Тема: Безособові дієслова
Мета:
Учні повинні: розрізняти безособові дієслова, орієнтуватися у формах дієслова, розуміти значення безособових дієслів, швидко знаходити потрібні слова.
Тип уроку: урок формування вмінь і навичок.
Методи: орфографічна хвилинка, лінгвістична гра, робота в малих групах, творчі завдання, метод емоційно-кольорової аналогії, метод рефлексії.
Обладнання: проектор, ноутбук, картки емоційно-кольорової аналогії , картки для рефлексії (підбиття підсумків). картки для рефлексії.
Міжпредметні зв’язки: література.
Культура мовлення: уживання слів відповідно їх значення, доречне вживання безособових дієслів
Перебіг уроку
І. Організація навчального процесу
ІІ. Актуалізація навчальної діяльності
Перевірка домашнього завдання
Спишіть уривок з вірша М.Рильського (спроектований на екран), знявши скісну риску (слайд №2)
Не/бійтесь заглядати у словник:
Це пишний сад, а не сумне провалля,
Збирайте, як розумний сад…вник,
Достиглий овоч у Грінченка і Даля.
Не/майте гніву до моїх порад
І не/лінуйтесь доглядать свій сад.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Пошуково-вибіркова робота (слайд № 3)
Прочитайте текст. Визначте його тему й основну думку. Знайдіть і випишіть дієслова, які не пов’язані з будь-якою особою. (слайд № 4)
На дворі світало;
Пропало, пройшло, пролетіло,
Минулося, щезло, спливло.
Лишень головешками тліло.
Лишень попелищем цвіло.
І.Драч
Отже, сьогодні на уроці ви ознайомитесь із безособовими дієслова і навчитесь виділяти їх серед інших форм дієслова.
ІV. Повідомлення мети, очікування навчальних результатів
V. Сприйняття навчального матеріалу
Деякі дієслова означають дію або стан, що відбуваються самі по собі, без діючої особи (предмета). Такі дієслова називаються безособовими (слайд № 6)
Світає, морозить, вечоріє, дощить.
У таких реченнях не може бути підмета. Безособові дієслова змінюються лише за часами, їхні форми в теперішньому й майбутньому часі нагадують форми третьої особи однини (морозить), а в минулому — форму однини середнього роду (посутеніло, не спалося). Безособові дієслова означають явища природи, психічний або фізичний стан людини. Деякі дієслова можуть вживатися і в особовому, і в безособовому значенні:
Повіває прохолодою (повіває — безособове дієслово).Вітерець повіває (3-тя особа однини).
Тягне на подвір'я (безособове). Мураха тягне соломину (3-тя особа однини).
VІ. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи
Трансформація мовних одиниць у висловлюванні
Прочитайте текст. Замініть в тексті особові дієслова на безособові. З’ясуйте, які зміни відбудуться у висловлюванні. Визначте синтаксичну роль безособових дієслів.
Стор. 51, вправа146
Робота в малих групах
Чути, бачити, жити, діяти, застилати, хотіти (слайд № 7)
Зразок: У лісі пахне сосна. - У лісі запахло сосною.
Сосна виділяє фітонциди, що вбивають хвороботворні мікроби. Вода залила луки. Дощ покропив землю. Ехінацея підвищує імунітет. Яблука зміцнюють здоров’я. Кропива поповнює організм аскорбіновою кислотою (З журналу).
Отже, Безособові дієслова не потребують особи, відповідно біля безособового дієслова – присудка не може бути підмета.
VІІ. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок (Рефлексія)
Для кожного є кольорові картки. Виберіть, будь ласка, колір, який відповідає вашому настрою.
Червоний – активний, піднесений настрій.
Помаранчевий – радісний, теплий настрій.
Жовтий – світлий, приємний настрій.
Зелений – спокійний, рівний настрій.
Синій – сумний настрій.
Фіолетовий – бентежний настрій.
Чорний – незадовільний настрій.
- я все розумію, я все роблю правильно.
- мені була зрозуміла більша частина матеріалу, але я ще іноді допускаю помилки.
- я майже нічого не розумію.
VІІІ. Оцінювання. (Вчитель, оцінюючи учнів, обґрунтовує оцінку).
ІХ. Домашнє завдання.
«Культура слова» - вивчити напам’ять.
Використана література
сайт: http://www.subject.com.ua/ukrmova
.