Урок "Атмосфера та системи землі. Погода та клімат"

Про матеріал
Тема: Атмосфера та системи землі Мета: • Навчальна: актуалізувати знання про склад і будову атмосфери; дати уявлення про радіаційний баланс; закріпити знання про загальну циркуляцію атмосфери; • Розвивальна: розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення, уміння робити узагальнення та висновки; • Виховна: виховувати повагу до праці метеорологів. Тип уроку: комбінований Обладнання: підручник,фото
Перегляд файлу

Клас            11                                                                                         Дата 25.2.20      

 

Урок №

 

Тема: Атмосфера та системи землі

Мета:

  • Навчальна: актуалізувати знання про склад і будову атмосфери; дати уявлення про радіаційний баланс; закріпити знання про загальну циркуляцію атмосфери;
  • Розвивальна: розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення, уміння робити узагальнення та висновки;
  • Виховна: виховувати повагу до праці метеорологів.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: підручник,фото

 

Хід уроку

 

  1. Організаційний момент
  2. Актуалізація опорних знань

Бесіда

1. Рівнини за абсолютною висотою поділяють на…(низовини,височини,плоскогір’я).

2.До форм земної поверхні,абсолютні висоти яких становлять від 200 до 500 м. наж рівнем моря належать…(височини)

3. Гори за походженням поділяють на…(тектонічні, вулканічні, ерозійні)

4. Що таке денудація,акумуляція,екзарація?( Рівнини, що виникли внаслідок винесення продуктів руйнування (денудації) із залишкового цоколя гір, що не піддався руйнації називають денудаційним (цокольним). Там,де матеріал накопичується (акумулюється), вирівнюючи поверхню, утворюється акумулятивні рівнини. Екзарація -руйнування льодовиком гірських порід, які складають його ложе, та винос продуктів руйнування до краю льодовика.

 5.Які породи відносяться до осадових?(кам’яне вугілля, вапняк, нафта, газ, пісок, крейда, сіль, гіпс)

 6. До метаморфічних належать гірські породи..(гнейс,мармур,кварцит)

  1. Мотивація навчальної діяльності

Наукова назва повітряного океану — атмосфера. Саме в атмосфері формуються погодні явища, живуть організми, пересуваються транспортні засоби. Знання про атмосферу дозволяє не лише передбачати погоду, але й запобігати її негативним наслідкам, впливати на неї. На уроках теми «Атмосфера» ви дізнаєтеся про різноманітні атмосферні процеси та явища, навчитеся складати прогноз погоди, аналізувати дані спостережень, а головне — дізнаєтеся, як людина може впливати на атмосферу.

  1. Вивчення нового матеріалу

Атмосфера – оболонка Землі,що складається із суміщі газів,водяної пари,пилових часток.

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота з малюнком та підручником с.60

1) За підручником позначте скільки % займає азот (78%), кісень (21%) та інші гази (1%) в атмосфері

2) Як називаються 5 шарів атмосфери? (тропосфера,стратосфера,мезосфера,термосфера,екзосфера)

 

 

 

 

Екзосфера – сфера розсіяння. Термосфера – сфера розрідженого іонізованого газу. Мезосфера -  має розріджене повітря та відбиває радіохвилі. Стратосфера – озоновий шар, який захищає землю від ультрафіолетового сонця. Тропосфера-найщільніший шар, де формується погода

 

Знайдіть та запишіть термін сонячна радіація, пряма радіація, розсіяна радіація ,альбедо с.60 -61

Відносна вологість Сонячна радіація – енергія, яка випромінює сонце. Пряма радіація – промені,які проникають на землю. Розсіяна радіація – розсіянні сонячні промені, Альбедо – відношення кількості відбитої енергії до загальної кількості енергії,яка падає на поверхню. Він займає поверхню землі на 35 %.

 

Температура – фізична величина,що характеризує тепловий стан. Особливості вертикального розподілу температури повітря в тропосфері  є зниження її з висотою. На кожні 100 м (0.1км) висоти температура знижується на 0.6 °С.

ГЕОГРАФІЧНА ЗАДАЧА № 1 с.62 (для прикладу)

Температура на узбережжі становить +18.Визначте температуру за бортом літака на висоті 3500 м. На 1 км температура знижується на 6°; 1 км =1000 м.

1)3500/1000=3,5 км (висота польоту)

2)3,5*6=21°(на стільки знизиться температура)

3)18-21= -3°(температура на висоті 3,5 км)

Визначте, якою буде температура повітря за бортом літака, який летить на висоті 10 000 м, якщо біля земної поверхні вона становить 20°С. На кожні 1000 м підйому температура знижується на 6°С.

1)10 000 : 1000 × 6 = 60°С.

2) 20 – 60 = – 40°С.

 

Атмосферний тиск -  сила, із якою повітря тисне на земну поверхню. Атмосферний тиск  залежить від висоти: із підняттям його показник знижується. На висоті 5 км воно менше у 2 рази,15 км – 8 разів, 20 км – у 18 р. У нижньому шарі атмосферний тиск знижується на 10 мм рт ст. на кожні 100 м висоти.

ГЕОГРАФІЧНА ЗАДАЧА № 2 С.63 (приклад)

Найвища в Україні метеостанція розташована в Карпатах на схилі гори Пожижевська. На вершині цієї гори (висота 1820 м) барометр показує атмосферний тиск 578 мм рт. ст., а на станції – 605 мм рт. ст. Обчисліть висоту розташування метеостанції, якщо на кожних 100 м підйому атмосферний тиск знижується на 10 мм рт. ст.

1)     605 - 578 = 27 мм рт. ст. (різниця тисків).

2)     27 : 10 * 100 = 270 м.(різниця висоти між станцією і вершиною гори)

3)    1820 - 270 = 1550 м (висота місця розташування станції Пожижевська)

Визначити атмосферний тиск на вершині гори Говерла (2061 м), якщо на висоті 183 м він у цей час становить 720 мм рт. ст.

1) Визначаємо, на скільки метрів зміниться відносна висота: 2061м – 183м = 1878 м (зміна відносної висоти)

2) 1878м : 100м × 10 мм рт. ст.  = 188 мм рт. ст.(зміна атмосферного тиску при піднятті вгору)
3) 720 мм рт. ст. – 188 мм рт. ст. = 532 мм рт. ст.( атмосферний тиск на вершині гори)
 

Вологість повітря – кількість водяної пари,яка міститься в повітрі. Абсолютна вологість - кількість водяної пари,яка міститься в повітрі за певної температури та дорівнює 1 м3(г/м3).– відношення фактичного вмісту  водяної пари в повітрі до максимально можливого за певної температури (%).

ГЕОГРАФІЧНА ЗАДАЧА № 3 С.65 (приклад)

Визначте відносну вологість повітря, якщо  абсолютна вологість становить 12 г/м³, а вологість насичення за даної температури – 23 г/м³.

12 г/м³ : 23 г/м³× 100% = 52%

Визначити відносну вологість повітря, якщо в 1 м³ повітря міститься 10 г водяної пари, а за даної температури могло б міститися 25 г.

10/25 × 100% = 40%

 

Атомосферні опади – волога,що випадає з хмар або виділяється з повітря на поверхню землі у твердому або рідкому станах.Співвідношення річної кількості опадів і випаровуваності визначає коефіцієнт зволоження.

ГЕОГРАФІЧНА ЗАДАЧА № 4 с.66(формула)

Розрахуйте коєфіцієнт зволоження для міста Кривий Ріг , річна кількість опадів у якому становить 450 мм , а випаровуваність 800 мм .Як називається таке зволоження ?

450 мм : 800 мм = 0, 56 недостатнє зволоження

Визначте крєфіцієнт зволоження у м . Житомир , якщо опадів за рік випадає 602 мм , а випаровування 900 мм.Як називається таке зволоження ?

602 : 900 = 0,67 недостатнє зволоження

Клімат – режим атмосферних явищ у межах певної території..Кліматичні пояси – великі широтні смуги земної поверхні,що мають однорідні кліматичні умови. Тип клімату – сукупність кліматичних показників,характерних для певних території

1) помірно континентальний(тропічний), місто-києв

2)субекваторіальний-Йоганнесбург

3)тропічний - Гавана

4)тропічний -Банког

 

 

 

 

 

  1. Домашнє завдання §12-14, с.78 теми для дослідження

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
3.0
Загальна:
3.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Горовий Іван
    Загальна:
    3.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    3.0
docx
Додано
7 березня 2020
Переглядів
3045
Оцінка розробки
3.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку