Учитель: Теслюк Н.Ю.
ОСНОВИ ЗДОРОВ’Я. 8 клас
УРОК №9
Тема уроку:. БЕЗПЕКА ХАРЧУВАННЯ.
Освітні цілі: ознайомити учнів з основними принципами безпечного харчування, правилами вибору харчових продуктів та видами харчових добавок, використання їх у харчових продуктах; встановити основні критерії раціонального харчування; навчити учнів розрізняти якісні продукти, розраховувати енергетичні витрати за добу, складати індивідуальний добовий раціон; розвивати вміння застосовувати набуті знання на практиці.
Основні поняття: травлення, харчування, раціон, раціональне харчування, продукти харчування, норми харчування, енергетичні витрати організму.
Обладнання: мультимедійна презентація, комп’ютерне забезпечення, таблиці, картки, упаковки, набори продуктів для практичної роботи.
Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок.
Форма уроку: урок-практикум з використанням інформаційно-комунікаційних технологій.
Хід уроку.
І. Розминка. Методика «Кольоропис».
Учитель роздає кольорові смужки на кожну парту. Кожний колір – умовний знак емоційного стану (настрою) учня (слайд 2):
(Учні піднімають смужку того кольору, який відповідає їхньому настрою на початку і в кінці уроку)
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Обговорення епіграфа: «Які харчі, таке й здоров’я» (народна мудрість).
2. Повідомлення учня:
Середній європеєць:
За життя організм переробляє 14т вуглеводів, 2,5т білків, 2т жирів.
3. Застосування елементів ейдетики.
Учні повторюють функції травної системи (слайд 3) й енергетичну цінність продуктів харчування (слайд 4).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
1. Зачитування й обговорення «Трактата о еде».
В еде не будь до всякой пищи падок,
Знай точно время, место и порядок.
Спокойно, не спеша, без суеты
В день раз иль два питаться должен ты.
В дни жаркие, считаю, будет мудрым
Горячей пищей насыщаться утром.
Питаться, если голод ощутил, -
Еда нужна для поддержанья сил.
Зубами пищу измельчай всегда –
Полезней будет, впрок пойдет еда.
В компании приятной честь по чести
Есть следует в уютном, чистом месте.
Тому на пользу мой совет пойдет,
Кто ест и пьет достойно в свой черед.
(Авиценна)
2. Обговорення законів раціонального харчування:
ІУ. Виконання практичної роботи. Завдання.
1. Розгляньте набори продуктів (крупи, хлібобулочні вироби, овочі, фрукти, солодощі, яйця, молочні продукти, соки, ковбасу (м’ясо), масло, майонез тощо; також доцільно взяти некорисні для дітей продукти («Мівіну», чіпси, супи швидкого приготування, солодощі та ін.)
2. Розділіть їх на три групи:
- ті, що містять білки;
- жири;
- вуглеводи.
3. Оберіть продукти багаті на вітаміни (слайд 5).
4. Назвіть продукти, що сприяють росту дитячого організму (слайд 6).
5. Оберіть некорисні продукти (слайд 7). Розгляньте упаковки цих продуктів, їх складові. Зверніть увагу на синтетичні добавки, речовини-консерванти, барвники, зазначені на упаковці (слайд 8).
6. Проблемно-пошукове завдання. (Самостійна робота учнів)
Слово вчителя. "Далеко простирає хімія руки свої в справи людські." Цей вислів належить великому вченому Дмитру Івановичу Менделєєву. Чи правий був вчений? У цьому вам доведеться переконатися в ході практичної роботи, пов'язаної з демонстрацією впливу на організм людини хімічних харчових добавок, що входять до складу багатьох продуктів. Для практичної роботи скористаємося приготовленою заздалегідь добіркою етикеток від різних харчових продуктів, а також безкоштовною програмою SеllСоdе + 3.0. (сайт автора http://wwwgribansoft.boom.ru.) Це програма для перевірки штрих-кодів і харчових добавок, що входять до складу харчових продуктів. Перед початком роботи на робочому столі відкрийте значок SеllСоdе, виберіть поле для дослідження: «Перевірка штрих-коду», «Перевірка Е-коду», «Генератор штрих-коду (цифри)», «Генератор штрих-коду (смуги)». Після цього "кликніть" лівою кнопкою миші в поле уведення і введіть необхідну інформацію, яка вас цікавить. В нижньому полі з'являться тип речовини й вказівки, пов'язаного з його властивостями. Безумовно, для практичної роботи краще скористатися етикетками від харчових продуктів, які вживаєте ви, але якщо їх немає під рукою, можна скористатися інформацією про продукти деяких відомих виробників (частина з них, щоправда, відома переважно на Україні). (слайд 9)
Продукт |
Харчові добавки |
|
|
Газований напиток |
Барвник (карамельЕ150), підкислювач Е338 |
|
Цукерки"Пташине молоко"
Гарячий шоколад з ароматом апельсина
Печиво «Ласунчик», «Зоологическое»
Желе (концентрат) «Лимон» Крем «Лимонний»
Курячий бульйон «Maggy» |
Кислота лимонна Е330, харчові барвники Е102, Е104, лецитин Е332, агар Е406
Регулятор кислотності Е340, емульгатор Е471, барвники Е160, Е101
Бікарбонат натрію Е500, вуглеамонійна сіль Е503
Лимонна кислота ЕЗЗО, барвник харчовий Е102 Барвник харчовий Е102 Підсилювач смаку Е631, барвник Е150
|
Завдання:
7. Пригадайте свій розпорядок й енергетичні витрати під час робочого дня.
У. Узагальнення знань.
1. Складання «Пам’ятки покупця» (слайд 10).
2. Обговорення «Принципів здорового харчування» (слайд 11).
Принципи здорового харчування
(відповідно до рекомендацій експертів ВООЗ)
- раціон харчування повинен складатися з різноманітних продуктів переважно рослинного, а не тваринного походження;
- споживайте хліб, зернові, макаронні вироби, рис або картоплю кілька разів на день;
УІ. Підсумки уроку.
Методика «Кольоропис». Учитель аналізує зміну психоемоційного стану учнів на початку і в кінці уроку.
УІІ. Домашнє завдання.