Урок ": Пароніми. Словник паронімів".

Про матеріал
Урок розроблено Чифурко Іриною Євгенівною, вчителькою української мови і літератури Чернівецької ЗОШ І-ІІІ ступенів №4 та Маслюк Галиною Іванівною, вчителькою української мови і літератури Чернівецької гімназії №3.Окрім того, що урок розвиває уміння читати з розумінням і критично та системно мислити,діяти творчо і виявляти ініціативність, учні навчаться конструктивно керувати емоціями.
Перегляд файлу

Урок розроблено

Чифурко Іриною Євгенівною, вчителькою української мови і літератури Чернівецької ЗОШ І-ІІІ ступенів №4

Маслюк Галиною Іванівною, вчителькою української мови і літератури Чернівецької гімназії №3

Тема: Пароніми. Словник паронімів

Очікувані результати: учень/учениця

  •              дотримується норм увиборі мовленнєвихзасобів;
  •              розпізнає основнівиражальні засоби,використовує окремі зних;
  •              висловлює власніпочуття, враження,викликаніпрочитаним, своєставлення дозображених подій,ситуацій, явищ тощо;
  •              використовує длярозв’язання завданьактуальні тадостовірнітекстові/медіатекстовіджерела інформації;
  •              складає та оформлюєвласне висловленнязгідно з усталенимилексичниминормами;
  •              добирає доречнізасоби мовноївиразності дляоформлення власноговисловлення;
  •              створює невеликітипові повідомленняна спеціальних(захищених) цифровихсервісах і в соціальнихмережах;
  •              виокремлює тарозрізняє мовніодиниці різних рівнів(слова, речення,тексти);
  •              вирізняє лексичніявища у своєму тачужому мовленні,пояснює їх суть;
  •              творчо використовуєлексичні засоби,обираючи доречнінестандартні рішення;
  •              урізноманітнює власнемовлення завдякироботі із словникамита довідковимиджерелами.

Види навчальної діяльності: вправи «Коробочка щастя»,«Взаємна перевірка», «Онлайн-листування», розгадування ребусів, вправа «Очікування», робота з підручником та словником, вправа «Проблемна ситуація», творча робота, руханка, гра «Переплутані звуки», вправа «Відгадай», вправа «Рюкзак вражень».

Тип уроку: комбінований.

Обладнання:скріни творів-мініатюр, картинки до розгадування ребусів, електронні покликання та QR-код на руханку, словник, картинки для творчої роботи, роздруківки до вправи «Рюкзак вражень».

Урок формує такі компетентності:

  •              вільне володіння державною мовою;
  •              математична;
  •              компетентності в галузі природничих наук і технологій;
  •              інноваційність;
  •              інформаційно-комункаційна компетентність;
  •              навчання впродовж життя;
  •              громадянські та соціальні компетентності;
  •              культурна;
  •              підприємливість і фінансова грамотність.

Наскрізні вміння:

  •              читати з розумінням;
  •              висловлювати власну думку усно і письмово;
  •              критично та системно мислити;
  •              діяти творчо;
  •              виявляти ініціативність;
  •              здатність логічно обґрунтувати позицію;
  •              конструктивно керувати емоціями; 
  •              оцінювати ризики;
  •              приймати рішення;
  •              розв’язувати проблеми;
  •              здатність співпрацювати з іншими людьми.

Не бійтесьзаглядати у словник:

Цепишний яр, а не сумнепровалля;

Збирайте, як розумнийсадівник,

Достиглийовоч у Грінченка й Даля…

М.Рильський

Перебіг уроку

І. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

1. Вправа «Коробочка щастя».

Учні створюють уявну коробочку, куди «складають» свої емоції й озвучують їх.

Коробочки, підставки для зберігання прикрас

II. Актуалізація суб’єктивного досвіду учнів.

1. Перевірка домашнього завдання.

Вправа «Взаємна перевірка».

При перевірці письмового домашнього завдання (вправа 80) учням пропонується обмінятися зошитами з сусідом по парті, перевірити виконання завдань, поставити оцінку й розповісти про допущені помилки, обговоривши спірні питання.

2. Вправа «Онлайн-листування».

Учні надсилають учителю скріни творів-мініатюр.

3. Розгадування ребусів.

За допомогою ребусів розгадати групи слів за значенням.

Синоніми.

http://rebus1.com/ua/download/download.php?&skip=0&mode=1&slovo=%D1%C8%CD%CE%CD%B2%CC%C8

Антоніми.

C:\Users\Користувач\Downloads\rebus (2).png

Омоніми.

C:\Users\Користувач\Downloads\rebus (3).png

Пароніми.

C:\Users\Користувач\Downloads\rebus (4).png

ІІІ. Оголошення теми уроку. Цілевизначення і планування.

1. Оголошення теми уроку.

2.Учитель звертає увагу на епіграф уроку.

3. Цілевизначення і планування.

Вправа «Очікування».

Василь Сухомлинський “ Дід Осінник ” - презентація з читання

 

IV. Опрацювання навчального матеріалу.

1.Слово вчителя.

Учитель розповідає про слова, близькі за звучанням, але різні за значенням.

Додаткову інформацію про пароніми можна знайти за QR-кодом.

C:\Users\Користувач\Downloads\frame (2).png

Електронний доступ:https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D0%B0%D1

%80%D0%BE%D0%BD%D1%96%D0%BC%D0%B8

2.Робота з підручником.

Діти розгортають підручник і самостійно опрацьовують правило (с. 41).

3. Робота зі словником.

Учні знайомляться зі словником паронімів за редакцією ГринчишинаД.Г. та Сербенської О.А. за електронним доступом:https://chtyvo.org.ua/authors/Hrynchyshyn_DH/Slovnyk_paronimiv_ukrainskoi_movy/

Завдання: з’ясувати значення паронімів: абонемент – абонент, звичай – звичка, горластий – горлатий.

4. Вправа «Проблемна ситуація».

Прочитайте подані речення, знайдіть у них пароніми та самостійно поясніть їхнє значення.За потреби можна скористатися словником.

Кристал виблискував на сонці, як дорогоцінний кришталь.

Наша торговельна компанія шукає веселу, кмітливу, креативнулюдину для рекламної кампанії.

5. Творча робота.

Учитель показує картинки, а учні складають і записують речення зі словами-паронімами.

Пароніми | Мова – ДНК націїУвага! Пароніми! У цих словах літери У і В не чергуються. | Ukrainian  language, Education, Foreign language learning

Пароніми by Лена Ярошук on GeniallyМузичний і музикальний | Мова – ДНК нації

Більше інформації можна знайти на сайті: https://ukr-mova.in.ua/

6. Руханка.

Учні за вчителем виконують певні рухи під «Раз, два, три».

Електронний доступ: https://www.youtube.com/watch?v=CqOr8xqBiK4

7. Гра «Переплутані звуки».

Діти діляться на 2 команди. По черзі виставляють картки із зображенням різних предметів. Завдання іншої команди підібрати картку із зображенням предмета, назва якого буде близькою за звучанням.

c12a6830c0ecfef50268abd8000f2dcd.jpgscythe-2045222.jpg1257d236243247e.jpgзавантаження.jpg

korona29.png348.jpg148166927-1024x1024.jpg225804d97dd18a0.jpg

 

8. Вправа «Відгадай».

Пароніми worksheet

 

V. Рефлексивно-оцінювальний етап.

1. Вправа «Рюкзак вражень».

Учні коментують символічні рюкзаки, наповнені враженнями, побажаннямита розфарбовують відповідно до свого настрою.

Рюкзак вражень - рефлексія на підсумок уроку

2. Вправа «Коробочка щастя».

Спитати учнів, чи змінилися їхні почуття у коробочці щастя.

3. Заключне слово вчителя.

На сьогоднішньому уроці ви ознайомилися з паронімами. Знання про пароніми і їх розуміннядопоможе вам правильно вживатиці слова в мовленні, збагатить ваш словниковий запас, навчитьмислити.

VІ. Оголошення та коментар домашнього завдання.

Завдання для всього класу.

Вивчити правила § 7 (ст.41-45), виконати вправу 84.

Індивідуальні завдання.

Скласти тематичний інтерактивний кросворд з теми «Пароніми».

Джерела

  1.               Заболотний О.В., Заболотний В.В., Лавринчук В.П., Плівачук К.В., Попова Т.Д. Модельна навчальна програма «Українська мова. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (за редакцією О.В.Заболотного, В.В.Заболотного, В.П.Лавринчука, К.В.Плівачука, Т.Д.Попова)

Електронний доступза QR-кодом:

  1.                Заболотний О.В., Заболотний В.В. Українська мова: підруч. для 5 кл. закл. загальн. середн. освіти / О.В.Заболотний, В.В.Заболотний. — Київ: Генеза, 2022. — 283 с.

Електронний доступза QR-кодом:

docx
Додано
22 лютого 2023
Переглядів
708
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку