Тема: ЗАСУДЖЕННЯ ЖАХІВ ВІЙНИ У ТВОРАХ О. ДОВЖЕНКА «НІЧ ПЕРЕД БОЄМ» ТА НІМЦЯ ГЕНРІХА БЕЛЛЯ «ПОДОРОЖНІЙ, КОЛИ ТИ ПРИЙДЕШ У СПА…»
Мета: розкрити ідейний зміст творів, знайти спільні риси та відмінності, розвивати зв’язне мовлення, логічне мислення, уміння робити висновки; учити дітей висловлювати власну думку щодо проблем, порушених у творах, аргументуючи свою точку зору; формувати в учнів усвідомлення жахливих наслідків війни.
Тип уроку: інтегрований урок компаративного аналізу (українська література – зарубіжна література).
Форми роботи: фронтальна, робота в групах.
Методи та прийоми: слово вчителя, бесіда, аналіз творів, метод «Мікрофон», «Кола Вена», прийом «Коло ідей», «Кубування».
Обладнання: тексти творів, портрети письменників, фото й ілюстрації до подій Другої світової війни.
Основа моєї книги: боротьба мого народу
за визволення з-під ярма гітлеризму
О. Довженко
Чи були героями всі ті, хто волав, молився й проклинав у окопах, госпіталях, на сходах і в підвалах, на вантажних машинах, … у залізничних вагонах?..
Г. Белль
І. Організаційно-мотиваційний етап
1.Вступне слово вчителя.
Понад півстоліття тому фашистська Німеччина розпочала загарбницьку війну. Ця війна, що продемонструвала, з одного боку, масовий патріотизм, героїзм, велику жертовність нашого народу, з іншого боку, принесла Батьківщині незліченні біди і страждання.
2.Прийом « Асоціативний кущ»
- Які асоціації у вас виникають зі словом «війна»?
(Біль, розлука, втрата, смерть, каліцтво, сльози, страждання, ненависть…)
Коментар вчителя: так, війна - це страшне лихо, біда для всього живого. Війна, знецінюючи людське життя, стає трагедією як для переможених, так і для переможців.
3. Оголошення теми й мети. Мотивація.
Друга світова війна була найжахливішою в історії людства. У ній взяли участь 72 держави, із 110 мільйонів мобілізованих – 62 млн загинули.
Існує багато творів про війну, багато точок зору на це явище. Ми сьогодні подивимось на ці події з іншого боку, з якого ще їх не бачили. Ви вдома прочитали оповідання О. Довженка «Ніч перед боєм», а також повторили твір Генріха Белля «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…», який читали в 7 класі на уроці зарубіжної літератури. Наше завдання – порівняти погляди на війну українського письменника О.Довженка й німецькомовного Генріха Белля (портрети письменників розміщено на дошці). Їм довелося жити у складний період історії своїх країн. Трагедія нації не оминула цих письменників. Цей урок змусить вас замислитися над злочинною суттю війни та її неприпустимістю.
ІІ. Виконавчо-діяльнісний етап
Слово вчителя.
Під час Великої Вітчизняної війни, Довженко працює як публіцист, словом швидко відгукується на всі найважливіші події війни. Його твори доступні, глибокі, повчальні, цікаві. Вони навчають любити життя, захищати свою землю, своїх рідних Оповідання «Ніч перед боєм» — це перший твір у воєнній творчості О. Довженка, в якому митець прагнув художньо узагальнити об'єктивні картини війни початкового періоду. Головні герої цього твору – Платон і Савка, топлять у річці човен з німцями ціною свого життя.
Бесіда за твором О.Довженка «Ніч перед боєм»
- Чим займаються дід Платон і Савка? (переправляють через Десну солдат)
- З якою метою діди сказали: «Не вміли битися, от тобі і відступ»? (Щоб розізлити молодих солдат, викликати у них ненависть до ворогів «…А воїну треба напитися зараз кріпкої ненависті до ворога та презирства до смерті.)
- Якого народного героя згадують у своїй розмові ? (Морозенка)
- Без чого, за глибоким переконанням дідів, ворога не здолати? (без ненависті «…Перемагають горді, а не жалісливі!» )
- Чи залишився слід у серцях воїнів від зустрічі з рибалками-перевізниками? (…дід-рибалка перевернув мені тоді всю душу)
«Мікрофон»
Продовжити речення: «Я вважаю, що своїм твором О. Довженко…»
Слово вчителя.
Ще й досі люди не можуть знайти відповіді на питання: як в тій нації, яка дала світові Баха, Генделя, Гете, було таке ганебне явище, як фашизм? Як високоосвічені люди могли розстрілювати жінок, літніх людей, немовлят? Ми побачили погляди на війну очима українських людей,а зараз прослідкуємо, як сприймає війну інший митець – німецький письменник Г. Белль.
Бесіда за твором Г. Белля «Подорожній, …»
«Мікрофон»
Продовжити речення: «Я вважаю, що своїм твором Генріх Белль…»
Проблемне запитання. Чи можна ототожнювати німецький народ і фашизм?(відповіді дітей)
Учитель. Як ви правильно висловилися німецький народ і фашизм – це різні речі. Жителям Німеччини і дотепер соромно, що в них було таке явище, як фашизм.
О.Довженко Г.Белль
Площини порівняння
4. Фізкультхвилинка
Я пропоную вам трішки відпочити. У нас сумна тема, війна – це завжди сум і жах. А що символізує білий птах? Правильно, білий птах – символ миру. Прослідкуйте очима за переміщенням білого птаха.
(на екрані з’являється білий птах, який пересувається з одного кутка екрану в інший, а діти уважно слідкують очима за його рухами).
5. Прийом «Кубування» до слова «війна».
Учні відповідають на шість запитань різних типів:
№ |
Війна |
1. |
Складне суспільно-політичне явище, пов'язане із розв'язанням протиріч між державами, народами. Стан ворожнечі. |
2. |
Горе, лихо, смерть, втрата… |
3. |
Кривава, вбиває, руйнує, нищить. |
4. |
Безчинства, вбивства, зло. |
5. |
Стає засобом наживи, завоювання територій, народів. |
6. |
За: природний відбір, виживають сильніші, сприяє прогресу, повернення до цінностей миру, патріотизму, життя, згуртовує людей. Проти: вбиває, нищить, руйнує все на своєму шляху. |
6.Творча робота в групах
Завдання
1) Ви - автор картини або колажу за мотивами оповідання. Опишіть кольорове тло подій у творах. Які кольори створюють саме символіку подій?
2) Ви - звукорежисер радіотрансляції. Проаналізуйте звукове тло творів.
3. Робота з епіграфами до уроку
(опишіть, як це відбувається)
ІІІ. Контрольно-корекційний етап
Прийом «Коло ідей». Шляхи подолання війни.
– Що пізнавального для вас було на уроці?
Обов’язкове. 1 Виписати з оповідання О.Довженка «Ніч перед боєм» крилаті вислови, які містять народні погляди на життя. 2 Написати твір-мініатюру «Мій голос проти війни»;
За бажанням. Прочитати інші оповідання про війну й поділитися своїми враженнями з однокласниками