Тема. Ігор Калинець «Про що розповідала нагідка»
Мета: вдосконалювати навички свідомого виразного читання; формувати вміння аналізувати, узагальнювати, робити висновки з прочитаного; розширювати світогляд учнів; виховувати любов до художнього слова.
Обладнання:скоромовка,казковий герой – Барвінок, виставка робіт «Український рушник», письменник, назва казки, слова словникової роботи та слова в стовпчику, малюнок нагідки, ілюстративні малюнки квітів.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Привітання
- Пролунав уже дзвінок,
Починається урок.
Працюватимемо старанно,
Щоб почуть у кінці,
Що у нашім 2-ім класі
Діти- просто молодці!
2. Представлення
- Мене звати Вікторія Вікторівна, і сьогоднішній урок читання проведу, у вас я.
3. Перевірка готовності до уроку
- Приберіть все зайве з парт. Та подивіться, чи все необхідне є у вас на партах: підручник, ручка, щоденник.
4. Введення елементів нестандартності (казкового героя - Барвінок)
- Сьогодні до нас завітав казковий герой – Барвінок у вигляді хлопчика.
- А хто знає, що таке взагалі барвінок?
- А чи знаєте ви легенду про Барвінок, ні, то давайте послухаємо її.
- Уважно слухайте, щоб потім дати відповідь на запитання: для чого дівчата запускали вінку у воду?
Ще за тих часів, коли в Карпатах люди поклонялися язичницьким богам. Теплої купальської ночі молодь бавилася біля яскравого вогнища. А потім дівчата, співаючи опускали в швидкі води Черемоша барвисті вінки. Нехай пливуть до милого, хай причарують його серце навіки, хай зв’яжуть серця вірних коханням на все життя.
Однієї такої ночі дівчата плели такі вінки, слухаючи пісню хвиль Черемоша. Гучно сміючись, веселою ватагою побігли юні чарівниці до річки, аби кинути вінки на воду. Одна з дівчат Лада захопилася збиранням квітів і загубилася. Злякалася і побігла шукати своїх подруг.
Та дарма. Під темними кущами розквітли небачені квіти. Вони розкривали свої ніжні пелюстки і сяяли. Манило до себе, ніби обіцяючи розкрити якусь невидану таємницю.
Нахилилась, зірвала і вплела до свого барвистого вінка, і стало диво: засвітився вінок голубуватим світлом.
Замість різнобарвних лісових квітів постали у вінку темно-зелені гладенькі листочки, а з-поміж них виглянули ніжно-блакитні п'ятипелюсткові квіти.
І почула дівчина тихий голос: «Пам’ятай, Ладо, що 5 пелюсток цієї квітки – то п’ять засад щасливого подружнього життя. Запам’ятай їх і збережи в серці своєму на все життя; перша пелюстка – то краса; друга – ніжність; третя – незабутність; четверта - злагода; п’ята – ввічливість. Будь щаслива».
Змовк голос і притих вітер. І якась невідома сила повела дівчинку через ліс. І вивела Ладу до її рідної оселі.
Не схотіла Лада кидати вінок у воду. Поки міркувала, а потім підійшов якийсь-то парубок і попросив віддати вінок йому. І вона віддала йому.
Довге і щасливе життя прожила з того часу Лада зі своїм судженим, а молодь відтоді плели вінки із барвінку, аби не перевилися на нашій землі щасливе і вірне кохання.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
На осокорах –
Сто сорок сороченят
Стрекотатимуть скоро.
Хто під хмарами літає,
Тож швиденько говоріть:
Хто летить, хто не летить.
Летить-летить щиглик? (Так)
Летить-летить віник? (Ні)
Летить-летить лялька?
Летить-летить майка?
Летить-летить чайка?
Летить-летить гайка?
Летить-летить стріла?
Летить-летить бджола?
Летить-летить півник?
Летить-летить зала?
Летить-летить юрок?
Летить-летить грибок?
Летить-летить урок?
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
Діти виходять до школи, де розміщена виставка їх робіт, коментують кожен свою роботу.
ІV. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку
V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
1. Підготовча робота.
а) гра «Переплутанина»
- Вам потрібно розплутати назви квітів.
нятрода (троянда), машкаро (ромашка), астрай (айстра), пантюль (тюльпан),
нікадаг (нагідка), кам (мак).
- Яким одним словом можна узагальнити усі ці слова? (квіти)
- Які квіти ви знаєте?
- Які квіти називають степовими, польовими, декоративними?
б) розмовна хвилинка (бесіда про квіти)
- Квіти- це вічні і прекрасні супутники нашого життя. А чи знаєте ви, що квіти насправді чарівні? Вони розмовляють між собою, сміються, люблять як і ми вранці умиватися, грітися на сонечку, і навіть бачать різнокольорові сни.
в) розповідь про нагідку
- Ця красива декоративна рослина з яскравими веселими квітами і світло-зеленим соковитим листям прийшла до нас з півдня Європи ще з середньовічних часів. Вона добре прижилася, самостійно розсівається на городах і ціле літо прикрашає їх. Колись ця рослина була дуже модною у Франції і вважалася рідкісною. В одному з парків Парижа є скульптура Маргарита з нагідкою в руці. Українська назва нагідки походить від слова «ніготь». На ніготь схожі зернята квітки. Латинська назва нагідки — «календула» — означає «перший день місяця», бо у себе на батьківщині нагідки цвіли протягом року і кожний початок місяця (календа) заставав їх розквітлими.
1. Виразне читання вчителем казки (Перша части, до слів «…осипалися золотим і багряним листом гаї і сади…») (ст. 100)
- Чи здогадалися ви, до якої країни вирушила нагідка? (перед читанням тексту і після повторити)
2.Словникова робота
а) довідкове бюро
Цілющий - який має лікувальні властивості.
Нівроку – нічого собі, непогано, так як треба.
б) читання слів в стовпчику
Мандри майданах
багряним цілющим
безкоштовно знайомий
пам’ятник незабаром
Читання слів за вчителем.
(проводить учень)
VІ. Закріплення набутих знань
Самостійне мовчазне читання заключної частини казки (ст. 101)
VI. Підсумок уроку