Урок-лекція
алгебра, 9 клас
Тема уроку. Арифметична прогресія, її властивості. Формула n-го члена арифметичної прогресії. Сума n перших членів арифметичної прогресії.
Мета: формувати означення арифметичної прогресії, формувати поняття n-го члена арифметичної прогресії, поняття суми n перших членів арифметичної прогресії, розвивати вміння аналізувати, систематизувати, застосовувати теоретичні відомості для розв’язування вправ; виховувати інтерес до знань, до роботи з комп’ютерною технікою.
Обладнання: комп’ютер, мультимедійна дошка.
Епіграф: Те, що я чую, я забуваю.
Те, що я бачу й чую, я трохи пом’ятаю.
Те, що я бачу, чую й обговорюю, я починаю розуміти.
Коли я чую, бачу, обговорюю й роблю,
я набуваю знань і навичок.
Конфуцій
Хід уроку
І. Організаційна частина. Актуалізація опорних знань.
СЛАЙД 1
ІІ. Перевірка домашнього завдання. (усно)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Тема, яку ми сьогодні вивчатимемо, називається «Арифметична прогресія, її властивості. Формула n-го члена арифметичної прогресії. Сума n перших членів арифметичної прогресії.»
СЛАЙД 2
СЛАЙД 3
СЛАЙД 4
СЛАЙД 5
Арифметичною прогресією називається послідовність, кожний член якої, починаючи з другого, дорівнює попередньому, складеному з одним і тим самим числом.
СЛАЙД 6
Запишемо це означення рекурентною формулою
Число d називають різницею арифметичної прогресії
СЛАЙД 7
СЛАЙД 8
(Вивод формули учителем)
a2 =a1 + d;
a3 =a2 + d= a1 + 2d;
a4 =a3 + d= a1 + 3d;
a5 =a4 + d= a1 + 4d;
an =a1 + (n-1)d
СЛАЙД 9
СЛАЙД 10
СЛАЙД 11
Історична довідка (готують учні).
У перекладі з латинської слово прогресія означає рух уперед.
Прогресії відомі здавна, а тому не можна сказати, хто їх відкрив. Адже і натуральний ряд 1, 2, 3,4,... — це арифметична професія, в якої а1 =1; d=1. .
Під час розкопок у Єгипті було знайдено папірус, що датується 2000 р. до н.е., але і його було переписано з іншого, ще давнішого, віднесеного до третього тисячоліття до н.е. Учені розшифрували текст папірусу і прочитали кілька задач. Зміст деяких з них дає можливість віднести їх до задач на прогресії.
Задачі на прогресії зустрічаються в одній з найдавніших пам'яток права — «Руській правді», укладеній ще за Київського князя Ярослава Мудрого (XI ст.). Там є стаття, присвячена обчисленню приплоду від 22 овець за 12 років за умови, що кожна вівця щорічно приносить 1 вівцю і 2 барани.
Значна кількість задач на професії є в «Арифметиці» Л.Магницького (1703), що була основним математичним підручником у Росії протягом майже півстоліття.
Учнівська презентація
Розгляньте будь-який член арифметичної прогресії. Як він пов'язаний з його наступним і попереднім членами? Виявляється, що він дорівнює середньому арифметичному наступного і попереднього членів, тобто
Звідси і назва прогресії – арифметична
Цю властивість можна узагальнити і сформулювати так: сума двох членів скінченої арифметичної прогресії, рівновіддалених від її кінців, дорівнює сумі крайніх членів.
СЛАЙД 12
Використовуючи означення арифметичної прогресії, одержимо її члени:
a1, а1+d, а1+2d, а1+3d, а1+4d, а1+5d, а1+6d, а1+7d, …
Звідси аn=а1+(n-1)d Це формула n-го члена арифметичної прогресії.
- Звідси і назва прогресії. Це і є характеристична властивість арифметичної прогресії.
Задача. Учитель запропонував знайти суму всіх натуральних чисел від 1 до 40; думав, що школярі довго додаватимуть сорок чисел. А малий Карл Гаус (згодом відомий німецький математик) завдання виконав за хвилину. Як він міркував? Спробуйте завдання виконати усно.
Послідовність чисел від 1 до 40 становить арифметичну прогресію, у якої a1 = 1, d=1, n=40, n – кількість перших членів арифметичної прогресії. Малий Гаус помітив, що сума двох членів скінченої арифметичної прогресії, рівновіддалених від її кінців, дорівнює сумі крайніх членів. Справді, якщо , то
і т. д.
Виведемо тепер формулу суми перших n членів арифметичної прогресії. Нехай Sn – сума перших n членів арифметичної прогресії a1, a2, a3 …an …
На наступному слайді учням демонструється доведення:
Користуючись цією формулою знайти суму перших двадцяти членів арифметичної прогресії 5, 7, 9, ….
a1 = 5
n = 20
S20 - ?
Розв’язання
d = 7 – 5 = 2
a20 = а1 + 19 d = 5 + 19 · 2 = 43
Відповідь. 480.
- Давайте подумаємо, чи існує відповідність між номером члена прогресії та значенням члена цієї прогресії?
- Якою формулою задається така залежність?
- Як в математиці називається така відповідність?
- Яка функція задає арифметичну прогресію?
an = a1 + d (n – 1)
an = y, n = x, x є N
y = a1 + d( x – 1) = a1 + dx – d = dx + ( a1 – d) = kx + b
- Отже, лінійна функція, визначена на множині натуральних чисел, визначає арифметичну прогресію. Побудуємо графік.
На дисплеї комп’ютера
an
( an ): 1;3; 5; 7;9;………….
n
1 2 3 4 5
- Легко помітити, що всі побудовані точки належать прямій.
IV. Підсумок уроку.
V. Домашнє завдання. Прочитати п.10.2(ст. 214-216),п.10.3(ст. 220-222), вивчити конспект, виконати вправу
|
a1 |
d |
n |
an |
Sn |
1 |
1 |
2 |
10 |
|
|
2 |
5 |
|
7 |
29 |
|
3 |
|
-2 |
10 |
-20 |
|