Урок " Артур Конан- Дойл «Записки про Шерлока Холмса» («Пістрява стрічка»)"

Про матеріал
Розробка уроку на тему : "А. Конан- Дойл — відомий автор класичних детективів. Особливості сюжету і композиції оповідань про Шерлока Холмса. Шерлок Холмс як безпосередній учасник розв'язання сімейного конфлікту в оповіданні «Пістрява стрічка»". Повторення матеріалу про особливості детективних творів,розгадування криптограм для актуалізації опорних знань. Ознайомлення з біографією А. Конан-Дойла та змістом оповідання "Пістрява стрічка". Визначення термінів "цикл","дедукція". Характеристика героїв твору,складання портфоліо.
Перегляд файлу

Артур Конан- Дойл (1859-1930). «Записки про Шерлока Холмса» («Пістрява стрічка») - ЛІТЕРАТУРНИЙ ДЕТЕКТИВ

Тема. А. Конан- Дойл — відомий автор класичних детективів. Особливості сюжету і композиції оповідань про Шерлока Холмса. Шерлок Холмс як безпосередній учасник розв'язання сімейного конфлікту в оповіданні «Пістрява стрічка»

Мета: формувати ключові компетентності:

уміння вчитися – самоорганізуватися до навчальної діяльності,розвивати навички об’єктивного оцінювання та само оцінювання;

загальнокультурну – розвивати логічне і культурне мислення, навички самостійної роботи, увагу;

формувати систему предметних компетентностей і компетенцій шляхом виконання навчально-пізнавальних і практико-орієнтованих завдань відповідно до змістовних ліній:

літературознавчої: продовжити  знайомити учнів із жанром детективу, письменниками, котрі в ньому працювали, зокрема А. Конан -Дойлом; зацікавити темою; допомогти глибше усвідомити ідейно-художній зміст твору; розвивати образне та логічне мислення, навички виразного читання, переказу, виділення ключових епізодів, їхнього коментування, уміння відповідати на питання

 культурологічної: виховувати культуру відповіді: логічність, послідовність, доказовість, емоційність;  сприяти формуванню допитливості, прагнення до розвитку своїх розумових здібностей, любові до читання художньої літератури.

 

Обладнання: виставка книжок — кращих детективів світової літератури, портрет письменника, ілюстрації до біографії, видання твору.

Теорія літератури: оповідання,детектив, оповідач,  дедукція, цикл.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань та формування на цій основі вмінь і навичок.

                                                   

                

                                        Хід уроку

І. Організаційний момент

Існує 3 найсмачніші запахи. Запах гарячої кави,свіжої випічки і сторінок нової книги! Нова книга – це завжди таємниця,яку хочеться швидше розгадати. Тим більше коли ці твори представляють жанр… детективу. (Над дошкою прикріплені хаотично літери,з яких учні повинні скласти слово «детектив»).

  • На ваших столах лежать картки для самооцінювання. Розгляньте уважно запропоновані критерії. В кінці уроку вам треба буде виставити бали за свою роботу .

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Пригадати найвідоміших авторів детективів та поєднати їх із героями творів (Агата Крісті – міс Марпл,Еркюль Пуаро; Рекс Стаут – Ніро Вульф та Арчі Гудвін;Жорж Сіменон – комісар Мегре;  Е.А. По – твір «Золотий жук»).

Золотий жук (1843) - Едгар Аллан ПО 1809-1849 - ЛІТЕРАТУРНИЙ ДЕТЕКТИВ      

 

    

 

     

  1. Вчитель: Кого вважають засновником жанру детективу? Який твір цього письменника ми читали? Цікавий момент у  творі – це розгадування криптограми. Тож, щоб пригадати  сюжет твору пропоную вам також розгадати криптограми.  Розгадування  криптограм,пояснення слів.( Робота в парах)

16

7

4

21

1

18

 

2

7

21

7

4

 

9

24

15

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1)

 

20

7

21

4

1

17

7

18

23

 

29

11

25

21

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2)    

 

20

12

21

1

23

 

15

1

21

23

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3)                      

 

 

6

9

24

20

12

23

7

21

 

28

7

21

7

20

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4)            

 

 

22

15

21

11

18

33

 

22

15

1

21

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5)     

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку

Вчитель:

  Сьогодні ми познайомимося ще з одним класиком детективного жанру, літературним учнем Е. А. По, А. Конан -Дойлом, «батьком» знаменитого дуету нишпорок Шерлока Холмса й доктора Ватсона.

IV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

  1. Розгадування кроссенсу – біографії А.Конан-Дола  за випереджальним завданням.

 

 

C:\Users\Lenovo\Desktop\шотл.jpg

 

C:\Users\Lenovo\Desktop\Без названия (1).jpg

C:\Users\Lenovo\Desktop\0c8887f71b0fa38bbd5a1a517a081422.jpg             

C:\Users\Lenovo\Desktop\content_myach_dlya_regby.jpgC:\Users\Lenovo\Desktop\depositphotos_92364868-stock-photo-vintage-boxing-gloves-hanging.jpg

 

 

C:\Users\Lenovo\Desktop\ldprofplus_5d5f89b6e207c.jpgC:\Users\Lenovo\Desktop\post_image_154146295348.jpg

C:\Users\Lenovo\Desktop\картинка.jpg

C:\Users\Lenovo\Desktop\depositphotos_5873770-stock-photo-open-book.jpg

56 оповідань,вірші,повісті,романи

 

C:\Users\Lenovo\Desktop\Без названия.jpg

( Коли говоритимуть про творчість письменника,додати ,що у 2021 році виповнюється 130 років від дня публікації «Пригод Шерлока Холмса» та 120 років від публікації «Собаки Баскервілів»).

Отже,ми дізналися певні факти з біографії А.Конан-Дойла і побачимо,що деякі з них присутні в образі  найвідомішого детектива у світі – Шерлока Холмса. Переконаємося в цьому,розглянувши та проаналізувавши твір «Пістрява стрічка».

  1. Словникова робота

За жанром «Пістрява стрічка» - детективне оповідання. Що таке оповідання?

А що таке детектив?

Артур КонанДойл створив ряд оповідань з одним головним героєм –  дві збірки: «Пригоди Шерлока Холмса», «Записки про Шерлока Холмса».

Головними героями кожного з оповідань є Шерлок Холмс та його друг лікар Ватсон. Історії тут різні, але головні герої у кожному – одні і ті ж. І ще ці всі твори одинакові за жанром – оповідання. Такі твори, у яких  є спільні герої і вони при цьому одного жанру, складають літературний цикл.(Визначення циклу записати на дошці,учні роблять запис у зошити).

  • Цикл – (від гр.. круг,коло) кілька художніх творів,об’єднаних за задумом автора спільністю тематики,персонажів тощо.
  1. Встановити послідовність подій у творі та переказування оповідання.

 

-смерть  лікаря;

-ретельне  обстеження кімнати;

-розмова  Хелін  Стоунер  із  Шерлоком  Холмсом;

-жахлива  ніч ;

-ознайомлення  із  заповітом  дружини  лікаря  Ройлотта;

 Отже,хто звернувся до детектива по допомогу?  Що сказав Холмс дівчині,ще не знаючи про неї нічого? Як ви важаєте,завдяки чому Холмс зробив такі висновки?  (Опрацювати  та записати поняття   дедукція).

Дедукція – уміння будувати висновок на основі багатьох дрібних спостережень.

4. Завдання дослідницько-аналітичного характеру

  • Знайдіть в оповіданні «Пістрява стрічка» деталі та факти, за якими Холмс розкрив злочин, застосовуючи метод дедукції. (Квиток за лівою рукавичкою — міс Стоунер приїхала поїздом уранці; грязюка на лівому рукаві — довго їхали розмоклою дорогою на возі; вкрита синцями рука дівчини — її били, поводилися жорстоко; заповіт покійної дружини на користь дочок — перешкода для вітчима в отриманні спадку; повідомлення міс Стоунер про те, що її сестра чула запах сигари; ліжко, прикріплене до підлоги, фальшиві шнур і дзвінок — місток для того «щось», яке могло перебратися від душника до ліжка; посвистування, сейф, блюдечко з молоком, батіжок із петлею — вказують на наявність у лікаря живої змії. )
  • Цікаві факти про Шерлока Холмса

Всесвітньо відома адреса Бейкер-Стрит 221-б за часів Артура Конан Дойля не існувала. У 1890 році останній номер будинку по Бейкер-Стрит мав номер 85.

Літературний герой Конан Дойля став настільки популярним, що його шанувальники створили меморіальний музей Шерлока Холмса в будинку на вулиці Бейкер-стріт, 221-б, де нібито жив детектив, і навіть відзначають його дні народження.

Фраза Шерлока Холмса "Елементарно, Ватсон" не зустрічається ні в одній книзі Артура Конан Дойля про Шерлока Холмса.

По кількості екранізацій фільми про Шерлока Холмса потрапили в книгу рекордів Гінесса (знято більше 210 фільмів, перший з яких в 1905 році)

На портреті Шерлока Холмса в лондонському музеї на Бейкер-Стрит 221-б зображений актор Василь Ливанов.

Кожен п'ятий британець вважає, що знаменитий сищик існував насправді.

А в Єгипті ще за життя Конан Дойля у 1893 році, згідно з урядовим наказом, перша збірка оповідань про Холмса була перекладена арабською мовою і видана як підручник для поліцейських.

 

V. Закріплення знань, умінь та навичок

- Якими принципами керувався Ш. Холмс у своїй роботі? (Він працював із любові до своєї справи, людей, ніколи не брався за справи, які не обіцяли чогось надзвичайного).

- За допомогою якого методу Ш. Холмс розкривав злочин? (За допомогою дедукції).

- Який логічний ланцюжок допоміг Ш. Холмсу розплутати злочин у «Пістрявій стрічці»?

- Якими рисами наділений Холмс, що допомагають розкривати йому найзаплутаніші справи? ( Прагнення до надзвичайного, справедливість, розум,винахідливість,ерудованість,цікавість,уважність,спостережливість,благородство,безкорисливість,мужність)

VI. Домашнє завдання

Скласти портфоліо  Шерлока Холмса за схемою.

Портфоліо Шерлока Холмса

Прізвище, ім’я:

Рік народження:  

Сімейний стан:

Близькі родичі:

Зовнішність:

Освіта:

Адреса:

Рід занять:  

Перша справа:

Друзі:

Основні вороги:

Шкідливі звички:

Хобі:  

Спортивні захоплення:

VII. Підбиття підсумків уроку.  Самооцінювання.

 

 Картка самооцінки

Прізвище, ім’я учня

Оцініть себе за кожним із критеріїв

Бали

(0-2)

1.

Я активно працював(ла) на уроці

 

2.

Я давав(ла) правильні відповіді на запитання

 

3.

Я виконав(ла) всі завдання вчителя

 

4.

Працюючи в парі, я висловлював(ла) свою позицію

 

5.

Я запам’ятав(ла) нову інформацію

 

6.

Я зрозумів(ла) тему

 

 

Всього

 

 

 

 

       ЛІТЕРАТУРА  Й ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСИ

  1. Волощук Є.В. Зарубіжна  література: підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закладів. /Євгенія Волощук,Олена Слободянюк. - К.: Генеза, 2016. – 272 с.
  2. Григор’єва  І.О. Зарубіжна література. 7 клас:розробки уроків/ І.О. Григор’єва,В.П. Лісутіна. – Х.:Вид-во «Ранок»,215. – 272 с. – (Серія «Сучасний майстер-клас»).
  3. Музей Шерлока Холмса[Електронний ресурс].- Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki/Музей_Шерлока_Холмса.
  4. Паращич В. В. Світова література. 7 клас /В.В. Паращич. — Х. : Вид. група «Основа», 2015. — 144 с.:іл.,табл.,схеми. – (Серія «Мій конспект»).
  5.  Химинець  А.А. Портфоліо письменника  http://svitliteraturu.com/load/dopomoga_uchnju_iz_zar_lit/7_klas/artur_konan_dojl_biografija_pismennika_dopomoga_uchnju/16-1-0-397
  6. Шепета А.В.  А.Конан-Дойл «Пістрява стрічка».7-й клас/А.Шепета. – Зарубіжна література в школі. – 2020. - №1-2.

 

 

 

 

docx
Додано
26 жовтня 2021
Переглядів
1980
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку