Урок з літературного читання на тему "Без трудів не їстимеш пирогів. Українська народна казка «Півник і двоє мишенят» за підручником О. Я. Савченко, проведений у 2 класі містить інтерактивні методи навчання та елементи театральної педагогіки.
Тема: Без трудів не їстимеш пирогів . Українська народна казка «Півник і двоє мишенят».
Мета: Ознайомити дітей з українською народною казкою «Півник і двоє мишенят»; вчити виразно інтонувати казку, орієнтуватися у її змісті, аналізувати вчинки дійових осіб, давати їм характеристику; удосконалювати діалогічне мовлення; розвивати комунікативні здібності, зв’язне мовлення учнів, увагу, пам’ять; збагачувати словниковий запас; виховувати бажання допомагати дорослим і один одному.
Обладнання: записи на дошці, ілюстрації до казки, презентація.
ХІД УРОКУ
Я всміхаюсь сонечку: - Здрастуй, золоте!
Я всміхаюсь квіточці: - Хай вона цвіте!
Я всміхаюсь дощику: - Лийся, мов з відра!
Людям усміхаюся, зичу їм добра!
1). Фонетична зарядка:
- Нагадайте мені, як гуде джміль? (Дж-дж-дж…)
- Як пищить комар? (З-з-з…)
- Летить жук? (Ж-ж-ж…).
- Косар косить? (Жух-жух-жух…).
2). Читання чистомовки.
- Увага на дошку, подивіться, яку чистомовку нам дарує сонечко:
Че-че-че… влітку сонечко пече,
чу-чу-чу… всім спечу по калачу,
чі-чі-чі… не лежи на печі.
3). Читання складів на одному видиху.
- Читаємо разом за мною, на видих; на одному диханні.
МА – МО – МУ – МИ – МІ – МЕ
МАШ – МОШ – МУШ – МИШ – МІШ – МЕШ
МАШК – МОШК – МУШК – МИШК – МІШК – МЕШК.
4). Робота над скоромовкою.
Тишком – нишком
Вийшла мишка із нори.
В шкряботушки –
Ніс і вушка догори.
5). Словотворча робота.
- Увага на дошку, наступне завдання. Перед вами стовпчик слів, читаємо разом :
Їжак - їжаченята,
вовк - вовченята,
жаба - …,
заєць - …,
лисиця - …,
миша - … .
- Які прислів’я про дружбу ви підготували вдома? (Друзі пізнаються в біді; Берись дружно, не буде сутужно; Друга шукай, а знайдеш – тримай.)
- Яке з названих прислів’їв найбільше підходить до казки «Цап і Баран»? (Берись дружно, не буде сутужно.)
- Сьогодні ми завершуємо подорож сторінками українських народних казок. І наостанок ознайомимося з ще однією чудовою казкою «Півник і двоє мишенят». А хто є її головними героями – ви дізнаєтеся, відгадавши загадки.
1). Хоч годинника немає,
вранці він нас піднімає.
Кожен прокидається –
з сонечком вітається.
2). У норі хатинку має,
хліб, сирочок полюбляє.
По підлозі тишком-нишком
бігає сіренька… (мишка).
- Так хто ж головні герої нашої казки? (Півник і мишка.)
- Увага на дошку! Перед вами казкові колоски з буквами. «Обмолотивши їх і переставивши зернята-букви місцями, ви отримаєте імена героїв казки. (Півник, Круть, Верть.)
- Отже, приступаємо до вивчення казки «Півник і двоє мишенят».
1). Слухання казки в аудіо-записі і дочитування її вчителем.
- Зараз ми послухаємо аудіо-запис цієї казки. Під час слухання казки подумайте над питанням…
2). Проблемне питання:
(Вкл. аудіо-запис до слів «А мишенята тим часом…». Далі казку читає вчитель до слів «І кликати їх не довелося.», стор.41)
3). Творча робота. Метод передбачення.
- А зараз уявіть себе казкарями, подумайте, як може закінчитися казка?
4). Самостійне читання «Бджілкою».
- А тепер дочитаємо казку самостійно і дізнаємось, як закінчується казка.
(Діти дочитують казку самостійно пошепки.)
5). Перевірка первинного сприймання:
6). Словникова робота.
- Подивіться на малюнок. Як же називається це знаряддя праці? (Ціп). Півень молотить зерно за допомогою знаряддя, яке називається ціп.
- Ціп – це знаряддя для молотьби зерна.
- Що далі півник зробив? (Відніс борошно до млина.)
- Млин – це споруда для розмелювання зерна на борошно.
- Подивіться на слова, записані на дошці:
ДОЛІ
ЛОЗА
НЕРОБА
- Що означають ці слова, як ви думаєте? (Долі – внизу; лоза – довга тонесенька палиця з верби; нероба – людина, яка не хоче працювати, ледар.)
7). Вправа на розширення кута зору.
- Читаємо разом по одному слову:
вер/\тілись
ране/ \сенько
стри/ \вайте
моло/ \титиме
не нахва/ \ляться
8). Фізкультхвилинка.
9). Самостійне читання учнями уривка казки.
- А зараз ви будете читати уривок казки «про себе», починаючи зі слів «- Ох і зголоднів я!», знайдіть ці слова на с. 41.
6. ІНСЦЕНІЗАЦІЯ УРИВКА КАЗКИ.
1). Підготовка до інсценізації казки.
- Знайдіть і зачитайте слова, які сказало мишеня Круть.
- Зачитайте слова, які сказало мишеня Верть.
- На с. 42 знайдіть слова півника і зачитайте їх.
2). Переказ уривка з елементами інсценізації.
- Діти, хто спробує зіграти роль мишенят?
- А хто спробує побути в ролі півника?
(Учні виходять до дошки, надягають відповідні маски і виконують свої ролі.)
1). Характеристика дійових осіб казки.
2). Робота над прислів’ями.
3). Займи позицію.
- Давайте підсумуємо, про що ж ця казка?
* Ця казка про дбайливе ставлення до хліба;
* Ця казка про значення праці: по роботі й винагорода.)
- Правильно, про значення праці.
- Чого навчає цей твір?
4). Виховний момент:
- Діти, чи сподобалась вам казка? То ж давайте будемо старатися бути схожими на півника, а «мишенят» в нашому класі щоб було менше.
- Вдома вам потрібно підготувати читання казки в особах. (С.40-42).