Урок "Апостроф. Записування слів з апострофом під диктування та правильне їх читання. Поділ слів з апострофом на склади для переносу"

Про матеріал
Тема: Апостроф. Записування слів з апострофом під диктування та правильне їх читання. Поділ слів з апострофом на склади для переносу. Мета: закріплювати навички правильної вимови та написання слів з апострофом, переносити слова з апострофом; закріплювати навички учнів вживати апостроф після твердих приголосних б, п, в, м, ф, р перед я, ю, є, ї, які позначають по два звуки; формувати навички грамотного письма; розвивати творчі здібності, мовлення, мислення, увагу учнів; виховувати сумлінне ставлення до навчання. Обладнання: підручник, зошит, презентація, картки.
Перегляд файлу

Підготувала

вчитель початкових класів

Руднєва Н.І.

Урок - проект з української мови для 2 класу (25 листопада)

Тема: Апостроф. Записування слів з апострофом під диктування та правильне їх читання. Поділ слів з апострофом на склади для переносу.

Мета: закріплювати навички правильної вимови та написання слів з апострофом,  переносити слова з апострофом; закріплювати навички учнів вживати апостроф після твердих приголосних б, п, в, м, ф, р перед я, ю, є, ї, які позначають по два звуки; формувати навички грамотного письма; розвивати творчі здібності, мовлення, мислення, увагу учнів; виховувати сумлінне ставлення до навчання.

Обладнання: підручник, зошит, презентація, картки.

Тип уроку: урок - проект, короткотривалий, творчий.

Хід уроку - проекту

Ӏ Організаційна частина

Всі ви творчі в класі діти,

всі розумні й креативні.

До проекту готувались,

і знання про апостроф у вас закріплялись. 

ӀӀ  Актуалізація опорних знань

1.Каліграфічна хвилинка

Загадка

Це не літера, а знак –

Не поставиш абияк!

З ким у нього дружба є?

Тільки з Ю, Я, Ї, та Є! (Апостроф)

ап  по  ос  ст  тр  ро  оф

  • Підкресліть склади у яких верхнє з’єднання. Назвіть їх
  • Скільки складів у слові апостроф? ( 3)
  • Яке ми знаємо правило, як швидко можна визначити кількість складів у слові?     ( голосних звуків = кількість складів)
  • На який склад падає наголос? ( на 2 склад – пост)
  • Яких звуків більше приголосних чи голосних? Чому? Доведіть (гол./ а, о, о - 3\ пр./п,с,т,р,ф - 5\) 3 і 5
  • Яких звуків більше дзвінких чи глухих?Чому? Доведіть. (гл. /п,с,т,ф\ дз. /р\) 4 і 1
  • А зараз ми згадаємо, що ми знаємо про апостроф?

2. «Асоціативний кущ»

 

 

АПОСТРОФ

 

 

1)Апостроф – це знак, який уживається на письмі для позначення роздільної вимови приголосного твердого звука перед м’який звуком.

2)Апостроф ставиться після букв б,п, в, м, ф, р.

3)Апостроф ставиться перед я, ю, є, ї, які позначають по 2 звука ( йа, йу, йе, йі)

4)При переносі слів апостроф не відокремлюється від попередньої букви.

3.Розподільний диктант

Розподіліть слова у 2 колонки. 1 колонка – це слова з апострофом. 2 колонка – це слова без апострофа.

1 колонка   (з апострофом)

 

2 колонка (без апострофа)

солов’ї

 

буряк

бар’єр

 

цвях

м’ята

 

рясний

подвір’я

 

мряка

п’ятниця 

 

духмяний

 

4 Звуко-буквений аналіз

  • Підберіть до слова ніжний слова близькі за значенням
  • Ніжний – лагідний, ласкавий. (М’який)
  • Давайте утворимо ще 1 слово, яке також є близьким за значенням, але воно зашифроване
  • 1 склад з  слова м’ясний, 2 склад у слові гладкий (М’ЯКИЙ)
  • Давайте виконаємо звуко-буквений аналіз утвореного слова.

М’який – 5б., 6 зв., 2 скл., [м’  й а к и й]

пр.[м, й,к,й]

дз. [м,й, й]

гл. [к]

гол.[а,и]

  • А тепер складемо речення зі словом м’який

ӀӀӀ Повідомлення теми уроку

На попередніх уроках ми опрацьовували тему «Апостроф». Всі ви були поділені на 3 групи и отримали завдання у своїх групах для створення проекту «Цікавинки про апостроф», який будете сьогодні захищати.  Я вам вдячна за велику пошукову роботу, дякую, також, вашим батькам, які допомагали в оформленні нашого проекту. В результаті такої плідної роботи і було створено газету.

ӀѴ Основна частина

Виступ 1 групи «Логісти»

Вам треба вдома було скласти 5 ребусів зі словами  з апострофом. (А всі інші діти розгадують, які слова зашифровані у ребусах)

(П’ятниця, сім’я, голуб’ята, в’ється, пір’їна )

5.Робота над прислів’ями

З’єднати частини прислів’їв .

1 група «Логісти»

1)Хто людям добра бажає, той і собі має.

2)Доброго не бійся, а поганого не роби.

3)Птицю пізнаєш по пір’ю, а людину – по мові.

2 група «Фантазери»

1)Найбільше багатство – здоров’я.

2)Друзі пізнаються в біді.

3)Нових друзів наживай, старих не забувай.

3 група «Сценаристи»

1)Добре в світі тому жити, хто працьовитий.

2)Праця чоловіка годує, а лінь марнує.

3)Добре ім’я – найкраще багатство.

  • Прочитайте прислів’я, які у вас утворилися.
  • Запишіть прислів’я у якому є апостроф  і поясніть, як ви його розумієте.
  • Прочитайте прислів’я, які схожі за змістом.
  • Яку спільну думку вони виражають?

Виступ 2 групи «Фантазери»

У вашої групи було завдання скласти вірш - правило  про апостроф.

У країну граматичну,

Морфологічно-фонетичну,

Раз до Апострофа прийшла

У гості дівчинка мала.

«Я, - каже, - Леся. Мені треба

Мерщій дізнатися про тебе!

Ти хто?»

Апостроф каже: «Знак.

Пишуть між буквами ось так '».

«Завжди? Усюди?» - «Що ти?! Ні!»-

«То розкажи про це мені!»

І розповів цей знак про себе

Усе, що всім би знати треба:

«Запам'ятай: Я, Ю, Є, ї -

Завжди супутники мої.

Атож! У кожному слівці

Зі мною поруч букви ці,

Лише вони за мною йдуть:

сім'я, пір'їна, в'ється, п'ють.

Б, П, В, М, Ф - губні,

Ці букви завжди при мені.

Я після них люблю стояти:

Б'є, п'ять, в'язати, верф'ю, м'ята.

Й до Р прихильність маю я:

Повір'я, пір'ячко, бур'ян.

Звичайно, як потрібно їх

Роздільно вимовляти,

Інакше не потрібно там

Апострофу стояти!

Даремно й ти не став мене:

Зоря, морквяний, свято.

Вимова слова - головне,

А ще потрібно знати:

Крім Р, є приголосних збіг —

Я не потрібен після них.

Ще після префіксів стою,

Де також відділяю

Наступні Я, Є, ї, та Ю.

Свою я справу знаю!

З'явився, з'їхати, об'єм,

Під'їхати, з'юрбився.

От бачиш, як у цих словах

Апостроф знадобився!

Коли на приголосний звук

Закінчується префікс,

Таким словам я вірний друг!» -

Сказав Апостроф Лесі.

 

6. Гра «Осіннє доміно»

  • Треба вставити пропущені склади у  словах. Останній склад попереднього слова є початком наступного.

Пам’ята..(ти) – ти..(ша) – ша..(фа) – фантасти..(ка) – капе…(люх)

  • Яке слово відрізняється від інших за написанням?
  • Чим цікаве це слово? (у слові є апостроф і відповідає на питання що робити?) А всі інші слова без апострофа і відповідають на питання що?.

7.Робота за підручником

Вправа 3 с.58

  • Прочитайте текст.
  • Хто є дійовими персонажами даного тексту?
  • Що збирали діти в саду?
  • Поясніть у яких словах треба ставити апостроф.
  • В тих словах у яких немає апострофа, посніть чому він не потрібен.

Виступ групи 3 «Сценаристи»

У вашої групи було завдання скласти і розіграти казку про апостроф.

 

ВАЖЛИВИЙ ЗНАК

Якось увечері, коли звуки відпочивали після вечері, сидячи біля фонтана серед квітучих кущів троянд, до них підійшов маленький чоловічок і сказав:

— Добрий вечір, звуки! Я приніс вам невелике завдання від королеви Фонетики і якщо треба можу допомогти вам у його виконанні.

Він протягнув їм листа, в якому Фонетика просила перекласти з російської мови на українську декілька слів: «Соловьи, бурьян, вьюн, перья, семья, пьеса».

Звуки відразу взялися за роботу. Але, хоч здавалося, що вони все переклали вірно, слова, які в них вийшли, при вимові звучали якось не так, як треба.

От що у них вийшло: солові, бурян, вюн, піря, сімя, пєса.

— Щось погано вийшло! – засмутилися вони.

— Я знаю, що трапилося! – вигукнув звук «в». — Треба поставити в них м’який знак, як це було в російських словах.

Тут до них підійшов посланець королеви, який приніс цей лист, і сказав:

— Ви не можете цього зробити.

— Чому? – запитали звуки.

— Тому що в російській мові в цих словах стоїть розділовий м’який знак. В українській мові м’який знак лише пом’якшує приголосні.

— Що нам тоді робити? Підкажи нам, якщо знаєш.

— Вам потрібно скористатися моєю допомогою, — відповів чоловічок.

— Як це? — здивувалися звуки. — Невже ти можеш нам допомогти, адже ти не звук і не буква?

— Я – апостроф! В українській мові я можу, якщо потрібно, замінити розділовий м’який знак. А взагалі, я показую, що приголосні б, п, в, м, ф та р, які можуть стояти переді мною, завжди вимовляються твердо, а голосні я, ю, є, ї, які стоять після мене, позначають два звуки – йа, йу, йе, йі.

Коли апостроф став на своє місце в словах, вони одразу стали вірно звучати, і всі дуже цьому зраділи.

Звукам дуже сподобався апостроф, і тому вони збудували йому будиночок поряд зі своїми. Тепер вони часто ходять один до одного в гості, а він завжди допомагає їм при перекладі та складанні слів.

Вправа 2 с.58

  • Прочитайте слова.
  • Порівняйте вимову слів, які пишуться з апострофом і без апострофа .
  •  Спишіть слова з апострофом і поділіть на склади для переносу. (Пір’я, ластів’ята, в’януть, солом’яний)

8.Творче списування

Золота осінь

Настала золота 217 .

IMG_0074r причепурилася у жовте default . 

a3fbcf0ddd8e сиплеться дощем і шарудить під ногами.

Ѵ Підсумки уроку

  • Що вам найбільше сподобалося на уроці?
  • Чи сподобалося вам працювати в групах?
  • Які труднощі у вас виникали під час підготовки до проекту?

Результат проекту -  це випуск газети  «Цікавинки про апостроф»

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
20 вересня 2021
Переглядів
1705
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку