20 вересня о 18:00Вебінар: Numicon (Нумікон): проста математика для всіх

Урок "Австралія - найменший материк Землі"

Про матеріал

Мета: сформувати в учнів загальне уявлення про своєрідність та особ­ливості природи Австралії;

продов­жити формування навичок учнів складати характеристику географіч­ного положення

материка за пла­ном, відшукувати закономірнос­ті розташування форм рельєфу та корисних

копалин; удосконалити практичні вміння учнів працювати з картами атласу й іншими

джере­лами географічної інформації; ви­ховувати інтерес до вивчення на­вчальної дисципліни.

Перегляд файлу

 

Тема. Австралія – найменший материк Землі.

 

Мета: сформувати в учнів загальне уявлення про своєрідність та особ­ливості природи Австралії;

       продов­жити формування навичок учнів складати характеристику географіч­ного положення

       материка за пла­ном, відшукувати закономірнос­ті розташування форм рельєфу та корисних

       копалин; удосконалити практичні вміння учнів працювати з картами атласу й іншими

       джере­лами географічної інформації; ви­ховувати інтерес до вивчення на­вчальної дисципліни.

 

Обладнання: фізична карта світу, фізична карта Австра­лії, глобус, атласи, контурні карти,

                         ілюстратив­ний матеріал,урок супроводжується комп’ютерною презентацією.

 

Тип уроку: вивчення нового мате­ріалу.

 

Методи: бесіда, уявна подорож,  робота в групах, мі­крофон.

 

Хід уроку

 

Світ навколо мене

сповнений таємниць.

І я їх відкриватиму все життя,

тому що це найбільш захоплива

справа на світі

                                            В. Біанкі

 

I. Етап орієнтації

  Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя.

- На Землі існує багато ці­кавих куточків. Навряд чи ви зумі­єте відвідати їх усі протягом життя.

Однак, на щастя, ви можете здій­снити уявні подорожі на різні ма­терики на уроках географії.

 

Лежить забута долею і часом

Велика латка на блакитнім тлі.

Згори надщерблена,

надгризена з долини,

На колір сухаря,

пожовклого з нудьги.

                        Зоя Когут (поетеса з української діаспори Австралії)

 

- Ви здогадалися, що подорожува­ти будемо материком, найменшим за площею (7,7 млн км2),— Австра­лією.

Немає такої дитини, яка б не мрі­яла побувати на цьому континен­ті. Герой твору Жуля Верна

ствер­джував: «Цей край — найцікавіший на всій земній кулі! Його виник­нення, природа, рослини, тварини, клімат — усе це дивувало і дивує... Найчудовіша, найнелогічніша кра­їна з усіх, які коли-небудь існували! Земля парадоксальна, адже запере­чує всі закони природи».

200 років тому мандрівникові потрі­бен був рік, щоб дістатися матери­ка. Сьогодні 35 годин — і ви в Сід­неї (з двома пересадками в Делі й Сінгапурі).

«Теrra Аustralia іnkognita» — у подо­рож кличе далека, загадкова, пів­денна, невідома земля.

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІ. Етап покладання мети

   Актуалізація опорних знань

Слово вчителя.

Для подорожі до Австралії на авіалайнері потрі­бен квиток, який ви отримаєте за знання.

Запитання

1. Який материк розміщений одразу в чотирьох півкулях?

2. Які гори розташовані на Півночі Африки?

3. Крайня західна точка Африки – це мис …

4. Назвіть найвищу вершину Африки

5. Які повітряні маси переважають над Африкою?

6. У яких поясах лежать крайні північ і південь Африки?

7. Яка річка найповноводніша в Африці?

8. Яка природна зона займає найбільшу площу Африки?

9.  Яке море омиває береги Африки на півночі?

10. Назвіть найдовшу річку Африки і світу.

11. Які океани омивають береги Африки?

12.Які форми рельєфу переважають на материку Африка?

13.Назвіть найбільшу пустелю світу.

14.В яких географічних поясах розташована Африка?

15.Найменші на планеті люди, які проживають в екваторіальних лісах Африки – це …

16.Яка середня тривалість життя  на Африканському континенті?

17.Хто відкрив водоспад вікторія на р. Замбезі?

18.Яка річка Африки перетинає екватор двічі?

19.Назвіть найбільшу пустелю світу.

20.Які всесвітньо відомі родовища розташовані у Західній і Південній Африці?

21.Яке озеро Африки друге за глибиною після Байкалу і найдовше у світі?

22.Частиною якого прадавнього материка була Африка?

23.Яка протока відділяє Африку від Європи?

24.Яка держава Африки вважається найбільш розвиненою?

 

3.Слово вчителя. Отже, ви готові до по­дорожі. (На фоні повільної тихої му­зики.)

Ви зараз знаходитесь на борту комфортабельного лайнера. З вами летить журналіст часопис «Глобус», Він підійде до вас і запитає, що ці­кавого ви хотіли б побачити на цьо­му материку.  

 

Відповіді учнів(випереджальні завдання)

1-й   учень. Кажуть, що цей ма­терик «чудернацький»: зараз у нас зима, а там літо.

2-й учень. Дерева взимку скида­ють не листя, а кору.

3-й учень. Материк найнижчий, найвища точка — усього 2228 м г. Косцюшко.

4-й учень. Побачити евкаліпт — дерево висотою 100 м і товщиною до 10 м. Кажуть, що його листя не

           дає тіні, бо завжди розміщене ре­бром до сонця, а деревина не го­рить і не гниє.

5-й учень. Давніх тварин, які не збереглися на жодному материку — качкодзьоба і єхидну,

           які відкладають яйця, а дітей годують молоком.

6-й учень. Сумчастих тварин — коалу і кенгуру. Коали дуже повіль­ні, люблять спати або їсти,

           не злі­зають з дерева, поки не з'їдять усе листя, а кенгуру там стільки, що за­важають

           транспорту.

7-й учень. Мрію побачити чудо­вий підводний світ коралів, мор­ських зірок, риб Великого бар'єр­ного

            рифу, кажуть, якщо забруд­нення вод не зупинити, то йому загрожує загибель.

 

Журналіст. Так, бачу, ви багато знаєте про материк. А чи відомо вам, хто вперше відкрив материк?

             Чому ще до сьогодні Австралією номінальне править англійська ко­ролева?..

 

4.Слово вчителя. Вам пощастило, з вами летить відомий австралій­ський історик. (Називає прізвище учня.) Він вам розповість про істо­рію відкриття материка.

 

 

 

          Іспанський мореплавець Луї Торрес(1606р.) – відкрив східне узбережжя Австралії

та оголосив відкриті землі володінням Великої Британії, відкрив Великий Барєрний риф.

         Голландський мореплавець Вілем Янсзон (1606р.) – дістався південних берегів Австралії,

Відкрив острів на південь від Австралії. Довів,Що материк дійсно існує, відкрив ділянку узбережжя Нової Зеландії

        Голландський мореплавець Абель Тасман (1642-1644рр.) проплив вузькою протокою вздовж південного берега Нової Гвінеї. Довів, що Нова Гвінея – це острів, а на південь від нього пролягає невідома Земля.

       Англійський мореплавець Джеймс Кук (1770р.)- висадився на західному узбережжі півострова Кейп-Йорк. Став першим європейцем, який дістався австралійських земель. Назвав відкриті землі

Новою Голландією.

       Англійські мореплавці (1788р.) – обійшли навколо Австралії, відкрили протоку, запропонували сучасну назву.

       Англійські дослідники Метью Фліндерс і Джордж Басс (1797-1798 рр.) – заснували перше англійське поселення як колонію каторжників.

 

Учень. Погляньте! Узбережжя... А будівлі які високі, аж до хмар. А он якась схожа на велетенський порізаний апельсин, який поклали просто на Землю. Так це ж Сідней, це ж Австралія!

 

III. Етап проектування

Слово вчителя.  Так, ви вже на матери­ку Австралія. І щоб краще її вивчи­ти, вас доставлять на різні частини континенту, куди саме — ви дізнає­тесь, витягнувши картки з написа­ми координат крайніх точок.

1.Завдання. Визначити, яка це крайня точка і яку частину матери­ка ви будете досліджувати.

 

Крайні точки

                                  мис Байрон             мис Стіп-Пойнт              мис Південно-Східний                 мис Йорк

 

3.Визначити до якої частини материка належать географічні об'єкти:

Ве­ликий Бар'єрний риф, Австралійська затока,

о. Тасманія, за­тока Карпентарія,

Коралове море, Арафурське море,

затока Географа, м. Північно-західний

2. Практична робота № 8 Позначення об'єктів на контурній карті.(завд .2,3)

 Завдання. Продовжити характе­ристику географічного положення материка,

                      працюючи за типовим планом.

Група 1. Розташування материка щодо екватора, тропіків, нульового і 180 меридіанів.

Група 2. В яких кліматичних поясах і природних зонах він розташований?

Група 3. Розташування щодо інших материків. Площа материка.

Група 4. Протяжність материка в кілометрах з півночі на південь та із заходу на схід.

 

5. Фізкультхвилинка.

Ми географи дослідники малі

Любим крокувати по Землі. -

На захід, на схід поглядаєм,

На північ і південь аж присідаєм.

Налларбор рівнину зустріли

І гору Косцюшко підкорити зуміли.

У річці Муррей плавати хотілось,

Та вже дуже потомились,

Тому за парти ми сідаємо

І знову в подорож рушаємо.

 

6. Завдання. Проаналізувати особ­ливості геологічної, тектонічної бу­дови материка.

Учні працюють над завданнями, ко­ристуючись опорними схемами, ат­ласами, матеріалами підручника.

Група 1 «Тектоніки». Чому на материку відсутні землетруси?

Група 2 «Рельєфознавці». Чому Австралія — найнижчий ма­терик нашої планети?

Група 3 «Геологи». Чому для Австралії характерна «золота лихо­манка»?

Група 4 «Альпіністи». Чому гори на сході Австралії невисокі, всього 800 – 1000м ?

 

ІV. Етап контрольно-оцінювальний

1. Прийом «Хто швидше»(заповнення таблиці)

Ознаки порівняння

Австралія

Африка

Тектонічна будова

 

 

Плоскогір’я

 

 

Низовини

 

 

Гори

 

 

Область складчастості

 

 

 

1. Прийом «Аукціон»

Хто більше запам'ятав географіч­них об'єктів Австралії.

2.  Рольова гра «Зустріч з менеджером туристичної фірми»

                 Завдання. Зацікавити туристів особ­ливостями континенту

3. «Плутанина». Визначте зайве, знайдіть помилку:

а)  відкривачі й дослідники Австра­лії: Вілен Янсон, Джеймс Кук, Фернан Магеллан;

б)  Австралія — найпосушливіший, найменший, найжаркіший кон­тинент;

в)  в основі материка лежить Ав­стралійська платформа, земле­труси характерні лише для сходу

    континенту;                                                                                                                                                                                                       

г)  з півночі на південь, на заході континенту простягнувся Вели­кий Вододільний хребет;

д)  Австралія — материк, бідний на паливні корисні копалини

 

 

 

V. Етап рефлексії

1. Прийом «Прес-конференція»

Чи цікавою була подорож? Про що хотілось ще дізнатись?

 

Вона знаходиться під нами,

І ходять там, напевно, догори ногами,

Там навпаки всі пори року:

Там в жовтні розквітають гори,

А в лютому палає літо

І дощ не ллється як з корита.

Там протікають без води

В пустелях ріки,

І називають жителі їх «кріки».

Про це на наступному уроці. До нових подорожей.

2. Учні, які найкраще працювали на уроці, отримують значки «Кращий знавець Австралії».

 

VI. Домашнє завдання

1.Опрацювати відповідний параграф.

2. Підготувати повідомлення (III рівень).

3. Скласти кросворд за темою і домашнього завдання (IV рівень)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

КАРТКИ

   Іспанський мореплавець Луї Торрес(1606р.) – відкрив східне узбережжя Австралії

та оголосив відкриті землі володінням Великої Британії, відкрив Великий Барєрний риф.

         Голландський мореплавець Вілем Янсзон (1606р.) – дістався південних берегів Австралії,

Відкрив острів на південь від Австралії. Довів,Що материк дійсно існує, відкрив ділянку узбережжя Нової Зеландії

        Голландський мореплавець Абель Тасман (1642-1644рр.) проплив вузькою протокою вздовж південного берега Нової Гвінеї. Довів, що Нова Гвінея – це острів, а на південь від нього пролягає невідома Земля.

       Англійський мореплавець Джеймс Кук (1770р.)- висадився на західному узбережжі півострова Кейп-Йорк. Став першим європейцем, який дістався австралійських земель. Назвав відкриті землі

Новою Голландією.

       Англійські мореплавці (1788р.) – обійшли навколо Австралії, відкрили протоку, запропонували сучасну назву.

       Англійські дослідники Метью Фліндерс і Джордж Басс (1797-1798 рр.) – заснували перше англійське поселення як колонію каторжників.

 

 

 

Ве­ликий Бар'єрний риф, Австралійська затока,

о. Тасманія, за­тока Карпентарія,

Коралове море, Арафурське море,

затока Географа, м. Північно-західний

 

 

Ве­ликий Бар'єрний риф, Австралійська затока,

о. Тасманія, за­тока Карпентарія,

Коралове море, Арафурське море,

затока Географа, м. Північно-західний

 

 

Ве­ликий Бар'єрний риф, Австралійська затока,

о. Тасманія, за­тока Карпентарія,

Коралове море, Арафурське море,

затока Географа, м. Північно-західний

 

Ве­ликий Бар'єрний риф, Австралійська затока,

о. Тасманія, за­тока Карпентарія,

Коралове море, Арафурське море,

затока Географа, м. Північно-західний

 

 

Крайні точки

 

мис Байрон             мис Стіп-Пойнт              мис Південно-Східний                 мис Йорк

 

 

 

 

Група 1.

Розташування материка щодо екватора, тропіків, нульового і 180 меридіанів.

 

 

Група 2.

В яких кліматичних поясах і природних зонах він розташований?

 

 

Група 3.

Розташування щодо інших материків. Площа материка.

 

 

Група 4.

Протяжність материка в кілометрах з півночі на південь та із заходу на схід.

 

 

                        Група 1

«Тектоніки». Чому на материку відсутні землетруси?

 

 

Група 2

«Рельєфознавці». Чому Австралія — найнижчий ма­терик нашої планети?

 

 

                                   Група 3

«Геологи». Чому для Австралії характерна «золота лихо­манка»

 

 

Група 4

«Альпіністи». Чому гори на сході Австралії невисокі, всього 800 – 1000м ?

 

 «Плутанина»

Визначити зайве:

а)  відкривачі й дослідники Австра­лії: Вілен Янсон, Джеймс Кук, Фернан Магеллан;

б)  Австралія — найпосушливіший, найменший, найжаркіший кон­тинент;

в)  в основі материка лежить Ав­стралійська платформа, земле­труси характерні лише

    для сходу континенту;                                                                                                                                                                                                       

г)  з півночі на південь, на заході континенту простягнувся Вели­кий Вододільний хребет;

д)  Австралія — материк, бідний на паливні корисні копалини.

 

 «Плутанина»

Визначити зайве:

а)  відкривачі й дослідники Австра­лії: Вілен Янсон, Джеймс Кук, Фернан Магеллан;

б)  Австралія — найпосушливіший, найменший, найжаркіший кон­тинент;

в)  в основі материка лежить Ав­стралійська платформа, земле­труси характерні лише

    для сходу континенту;                                                                                                                                                                                                       

г)  з півночі на південь, на заході континенту простягнувся Вели­кий Вододільний хребет;

д)  Австралія — материк, бідний на паливні корисні копалини

«Плутанина»

Визначити зайве:

а)  відкривачі й дослідники Австра­лії: Вілен Янсон, Джеймс Кук, Фернан Магеллан;

б)  Австралія — найпосушливіший, найменший, найжаркіший кон­тинент;

в)  в основі материка лежить Ав­стралійська платформа, земле­труси характерні лише

    для сходу континенту;                                                                                                                                                                                                       

г)  з півночі на південь, на заході континенту простягнувся Вели­кий Вододільний хребет;

д)  Австралія — материк, бідний на паливні корисні копалини.

 

«Плутанина»

Визначити зайве:

а)  відкривачі й дослідники Австра­лії: Вілен Янсон, Джеймс Кук, Фернан Магеллан;

б)  Австралія — найпосушливіший, найменший, найжаркіший кон­тинент;

в)  в основі материка лежить Ав­стралійська платформа, земле­труси характерні лише

    для сходу континенту;                                                                                                                                                                                                       

г)  з півночі на південь, на заході континенту простягнувся Вели­кий Вододільний хребет;

д)  Австралія — материк, бідний на паливні корисні копалини.

 

Ознаки порівняння

Австралія

Африка

Тектонічна будова

 

 

Плоскогір’я

 

 

Низовини

 

 

Гори

 

 

Область складчастості

 

 

 

Ознаки порівняння

Австралія

Африка

Тектонічна будова

 

 

Плоскогір’я

 

 

Низовини

 

 

Гори

 

 

Область складчастості

 

 

 

Ознаки порівняння

Австралія

Африка

Тектонічна будова

 

 

Плоскогір’я

 

 

Низовини

 

 

Гори

 

 

Область складчастості

 

 

 

 

Ознаки порівняння

Австралія

Африка

Тектонічна будова

 

 

Плоскогір’я

 

 

Низовини

 

 

Гори

 

 

Область складчастості

 

 

 

doc
Додано
4 липня 2018
Переглядів
301
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку