Урок "Айзек Азімов «Фах». Роздуми про майбутнє людини і людства"

Про матеріал

Конспект уроку зарубіжної літератури для учнів 7 класу з вивчення оповідання Айзека Азімова "Фах". Матеріал містить технології з розвитку критичного мислення, зв'язного мовлення, творчих здібностей школярів.

Перегляд файлу

Тема.  Айзек Азімов «Фах». Роздуми про майбутнє людини і людства. 

Мета: ознайомити учнів з основними віхами життя та творчості письменника, визначити бачення автором освіти майбутнього в оповіданні «Фах»; показати своєрідність фантастичного жанру у творі, поєднання його з реальністю;

розвивати критичне мислення, вміння виділяти головне, навички виразного читання та уміння висловити своє розуміння прочитаного.

Обладнання: портрет А.Азімова, тексти оповідання «Фах», ілюстрації до твору, мультимедійна презентація, словники літературознавчих термінів.

Тип уроку : вивчення нового матеріалу    

 «Я можу творити і творитиму,

                        хочете ви цього чи ні»        

                                                                                                          А. Азімов «Фах»

                                                    Хід уроку.

І. Організаційний момент.

Кожен із вас хоча б один раз у своєму житті замислювався про те, якою буде його майбутня професія. І зараз ми з вами створимо «Дерево професій». Напишіть на листочках ту професію, про яку ви мрієте, яку хотіли б отримати, яка вам подобається і коротенько прокоментуйте свій вибір.

ІІ.  Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку

 У сучасному світі, на жаль, ми часто стикаємося з проблемою коли люди не вміють обрати професію, яка припала б їм до душі, приносила б радість. Причин такої ситуації є досить багато, але часто це трапляється через те, що людина не отримала необхідні знання.

  • «Мозковий штурм»

 Чи так вже важливо мати необхідний рівень знань для здобуття омріяної професії. Як ви вважаєте? Свою думку аргументуйте.

Слово вчителя.

         Сучасний світ настільки мінливий, що ніхто не може сказати з упевненістю яким чином він буде розвиватися завтра. Є досить багато професій, які зникли або майже зникли сьогодні і є багато тих, які з’явилися порівняно недавно. Всіх нас, звичайно цікавить майбутнє, але яким воно буде для нас є великою загадкою. Хоча дехто з письменників у своїх творах прогнозує яким чином може розвиватися людства у майбутньому.

 З одним із таких письменників ми познайомимося на сьогоднішньому уроці.

III.Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

  • Презентація учнями життєвого та творчого шляху А.Азімова (приблизна відповідь учнів)

Айзек Азімов народився 1920 року в містечку Петровичі під Смоленськом. Його сім’я виїхала до США, коли хлопчикові було три роки. Навчався в Нью-Йоркській школі. У 1929 році до рук йому потрапив один із випусків першого в світі журналу наукової фантастики, який заснував американський письменник Х. Гернсбек. Це й стало причиною захоплення подорожами у часі і просторі на все життя.

Невдовзі А. Азімов сам став писати науково-фантастичні оповідання. Перше з них «Космічна спіраль» не було надруковане, але це не засмутило письменника. Журнал  «Емейзінг сторіз» опублікував його повість «Покинуті на Весті».

Азімов наполегливо займався наукою. У 1941 році здобув знання магістра хімії, а з 1946 року почав читати лекції в Колумбійському університеті. В цей же час продовжує писати науково-фантастичні твори. В 1948 році здобув ступінь доктора наук та був запрошений до Гарвардського університету, де в 1955 році зайняв посаду професора. Мав 14 почесних наукових ступенів різних університетів світу. Як зізнавався письменник, він багато чого зміг досягти завдяки працелюбству, наполегливості та любові до свого фаху. До речі, Артур Кларк, відомий англійський фантаст, жартував щодо надзвичайної працездатності Азімова: « У нього 4 електричні машинки, і він може друкувати одразу чотири книги двома руками й двома ногами…»

Але всесвітню славу принесли йому саме науково-фантастичні твори. За своє життя А. Азімов створив їх аж понад 500! Цікаво, що автор оповідань про космічні подорожі сам боявся літати, тому численні міжнародні премії йому вручали прямо в квартирі. Він був домосідом, проте здійснив безліч уявних мандрівок у часі і просторі, вирвавшись за межі галактики, побував у таких віддалених світах, про які мільйони людей не сміють і думати. Найвідоміші його твори – цикл оповідань «Я, робот», романи «Кінець вічності», «Самі боги», « Стальні печери», «Оголене серце». У своїх творах він показує, як земляни почали заселяти інші планети, навчилися спілкуватись з неземними істотами. Застерігає людство від грандіозних космічних катастроф. Автор закликає до розвитку не лише науки і техніки, а й самої людини, щоб вона сама визначала свою долю. У своїх висловлюваннях Азімов підкреслював важливість наукової фантастики:« …я  впевнений, що наукова фантастика – це одна із ланок, яка допомагає об’єднати людство».

      Помер письменник у 1996 році у Нью-Йорку.

  • «Мікрофон».

Отже, А.Азімов письменник – фантаст. А чи любите ви читати фантастичні твори? Чому? Які фантастичні твори ви прочитали.

  • Робота з літературознавчими термінами (запис у зошит з використанням інфографіки)

Фантастика (з грецької – мистецтво уявляти) – специфічний метод художнього відтворення життя, в якому образ (об’єкт, світ, подія) побудований за принципом надприродного, незвичайного, нереального, хоча він і не виключає повністю елементів дійсності. Фантастичні образи цілком залежать від уяви автора і є засобом вираження його думок, ідей, прагнень.

Науково-фантастична література – один із різновидів фантастики, що виник на межі ХІХ-ХХ ст. в епоху науково-технічної революції, та відрізняється  вищим рівнем науковості і меншою часткою елементів казковості, чарівності. Головне тут – використання досягнень науки, поєднання наукової гіпотези і нестримної уяви автора.

Основні теми науково-фантастичної літератури:

  • існування паралельних світів;
  • рух людини в часі ( політ у майбутнє, повернення у минуле );
  • подорож до зірок, інших планет;
  • зустріч з істотами з інших світів, планет, які ставляться до землян вороже

  або по-дружньому;

  • вторгнення біологічних роботів на Землю тощо.

Основні риси наукової фантастики:

  • осмислення  протиріч розвитку науки і техніки та їх впливу на суспільство;
  • нереальність художнього світу, образів, ситуацій;
  • опис вигаданих науково-технічних відкриттів;
  • художній прогноз майбутнього людини та всієї земної цивілізації.
  1. Бесіда на вияснення рівня читацького сприйняття.
  • Яке враження справив на вас твір А.Азімова «Фах»?
  • Що вам було незрозумілим у творі?
  • Словникова робота.

Фах – вид трудової діяльності, заняття, що передбачає ґрунтовну підготовку і є основним засобом для існування, професія

  • Це цікаво!

  У 1964-му році, на Всесвітній виставці, знаменитий письменник-фантаст Айзек Азімов зробив прогноз розвитку технологій у 2014-му році. Передбачити майбутнє розвитку нашої цивілізації на 50 років вперед попросила фантаста газета The New York Times. Судячи з усього, багато що йому вдалося передбачити досить точно. А у нас з вами  вже є  можливість порівняти і оцінити точність передбачень Айзека Азімова.

  • Бесіда за оповіданням «Фах».

-  Яка тема твору? ( зображення моделі майбутнього суспільства, та  здобуття освіти і фаху людьми у майбутньому).

- Де відбуваються події? (Події відбуваються у майбутньому на Землі, коли цивілізація зробила великий крок вперед. За фахівцями на Землю прибувають з інших планет, тому що тільки тут їх готують).

- В якому значенні вживається слово «Фах»? (Фах – це професія. Але слово набуває і символічного значення. Автор тут розуміє також справжнє покликання людини, талант, призначення).

- Які проблеми порушує письменник у творі? (Автор зображує такі проблеми: основна мета освіти; внутрішня сутність людини, її покликання; місце людини в суспільстві; людина та досягнення науки і техніки; людина і цивілізація).

- Що собою являє День Читання? Знайдіть у тексті і зачитайте уривок, що зображує цю подію. (Зачитується уривок. Сутність дня Читання полягає у тому, що діти у 8 років «навчаються» читати за допомогою досягнень науки і техніки. Діти зовсім не докладають зусиль. Все за них роблять машини. В творі навіть немає слова «вчитель», дітям до голови прикладають дротики лікарі. Учням спочатку це подобається, дехто навіть заздрить дітям майбутнього. Але дехто висловлює свою думку, що це нецікаво, коли зовсім не докладати зусиль та не застосовувати своїх здібностей.)

-  Що являє собою День Освіти? Зачитайте уривок з тексту. (Проводиться щороку в листопаді для молоді, що досягла вісімнадцяти років «Перше листопада того року, коли виповниться вісімнадцять»)

- З якою метою проводився День освіти?  ( Визначення фахової відповідності кожної молодої людини на основі медичного обстеження. Зіставлення бажань і можливостей молодої людини у виборі фаху. Останнє слово за собою залишає Система Освіти, а не сама людина Фах отримують не всі. Люди з унікальними розумовими можливостями не стають запрограмованими дипломованими спеціалістами. їх відбирають для отримання вищої освіти.)

- Яким чином проходить День Олімпіади і яка мета його проведення? (Проводиться в травні щороку в різних фахових галузях для забезпечення професійних запитів у Всесвіті в цілому й зокрема на Землі.

Мета кожного учасника: показати найвищий рівень фахової майстерності й отримати призначення на роботу на планету класу А

Процедура проведення: змагання між дипломованими фахівцями на виявлення кращих професіоналів згідно із запитами планети-покупця.

3 кожного фаху проводиться своя Олімпіада, до участі в якій допускаються дипломовані спеціалісти за їхніми заявками. Людина з дипломом може брати участь в Олімпіаді щороку, але рівень її знань залишається таким, який вона отримала у День Освіти.)

  •      Як ви зрозуміли що таке Інтернат для недоумків і чому туди потрапив Джордж Плейтен? (Це кодована назва Інститутів вищої освіти. Мета Системи Освіти: надати можливість людям з високими та унікальними можливостями розвиватися, самостійно за допомогою книжок та наставників отримувати поглиблені й розширені знання, ставати творчими особистостями, що рухають розвиток науко-во-технічного прогресу. Саме до таких людей і належав головний герой твору).
  • Постановка проблемного запитання.

Яку роль в житті людини відіграє вибір фаху? Чому Азімова привабила тема фахової підготовки людини?

 - Чи випадково автором обрано час для проведення Дня Читання, Дня Освіти, Олімпіади?

  • Гронування «Переваги та недоліки освіти»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Переваги

 

 

Недоліки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IV. Закріплення знань учнів.

  • «Ланцюжок думок»
  • На думку історика Інженеску, «така система освіти найкраща». А чи погоджується сам автор з даним твердженням?
  • У чому, на вашу думку, секрет популярності твору Айзека Азімова «Фах»?

V. Домашнє завдання.

  1. Підібрати цитати для характеристики образу Джорджа Плейтена.
  2. Намалювати ілюстрації до твору
  3. Скласти  письмову розповідь на   тему:  « Якою я бачу школу майбутнього?»

VI. Підсумок уроку

Заключне слово вчителя. Айзек Азімов мріяв про моральне відродження людства, про велич людини. Проте реальна дійсність вимагала від нього показати не надто гарне майбутнє. Зазираючи на кілька століть уперед,   автор показує нам ті проблеми, що хвилюють людство вже дуже давно. 

        Роздумуючи про людину і людство загалом та його майбутнє існування, Азімов розповідає про Галактику, в якій півтори тисяч заселених планет, а заселенню наступних не видно кінця. Земля є своєрідним інтелектуальним ринком для всієї Галактики, кузнею фахівців. Вона експортує стрічки освіти для спеціалістів низької кваліфікації, а також висококваліфікованих спеціалістів на інші планети. Ті ж, у свою чергу, дають Землі сировину, необхідну для розвитку її економіки. Головні засади цивілізації майбутнього – це науково-технічний прогрес та інтелектуальне керівництво суспільством, яке спрямоване на максимальне розкриття й використання на благо всього людства здібностей і можливостей кожної планети.

        Фантастичні припущення – лише згусток того, з чим ми зустрічаємося сьогодні або можемо зіткнутися завтра. Сполучаючи правдоподібність з вигадкою, автор твору примушує нас замислитися про серйозні  речі, побачити звичне і буденне під новим кутом.

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Губар Алла Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Svystak Nataliia
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Кирилюк Ириша
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Недавній Валерій Миколайович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
docx
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
29 липня 2018
Переглядів
51690
Оцінка розробки
5.0 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку