Урок "Антоніми (повторення і поглиблення). Роль антонімів у мовленні. Антоніми в прислів’ях і приказках. Словник антонімів"

Про матеріал
Урок розроблено Чифурко Іриною Євгенівною, вчителькою української мови і літератури Чернівецької ЗОШ І-ІІІ ступенів №4 та Маслюк Галиною Іванівною, вчителькою української мови і літератури Чернівецької гімназії №3. Підбір вправ і завдань дає можливість учням попрацювати зі словником і з текстом, виконати зоровий малюнковий диктант, який допомагає вирізняти лексичні явища у своєму мовленні та пояснювати їх суть. Матеріал уроку формує такі компетентності: вільне володіння державною мовою, математичну, компетентності в галузі природничих наук і технологій, інноваційність, інформаційно-комункаційну компетентність, навчання впродовж життя; громадянські та соціальні компетентності, культурну, підприємливість і фінансова грамотність.
Перегляд файлу

 

Урок розроблено

Чифурко Іриною Євгенівною, вчителькою української мови і літератури Чернівецької ЗОШ І-ІІІ ступенів №4

Маслюк Галиною Іванівною, вчителькою української мови і літератури Чернівецької гімназії №3

Тема: Антоніми (повторення і поглиблення). Роль антонімів у мовленні. Антоніми в прислів’ях і приказках. Словник антонімів

Очікувані результати:учень/учениця

  •              самостійно складає простий план почутого, вказує на окремі особливості, що сприяють ефективній комунікації в конкретній ситуації спілкування;
  •              дотримується норм у виборі мовленнєвих засобів;
  •              читає тексти різних функціональних стилів і мовленнєвих жанрів у різний спосіб відповідно до мети читання
  •              формулює тему та основну думку тексту;
  •              розпізнає основні виражальні засоби, використовує окремі з них
  •              висловлює власні почуття, враження, викликані прочитаним, своє ставлення до зображених у тексті подій, ситуацій, явищ тощо;
  •              використовує для розв’язання завдань актуальні та достовірні текстові джерела інформації;
  •              переказує зміст тексту в різний спосіб відповідно до завдання;
  •              складає та оформлює власне висловлення згідно з усталеними лексичними нормами;
  •              добирає доречні засоби мовної виразності для оформлення власного висловлення;
  •              створює невеликі типові повідомлення;
  •              знаходить і виправляє недоліки та помилки в змісті, будові й мовному оформленні власних висловлень;
  •              пояснює окремі виправлення з урахуванням вивчених правил;
  •              виокремлює та розрізняє мовні одиниці різних рівнів (слова, речення, тексти);
  •              вирізняє лексичні явища у своєму та чужому мовленні, пояснює їх суть;
  •              порівнює тексти щодо наявності в них багатозначних слів, синонімії, антонімії;
  •              творчо використовує лексичні засоби, обираючи доречні нестандартні рішення;
  •              урізноманітнює власне мовлення завдяки роботі із словником.

Види навчальної діяльності: вправа «Термометр відчуттів», творча робота та конкурс авторських неологізмів, вправа «Очікування», зоровий малюнковий диктант, робота з підручником, «Пазли», вправи «Знайомство» та «Скринька вражень», руханка, гра «Навпаки», робота з текстом.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: заготовки до вправи «Термометр відчуттів», малюнки до зорового диктанту, електронні покликання на онлайн-словник та руханку, роздрукована таблиця для гри «Навпаки».

Урок формує такі компетентності:

  •              вільне володіння державною мовою;
  •              математична;
  •              компетентності в галузі природничих наук і технологій;
  •              інноваційність;
  •              інформаційно-комункаційна компетентність;
  •              навчання впродовж життя;
  •              громадянські та соціальні компетентності;
  •              культурна;
  •              підприємливість і фінансова грамотність.

Наскрізні вміння:

  •              читати з розумінням;
  •              висловлювати власну думку усно і письмово;
  •              критично та системно мислити;
  •              діяти творчо;
  •              виявляти ініціативність;
  •              здатність логічно обґрунтувати позицію;
  •              здатність співпрацювати з іншими людьми;
  •              конструктивно керувати емоціями; 
  •              оцінювати ризики;
  •              приймати рішення; 
  •              розв’язувати проблеми.

Як нема без зірок небозводу,

Як блакиті без сонця нема,

Так і мови нема без народу,

І народу без мови нема.

В. Забаштанський

 

Перебіг уроку

І. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

1. Вправа «Термометр відчуттів».

 

Учням роздаються спеціальні заготовки до цієї вправи. Діти ставлять позначку на відповідному «градусі», вимірюючи свої відчуття. Обов’язково потрібно повторити вправу в кінці уроку, щоб учні порівняли показники.

II. Актуалізація суб’єктивного досвіду учнів.

1. Конкурс авторських неологізмів.

Учні читають синоніми до слів з домашнього завдання, але тільки власні неологізми, які вони придумали.

2.Творча робота.

Кожна пара (учні за однією партою) складає речення з одним із синонімів домашньої роботи. Речення повинні бути об’єднанні темою «Україна переможе!» Коли охочі висловлять свої думки, можна скласти зв’язний текст.

3. Перевірка домашньої вправи.

 

ІІІ. Оголошення теми уроку. Цілевизначення і планування.

1. Оголошення теми уроку.

2. Учитель звертає увагу на епіграф уроку.

3. Цілевизначення і планування.

Вправа «Очікування».

І. Котляревський “Наталка Полтавка”. Образ Наталки - уособлення кращих рис  української жінки - презентация онлайн

IV. Опрацювання навчального матеріалу.

1. Слово вчителя.

Учитель розповідає про особливості слів-антонімів, їхню роль у мовленні, про використання антонімів у прислів’ях і приказках.

2. Робота з підручником.

Діти розгортають підручник й самостійно опрацьовують правило (с. 34).

3. Зоровий малюнковий диктант.

Учитель показує картинки, а учні називають зображене і записують антоніми до слова.

Роман Демчук Уривки з книг — Рівненська обласна бібліотека для дітейМаленький хлопчик Vector Art Stock Images | Depositphotos

Що робити коли дитина б'ється | TiliMili-Masiki6 речей, про які потрібно мовчати, навіть коли питають | То є Львів.

Чорний паперовий фон BD 2,72х11 м (Black) (101BDCW) – Купити чорний  паперовий фон BD 101. Ціна на паперовий фон BD 2,72х11 м (101BDCW) –  PhotoPRO.com.uaФото фон паперовий білий Panorama White 2.72 m x 11m: продаж, ціна у Києві.  Фони і системи установки від "Скидки на ВСЕ товары // Магазин фото видео  техники zaDeshevo.com.ua" - 1153698964

Мальчик идет к школе иллюстрация вектора. иллюстрации насчитывающей  иллюстрация - 31797876Мальчик идет к школе иллюстрация вектора. иллюстрации насчитывающей здорово  - 29199860

штанга png | PNGWingНавіщо знайти перо птиці. До чого залітають у будинок пташине пір'я

зима — ВикисловарьКакой будет весна: прогноз от Казгидромета: 16 февраля 2022, 11:32 -  новости на Tengrinews.kz

Всесвітній день Сонця святкують 3 квітняЗагадки про місяць і зорі - МегаЗнайка

Малюнки олівцем прикольні смайлики (31 фото)веселий смайлик – Пошук Google | Смайлики, Смешные смайлики, Застенчивые  девушки

 

4. «Пазли».

Учні з’єднують частини прислів’їв, називаючи в них антоніми.

Багатому і в будень свято…

а пізні — слізки ллють.

Маленька праця краща…

а раніш уставай, та свій затівай.

Менше базікай…

за велике безділля.

М’яко стеле…

білий хліб родить.

На чужий коровай очей не поривай…

а лінь марнує.

На чорній землі…

робиш зло — зла сподівайся.

Поганеньке ремесло…

а вбогому і на Паску піст.

Правда та кривда…

краще доброго злодійства.

Праця чоловіка годує…

а більше слухай.

Ранні пташки росу п’ють…

та твердо спати.

Робиш добро — не кайся…

як вогонь та вода.

Довідка для вчителя

Багатому і в будень свято, а вбогому і на Паску піст.

Маленька праця краща за велике безділля.

Менше базікай, а більше слухай.

М’яко стеле, та твердо спати.

На чужий коровай очей не поривай, а раніш уставай, та свій затівай.

На чорній землі білий хліб родить.

Поганеньке ремесло краще доброго злодійства.

Правда та кривда, як вогонь та вода.

Праця чоловіка годує, а лінь марнує.

Ранні пташки росу п’ють, а пізні — слізки ллють.

Робиш добро — не кайся, робиш зло — зла сподівайся.

5. Вправа «Знайомство».

Учні знайомляться зі словником антонімів за редакцією ПаламарчукаЛ.С. або з онлайн-словником антонімів за електронним доступом:https://slovnyk-antonimiv.com/

6. Руханка.

Учні за вчителем виконують  певні рухи.

Електронний доступ: https://www.youtube.com/watch?v=7pGnVGCLSsk

Які антоніми ви почули в руханці? (вверх –вниз, вправо – вліво)

7. Гра «Навпаки».

Діти підбирають пару з протилежним значенням (слова-антоніми). Потім групують їх за значеннями і записують в таблицю. За потреби учні можуть користуватися словником антонімів.

Значення

Антоніми

Час

 

Дія

 

Почуття

 

Якість предмета

 

Стосунки між людьми

 

Матеріал для вправи

День - …

Звечора - …

Ворогувати - …

Сердитий - …

Друг - …

Складати - …

Зима - …

Руйнувати - …

Чуйний - …

Любити - …

Симпатичний - …

Шкідливий - …

Швидкий - …

Учитель робить висновок, що антонімами є одна й таж частина мови.

8. Робота з текстом.

У Чернівцях дуже багато малих і великих площ. На одній із них є ратуша. Колись ця площа мала назву площа Ринок. Зараз вона називається Центральною, бо від неї, як промінці, розходяться майже всі головні вулиці міста.

Якщо ви станете обличчям до ратуші, то справа побачите Чернівецький обласний художній музей, а зліва – початок пішохідної вулиці Ольги Кобилянської. До 1966 року через Центральну площу проходила трамвайна лінія, яка з’єднувала північну і південну частини міста.

Головною спорудою площі, як ми вже зазначали, є будівля Чернівецької міської ради. У композиційному плані споруда виконана у традиційному для всіх ратуш стилі. Нетрадиційним є те, що з балкона вежі щодня о 12.00 лунає мелодія популярної пісні М.Сабадаша «Марічка»  у виконанні сурмача.

Запитання і завдання до тексту.

  •              Дати назву тексту.
  •              Виписати антоніми. Звернути увагу, що антоніми є однією частиною мови, а слова «традиційний - нетрадиційний» не є антонімами.
  •              Доберіть синоніми до слова «площа».
  •              Пояснити написання слів  з великої літери.
  •              Розберіть за будовою підкреслені слова. Якої значущої частини слова немає у цих прикладах?
  •              Що учні знають про Центральну площу Чернівців?
  •              Уявіть себе екскурсоводом. Про які ще архітектурні пам’ятки Центральної площі ви б розповіли гостям нашого міста?
  •              Чи є трамвай екологічним видом транспорту? Що б змінилося у місті Чернівці, якби відновили трамвайну лінію?

 

V. Рефлексивно-оцінювальний етап.

1. Вправа «Термометр відчуттів».

2. Вправа «Скринька вражень».

3. Заключне слово вчителя.

Використання антонімів робить нашу мову виразнішою, багатшою, контрастнішою, дає змогу загострити увагу на певних явищах, виділити їх.

VІ. Оголошення та коментар домашнього завдання.

Завдання для всього класу.

Опрацювати правила §5, виконати в.65 на с.35.

Індивідуальні завдання.

Оформіть плакат «Матусині антоніми», на якому запишіть чи намалюйте слова-антоніми, які доречні до опису вашої матусі.

 

Джерела

  1.               Заболотний О.В., Заболотний В.В., Лавринчук В.П., Плівачук К.В., Попова Т.Д. Модельна навчальна програма «Українська мова. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (за редакцією О.В.Заболотного, В.В.Заболотного, В.П.Лавринчука, К.В.Плівачука, Т.Д.Попова)

Електронний доступ за QR-кодом:

  1.                Заболотний О.В., Заболотний В.В. Українська мова: підруч. для 5 кл. закл. загальн. середн. освіти / О.В.Заболотний, В.В.Заболотний. — Київ: Генеза, 2022. — 283 с.

Електронний доступ за QR-кодом:

 

1

 

docx
Додано
22 лютого 2023
Переглядів
1461
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку