Урок-аукціон з української мови для 8 класу Тема. Узагальнення та систематизація вивченого про вставні слова, словосполучення та речення.

Про матеріал
узагальнити та систематизувати знання учнів про розділові знаки при них; удосконалювати вміння правильно визначати речення із вставними співзвучними словами, самостійно складати речення із вставними словами; виховувати культуру мовлення , повагу до українських символів, оберегів.
Перегляд файлу

Урок-аукціон з української мови для 8 класу

Тема. Узагальнення та систематизація вивченого про вставні слова, словосполучення та речення.

Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів про розділові знаки  при них; удосконалювати вміння правильно визначати речення  із вставними співзвучними  словами, самостійно складати речення із вставними словами; виховувати культуру мовлення , повагу до українських символів, оберегів.

Тип уроку: контролю та коригування знань, умінь та навичок.

Обладнання: підручник, малюнки ( українські символи), магнітофонний запис, індивідуальні картки, символи українського народу.

 

Хід уроку

  1.      Організація класу
  2.      Мотивація навчальної діяльності учнів
    1.   Слово вчителя

    Сьогодні незвичайний урок—уроу-аукціон знань, на якому ви зможете придбати трохи мистецтва. ( Клас поділяється на команди, кожна з яких обирає назву, емблему, девіз. Обираються члени журі.)

    Як вам відомо, не все можна купити за гроші, є в нашому житті те, що не продається. А що саме? ( Дружба, здоров’я, любов…) Дуже дорого цінуються знання, які ви можете безкоштовно отримати в школі щодня.

      На аукціоні виставлені ваші малюнки, на яких зображено символи України. За кожну правильну відповідь команда отримує один малюнок.

   --Які українські символи ви знаєте? (Команди по черзі називають.)

     До нас дійшли свідчення про те, що кожне слов’янське  плем’я, родина і навіть окрема людина мали свої обереги, які були охоронцями від хвороб, неврожаю, звіра, негоди.

     Люди вирішили: якщо ти взяв оберег, то сміливо вирушай і в далеку дорогу, і на полювання. Оберіг вселяв віру в свої сили, заспокоював, робим людину впевненішою в собі, своїх силах при зустрічі з бідою. Образи хреста, коня, птаха, символи сонця, землі, води зображували на рушниках, одязі, на дверях хати.

     За обереги вважали ті речі, що оточували людей у побуті. Як ви бачите, на столі, застеленому українським рушником, теж знаходяться символи нашого народу: хліб-сіль, ляльки в національному вбранні, сопілка, калина, писанка, рідна земля…

     Члени нашого журі ( творча група нашого класу) підготували для всіх учнів картки і пропонують інформацію про те, чому дані предмети, рослини, птахи стали символами України. Коли на аукціоні буде виставлятися малюнок-символ, ви зможете, скориставшись довідковою інформацією, розповісти про цей символ, ввівши в повідомлення вставні слова, словосполучення, речення.

  1.   Візитні картки команд

( Завдання оцінюється в 5 балів. Команди можуть отримати додатковий бал, якщо розкажуть про символ, використовуючи вставні слова.)

Рушник

  Рушник у хаті. Давній наш звичай. Не було, здається, жодної в Україні оселі, котрої не прикрашали б рушниками.

   З рушником ушановували появу немовляти в родині, з ним виряджали в дорогу рідних, зустрічали гостей, проводжали людину в останній путь, ним прикрашали хліб на столі.

  1.      Актуалізація опорних знань
    1.   Бесіда з учнями.
  • Які слова та словосполучення називаються вставними?
  • З якою інтонацією вони вимовляються?
  • Які групи вставних слів та словосполучень ви знаєте?
  • Як виділяються вставні слова та словосполучення на письмі?
  • Які речення називаються вставними?
  • З якою інтонацією вони вимовляються ?
  • Як виділяються вставні речення на письмі?
  • Розкажіть про український віночок, використовуючи вставні слова та речення.

Віночок

Здавна в Україні дівчата плетуть віночки та прикрашають ними  себе, кожного року додаючи нову квітку-символ. Скільки років дівчині, стільки й квітів повинно бути у віночку.

  А ще створив і зберіг народ для поколінь красиві обряові пісні, пов’язані з плетінням вінків. До речі, віночок—це передусім оберіг від «поганого ока», від усяких негараздів. Отакий він, традиційний віночок.

  1.      Закріплення матеріалу
    1.   Завдання учням.
  • Накресліть схематично, як вставні слова та словосполучення відокремлюються на письмі і з якою інтонацією вимовляються. Усно наведіть приклади речень із вставними словами або словосполученнями.
  • Накресліть схематично, як вставні речення відокремлюються на письмі на письмі і з якою інтонацією вимовляються. Усно наведіть приклади речень зі вставними реченнями.

( Після перевірки завдання учні розповідають про хліб.)

  1.   Розповідь учнів

Хліб

Однією з найбільших святинь нашого народу є хліб. Нелегко вирощується хліб. Засмаглий на вітрах, обмитий дощами, вистражданий у весняних заморозках. Хліб дарує нам радість, щастя, силу. Раніше в Укрвїні щодня пекли житній хліб. Замішували на заквасці, місили в дерев’яній діжі. Випікання хліба мало свої правила і було по суті, цілим обрядом. Хліб у кожній хаті обов’язково лежав на столі.  Їжею і красою був хліб на різних святах та обрядах. І тепер жодне весілля не обходиться без короваю. Із хлібом ідуть на родини, поминальний обід. Обрядовим є хліб і в новорічні свята. З хлібом йшли оглядати поле, сіяти, жати. Із хлібом-сіллю ми нині зустрічаємо і проводжаємо гостей.

  1.   Кодовий диктант « Вставні слова».

( Виконують по два учні від кожної команди. На виконання завдання відводиться три хвилини.)

Визначте групу вставних слів. Запишіть номер групи.

  1. впевненість;
  2. невпевненість;
  3. джерело повідомлення;
  4. порядок викладу думок;
  5. почуття;
  6. ввічливі слова;
  7. активізація уваги.

І команда

ІІ команда

  1. Очевидно
  2. Безперечно
  3. Мабуть
  4. Як кажуть
  5. Здається
  6. Дякую
  7. Зокрема
  8. Зверніть увагу
  9. Як правило
  10. Можливо
  11.  Ясна річ
  12. Здається
  1. Кажуть
  2. На мій погляд
  3. На мою думку
  4. По-моєму
  5. Справді
  6. Нівроку
  7. За вченням
  8. Чуєте
  9. Спасибі
  10. На думку
  11. На сором
  12. Між іншим

ІІІ команда

ІУ команда

  1. Пробачте
  2. Ясна річ
  3. Добрий день
  4. Дозвольте
  5. Вибачте
  6. Можливо
  7. До побачення
  8. Нівроку
  9. На добраніч
  10. Таким чином
  11. Будь ласка

 

  1. Справді
  2. Зверніть увагу
  3. Таким чином
  4. Дозвольте
  5. По-перше
  6. Між іншим
  7. Безперечно
  8. Здається
  9. Отже
  10. Чого доброго
  11. На мій погляд
  12. Нарешті

 

  1.   Усна гра «Зайве слово».

Визначте групу вставних слів і знайдіть зайве слово.

1 команда

Нівроку, чого доброго, на жаль, здається, як на зло, на щастя.

2 команда

Нарешті, по-перше, між іншим, зокрема, за висловом, отже.

3 команда

Ясна річ, справді, таким чином, безперечно, звичайно, без сумніву.

4 команда

Очевидно, мабуть, можливо, здається, зокрема, може.

  1.   Усна гра-розминка «Вибери пару».

1 команда

На жаль, звичайно, спасибі, нарешті, може.

2 команда

Нівроку, мабуть, на добраніч, між іншим, знаєте.

3 команда

Безумовно, як на зло, таким чином, мабуть, добрий день.

4 команда

Без сумніву, за висловом, на щастя, справді, зверніть увагу.

  1.   Переклад вставних слів (письмово).

Наверное, конечно, возможно, кстати, простите, несомненно, дескать, ничего себе, итак, впросем.

  1.   Графічний диктант

( Учасники кожної з команд креслять графічні схеми поданих речень.)

1 команда

  1. Він може добре розв’язати задачі.
  2. Вовк, може, їсти захотів.

2команда

  1. Відповідь він надіслав, на жаль, лише сьогодні.
  2. Чи ви знаєте, через наш район будується автомагістраль.

3 команда

  1. Може, то птахи приносять на крилах весну.
  2. Ніхто не може світа пережити.

4 команда

  1. Може, я міг би вам допомогти?
  2. Очевидно, ми повернемось до цього питання знову.
    1.   Розповідь учнів

Лелека

До лелеки в Україні ставляться майже як до священного птаха. Двір, де є гніздо лелеки, вважається щасливим. Саме село, в якому є хоч одно гніздо лелеки, застраховане від негоди. Не тільки розорити гніздо лелеки, а навіть полохати його—великий гріх. Таке ставлення до лелеки пояснюється тим, що він знищує різних гадів, а ще птах є радісним вісником наближення весни.

  1.   Стилістична зупинка

Відредагуйте і запишіть речення.

  1. І тут так би мовити у всій красі зверніть увагу я його розумієте зустрів на околиці села. 2. Іду я недавно розумієш вулицею і бачу власне кажучи Сергія як кажуть власною персоною.
    1.        Синтаксичний розбір речення

Виконайте синтаксичний розбір першого речення, друге речення розберіть вдома.

  1. Отож, синам, загиблим за Батьківщину на чужому полі, матері привозять на могилу грудочку рідної землі.
  2. Виряджаючи синів на війну або в далеку дорогу, матері давали, наприклад, зав’язану у хусточку рідну землю як спомин про батьківський дім.
    1.        Творча робота

Складіть твір із вставними словами за поданим початком, використовуючи фотографію калини з календаря «Українські вечорниці».

( Кожна команда продовжує думку попередньої. У цей час журі визначає переможців за кількістю отриманих малюнків.)

  1.      Підсумок уроку
    1.   Слово вчителя

Узагальнення вивченого про вставні слова, словосполучення, речення, про значення українських символів, про роботу учнів на уроці.

  1.   Слово капітанам команди

Визначають, хто в команді краще працював протягом уроку.

  1.   Слово журі

Оцінювання учнів, оголошення переможців.

  1.      Домашнє завдання
  1. Зробити синтаксичний розбір записаного в зошиті речення.
  2. Записати в зошиті твір-мініатюру за фотографією «Українські вечорниці», використовуючи вставні слова, словосполучення та реченя.
  3. Повторити правила
  4. Підготуватися до контрольної роботи

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Українська мова 8 клас (Ющук І.П.)
Додано
31 жовтня 2023
Переглядів
340
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку