Урок розроблено
Чифурко Іриною Євгенівною, вчителькою української мови і літератури Чернівецької ЗОШ І-ІІІ ступенів №4
Маслюк Галиною Іванівною, вчителькою української мови і літератури Чернівецької гімназії №3
Тема: Пароніми. Словник паронімів
Очікувані результати: учень/учениця
Види навчальної діяльності: вправи «Коробочка щастя»,«Взаємна перевірка», «Онлайн-листування», розгадування ребусів, вправа «Очікування», робота з підручником та словником, вправа «Проблемна ситуація», творча робота, руханка, гра «Переплутані звуки», вправа «Відгадай», вправа «Рюкзак вражень».
Тип уроку: комбінований.
Обладнання:скріни творів-мініатюр, картинки до розгадування ребусів, електронні покликання та QR-код на руханку, словник, картинки для творчої роботи, роздруківки до вправи «Рюкзак вражень».
Урок формує такі компетентності:
Наскрізні вміння:
Не бійтесьзаглядати у словник:
Цепишний яр, а не сумнепровалля;
Збирайте, як розумнийсадівник,
Достиглийовоч у Грінченка й Даля…
М.Рильський
Перебіг уроку
І. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
1. Вправа «Коробочка щастя».
Учні створюють уявну коробочку, куди «складають» свої емоції й озвучують їх.
II. Актуалізація суб’єктивного досвіду учнів.
1. Перевірка домашнього завдання.
Вправа «Взаємна перевірка».
При перевірці письмового домашнього завдання (вправа 80) учням пропонується обмінятися зошитами з сусідом по парті, перевірити виконання завдань, поставити оцінку й розповісти про допущені помилки, обговоривши спірні питання.
2. Вправа «Онлайн-листування».
Учні надсилають учителю скріни творів-мініатюр.
3. Розгадування ребусів.
За допомогою ребусів розгадати групи слів за значенням.
Синоніми.
Антоніми.
Омоніми.
Пароніми.
ІІІ. Оголошення теми уроку. Цілевизначення і планування.
1. Оголошення теми уроку.
2.Учитель звертає увагу на епіграф уроку.
3. Цілевизначення і планування.
Вправа «Очікування».
IV. Опрацювання навчального матеріалу.
1.Слово вчителя.
Учитель розповідає про слова, близькі за звучанням, але різні за значенням.
Додаткову інформацію про пароніми можна знайти за QR-кодом.
Електронний доступ:https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D0%B0%D1
%80%D0%BE%D0%BD%D1%96%D0%BC%D0%B8
2.Робота з підручником.
Діти розгортають підручник і самостійно опрацьовують правило (с. 41).
3. Робота зі словником.
Учні знайомляться зі словником паронімів за редакцією ГринчишинаД.Г. та Сербенської О.А. за електронним доступом:https://chtyvo.org.ua/authors/Hrynchyshyn_DH/Slovnyk_paronimiv_ukrainskoi_movy/
Завдання: з’ясувати значення паронімів: абонемент – абонент, звичай – звичка, горластий – горлатий.
4. Вправа «Проблемна ситуація».
Прочитайте подані речення, знайдіть у них пароніми та самостійно поясніть їхнє значення.За потреби можна скористатися словником.
Кристал виблискував на сонці, як дорогоцінний кришталь.
Наша торговельна компанія шукає веселу, кмітливу, креативнулюдину для рекламної кампанії.
5. Творча робота.
Учитель показує картинки, а учні складають і записують речення зі словами-паронімами.
Більше інформації можна знайти на сайті: https://ukr-mova.in.ua/
6. Руханка.
Учні за вчителем виконують певні рухи під «Раз, два, три».
Електронний доступ: https://www.youtube.com/watch?v=CqOr8xqBiK4
7. Гра «Переплутані звуки».
Діти діляться на 2 команди. По черзі виставляють картки із зображенням різних предметів. Завдання іншої команди підібрати картку із зображенням предмета, назва якого буде близькою за звучанням.
8. Вправа «Відгадай».
V. Рефлексивно-оцінювальний етап.
1. Вправа «Рюкзак вражень».
Учні коментують символічні рюкзаки, наповнені враженнями, побажаннямита розфарбовують відповідно до свого настрою.
2. Вправа «Коробочка щастя».
Спитати учнів, чи змінилися їхні почуття у коробочці щастя.
3. Заключне слово вчителя.
На сьогоднішньому уроці ви ознайомилися з паронімами. Знання про пароніми і їх розуміннядопоможе вам правильно вживатиці слова в мовленні, збагатить ваш словниковий запас, навчитьмислити.
VІ. Оголошення та коментар домашнього завдання.
Завдання для всього класу.
Вивчити правила § 7 (ст.41-45), виконати вправу 84.
Індивідуальні завдання.
Скласти тематичний інтерактивний кросворд з теми «Пароніми».
Джерела
Електронний доступза QR-кодом:
Електронний доступза QR-кодом: