Урок "Безробіття і зайнятість трудових ресурсів"

Про матеріал

Кожний із нас мріє жити за умов стабільної економіки, яка забезпечує можливості для успіху й оберігає від неприємних несподіванок. Звісно, нелегко здійснити таку мрію в країні, де відбувається перехід від однієї системи до іншої. Однак і в тих країнах, які ми відносимо до благополучних, стабільність теж залишається мрією. Статистичні дослідження свідчать, що втрата роботи – психологічна травма, яка за рівнем стресу поступається лише смерті близької людини або тюремному ув'язненню.

Перегляд файлу

Урок в 11 класі

Тема. Безробіття і зайнятість трудових ресурсів

Мета: ознайомити учнів із заходами державної соціальної політики;  сформувати поняття «безробіття», «зайнятість», «рівень безробіття»; з’ясувати причини, види та наслідки безробіття; сприяти розумінню економічного змісту природного безробіття; розвивати вміння обчислювати рівень безробіття та пояснювати необхідність державної політики щодо боротьби з безробіттям; виховувати економічне мислення.

Обладнання: - мультимедійний проектор, екран, комп’ютер.

- програмне забезпечення: Microsoft PowerPoint, Microsoft Word

Підготовчий етап: творчі завдання учням (за бажанням, за 1 тиждень).

1. Історія виникнення безробіття. Сутність зайнятості та безробіття. – презентація

2. Види безробіття – презентація

3. Соціально-економічні наслідки безробіття – презентація.

ХІД УРОКУ:

І. Організаційний момент

 

ІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності

Кожний із нас мріє жити за умов стабільної економіки, яка забезпечує можливості для успіху й оберігає від неприємних несподіванок. Звісно, нелегко здійснити таку мрію в країні, де відбувається перехід від однієї системи до іншої. Однак і в тих країнах, які ми відносимо до благополучних, стабільність теж залишається мрією. Основними проблемами, із якими стикається більшість країн із ринковою економікою, є безробіття та інфляція. Багато економістів вважають безробіття одним із проявів порушення макроекономічної рівноваги, центральною проблемою сучасної економіки. А статистичні дослідження свідчать, що втрата роботи – психологічна травма, яка за рівнем стресу поступається лише смерті близької людини або тюремному ув’язненню.

Сьогодні на уроці ми з вами детальніше розглянемо проблему безробіття та зайнятості, навчимося розрізняти різні види безробіття та обчислювати його рівень, а також охарактеризуємо основні соціально-економічні наслідки цього макроекономічного поняття.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу з практичним закріпленням.

Відомості про виникнення безробіття, його визначення в законодавстві а також  кого можна вважати безробітними – про все це розповість нам Юра Васильчук , який підготував ці відомості у вигляді презентації.

ПРЕЗЕНТАЦІЯ №1

Для закріплення розв’яжемо задачу.

Задача 1

         Чисельність населення країни складає 220 млн. чол., із них 48 млн. – діти у віці до 16 років, а також особи, що знаходяться у спеціальних закладах (психіатричних лікарнях, виправних колоніях тощо), 60 млн. чоловік з тих чи інших причин вибули із складу робочої сили, 9 млн. 200 тис. чоловік – безробітні, 2 млн. чоловік зайняті неповний робочий день. Розрахуйте робочу силу в цій країні.

Розв’язання:

Робоча сила = 200 млн. чол. – 48 млн.чол. – 60 млн. чол. = 92 млн. чол.

Як і більшість економічних понять, безробіття поділяють на види. Цю інформацію підготувала Таня Костюк.

ПРЕЗЕНТАЦІЯ №2

Закріпимо: на кожній парті лежить карточка з описом певного виду безробіття. Вашим завдання буде назвати до якого виду належить конкретна ситуація.

 

 

 

 

 

 

 

 

Рівень безробіття вимірюється шляхом співставлення кількості безробітних з наявною робочою силою:

U =

U

х 100%,

(E + U)

де U – рівень безробіття;

E – зайняті;

U – безробітні.

Рівень безробіття уважається важливим, але не безпомилковим показником. Розрахунок рівня безробіття ускладнюється тим, що критерії віднесення окремих осіб до категорії зайнятих чи безробітних є певною мірою умовними. Завищенню рівня безробіття сприяє зайнятість населення у тіньовій економіці. Водночас рівень безробіття може бути заниженим, оскільки цей показник не враховує частково зайнятих (тих, хто працює неповний робочий день, тиждень, знаходиться у неоплачуваних відпустках тощо), а також працівників, які втратили надію знайти роботу і тому не шукають її.

Задача 2

      Чисельність населення країни складає 220 млн. чол., із них 48 млн. – діти у віці до 16 років, а також особи, що знаходяться у спеціальних закладах (психіатричних лікарнях, виправних колоніях тощо), 60 млн. чоловік з тих чи інших причин вибули із складу робочої сили, 9 млн. 200 тис. чоловік – безробітні, 2 млн. чоловік зайняті неповний робочий день. Розрахуйте рівень безробіття в цій країні.

Розв’язання:

U =

U

* 100%, тобто

(E + U)

 

Рівень безробіття =

безробітні

х 100%.

робоча сила

Робоча сила = 200 млн. чол. – 48 млн.чол. – 60 млн. чол. = 92 млн. чол.

Рівень безробіття =

9,2 млн.чол.

х 100% = 10%.

92 млн.чол.

 

Задача 3

      Розрахуйте рівень безробіття, якщо робоча сила в країні становить 26 млн осіб, а безробітні – 2,6 млн осіб.

Розв’язання

2,6:26*100%=10%

      Хоча й існує думка, що безробіття є стимулятором трудової дисциплінованості й активності працюючого населення, однак соціально-економічні втрати від безробіття є настільки значними, що в усьому світі докладається багато зусиль для мінімізації безробіття, і все одно в жодній країні не вдається ліквідувати його повністю.

 

З основними економічно-соціальними наслідками безробіття нас ознайомить Федонюк Юля.

ПРЕЗЕНТАЦІЯ №3

 

ІV. Підсумки уроку.

Підведемо підсумки сьогоднішнього уроку.

1. Ви, Як майбутні наймані працівники, усвідомили сутність зайнятості та безробіття як закономірних наслідків функціонування ринку праці, навчилися розрізняти види безробіття, корегувати власну поведінку у разі втрати роботи.

2. Як відповідальні громадяни зрозуміли соціально-економічні наслідки безробіття.

 

V. Домашнє завдання.

1.  Уявіть, що майже третина економічно активного населення є безробітною .Які наслідки - економічні та політичні – мала б така ситуація?

2. Знайдіть певні приклади в повідомленнях ЗМІ про види соціальної допомоги безробітним з боку держави.

3. За допомогою Інтернет-ресурсів дізнайтеся про показники безробіття в Україні за останні 10 років, визначені за міжнародною методологією та за даними служби зайнятості.

 

docx
Пов’язані теми
Економіка, 11 клас, Розробки уроків
Інкл
Додано
20 листопада 2018
Переглядів
5909
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку