Урок розроблено
Чифурко Іриною Євгенівною, вчителькою української мови і літератури Чернівецької ЗОШ І-ІІІ ступенів №4
Маслюк Галиною Іванівною, вчителькою української мови і літератури Чернівецької гімназії №3
Тема: Антоніми (повторення і поглиблення). Роль антонімів у мовленні. Антоніми в прислів’ях і приказках. Словник антонімів
Очікувані результати:учень/учениця
Види навчальної діяльності: вправа «Термометр відчуттів», творча робота та конкурс авторських неологізмів, вправа «Очікування», зоровий малюнковий диктант, робота з підручником, «Пазли», вправи «Знайомство» та «Скринька вражень», руханка, гра «Навпаки», робота з текстом.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання:заготовки до вправи «Термометр відчуттів»,малюнки до зорового диктанту, електронні покликання на онлайн-словник та руханку, роздрукована таблиця для гри «Навпаки».
Урок формує такі компетентності:
Наскрізні вміння:
Як нема без зірок небозводу,
Як блакиті без сонця нема,
Так і мови нема без народу,
І народу без мови нема.
В. Забаштанський
Перебіг уроку
І. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
1. Вправа «Термометр відчуттів».
Учням роздаються спеціальні заготовки до цієї вправи. Діти ставлять позначку на відповідному «градусі», вимірюючи свої відчуття. Обов’язково потрібно повторити вправу в кінці уроку, щоб учні порівняли показники.
II. Актуалізація суб’єктивного досвіду учнів.
1. Конкурс авторських неологізмів.
Учні читають синоніми до слів з домашнього завдання, але тільки власні неологізми, які вони придумали.
2.Творча робота.
Кожна пара (учні за однією партою) складає речення з одним із синонімів домашньої роботи. Речення повинні бути об’єднанні темою «Україна переможе!» Коли охочі висловлять свої думки, можна скласти зв’язний текст.
3. Перевірка домашньої вправи.
ІІІ. Оголошення теми уроку. Цілевизначення і планування.
1. Оголошення теми уроку.
2.Учитель звертає увагу на епіграф уроку.
3. Цілевизначення і планування.
Вправа «Очікування».
IV. Опрацювання навчального матеріалу.
1. Слово вчителя.
Учитель розповідає про особливості слів-антонімів, їхню роль у мовленні, про використання антонімів у прислів’ях і приказках.
2.Робота з підручником.
Діти розгортають підручник й самостійно опрацьовують правило (с. 34).
3. Зоровий малюнковий диктант.
Учитель показує картинки, а учні називають зображене і записують антоніми до слова.
4. «Пазли».
Учні з’єднують частини прислів’їв, називаючи в них антоніми.
Багатому і в будень свято… |
а пізні — слізки ллють. |
Маленька праця краща… |
а раніш уставай, та свій затівай. |
Менше базікай… |
за велике безділля. |
М’яко стеле… |
білий хліб родить. |
На чужий коровай очей не поривай… |
а лінь марнує. |
На чорній землі… |
робиш зло — зла сподівайся. |
Поганеньке ремесло… |
а вбогому і на Паску піст. |
Правда та кривда… |
краще доброго злодійства. |
Праця чоловіка годує… |
а більше слухай. |
Ранні пташки росу п’ють… |
та твердо спати. |
Робиш добро — не кайся… |
як вогонь та вода. |
Довідка для вчителя
Багатому і в будень свято, а вбогому і на Паску піст.
Маленька праця краща за велике безділля.
Менше базікай, а більше слухай.
М’яко стеле, та твердо спати.
На чужий коровай очей не поривай, а раніш уставай, та свій затівай.
На чорній землі білий хліб родить.
Поганеньке ремесло краще доброго злодійства.
Правда та кривда, як вогонь та вода.
Праця чоловіка годує, а лінь марнує.
Ранні пташки росу п’ють, а пізні — слізки ллють.
Робиш добро — не кайся, робиш зло — зла сподівайся.
5. Вправа «Знайомство».
Учні знайомляться зі словником антонімів за редакцією ПаламарчукаЛ.С. або з онлайн-словником антонімів за електронним доступом:https://slovnyk-antonimiv.com/
6. Руханка.
Учні за вчителем виконують певні рухи.
Електронний доступ: https://www.youtube.com/watch?v=7pGnVGCLSsk
Які антоніми ви почули в руханці? (вверх –вниз, вправо – вліво)
7. Гра «Навпаки».
Діти підбирають пару з протилежним значенням (слова-антоніми). Потім групують їх за значеннями і записують в таблицю. За потреби учні можуть користуватися словником антонімів.
Значення |
Антоніми |
Час |
|
Дія |
|
Почуття |
|
Якість предмета |
|
Стосунки між людьми |
|
Матеріал для вправи
День - …
Звечора - …
Ворогувати - …
Сердитий - …
Друг - …
Складати - …
Зима - …
Руйнувати - …
Чуйний - …
Любити - …
Симпатичний - …
Шкідливий - …
Швидкий - …
Учитель робить висновок, що антонімами є одна й таж частина мови.
8. Робота з текстом.
У Чернівцях дуже багато малих і великих площ. На одній із них є ратуша. Колись ця площа мала назву площа Ринок. Зараз вона називається Центральною, бо від неї, як промінці, розходяться майже всі головні вулиці міста.
Якщо ви станете обличчям до ратуші, то справа побачите Чернівецький обласний художній музей, а зліва – початок пішохідної вулиці Ольги Кобилянської. До 1966 року через Центральну площу проходила трамвайна лінія, яка з’єднувала північну і південну частини міста.
Головною спорудою площі, як ми вже зазначали, є будівля Чернівецької міської ради. У композиційному плані споруда виконана у традиційному для всіх ратуш стилі. Нетрадиційним є те, що з балкона вежі щодня о 12.00 лунає мелодія популярної пісні М.Сабадаша «Марічка» у виконанні сурмача.
Запитання і завдання до тексту.
V. Рефлексивно-оцінювальний етап.
1. Вправа «Термометр відчуттів».
2.Вправа «Скринька вражень».
3. Заключне слово вчителя.
Використання антонімів робить нашу мову виразнішою, багатшою, контрастнішою, дає змогу загострити увагу на певних явищах, виділити їх.
VІ. Оголошення та коментар домашнього завдання.
Завдання для всього класу.
Опрацювати правила §5, виконати в.65 на с.35.
Індивідуальні завдання.
Оформіть плакат «Матусині антоніми», на якому запишіть чи намалюйте слова-антоніми, які доречні до опису вашої матусі.
Джерела
Електронний доступза QR-кодом:
Електронний доступза QR-кодом:
1