Урок-аукціон з української мови для 8 класу
Тема. Узагальнення та систематизація вивченого про вставні слова, словосполучення та речення.
Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів про розділові знаки при них; удосконалювати вміння правильно визначати речення із вставними співзвучними словами, самостійно складати речення із вставними словами; виховувати культуру мовлення , повагу до українських символів, оберегів.
Тип уроку: контролю та коригування знань, умінь та навичок.
Обладнання: підручник, малюнки ( українські символи), магнітофонний запис, індивідуальні картки, символи українського народу.
Хід уроку
Сьогодні незвичайний урок—уроу-аукціон знань, на якому ви зможете придбати трохи мистецтва. ( Клас поділяється на команди, кожна з яких обирає назву, емблему, девіз. Обираються члени журі.)
Як вам відомо, не все можна купити за гроші, є в нашому житті те, що не продається. А що саме? ( Дружба, здоров’я, любов…) Дуже дорого цінуються знання, які ви можете безкоштовно отримати в школі щодня.
На аукціоні виставлені ваші малюнки, на яких зображено символи України. За кожну правильну відповідь команда отримує один малюнок.
--Які українські символи ви знаєте? (Команди по черзі називають.)
До нас дійшли свідчення про те, що кожне слов’янське плем’я, родина і навіть окрема людина мали свої обереги, які були охоронцями від хвороб, неврожаю, звіра, негоди.
Люди вирішили: якщо ти взяв оберег, то сміливо вирушай і в далеку дорогу, і на полювання. Оберіг вселяв віру в свої сили, заспокоював, робим людину впевненішою в собі, своїх силах при зустрічі з бідою. Образи хреста, коня, птаха, символи сонця, землі, води зображували на рушниках, одязі, на дверях хати.
За обереги вважали ті речі, що оточували людей у побуті. Як ви бачите, на столі, застеленому українським рушником, теж знаходяться символи нашого народу: хліб-сіль, ляльки в національному вбранні, сопілка, калина, писанка, рідна земля…
Члени нашого журі ( творча група нашого класу) підготували для всіх учнів картки і пропонують інформацію про те, чому дані предмети, рослини, птахи стали символами України. Коли на аукціоні буде виставлятися малюнок-символ, ви зможете, скориставшись довідковою інформацією, розповісти про цей символ, ввівши в повідомлення вставні слова, словосполучення, речення.
( Завдання оцінюється в 5 балів. Команди можуть отримати додатковий бал, якщо розкажуть про символ, використовуючи вставні слова.)
Рушник
Рушник у хаті. Давній наш звичай. Не було, здається, жодної в Україні оселі, котрої не прикрашали б рушниками.
З рушником ушановували появу немовляти в родині, з ним виряджали в дорогу рідних, зустрічали гостей, проводжали людину в останній путь, ним прикрашали хліб на столі.
Віночок
Здавна в Україні дівчата плетуть віночки та прикрашають ними себе, кожного року додаючи нову квітку-символ. Скільки років дівчині, стільки й квітів повинно бути у віночку.
А ще створив і зберіг народ для поколінь красиві обряові пісні, пов’язані з плетінням вінків. До речі, віночок—це передусім оберіг від «поганого ока», від усяких негараздів. Отакий він, традиційний віночок.
( Після перевірки завдання учні розповідають про хліб.)
Хліб
Однією з найбільших святинь нашого народу є хліб. Нелегко вирощується хліб. Засмаглий на вітрах, обмитий дощами, вистражданий у весняних заморозках. Хліб дарує нам радість, щастя, силу. Раніше в Укрвїні щодня пекли житній хліб. Замішували на заквасці, місили в дерев’яній діжі. Випікання хліба мало свої правила і було по суті, цілим обрядом. Хліб у кожній хаті обов’язково лежав на столі. Їжею і красою був хліб на різних святах та обрядах. І тепер жодне весілля не обходиться без короваю. Із хлібом ідуть на родини, поминальний обід. Обрядовим є хліб і в новорічні свята. З хлібом йшли оглядати поле, сіяти, жати. Із хлібом-сіллю ми нині зустрічаємо і проводжаємо гостей.
( Виконують по два учні від кожної команди. На виконання завдання відводиться три хвилини.)
Визначте групу вставних слів. Запишіть номер групи.
І команда |
ІІ команда |
|
|
ІІІ команда |
ІУ команда |
|
|
Визначте групу вставних слів і знайдіть зайве слово.
1 команда
Нівроку, чого доброго, на жаль, здається, як на зло, на щастя.
2 команда
Нарешті, по-перше, між іншим, зокрема, за висловом, отже.
3 команда
Ясна річ, справді, таким чином, безперечно, звичайно, без сумніву.
4 команда
Очевидно, мабуть, можливо, здається, зокрема, може.
1 команда
На жаль, звичайно, спасибі, нарешті, може.
2 команда
Нівроку, мабуть, на добраніч, між іншим, знаєте.
3 команда
Безумовно, як на зло, таким чином, мабуть, добрий день.
4 команда
Без сумніву, за висловом, на щастя, справді, зверніть увагу.
Наверное, конечно, возможно, кстати, простите, несомненно, дескать, ничего себе, итак, впросем.
( Учасники кожної з команд креслять графічні схеми поданих речень.)
1 команда
2команда
3 команда
4 команда
Лелека
До лелеки в Україні ставляться майже як до священного птаха. Двір, де є гніздо лелеки, вважається щасливим. Саме село, в якому є хоч одно гніздо лелеки, застраховане від негоди. Не тільки розорити гніздо лелеки, а навіть полохати його—великий гріх. Таке ставлення до лелеки пояснюється тим, що він знищує різних гадів, а ще птах є радісним вісником наближення весни.
Відредагуйте і запишіть речення.
Виконайте синтаксичний розбір першого речення, друге речення розберіть вдома.
Складіть твір із вставними словами за поданим початком, використовуючи фотографію калини з календаря «Українські вечорниці».
( Кожна команда продовжує думку попередньої. У цей час журі визначає переможців за кількістю отриманих малюнків.)
Узагальнення вивченого про вставні слова, словосполучення, речення, про значення українських символів, про роботу учнів на уроці.
Визначають, хто в команді краще працював протягом уроку.
Оцінювання учнів, оголошення переможців.