20 вересня о 18:00Вебінар: Numicon (Нумікон): проста математика для всіх

Урок "Безособові дієслова"

Про матеріал
• Ознайомити учнів з безособовими дієсловами, удосконалити вміння семикласників вирізняти безособові дієслова серед інших форм дієслова, • Розвивати пам’ять учнів, стимулювати учнів до пізнавального інтересу й допитливості, за допомогою дидактичного матеріалу підвищувати мовну культуру учнів. • Виховувати любов і пошану до рідної мови, вчити учнів працювати в колективі.
Перегляд файлу

 

Тема:  Безособові дієслова

Мета:

  •  Ознайомити учнів з безособовими дієсловами, удосконалити вміння семикласників вирізняти безособові дієслова серед інших форм дієслова,  
  •  Розвивати пам’ять учнів, стимулювати учнів до пізнавального інтересу й допитливості, за допомогою дидактичного матеріалу підвищувати мовну культуру учнів.
  • Виховувати любов і пошану до рідної мови, вчити учнів працювати в колективі.

Учні повинні: розрізняти безособові дієслова, орієнтуватися у формах дієслова, розуміти значення безособових дієслів, швидко знаходити потрібні слова.

Тип уроку: урок формування вмінь і навичок.

Методи: орфографічна хвилинка, лінгвістична гра,  робота в малих групах, творчі завдання,   метод емоційно-кольорової аналогії, метод рефлексії.

Обладнання: проектор, ноутбук, картки емоційно-кольорової аналогії , картки для рефлексії (підбиття підсумків). картки для рефлексії.

Міжпредметні зв’язки:  література.

Культура мовлення: уживання слів відповідно їх значення, доречне вживання безособових дієслів

Перебіг уроку

 

І. Організація навчального процесу

ІІ. Актуалізація навчальної діяльності

      Перевірка домашнього завдання

  •  Учні читають свої твори (3-4 учня)
  •  Орфографічна хвилинка

Спишіть уривок з вірша  М.Рильського (спроектований на екран), знявши скісну риску (слайд №2)

 

Не/бійтесь заглядати у словник:

Це пишний сад, а не сумне провалля,

Збирайте, як розумний сад…вник,

Достиглий овоч у Грінченка і Даля.

Не/майте гніву до моїх порад

І не/лінуйтесь доглядать свій сад.

 

  • Поясніть правопис дієслів.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

 Пошуково-вибіркова робота (слайд № 3)

 

Прочитайте текст. Визначте його тему й основну думку. Знайдіть і випишіть дієслова, які не пов’язані з будь-якою особою. (слайд № 4)

 

На дворі світало;

Пропало, пройшло, пролетіло,

Минулося, щезло, спливло.

Лишень головешками тліло.

Лишень попелищем цвіло.

                                 І.Драч

  • Чи легко визначити, що означають виписані слова?

Отже, сьогодні на уроці ви ознайомитесь із безособовими дієслова і навчитесь виділяти їх серед інших форм дієслова.

ІV. Повідомлення мети, очікування навчальних результатів

 V. Сприйняття навчального матеріалу

  • Слово вчителя

Деякі дієслова означають дію або стан, що відбуваються самі по собі, без діючої особи (предмета). Такі дієслова називаються безособовими (слайд № 6)

Світає, морозить, вечоріє, дощить.

У таких реченнях не може бути підмета. Безособові дієслова змінюються лише за часами, їхні форми в теперішньому й майбутньому часі нагадують форми третьої особи однини (морозить), а в минулому — форму однини середнього роду (посутеніло, не спалося). Безособові дієслова означають явища природи, психічний або фізичний стан людини. Деякі дієслова можуть вживатися і в особовому, і в безособовому значенні:

Повіває прохолодою (повіває — безособове дієслово).Вітерець повіває (3-тя особа однини).

Тягне на подвір'я (безособове). Мураха тягне соломину (3-тя особа однини).

  • Колективна робота над теоретичним матеріалом параграфа 15, стор.51
  • Фізхфилинка

 

VІ. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи

 

Трансформація мовних одиниць у висловлюванні

  • Робота з підручником

Прочитайте текст. Замініть в тексті особові дієслова на безособові. З’ясуйте, які зміни відбудуться у висловлюванні. Визначте синтаксичну роль безособових дієслів.

Стор. 51, вправа146

 

 

 

 

 

Робота в малих групах

  • Від поданих дієслів утворіть безособові дієслова. Складіть з ними речення на тему «Золота осінь»

Чути, бачити, жити, діяти,  застилати, хотіти (слайд № 7)

 

  • Перебудуйте речення так, щоб у кожному було безособове дієслово. Поширте речення, використовуючи знання про цілющі рослини.

Зразок: У лісі пахне сосна. -  У лісі запахло сосною.

 

Сосна виділяє фітонциди, що вбивають хвороботворні мікроби. Вода залила луки. Дощ покропив землю. Ехінацея підвищує імунітет. Яблука зміцнюють здоров’я. Кропива поповнює організм аскорбіновою кислотою (З журналу).

Отже, Безособові дієслова не потребують особи, відповідно біля безособового дієслова – присудка не може бути підмета.

 

 VІІ. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок (Рефлексія)

       Для кожного є кольорові картки. Виберіть, будь ласка, колір, який відповідає вашому настрою.

  • Метод емоційно-кольорової аналогії

Червоний – активний, піднесений настрій.

Помаранчевий – радісний, теплий настрій.

Жовтий – світлий, приємний настрій.

Зелений – спокійний, рівний настрій.

Синій – сумний настрій.

Фіолетовий – бентежний настрій.

Чорний – незадовільний настрій.

  • Мозковий штурм
  1. Що називається безособовим дієсловом?
  2. Які граматичні ознаки мають безособові дієслова?
  3. На які типи поділяються лінгвістичні словники?
  • У вас є картки із зображеннями - смайликами. Підніміть , будь-ласка, ту картку, яка відповідає вашим навичкам і знанням за урок.

- я все розумію, я все роблю правильно.

- мені була зрозуміла більша частина матеріалу, але я ще іноді допускаю помилки.

- я майже нічого не розумію.

  • Які дієслова називаються безособовими?
  • На які групи поділяються безособові дієслова? Наведіть приклади.
  • У яких реченнях вживаються безособові дієслова?

VІІІ. Оцінювання. (Вчитель, оцінюючи учнів, обґрунтовує оцінку).

ІХ. Домашнє завдання.

  1. Параграф 15 (вивчити теоретичний матеріал), вправа 147.

«Культура слова» - вивчити напам’ять.

 

Використана література

 

  1. Українська мова: підруч. для 7 кл. закл. заг. серед. освіти/ О.В.Заболотний, В.В.Заболоний. – 4-те вид. – Київ: Генеза,2018. – 256 с.
  2. Новий довідник: Українська мова та література. – К.: ТОВ «Казка», 2007 – 864 с.
  3. Інтернет-мережа

сайт: http://www.subject.com.ua/ukrmova

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

 

 

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Savitskaya Viktoriya
До підручника
Українська мова 7 клас (Голуб Н.Б., Шелехова Г.Н., Новосьолова В.Н., Ярмолюк А.В.)
Додано
7 серпня
Переглядів
66
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку