ЗАСУДЖЕННЯ ЖАХІВ ВІЙНИ У ТВОРАХ О. ДОВЖЕНКА «НІЧ ПЕРЕД БОЄМ» ТА НІМЦЯ ГЕНРІХА БЕЛЛЯ «ПОДОРОЖНІЙ, КОЛИ ТИ ПРИЙДЕШ У СПА…»

Про матеріал
Інтегрований урок компаративного аналізу (українська література – зарубіжна література).Мета: розкрити ідейний зміст творів, знайти спільні риси та відмінності, розвивати зв’язне мовлення, логічне мислення, уміння робити висновки; учити дітей висловлювати власну думку щодо проблем, порушених у творах, аргументуючи свою точку зору; формувати в учнів усвідомлення жахливих наслідків війни.
Перегляд файлу

Тема: ЗАСУДЖЕННЯ ЖАХІВ ВІЙНИ У ТВОРАХ  О. ДОВЖЕНКА «НІЧ ПЕРЕД     БОЄМ» ТА  НІМЦЯ ГЕНРІХА БЕЛЛЯ «ПОДОРОЖНІЙ, КОЛИ ТИ ПРИЙДЕШ У СПА…»

 

Мета: розкрити ідейний зміст творів, знайти спільні риси та відмінності, розвивати зв’язне мовлення, логічне мислення, уміння робити висновки; учити дітей висловлювати власну думку щодо проблем, порушених у творах, аргументуючи свою точку зору; формувати в учнів усвідомлення жахливих наслідків війни.
Тип уроку: інтегрований урок компаративного аналізу (українська література – зарубіжна література).

Форми роботи: фронтальна, робота в групах.

Методи та прийоми: слово вчителя, бесіда, аналіз творів, метод «Мікрофон», «Кола Вена», прийом «Коло ідей», «Кубування».

 Обладнання: тексти творів, портрети письменників, фото й ілюстрації до  подій Другої світової війни.

 

 

Основа моєї книги: боротьба мого народу

за визволення з-під ярма гітлеризму

О. Довженко

Чи були героями всі ті, хто волав, молився й проклинав у окопах, госпіталях, на сходах і в підвалах, на вантажних машинах, … у залізничних вагонах?..

Г. Белль

І. Організаційно-мотиваційний етап

1.Вступне слово вчителя.

 Понад півстоліття тому фашистська Німеччина розпочала загарбницьку війну. Ця війна, що продемонструвала, з одного боку, масовий патріотизм, героїзм, велику жертовність нашого народу, з іншого боку, принесла Батьківщині незліченні біди і страждання.

 2.Прийом « Асоціативний кущ»

- Які асоціації у вас виникають зі словом «війна»?

(Біль, розлука, втрата, смерть, каліцтво, сльози, страждання, ненависть…)

 

Коментар вчителя: так, війна - це страшне лихо, біда для всього живого. Війна,  знецінюючи людське життя, стає  трагедією як для переможених, так і для переможців.

3. Оголошення теми й мети. Мотивація.

Друга світова війна була найжахливішою в історії людства. У ній взяли участь 72 держави, із 110 мільйонів мобілізованих – 62 млн загинули.

 Існує багато творів про війну, багато точок зору на це явище. Ми сьогодні подивимось на ці події з іншого боку, з якого ще їх не бачили. Ви вдома прочитали оповідання О. Довженка «Ніч перед боєм», а також повторили твір Генріха Белля «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…», який читали в 7 класі на уроці зарубіжної літератури. Наше завдання – порівняти погляди на війну українського письменника О.Довженка й німецькомовного Генріха Белля (портрети  письменників розміщено на дошці).  Їм довелося жити у складний період історії своїх країн. Трагедія нації не оминула цих письменників. Цей урок змусить вас замислитися над злочинною суттю війни та її неприпустимістю.

ІІ. Виконавчо-діяльнісний етап

  1. Актуалізація опорних знань учнів.

Слово вчителя.

Під час Великої Вітчизняної війни, Довженко працює як публіцист, словом швидко відгукується на всі найважливіші події війни. Його твори доступні, глибокі, повчальні, цікаві. Вони навчають любити життя, захищати свою землю, своїх рідних Оповідання «Ніч перед боєм» — це перший твір у воєнній творчості О. Довженка, в якому митець прагнув художньо узагальнити об'єктивні картини війни початкового періоду. Головні  герої цього твору – Платон і Савка, топлять у річці човен з німцями ціною свого життя.

  1. Аналіз художніх творів

Бесіда за твором О.Довженка «Ніч перед боєм»

- Чим займаються дід Платон і Савка? (переправляють через Десну солдат)

- З якою метою діди сказали: «Не вміли битися, от тобі і відступ»? (Щоб розізлити молодих солдат, викликати у них ненависть до ворогів «…А воїну треба напитися зараз кріпкої ненависті до ворога та презирства до смерті.)

- Якого народного героя згадують у своїй розмові ? (Морозенка)

- Без чого, за глибоким переконанням дідів, ворога не здолати? (без ненависті «…Перемагають горді, а не жалісливі!» )

- Чи залишився слід у серцях воїнів від зустрічі з рибалками-перевізниками? (…дід-рибалка перевернув мені тоді всю душу)

«Мікрофон»

 Продовжити  речення: «Я вважаю, що своїм твором О. Довженко…»

 

 

 

Слово вчителя.

Ще й досі люди не можуть знайти відповіді на питання: як в тій нації, яка дала світові Баха, Генделя, Гете, було таке ганебне явище, як фашизм? Як високоосвічені люди могли розстрілювати жінок, літніх людей, немовлят? Ми побачили погляди на війну очима українських людей,а зараз прослідкуємо, як сприймає війну інший митець – німецький письменник Г. Белль.             

Бесіда за твором Г. Белля «Подорожній, …»

  •  Хто герой твору, що ми про нього знаємо? (Звичайний німецький юнак, через три місяця після закінчення навчання потрапляє до стін школи, як жалюгідний обрубок кривавої війни)
  •  Чому автор не надає детальної інформації про героя, не дає йому імені? (Перед обличчям смерті все це зайве. Генріх Белль ніби хоче, щоб ми зрозуміли, що війна калічить, «пожирає» всіх без винятку, незалежно від віку, характеру, соціального стану тощо)
  •  Чому письменник зробив героєм свого оповідання саме сімнадцятилітнього юнака?  Охарактеризуйте фізичний стан хлопця. Чим він обумовлений? (Ці молоді хлопці, ще вчорашні учні, навіть не знають, заради чого вони проливають кров. Просто чиясь могутня, владна рука закинула їх на фронт, послала на неминучу смерть. Саме в цьому і полягає велика трагедія тодішнього покоління. Учорашні школярі, які ще не встигли нічого побачити в житті, так і не навчилися ненавидіти «ворога», хоча й пізнали зневагу до тих, хто послав їх на смерть,
  • Що відбувається всередині героя? Звідки ми про це дізнаємось? («Серце в мені не озивалось. Чи то б воно тоді не обізвалося, Ніщо не озивалося в мені, і я мовчки похитав головою»).

«Мікрофон»

 Продовжити речення: «Я вважаю, що своїм твором Генріх Белль…»

 

Проблемне запитання. Чи можна ототожнювати німецький народ і фашизм?(відповіді дітей)

Учитель. Як ви правильно висловилися німецький народ і фашизм – це різні речі. Жителям  Німеччини і дотепер соромно, що в них було таке явище, як фашизм.

  1. «Кола Венна». Синтез аналізованої інформації: визначення спільного та відмінного у творах .   

О.Довженко                                                                    Г.Белль 

                              

 

 

 

 

 

 

 

 

Площини порівняння

  1. Письменник.
  2. Країна проживання письменника, епоха, стать.
  3. Історична подія, описана в творі.
  4. Головний герой твору.
  5. Армії, в якій воює головний герой.
  6. Ставлення героя до війни.
  7. Стан головного героя після війни

4. Фізкультхвилинка

 Я пропоную вам трішки відпочити. У нас сумна тема, війна – це завжди сум і жах. А що символізує білий птах? Правильно, білий птах – символ миру. Прослідкуйте очима за переміщенням білого птаха.

(на екрані зявляється білий птах, який пересувається з одного кутка екрану в інший, а діти уважно слідкують очима за його рухами).

5. Прийом «Кубування» до слова «війна».

Учні відповідають на шість запитань різних типів:

  1. опишіть;
  2. порівняйте;
  3. доберіть асоціації;
  4. проаналізуйте (із чого складається);
  5. визначте використання;
  6. що в ньому «доброго» і що «поганого»: за і проти.

Війна

1.

Складне суспільно-політичне явище, пов'язане із розв'язанням протиріч між державами, народами. Стан ворожнечі.

2.

Горе, лихо, смерть, втрата…

3.

Кривава, вбиває, руйнує, нищить.

4.

Безчинства, вбивства, зло.

5.

Стає засобом наживи, завоювання територій, народів.

6.

За: природний відбір, виживають сильніші, сприяє прогресу, повернення до цінностей миру, патріотизму, життя, згуртовує людей.

Проти: вбиває, нищить, руйнує все на своєму шляху.

 

6.Творча робота в групах

 Завдання

1) Ви - автор картини або колажу за мотивами оповідання. Опишіть кольорове тло подій у творах. Які кольори створюють саме символіку подій?

2) Ви - звукорежисер радіотрансляції. Проаналізуйте звукове тло творів.

3. Робота з епіграфами до уроку

(опишіть, як це відбувається)

ІІІ. Контрольно-корекційний етап

 

  1.  Підбиття підсумків уроку

 Прийом «Коло ідей». Шляхи подолання війни.

Учитель. Війна - антиприродне, антигуманне явище не тільки для конкретної людини, але й для усього людства. Війна найжахливіша особливо для юних, тому що скалічує не тільки тіло, а й душу, відбирає мрії. Безглузда війна, коли людина стає знаряддям у руках агресивних політиків, пропаганда війни, військового духу - злочин. Коли людина захищає Вітчизну, близьких, її загибель почесна, вона гідна поваги.

  1. Рефлексія

– Що пізнавального для вас було на уроці?

  1.  Домашнє завдання

Обов’язкове. 1 Виписати з оповідання О.Довженка «Ніч перед боєм» крилаті вислови, які містять народні погляди на життя. 2  Написати твір-мініатюру «Мій голос проти війни»;     

           За бажанням. Прочитати інші оповідання про війну й поділитися своїми враженнями з однокласниками

 

docx
Додав(-ла)
Шнурко Наталья
Додано
16 березня 2020
Переглядів
1376
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку