Українська мова, 9 клас
Урок № 40
Тема. Безсполучникове складне речення. Смислові відношення між його частинами.
Мета: поглибити в учнів знання про безсполучникове складне речення; ознайомити з основними ознаками, смисловими відношеннями між частинами безсполучникових складних речень; розвити вміння знаходити ці синтаксичні конструкції у висловлюваннях, правильно інтонувати їх, аналізувати будову безсполучникових складних речень, смислові відношення в них; на основі мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати почуття любові до рідної землі, до природи.
Наскрізна лінія – екологічна безпека і сталий розвиток.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).
Обладнання: підручник «Українська мова» В.В. Заболотного, О.В. Заболотного, схема «Безсполучникове складне речення»
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Ознайомлення учнів з темою, метою й завданнями уроку. Оголошення епіграфа уроку
У давні часи на Землі світило сонечко, синіло небо, буяла зелень дерев, у лісах щебетали пташки…
О. Пометун
Робота над епіграфом
1). Як вирозумієте цей вислів?
2). Який вид цього речення?
ІІІ. Актуалізація мотиваційних резервів учнів з теми
Дослідження-спостереження
Визначте, у якому складному реченні частини з’єднано без сполучника, а отже, воно є безсполучниковим.
ІV. Усвідомлення теоретичного матеріалу у процесі практичної роботи з теми
1. Дослідження-аналіз з елементами зіставлення на основі висловлювання
1) Прочитайте. Випишіть безсполучникові речення. Поясніть, за якими ознаками ви відрізнили їх від складносурядних та складнопідрядних речень.
Рось
Іноді тихо, а іноді стрімко несе Рось по своєму кам’янистому руслу чисті ясні води. Над нею здіймаються високі кручі, темніють густі діброви, шумлять бори. У дібровах та борах бродять вепри, тури, олені, козулі, вовки, гніздяться птахи, у дуплах старезних дерев мирно гудуть бджолині рої. У водах річки аж кипить риба: плітка, щука, лящ, сазан, окунь, судак... А в тихих заводях, у глибині темних, аж синіх, ям, хлюпочуться русалки, в місячні ночі вони виходять на зелені берегові галявини водити свої ігрища. Далі Рось проривається між скелями і мчить у темні вири. Тут завжди стоїть безугавний шум, а в сонячні години у дрібних водяних бризках грає барвиста веселка (За В.Маликом).
2) Проаналізуйте будову безсполучникових складних речень. Зробіть висновок щодо структури їх. Свої міркування зіставте з теоретичним матеріалом підручника.
3) З’ясуйте, що виступає засобом зв’язку в безсполучникових складних реченнях.
Методичний коментар. Основним засобом зв’язку в безсполучниковому складному реченні є інтонація, яка не тільки об’єднує частини речення, а й виражає смислові відношення.
2. Колективне опрацювання опорної схеми
1) Розгляньте схему. Яка інформація про безсполучникове складне речення є для вас новою? Зробити висновок, що спільного в безсполучникового складного речення зі складносурядним і відмінного зі складнопідрядним.
2) Сформулюйте повне визначення безсполучникового складного речення.
3. Творче спостереження з елементами зіставлення
1) Прочитайте пари речень. З’ясуйте, чи можна вважати їх граматичними синонімами. Визначіть смислові відношення між частинами складних сполучникових речень, скориставшись таблицею «Види безсполучникових речень та смислові відношення між частинами» (ст.136-137).
1. Наш хитрий дядечко зразу здогадався, що буде весною біда (О. Довженко).- Наш хитрий дядечко зразу здогадався: буде весною біда.
2. Понад двадцять мільйонів років тому під час горотворення в Карпатах море відступило, а рештки його органічного світу стали основою для утворення величезних прибережних коралових рифів (Г. Скарлато). - Понад двадцять мільйонів років тому під час горотворення в Карпатах море відступило, рештки його органічного світу стали основою для утворення величезних прибережних коралових рифів.
2) Дослідіть, чи однакові смислові відношення властиві синонімічним конструкціям.
3) Зробіть висновок: які смислові відношення характерні безсполучниковим складним реченням.
V. Закріплення вивченого матеріалу
1) Прочитайте речення й виконайте завдання.
1. На небі сонце — серед нив я (М. Коцюбинський). 2. Вишня губить листя на причілку хати, журавель колодязний трубить у мерзлу синь (В. Бровко). 3. Темная діброва стихла і мовчить; листя пожовтіле з дерева летить
(Я. Щоголів). 4. Облітають квіти, обриває вітер пелюстки печальні в синій тишині (В. Сосюра). 5. Сонце гріє, вітер віє з поля на долину, над водою гне з вербою червону калину (Т. Шевченко). 6. Людство не усвідомить себе як єдине ціле — не буде йому добра (О. Гончар).
А. Випишіть спочатку безсполучникові складні речення з однорідними частинами, а потім — з неоднорідними.
Б. Підкресліть граматичні основи виписаних речень.
2) Творче завдання
Складіть пам’ятку “Кроки до змін у ставленні до води. Що ти можеш робити вже сьогодні?»
VІ. Підсумки уроку
Бесіда.
- Які речення називаються безсполучниковими?
- На які дві групи поділяються безсполучникові складні речення за характером смислових відношень між частинами?
- Які смислові відношення мають складні безсполучникові речення з однорідними частинами?
- Які смислові відношення мають складні безсполучникові речення з неоднорідними частинами?
- Наведіть приклад складного безсполучникового речення.
VІІ. Домашнє завдання