й лагідного тону (Зменшено-пестливі форми)
  • То про що ж цей вірш? Хіба лише про те, яким є ангел-охоронець?(Про те, що в кожної людини в душі має жити ангел,  щоб люди не забували про те, що ми народжуємося з ангелом в серці і повинні бути готовими творити добро)
  • Символом чого виступає у вірші ангел? (символом добра)
  • До чого закликає нас автор?( творити добро і не афішувати цього). Це і є головна думка твору.
  • Тема: розповідь про ангела, який незримо супроводжує ліричну героїню
  • Основна думка: у кожної людини є янгол-охоронець, який опікується нами все життя, незважаючи на те, що ми його ніколи не бачимо. Людині важливо відчувати підтримку вищих духовних сил і вірити у краще
  • Яку ілюстрацію до твору ви б запропонували?

8. Перегляд відео «Сонячні янголи» (картини Євгенії Гапчинської, Галини Чувиляєвої та Ніно Чакветадзе) Обмін враженнями

- Чи збіглися Ваші уявлення з картинами сучасних художниць?

9. Гра «Хто автор картини»

 

E:\Документи 17.10.10\Мої документи\Мамуля\література 8 клас\кирпа\ab1890a2871a2289415b24ff69fe6ac5.jpg

E:\Документи 17.10.10\Мої документи\Мамуля\література 8 клас\кирпа\37625613_40.jpg

E:\Документи 17.10.10\Мої документи\Мамуля\література 8 клас\кирпа\305117-92bca-81063319--uf7c28.jpg

ГАЛИНА ЧУВИЛЯЄВА

ЄВГЕНІЯ ГАПЧИНСЬКА

 НІНО ЧАКВЕТАДЗЕ

 

 

 

-  Чому   Ви так легко визначили автора картини? (Одна тема, але різні стилі, манери письма)

- Твір якого автора присвячений цій же темі?

Учень зачитує вірш Малковича « Із янголом на плечі» напам’ять

E:\Фотки,2008-2009\Работа мамы\5 клас\8 клас\image-0-02-05-8272b5423aafb4981cad850ba68b0bada86a2515983f63db71538251a03a234f-V.jpg

- Порівняйте вірші про ангела Г. Кирпи та І. Малковича.

Г. Кирпа. «Мій ангел»

І. Малкович. «Із янголом на плечі»

Спільне

Тема — про ангелів, які охороняють людину, про їхню нелегку турботу

Відмінне

Сюжет

Вірш безсюжетний, передає почуття маленької людини; Невидима Божа підтримка; інша система зображально-виражальних засобів —  анафора, зменшувально-пестливі слова, просторічні, розмовні слова

Вірш сюжетний, прослідковується ціла історія; ускладнені метафори (сірий маятник життя), посилання на біблійні легенди (виє Ірод моровий)-, благання дорослої людини, якій доводиться долати нелегкі життєві шляхи

Верлібр

Верлібр

Філософська лірика

Філософська лірика

 

9. Арт- терапія

Найголовніший інструмент для розвитку мозку - це руки. Діючи двома руками, людина розвиває обидві півкулі.

 «Дзеркальне малювання». При виконанні цієї вправи ви повинні відчути розслаблення очей і рук, тому що при одночасній роботі обох півкуль поліпшується ефективність роботи всього мозку.

E:\Документи 17.10.10\Мої документи\Мамуля\література 8 клас\кирпа\a01729fd712914f308fdc63ce7dc0041.jpg

 

E:\Фотки,2008-2009\Работа мамы\5 клас\8 клас\image-0-02-05-bbfa69bf0292da3db0f8bfe7fb623551773c628273fa34f03f84b5dbae7268ac-V.jpgE:\Фотки,2008-2009\Работа мамы\5 клас\8 клас\image-0-02-05-3dcff0e737160624b648f984fcdc840cffa1315b9f5f22ae3574305f33d8a7f5-V.jpg

 

 

 

 

 

10.Виразне читання поезії «Коли до вас темної ночі» учителем (відео)

11. Аналіз художнього твору за питаннями:

  •                 Що позначає алегоричний образ Лева? (Лев є символом сили, свободи, гідності, благородства. Нам важко уявити його лякливим і зовсім неприродньо виглядає Лев у клітці)
  •              Розкрийте значення образу зоопарку ( Місце, де тварин тримають в неволі)
  •              Що авторка має на увазі, коли говорить про Лев`ячу Державу? (Казкова Лев'яча Держава є алегоричним означенням бажаного суспільства вільних людей)
  •              Як у поезії пов`язуються дитинство й віра в ідеали? (Зберігаючи в своїй душі дитячу віру в казку, лірична героїня закликає вберегти Лева від зоопарку і зробити все, щоб його нащадки не знали про неволю)
  •              Тема: роздуми про ймовірну в майбутньому зустріч з Левом; прохання не казати йому про зоопарк
  •              E:\Фотки,2008-2009\Работа мамы\5 клас\8 клас\image-0-02-05-5e76e289050c5230fbfa9d2730d4889f2ebba4369606f04bd57b40d4a49e65a7-V.jpgОсновна думка: Якщо хоча б один лев не потрапить до зоопарку, то це призведе в майбутньому до виникнення цілої Лев'ячої Держави, де всі тварини будуть вільними

VI. Узагальнення і систематизація вивченого.

E:\Документи 17.10.10\Мої документи\Мамуля\література 8 клас\кирпа\22926471-branch-of-dead-tree-Stock-Photo.jpgОльга Бусенко у творі «Паперовий янгол» розповідає про те, як янгол Добра зачепив свою хмаринку за високу тополю і по гілках спустився вниз, щоб творити добро.  Я б хотіла, щоб ви  прикрасили нашу гілочку знань паперовими ангелами, поділившись своїми враженнями та думками.

  • Чи сподобалась поезія?
  • Чи потрібно читати поетичні твори?

VII. Рефлексія. Слово вчителя.

  •                Наш урок закінчено. Чи справдилися ваші очікування від знайомства з творчістю Галини Кирпи?

Я думаю, що нам дійсно відкрилася неординарна, надзвичайно талановита й працелюбна сучасна письменниця, яка зробила і робить дуже багато для української літератури. Слово Галини Кирпи, зігріте любов’ю до життя, натхненно примножує любов у цьому складному неоднозначному світі.

Якось доктор філологічний наук Наталя Дзюбишина-Мельник написала про Галину Кирпу: «Цій маленькій, трохи сумній і дуже затишній жінці властива риса, що тепер і не в моді, і не в пошані. Вона, Галина Кирпа, – вірна. Вірна родині, вірна друзям, вірна своєму покликанню митця, вірна всьому, що становить світ її цінностей. Вона, мабуть, і не знає, як це важко. Вона живе своїм життям, мірилом якого є справжність». Здається, і сьогодні цих слів не заперечиш, бо тільки справжній і відкритій людині підвладне слово, що здатне творити любов до життя.

VIII. Оцінювання.

ХІ. Домашнє завдання.

Усім. Прочитати статтю підручника (стор.141-144). Прочитати п’єсу І. Карпенка-Карого «Сто тисяч»

Кожний учень отримує персональне завдання (у кольорових конвертиках)

  1. Підготувати повідомлення про І .Карпенка-Карого
  2. Підготувати повідомлення про М. Кропивницького
  3. Підготувати повідомлення про Михайла Старицького
  4. Підготувати повідомлення про Панаса Саксаганського
  5. Підготувати повідомлення про Миколу Садовського
  6. Підготувати повідомлення про Марію Заньковецьку

 

docx
Додано
14 березня
Переглядів
283
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку