Артур Конан- Дойл (1859-1930). «Записки про Шерлока Холмса» («Пістрява стрічка») - ЛІТЕРАТУРНИЙ ДЕТЕКТИВ
Тема. А. Конан- Дойл — відомий автор класичних детективів. Особливості сюжету і композиції оповідань про Шерлока Холмса. Шерлок Холмс як безпосередній учасник розв'язання сімейного конфлікту в оповіданні «Пістрява стрічка»
Мета: формувати ключові компетентності:
уміння вчитися – самоорганізуватися до навчальної діяльності,розвивати навички об’єктивного оцінювання та само оцінювання;
загальнокультурну – розвивати логічне і культурне мислення, навички самостійної роботи, увагу;
формувати систему предметних компетентностей і компетенцій шляхом виконання навчально-пізнавальних і практико-орієнтованих завдань відповідно до змістовних ліній:
літературознавчої: продовжити знайомити учнів із жанром детективу, письменниками, котрі в ньому працювали, зокрема А. Конан -Дойлом; зацікавити темою; допомогти глибше усвідомити ідейно-художній зміст твору; розвивати образне та логічне мислення, навички виразного читання, переказу, виділення ключових епізодів, їхнього коментування, уміння відповідати на питання
культурологічної: виховувати культуру відповіді: логічність, послідовність, доказовість, емоційність; сприяти формуванню допитливості, прагнення до розвитку своїх розумових здібностей, любові до читання художньої літератури.
Обладнання: виставка книжок — кращих детективів світової літератури, портрет письменника, ілюстрації до біографії, видання твору.
Теорія літератури: оповідання,детектив, оповідач, дедукція, цикл.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань та формування на цій основі вмінь і навичок.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Існує 3 найсмачніші запахи. Запах гарячої кави,свіжої випічки і сторінок нової книги! Нова книга – це завжди таємниця,яку хочеться швидше розгадати. Тим більше коли ці твори представляють жанр… детективу. (Над дошкою прикріплені хаотично літери,з яких учні повинні скласти слово «детектив»).
ІІ. Актуалізація опорних знань
16 |
7 |
4 |
21 |
1 |
18 |
|
2 |
7 |
21 |
7 |
4 |
|
9 |
24 |
15 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1)
20 |
7 |
21 |
4 |
1 |
17 |
7 |
18 |
23 |
|
29 |
11 |
25 |
21 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2)
20 |
12 |
21 |
1 |
23 |
|
15 |
1 |
21 |
23 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3)
6 |
9 |
24 |
20 |
12 |
23 |
7 |
21 |
|
28 |
7 |
21 |
7 |
20 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4)
22 |
15 |
21 |
11 |
18 |
33 |
|
22 |
15 |
1 |
21 |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку
Вчитель:
Сьогодні ми познайомимося ще з одним класиком детективного жанру, літературним учнем Е. А. По, А. Конан -Дойлом, «батьком» знаменитого дуету нишпорок Шерлока Холмса й доктора Ватсона.
IV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
|
|
|
|
|
|
|
56 оповідань,вірші,повісті,романи |
|
( Коли говоритимуть про творчість письменника,додати ,що у 2021 році виповнюється 130 років від дня публікації «Пригод Шерлока Холмса» та 120 років від публікації «Собаки Баскервілів»).
Отже,ми дізналися певні факти з біографії А.Конан-Дойла і побачимо,що деякі з них присутні в образі найвідомішого детектива у світі – Шерлока Холмса. Переконаємося в цьому,розглянувши та проаналізувавши твір «Пістрява стрічка».
За жанром «Пістрява стрічка» - детективне оповідання. Що таке оповідання?
А що таке детектив?
Артур КонанДойл створив ряд оповідань з одним головним героєм – дві збірки: «Пригоди Шерлока Холмса», «Записки про Шерлока Холмса».
Головними героями кожного з оповідань є Шерлок Холмс та його друг лікар Ватсон. Історії тут різні, але головні герої у кожному – одні і ті ж. І ще ці всі твори одинакові за жанром – оповідання. Такі твори, у яких є спільні герої і вони при цьому одного жанру, складають літературний цикл.(Визначення циклу записати на дошці,учні роблять запис у зошити).
-смерть лікаря;
-ретельне обстеження кімнати;
-розмова Хелін Стоунер із Шерлоком Холмсом;
-жахлива ніч ;
-ознайомлення із заповітом дружини лікаря Ройлотта;
Отже,хто звернувся до детектива по допомогу? Що сказав Холмс дівчині,ще не знаючи про неї нічого? Як ви важаєте,завдяки чому Холмс зробив такі висновки? (Опрацювати та записати поняття дедукція).
Дедукція – уміння будувати висновок на основі багатьох дрібних спостережень.
4. Завдання дослідницько-аналітичного характеру
Всесвітньо відома адреса Бейкер-Стрит 221-б за часів Артура Конан Дойля не існувала. У 1890 році останній номер будинку по Бейкер-Стрит мав номер 85.
Літературний герой Конан Дойля став настільки популярним, що його шанувальники створили меморіальний музей Шерлока Холмса в будинку на вулиці Бейкер-стріт, 221-б, де нібито жив детектив, і навіть відзначають його дні народження.
Фраза Шерлока Холмса "Елементарно, Ватсон" не зустрічається ні в одній книзі Артура Конан Дойля про Шерлока Холмса.
По кількості екранізацій фільми про Шерлока Холмса потрапили в книгу рекордів Гінесса (знято більше 210 фільмів, перший з яких в 1905 році)
На портреті Шерлока Холмса в лондонському музеї на Бейкер-Стрит 221-б зображений актор Василь Ливанов.
Кожен п'ятий британець вважає, що знаменитий сищик існував насправді.
А в Єгипті ще за життя Конан Дойля у 1893 році, згідно з урядовим наказом, перша збірка оповідань про Холмса була перекладена арабською мовою і видана як підручник для поліцейських.
V. Закріплення знань, умінь та навичок
- Якими принципами керувався Ш. Холмс у своїй роботі? (Він працював із любові до своєї справи, людей, ніколи не брався за справи, які не обіцяли чогось надзвичайного).
- За допомогою якого методу Ш. Холмс розкривав злочин? (За допомогою дедукції).
- Який логічний ланцюжок допоміг Ш. Холмсу розплутати злочин у «Пістрявій стрічці»?
- Якими рисами наділений Холмс, що допомагають розкривати йому найзаплутаніші справи? ( Прагнення до надзвичайного, справедливість, розум,винахідливість,ерудованість,цікавість,уважність,спостережливість,благородство,безкорисливість,мужність)
VI. Домашнє завдання
Скласти портфоліо Шерлока Холмса за схемою.
Прізвище, ім’я:
Рік народження:
Сімейний стан:
Близькі родичі:
Зовнішність:
Освіта:
Адреса:
Рід занять:
Перша справа:
Друзі:
Основні вороги:
Шкідливі звички:
Хобі:
Спортивні захоплення:
VII. Підбиття підсумків уроку. Самооцінювання.
Картка самооцінки
Прізвище, ім’я учня
№ |
Оцініть себе за кожним із критеріїв |
Бали (0-2) |
1. |
Я активно працював(ла) на уроці |
|
2. |
Я давав(ла) правильні відповіді на запитання |
|
3. |
Я виконав(ла) всі завдання вчителя |
|
4. |
Працюючи в парі, я висловлював(ла) свою позицію |
|
5. |
Я запам’ятав(ла) нову інформацію |
|
6. |
Я зрозумів(ла) тему |
|
|
Всього |
|
ЛІТЕРАТУРА Й ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСИ