Ця розробка допоможе школярам не лише удосконалити навички правильної вимови й написання слів з апострофом, а й розвивати логічне мислення, уяву, пам'ять, мовлення, творчо мислити. Різноманітні завдання допоможуть уникнути рутини і спонукатимуть дітей до активності. Дібраний дидактичний матеріал закликає учнів дбати про власне здоров'я і навколишнє середовище.
Тема: Апостроф. Тренувальні вправи.
Мета: поглибити, систематизувати й узагальнити знання учнів про апостроф; удосконалити навички правильної вимови й написання слів з апострофом; розвивати логічне мислення, уяву, пам’ять, мовлення, творче мислення; виховувати дбайливе ставлення до особистого здоров’я та безпеки, любов до природи.
Обладнання: сигнальні картки , текстовий роздатковий матеріал, таблиці.
Тип уроку: урок повторення та систематизації вивченого.
Міжпредметні зв’язки : основи здоров’я.
Хід уроку
Епіграф:
Дев’ять десятих нашого щастя залежить від здоров’я. (А. Шопенгауер)
І. Організація класу. Створення позитивного настрою.
- Добрий день! Я рада усіх вас бачити сьогодні на уроці. Попереду у нас багато справ, буде не завжди легко, але цікаво. А щоб упоратися із завданнями, будемо допомагати один одному. Ви довіряєте своїм однокласникам, тоді подивіться на сусіда по парті і продовжте фразу : «Я тобі довіряю, бо…»
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Перевірка домашнього завдання.
Бліц-опитування:
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку.
IV.Виконання практичних завдань.
1. «Орфоепічна фізкульт-хвилинка»
- Прочитайте епіграф до нашого уроку. Як ви його розумієте? Так, справді, здоров’я – скарб людини. А щоб його зберегти, треба рухатися! Тому у нас «Орфоепічна фізкульт-хвилинка». Пасуючи один одному мя’ч, ви називаєте слово з апострофом, чітко дотримуючись вимог орфоепії, які ми щойно пригадали.
2. «Шосе орфограм»
- Деколи зберегти здоров’я і навіть врятувати життя можуть прості речі. Наприклад, вміння переходити вулицю. На який колір світлофора ми це робимо? Отже, зараз будемо переходити надзвичайно небезпечне « Шосе орфограм». А допоможуть нам у цьому сигнальні картки. Кожен буде по черзі називати слова із картки і пояснювати, за яким правилом ставимо чи не ставимо апостроф. Хто згоден – підіймає зелену картку. Хто не згоден – червону. Тоді ми зупиняємось і разом шукаємо відповідь.
3. Релаксація «Кульбабки»
- Ось ми перетнули пожвавлене шосе і опинилися в лісі, тому що відпочинок, спілкування з природою дуже важливі для нашого здоров’я. Давайте заплющимо очі (звучить спокійна музика). Ви потрапили в чарівний ліс. Чудесний весняний день. Вам приємно, ви відчуваєте себе добре, дихайте легко і вільно. Уявіть, що ви легкі, ніжні квіти кульбабки. Ваші ручки легкі-легкі – це тонкі промінчики . Ваше тіло теж легке-легке. Подув легкий вітерець, і кульбабки полетіли. З кожним вдихом і видихом ви все вище і вище піднімаєтеся над чарівним лісом. Ласкавий вітерець ніжно гладить маленькі, легкі кульбабки .... (пауза – погладжування дітей). Вам добре, приємно. Але ось прийшла пора повертатися в цю кімнату. Потягніться і на рахунок «три» розплющіть очі, посміхніться ласкавому вітерцю й один одному.
4. Вибірково – розподільчий диктант. Робота в групах.
-Але щоб ліс завжди радував нас, потрібно його берегти. Чи знаєте ви, як поводитись, відпочиваючи на природі? Розіб’ємося на робочі групи. Прочитайте текст і випишіть слова з орфограмою «Апостроф» в одну колонку, а слова, у яких апостроф не ставиться – в другу.
«Весняний ліс»
Як добре у лісі! Уже з_явилися перші квіти, всюди розлився їх п_янкий аромат. Навколо так зелено і с_вятково! Чути солов_їні співи. Здається, кожен бур_янець радіє весні. Але пам_ятай : ліс – не місце для ігор з вогнем. Полум_я може пошкодити дерева і кущі, викликати пожежу. Ми тут – лише гості. Тож не лякай лісових мешканців, навіть маленького черв_ячка. Якщо насмітив – прибери сміття у свій рюкзак. Бережімо ліс, адже він – запорука людського здоров_я!
5. Творче завдання. Складання розповіді за опорними словами. Робота в групах.
- Отже, наше здоров’я – у наших руках. А ви знаєте, як завжди залишатися бадьорим і повним сил? Складіть невеличку розповідь про хлопчика Лук’яна, використовуючи опорні слова. Підкресліть орфограму, над якою ми сьогодні працюємо. Зачитуючи тексти, звертайте увагу на правильну вимову слів з апострофом.
Опорні слова : Лук’ян, комп’ютер, пір’їна, зарядка, м’яч, морквяний, порядок.
V. Рефлексія.
Закінчіть речення :
VI.Домашнє завдання (диференційоване).
Високий рівень : скласти пам’ятку «Як зберегти здоров’я», використовуючи слова з апострофом. Пояснити орфограми.
Середній рівень: скласти 5 речень, використовуючи слова з апострофом. Пояснити орфограми.
Низький рівень: виписати 5 висловів про здоров’я, у яких вживаються слова з апострофом. Пояснити орфограми.