УРОК З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ (8 КЛАС)
Тема. АНГЕЛ ЯК ОБЕРІГ У ВІРШІ ГАЛИНИ КИРПИ “МІЙ АНГЕЛ ТАКИЙ МАЛЕНЬКИЙ...”. ГУМАНІЗМ ТВОРУ “КОЛИ ДО ВАС ТЕМНОЇ НОЧІ...”
Мета: ознайомитися з творчістю української письменниці Галини Кирпи; розвивати вміння аналізувати художній твір та його прихований зміст; навички критичного мислення; поглибити знання з теорії літератури; розвивати зв`язне мовлення учнів, самостійність та навички колективної роботи; виховувати вміння виразно й усвідомлено читати поезію; формувати активну життєву позицію; виховувати загальнолюдські моральні цінності.
Перебіг уроку
I. Забезпечення емоційної готовності до уроку
Лунає пісня Наталії Май «Янгол Білосніжний»
Мій ангел-хранитель, я знову втомилась.
Дай руку, прошу, і крилом обійми,
Тримай мене міцно, щоб я не схилилась,
А раптом спіткнуся –
Мене підійми!
Хочу звернутися до ваших янголів-охоронців з проханням завжди захищати вас, надихати на звершення, а сьогодні на уроці допомогти вам плідно й активно працювати.
III. Повідомлення теми , мети, завдань уроку
Вчитель
Адже маємо чудову нагоду познайомимося з творчістю відомої сучасної української дитячої письменниці Галини Миколаївни Кирпи. Вона вже понад двадцять п’ять років поєднує поетичну та прозову творчість із перекладацькою та упорядницькою діяльністю. Авторка шести поетичних книжок та перекладів понад 30 книжок із білоруської, німецької, шведської, данської та норвезької мов. Створене нею вражає, бо ця людина поєднала в собі талант поета, прозаїка, перекладача, літературного критика, журналіста, упорядника посібників для дітей.
«Дитина має право на своє Я (маленьке, але все-таки особисте). І стверджувати це право їй допомагають вірші Галини Кирпи. Яскравий представник сучасної дитячої модерної поезії, вона тонко й проникливо показує світ очима дитини…» (Наталія Дзюбишина-Мельник, літературний критик)
Запис теми уроку
IV. Актуалізація опорних знань. «Мозковий штурм»
V. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
1.Психодрама « Імпровізоване інтерв`ю з письменницею»
(Одна учениця виконує роль поетеси, інша – журналіста.)
-Де й коли Ви народилися?
- Ваші найтепліші спогади з дитинства. З чим або ким вони пов`язані?
- Звичайно з мамою. Замолоду вона грала на гітарі і брала участь у виставах сільського драмгуртка. В мене досі та гітара перед очима – як вона висить на цвяшку на стіні. Мама була особлива, у неї навіть гортензії та хризантеми зимували в хаті в старих відрах і цвіли до самого Різдва. Ех, то був час дитинства й молодості, коли здавалося, що мама житиме вічно. Скільки всього лишилося недорозпитаного! З усього того могла б вийти ще одна повістина – «Мама», бо ці мої згадки – то лиш крапля в морі.
- Що тепер перекладаєте? Які творчі плани?
- У ці трагічні часи перекладати – це ще й рятувати душу від розпачу. Півроку «спілкувалася» з Астрід Ліндґрен, а тільки-но закінчила «Моє щасливе життя» Рози Лаґеркранц. До речі, дуже теплі, світлі повісті. А ще до моїх творчих планів належить і вибране для дітей Петра Короля ( український дитячий письменник, помер 1994 року), що я впорядкувала.
- Які у Вас є захоплення, окрім книжок?
– Поза світом книжок є ще світ людського спілкування. Є ті, ким я дорожу і кого люблю. Сподіваюся, взаємно. І, мабуть, тому, що їхні орбіти крутяться в колі моїх зацікавлень, мені в цьому жорсткому світі затишніше. Є картини Людмили Задорожної. Є батьківська хата на хуторі дитинства. Є спів соловейків, схоплений на касету. І є квіти, які щодня треба поливати. Якби це не було захопленням, то легко перетворилося б на обов’язок.
2. Гра «Чи уважний ти слухач?»
1950 |
Рік народження Галини Кирпи |
|
Навчання в Київському державному університеті імені Тараса Шевченка (1971–1976)
|
|
Мріяла бути бібліотекарем |
|
Варвара Іванівна Єнчева надсилала перші спроби в газету “Зірка”
|
|
Мама грала на гітарі |
|
Працювала у видавництві «Дніпро», |
|
редактором відділу журналу «Барвінок». |
|
Перекладала твори Астрід Ліндґрен |
|
Хобі - картини Людмили Задорожної, |
|
квіти |
3. ВІДЕО (вірш читає автор)
4. Виразне читання поезії «Мій ангел такий маленький»
5. Повідомлення про янголів
Учень
Я́нгол (а́нгел, а́нгол) — в християнській, мусульманській і іудейській релігіях надприродна істота, посередник між Богом і людьми, виконує волю Бога. Добрі янголи служать Богові й людям (наприклад, янгол-охоронець), злі янголи (диявол, сатана), які збунтувалися проти Бога, схиляють людей до гріха. Біблія називає янголів службовими духами.
У християнстві вважається, що кожна людина має свого янгола-охоронця. Існування янголів було підтверджено папою Римським Іоанном Павлом ІІ в 1986 році.
Учениця
Їх називають синами неба або синами Бога. Деякі богослови й конфесії уважають, що вони здатні схрещуватися з людьми, породжуючи велетнів.
У християнстві існує подання про янголів-охоронців, що посилають до людини після таїнства хрещення. Зображують янголів зазвичай у вигляді юнака з крилами; у кожної людини є свій ангел-охоронець; коли дитина всміхається уві сні, це означає, що на неї дивиться ангел; між ангелом-охоронцем і дияволом-спокусником завжди ворожнеча.
Учитель
У день хрещення янгол отримує ім'я, яким наділили людину. Від цього пішла традиція відзначати День янгола.
Оксана Весна у повісті-казці «Які ж вони – янголи?» так пояснює існування янголів. «З тобою поруч завжди хтось є… Ти не сам, ти ніколи не залишаєшся сам, коли тобі потрібна допомога. Просто твій партнер, напевно, не наважується тобі показатися. Швидше за все, він ще молодий, тому не дуже розуміє, як тобі допомогти, але він навчиться…»
6.Чи бажаєте більше дізнатися про свого ангела?
Для того , щоб дізнатися вік ангела, необхідно до числа твого дня народження додати номер місяця. Наприклад, дата мого дня народження 26 жовтня, то 26+10=36. Це значить, що моєму ангелу 36 років.
Щоб з’ясувати стать ангела, необхідно додати всі цифри дати народження. Наприклад, 26.10.1966, 2+6+1+0+1+9+6+6=31, 3+1=4. Якщо цифра ділиться на 2, твій ангел чоловічої статі, якщо ні – жіночої.
Тепер дізнаємося характер твого янгола-охоронця. Він прихований у другій цифрі дня твого народження, наприклад, я народилася 26 числа, отже, це цифра 6.
1.Святий. Вродливий янгол. Саме такі янголи намальовані на іконах. Вони дуже добрі та турботливі. Ніколи не залишаються осторонь, якщо в людей неприємності. Якщо в тебе такий янгол-охоронець – ти надзвичайно добра людина, зі світлим та сильним серцем.
2.Світлий. У таких янголів дуже великі білі крила. Він може нагородити свого підопічного ластовинням. Чим більше в тебе ластовиння, тим більше янгол симпатизує тобі. Так він хоче зв’язатися з тобою й показати свою турботу.
3. Повітряний. Такий янгол створений із повітря та вітру. Його важко зрозуміти, цей янгол безтурботний, може відлучатися на деякий час, але якщо у нього щось попросити, він неодмінно, залучивши всі сили, виконає прохання.
4. Мудрий. Розумний янгол з розвинутою інтуїцією. Часто ця якість передається його підопічному. Ті, у кого такі янголи, схильні до розумової праці, навчання для них – радість. Але якщо щось не виходить, то янгол завжди підкаже правильне рішення
5.Металевий. Ці янголи – захисники з великими залізними крилами. Такий янгол прийде тільки тоді, коли тобі буде погано. Чим більше ти потерпаєш, чим більше проливаєш сльози, тим йому боляче, але він стає сильнішим. Якщо в тебе такий янгол, ти довго житимеш.
6. Райдужний. Такі янголи схожі на метеликів з різнокольоровими крильцями. Вони несуть у світ радість, сміх, музику, мистецтво. Підопічні таких янголів – творчі люди та яскраві особистості.
7.Енергійний. Ці янголи мають мінливий характер, яскраві крила, можуть змінювати колір та форму. Часто ображаються, але завжди попереджають про небезпеку своїх підопічних у снах. Вони віддані своїй справі.
8. Людський. Від людей нічим не відрізняються. Крил не мають. Такі янголи – душі померлих родичів чи дуже близьких людей, які любили вас за життя. Вони турботливі, ніколи не залишають без нагляду тих, кого охороняють.
9. Теплий. Оптимістичні янголи. Мають м’які пухнасті крила. Такі янголи постають у вигляді друзів чи тварин, щоб бути ближче до підопічного.
0.Огненний. Вони схожі на фенікса, що відроджується з вогню. Крила вогняні, завжди пропонують допомогу. Підопічних таких янголів називають щасливчиками.
Вчитель
Ми віримо в існування янголів-охоронців, адже наша сила, наше бажання жити таїться саме у вірі в чудеса й захисників. Ви можете будь-що попросити у свого янгола, однак пам’ятайте: ваше бажання здійсниться тоді, коли ви докладете максимум сил для його здійснення.
Хай кожна мить, що в вічність промайне,
Тебе вщасливлює, бо головне,
Що нам дається тут,- життя: пильнуй же!
Як ти захочеш, так воно й мине.
Омар Хай
7. Робота над змістом твору
Вчитель
А маленький, просто крихітка
Н
Г легенький, просто пушинка
Е
Л тихенький, тихіший трави
8. Перегляд відео «Сонячні янголи» (картини Євгенії Гапчинської, Галини Чувиляєвої та Ніно Чакветадзе) Обмін враженнями
- Чи збіглися Ваші уявлення з картинами сучасних художниць?
9. Гра «Хто автор картини»
|
|
|
ГАЛИНА ЧУВИЛЯЄВА |
ЄВГЕНІЯ ГАПЧИНСЬКА |
НІНО ЧАКВЕТАДЗЕ
|
- Чому Ви так легко визначили автора картини? (Одна тема, але різні стилі, манери письма)
- Твір якого автора присвячений цій же темі?
Учень зачитує вірш Малковича « Із янголом на плечі» напам’ять
- Порівняйте вірші про ангела Г. Кирпи та І. Малковича.
Г. Кирпа. «Мій ангел» |
І. Малкович. «Із янголом на плечі» |
Спільне |
|
Тема — про ангелів, які охороняють людину, про їхню нелегку турботу |
|
Відмінне Сюжет |
|
Вірш безсюжетний, передає почуття маленької людини; Невидима Божа підтримка; інша система зображально-виражальних засобів — анафора, зменшувально-пестливі слова, просторічні, розмовні слова |
Вірш сюжетний, прослідковується ціла історія; ускладнені метафори (сірий маятник життя), посилання на біблійні легенди (виє Ірод моровий)-, благання дорослої людини, якій доводиться долати нелегкі життєві шляхи |
Верлібр |
Верлібр |
Філософська лірика |
Філософська лірика |
9. Арт- терапія
Найголовніший інструмент для розвитку мозку - це руки. Діючи двома руками, людина розвиває обидві півкулі.
«Дзеркальне малювання». При виконанні цієї вправи ви повинні відчути розслаблення очей і рук, тому що при одночасній роботі обох півкуль поліпшується ефективність роботи всього мозку.
10.Виразне читання поезії «Коли до вас темної ночі» учителем (відео)
11. Аналіз художнього твору за питаннями:
VI. Узагальнення і систематизація вивченого.
Ольга Бусенко у творі «Паперовий янгол» розповідає про те, як янгол Добра зачепив свою хмаринку за високу тополю і по гілках спустився вниз, щоб творити добро. Я б хотіла, щоб ви прикрасили нашу гілочку знань паперовими ангелами, поділившись своїми враженнями та думками.
VII. Рефлексія. Слово вчителя.
Я думаю, що нам дійсно відкрилася неординарна, надзвичайно талановита й працелюбна сучасна письменниця, яка зробила і робить дуже багато для української літератури. Слово Галини Кирпи, зігріте любов’ю до життя, натхненно примножує любов у цьому складному неоднозначному світі.
Якось доктор філологічний наук Наталя Дзюбишина-Мельник написала про Галину Кирпу: «Цій маленькій, трохи сумній і дуже затишній жінці властива риса, що тепер і не в моді, і не в пошані. Вона, Галина Кирпа, – вірна. Вірна родині, вірна друзям, вірна своєму покликанню митця, вірна всьому, що становить світ її цінностей. Вона, мабуть, і не знає, як це важко. Вона живе своїм життям, мірилом якого є справжність». Здається, і сьогодні цих слів не заперечиш, бо тільки справжній і відкритій людині підвладне слово, що здатне творити любов до життя.
VIII. Оцінювання.
ХІ. Домашнє завдання.
Усім. Прочитати статтю підручника (стор.141-144). Прочитати п’єсу І. Карпенка-Карого «Сто тисяч»
Кожний учень отримує персональне завдання (у кольорових конвертиках)