У процесі уроку поглиблюються і систематизуються знання учнів про правила вживання апострофа; формуються вміння правильно вимовляти та писати слова з апострофом, пояснювати свій вибір за допомогою правил.
Тема: Правила вживання апострофа. Тренувальні вправи.
Мета: поглибити і систематизувати знання учнів про правила вживання апострофа; формувати вміння правильно вимовляти та писати слова з апострофом, пояснювати свій вибір за допомогою правил; за допомогою дидактичного матеріалу розширити знання учнів про національні символи України, збагатити словниковий запас новими словами, загадками, прислів’ями і приказками; прищеплювати любов до українського слова, виховувати почуття патріотизму.
Обладнання: таблиця «Правила вживання апострофа», картки з рівневим та творчим завданням, підручник.
Тип уроку: систематизація і узагальнення вивченого.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Оголошення теми, мети та епіграфу уроку.
Ніжна, чиста, світанкова,
Солов’їна, барвінкова,
Дивна, загадкова –
Українська мова.
(А. Коніщенко)
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Скоромовка: У Лук’яна в’язка м’яти. У Дем’яна дев’ять в’язок.
(Ця скоромовка дає можливість зробити висновок, що приголосні, після яких стоїть апостроф, вимовляються твердо).
IV. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення орфографічних умінь з теми.
Диктант-взаємоперевірка.
Моряк, Мар’яна, м’ята, свято, зів’ялий, м’яч, бур’ян, хлоп’я, морквяний, рясно, п’ятірка, пір’ячко, повітряний, в’язка, з’явився.
У п’ятницю, у надвечір’я,
Як туманцем потягло,
Сонце плавно у міжгір’я
Спочивати попливло.
На подвір’ячку, під в’язом,
Вся зібралася сім’я:
Відпочить, побути разом
Та послухать солов’я.
Вечоріє. На подвір’ї
Вся сім’я рядком сидить…
Перше випливло сузір’я:
Бавить, манить і мигтить.
Лексико-орфографічна робота (картки з рівневим завданням).
І рівень. Вибрати по два слова з апострофом і без та скласти з цими словами речення.
ІІ рівень. Скласти невеликий текст з чотирьох-п’яти речень, використовуючи слова з апострофом і без за поданим початком (Сьогодні у Мар’янки день народження).
V. Підсумки уроку.
Красивий, щедрий, рідний край
І мова наша солов’їна.
Люби, шануй, оберігай
Усе це зветься Україна.
VI. Домашнє завдання.
С. 178 §27 (приготуватися до зв’язного повідомлення про правила вживання апострофа). Вправа 373, або самостійно скласти словник з 20 слів з апострофом.